Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Einde

Gestart door Jongslog vrijdag 22 mei 2020, 22:32:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bergbouw
Even helemaal bijgelezen en blijf het volgen, ook met het oog op een toekomstige baan. Ziet er prima uit.
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bergbouw
Dag Henk,

Liep nu tegen je nieuwe draadje aan maar het is voor nu bedtijd.
Ik ga het nog wel op mijn gemak doorlezen.

(ook) Henk
Fantasiekasteel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Fantasiekasteel
Dank voor de felicitaties. Ik moet bekennen dat ik zelf niet zo attent ben om mensen op het forum te feliciteren met hun verjaardag.
En ook dank voor de reacties weer.

@guyremgabdel: Fijn dat je al vaker hebt gewezen op ER-Hydrofibre en Sculptamold. Maar niet hier :). En ik ken die producten ook maar heb er nog geen ervaring mee. In grote hoeveelheden is gips wel goedkoper. Ik had het gips (Rotband) nog staan dus dat heb ik gebruikt en daarmee vind ik de resultaten best prima. En inderdaad in rotsen zie je vaak scheuren één richting uitlopen. Dank voor de tip maar in het echt zie ik ook allerlei structuren voorkomen dus naar mijn mening kan alles, het is maar net welk type landschap je wilt maken. Dit is een stukje fantasielandschap. Aanbrengen doe ik met plamuurmes, spatels of met mijn blote handen.

Op de fantasieberg komt een fantasiekasteel. Dat komt tot tot stand door wat te fröbelen met karton. De eerste probeersels waren echter veel te groot hoewel het formaat in schaal H0 best zou kunnen kloppen. Het moest kleiner worden.





Uiteindelijk ontstaat er iets gewoon puur op gevoel. De muren bewerkt met restjes plamuur die ik nog had. Daar ook meteen steentjes in gekrast. Lekker ruw en ruig.



De muren er omheen zijn gemaakt van foamboard met een toplaag van karton. Daar had ik de steentjes in gedrukt. Niet de beste oplossing denk ik. Dit soort foamboard is beter te gebruiken voor huizenbouw met strakke muren.



Het kasteel herbergt ook een kapel. De glas in lood ramen komen hier gewoon uit de printer, een plaatje van internet in klein formaat afdrukken.



Het plaveisel is gemaakt van klei. Een lap klei met de deegroller glad maken en met een beetje houtlijm bevestigen. Dan de steentjes er in stempelen met de metalen punt van een penseel waar de haren uitgetrokken zijn. Met wat geduld kun je leuke motieven maken.



En kleur doet soms wonderen. Zo maak je van een niet al te netjes gebouwd ding toch iets heel aardigs vind ik.









Voor het betere metselwerk kun je denk ik beter XPS of Depron gebruiken. Iemand een tip waar je dat goedkoop online kunt bestellen?
Re: Fantasiekasteel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Fantasiekasteel
Hoi Henk,

Ik het begin dacht ik wat gaat dit worden, maar zag al snel iets mooie en unieks ontstaan  :thumbup: :thumbup:
Het is een mooi geheel geworden en het leuke is dat jij de enige bent met dit bouwwerk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Fantasiekasteel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fantasiekasteel
Prachtig hoe je weer zoiets in elkaar fröbelt Henk. :thumbup: :thumbup:
Dit heeft toch ook wel een hoog Efteling-gehalte hoor!

Groeten,

Erik.
Re: Fantasiekasteel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fantasiekasteel
Tis weer helemaal op zijn Henk's en smullen geblazen :thumbup: :thumbup: :thumbup: (+2veren)

Net als Erik kreeg ik ook het Efteling-gevoel, maar dan aan de Mittelrhein  ;)
Je hebt je tijd weer goed besteed, Henk !

Grtz Tony

Re: Fantasiekasteel
Lid sinds: 2016

offline
Re: Fantasiekasteel
Het is wéér bijzonder. Ik word altijd heel vrolijk van deze bouwsels, die uit het niets lijken te ontstaan, een zeker 'flans maar in elkaar-gehalte' hebben en het toch visueel overtuigend doen. Het is gewoon kunstig!

Groet,

Peter
Re: Fantasiekasteel
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Fantasiekasteel
Ik kijk mijn ogen weer uit. En het gaat ook nog eens zo snel. Ik ben al weken bezig met mijn bergen en ben nog niet klaar.
Re: Fantasiekasteel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Fantasiekasteel
 :) Henk, je bent dus nu een kasteelheer, want je kunt trots zijn op je werk. :thumbup:
Erg mooi en erg leuk. B)
Dan is  Schloss Bran van Faller maar prutswerk. >:-D

Dirk-Jan
DIY portaalmasten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
DIY portaalmasten
Het fröbelen gaat verder. Voor de opstelsporen op zoek naar portaalmasten. Er zijn hele mooie te koop van bijvoorbeeld Viessmann of Sommerfeldt maar dan betaal je maar zo 50 euro. En ik heb er minstens 10 nodig. Ik ga het anders oplossen: zelfbouw.

Ik heb al vaker bovenleiding gesoldeerd en masten gemaakt met H-profielen van messing. Dat is goedkoper dan kant en klaar aanschaffen maar messing profielen zijn ook best duur. In dit geval wil ik Duitse bovenleiding en dan is een portaalmast iets ingewikkelder. Na diverse soldeerpogingen met ijzerdraad en elastisch draad kwam ik uiteindelijk op houten spiesjes, vierkante satéprikkers. En dit is het resultaat voor de masten met al één ingespannen draad. Het moet nog worden afgewerkt. De masten staan nog scheef, de sokkels zijn nog niet geschilderd etc. In vergelijking met de Märklin-paaltjes vind ik het lang niet gek!



Masten maken van ijzerdraad lukte niet goed, bovendien hebben de echte masten hoekprofielen en die zijn dus niet rond. Een hoekprofiel maken van karton werd niet strak genoeg en vervormde helemaal met schilderen. De vierkante satéprikkers ogen wel strak. Hoewel je geen hoekprofiel hebt maar een balkje, valt dat niet eens zo op als de mast in elkaar zit.



Eerst de balkjes schilderen want als het in elkaar zit kun je er moeilijk bij. De onderkant op maat knippen. De reststukjes ook op maat knippen want daar maak ik de voet van de mast mee.




4 stokjes met 2 reststukjes er tussen aan de onderkant en in elkaar lijmen. Om de boel bijeen te houden gebruik ik schilderstape en houtlijm. Met de schilderstape maak ik de top van de mast min of meer vierkant.



Vervolgens de mast omwikkelen met in smalle reepjes gesneden schilderstape. Dit moet de spijlen voorstellen. Met twee omwikkelingen gaat dit het makkelijkste.





Aan de onderzijde van de mast boor ik een gaatje en stop er een prikkertje in. Dat maakt het hopelijk makkelijk om de mast op de baan te plaatsen in een voorgeboord gaatje en vervolgens vast te lijmen.En de mast helemaal afschilderen. De voet van de mast moet ik nog betongrijs maken.





En dan eens kijken hoe dit op de baan staat.




Re: DIY portaalmasten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: DIY portaalmasten
Dag Henk.

Wederom zeer inventief bedacht en uitgevoerd met minimale middelen!  :thumbup:
Bieden de masten wel voldoende houvast voor de afspandraden?

Groeten,

Erik.
Re: DIY portaalmasten
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: DIY portaalmasten
Goed gelukt Henk 👍👍. Wordt die tape een beetje hard/stijf na schilderen?
En maak je de dwarsoverspanning ook zelf? Zo ja, heb je daar ook foto's van?
Gr Gertjan
Re: DIY portaalmasten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DIY portaalmasten
Dit hoort in de hoofdklasse van de categorie ZKK, Henk  :thumbup:
Ik heb de fotoserie 3 keer bekeken  :P

Grtz Tony

(ZKK=Zeer Knappe Knutsels)
Re: DIY portaalmasten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: DIY portaalmasten
Dag Henk,

Ziet er goed uit!

Citaat van: Gertjan H op zaterdag 13 maart 2021, 22:11:39
En maak je de dwarsoverspanning ook zelf? Zo ja, heb je daar ook foto's van?
Gr Gertjan

Daar ben ik ook benieuwd naar.

(ook) Henk
Re: DIY portaalmasten
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: DIY portaalmasten
Henk,

De masten zijn een zeer vernuft bedacht en uitgevoerd.
Ze zien er heel realistisch uit en zijn nog goedkoop op de koop toe.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
Daar aan de waterkant
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Daar aan de waterkant
Leuk dat jullie de zelfbouw-masten weten te waarderen! Ze zijn in verhouding eigenlijk iets te lomp maar door het model waarbij je er toch doorheen kunt kijken en ik denk ook de kleur komen ze toch geloofwaardig over.
@Gertjan, @(ook) Henk: de dwarsoverspanning heb ik ook zelf gemaakt. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen hoe ik dat heb gedaan. Ik was ook nog niet helemaal tevreden met dit model. Ik kan al wel verklappen dat het niet eens zo moeilijk is om zelf te maken.
@ Gertjan: de mast geschilderd met latex-verf, die droogt hard op. De tape wordt daarmee ook sterker en harder.
@Erik: de masten zijn zeer stevig. De satéspiesjes zijn niet er buigzaam. Als er vier bij elkaar plakt wordt het alleen maar sterker. Het plan is om de mast op de tafel vast te lijmen.

Ik ben eerst met een andere klus verder gegaan. Ik pak altijd maar net aan waar ik op dat moment zin in heb.

De waterkant van de Rijn is aan de beurt. De rails ligt op hetzelfde niveau als het water en dat is in de omgeving van St. Goar (Mittelrhein) niet heel slim. Met hoog water zou de rails onder water staan. Gelukkig ben ik God zelf in mijn modelwereld en laat ik dat niet gebeuren. Maar ik moest iets bedenken waardoor het visueel toch wel lijkt te kloppen. Daarom een muur langs het spoor en de boel ophogen met ballast. Dan valt op hoe hoog die railbedding eigenlijk is.

De muur is van styrodur en daar heb ik steentjes in gedrukt met het uiteinde van een penseel zonder haren. De bovenkant was niet mooi dus daar heb ik weer een strook opgeplakt. Daar moet ik de steenjes nog in krassen.
De waterkant met wat kartonnen stroken opgehoogd en afgewerkt met een beetje gips en wat kiezels.







En langs de Rijn bevindt zich ook een camping. Daar komen we regelmatig. Ik heb niet genoeg ruimte om het natuurgetrouw na te maken dus het wordt weer de kunst van het weglaten. De weg en de huizenrij laat ik weg. Omdat de treinen niet over de camping rijden staat er een muur tussen de camping en het spoor met een voetpad er langs. Geen idee hoe je met auto en caravan op die camping moet komen.   





Aan het einde van de camping komt een restaurant. Die staat hoger. Met hoog water loopt alleen de camping onder.

Re: Daar aan de waterkant
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Daar aan de waterkant
Precies namaken hoeft ook niet, Henk.
Als het gevoel van daar er maar in zit en dat komt zeker goed  ;)

Grtz Tony
Re: Daar aan de waterkant
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Daar aan de waterkant
Hoe komt een auto met (of zonder) caravan op de camping? Je had natuurlijk een poort in die muur kunnen maken. Maar dat is te simpel. Dan wordt het dus een pont vanaf de andere oever.
Prachtige huisvlijt laat je ons weer zien.
Fantasiekasteel in het groen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Fantasiekasteel in het groen
Een beetje groen doet wonderen...





Re: Fantasiekasteel in het groen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fantasiekasteel in het groen
Hé, Kaatsheuvel! :lol:

Da's mooi geworden, Henk  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Fantasiekasteel in het groen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Fantasiekasteel in het groen
Heel fraai Henk, weer lekker onconventioneel bezig :thumbup:!
Re: Fantasiekasteel in het groen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Fantasiekasteel in het groen
 @citaat
Zo hoort dat ook  ;)
De gebaande wegen bewandelen is ook zo saai ....

Henk, je bent weer lekker bezig  :thumbup:
DIY bovenleiding
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
DIY bovenleiding
@Gertjan, @Trainhenk: het vervolg van de bovenleidingbouw. Hierbij een uitleg hoe ik die maak.

De portaalmasten die ik in een vorige post heb laten zien zijn nog iets verbeterd. Met een prikkertje en modelling paste (dikke verf) stipjes gezet die moeten lijken op bouten in de constructie. De top van de mast nog wat bewerkt met klei zodat ze mooier vierkant zijn en je aan de bovenkant niet ziet dat het satéprikkers zijn.



De dwarsoverspanning (of hoe dat heet) heb ik zelf gesoldeerd.
Ik gebruik rollen ijzerdraad. Een dikkere draad (circa 1,0mm-1,2mm) voor de onderste draad, een dunnere (0,8mm-1,0mm) voor de hangende draad. Die maten die op de rollen staan blijken niet te kloppen. Met de schuifmaat nameten was ook niet helemaal trefzeker bij mij. In het algemeen geldt denk ik wel hoe dunner hoe beter.

Ik maak ijzerdraad recht door ongeveer anderhalve meter van de rol te halen. Eén kant in de bankschroef, de andere kant in de schroefboormachine. Vervolgens draaien en op spanning trekken. De draad wordt magisch recht. Heel dun ijzerdraad breekt dan nogal snel.

Op mijn soldeerplaatje (een stukje board met fineer, onderkant van een oude lade) teken ik het model van de overspanning. Met name de juiste boog van de bovenste hangdraad is visueel een hele belangrijke.

De twee horizontale draden plak ik vast met schilderstape.



Dan maak ik verticale verbindingen. Dunner draad. Hier maak ik een oogje aan. Je zou dit verticale deel uit één stuk kunnen maken maar dan wordt het oogje wat te grof vind ik, dus daarom in twee delen en aan elkaar solderen. Het oogje moet groot genoeg zijn zodat je er twee rijdraden doorheen kunt steken.

De isolator boven het oogje maak ik van een draadwikkel. Ik gebruik koperdraad want dat is wat zachter en buigt makkelijk, maar dun ijzerdraad kan ook.

Het ijzerdraad schuur ik van tevoren zodat het makkelijk soldeert. Ik gebruik een beetje soldeervet (purine) zodat het beter hecht. En ik gebruik een flinke soldeerbout (>40 watt) zodat je de dikke ijzerdraden goed heet kunt stoken. Ik verhit het ijzerdraad en houdt daar de soldeertin tegenaan die dan meteen mooi uitvloeit. Alles zit vastgeplakt dus de boel verschuift niet en kan rustig afkoelen en uitharden.



Ik houd de verticale stukken iets langer. Pas als ze vast zijn gesoldeerd knip ik ze op maat volgens de tekening op het plankje. Ik had er al eerder een paar gemaakt dus er staan nog lijnen op van het vorige model. Beter de oude tekening eerst even uitgummen.

De dunnere draad soldeer ik vanuit het midden naar de zijkanten. Met een tangetje de draad een klein beetje knikken zodat ie de curve maakt, anders trek je soms de horizontale draad weer scheef.



Aan de onderste horizontale draad komen de schuine uitstaanders. Die soldeer ik met een vlak stuk tegen de draad aan zodat ze goed stevig zitten. Bij mij komen de pantografen niet te de bovenleiding maar die is er wel sterk genoeg voor.



De rijdraad maak ik op dezelfde manier. Ik heb de masten allemaal 40cm uit elkaar staan op het rechte stationsstuk dus ik kan een heel aantal rijdraden maken van dezelfde lengte. De oogjes aan de uiteinden moeten dus precies op die 40cm uitkomen.  De hangdraad laat ik iets langer zodat ik wat speling heb bij de bevestiging van de draad.

In de mast gaatjes geboord op 8,5cm en 10,5cm en 15cm. Daar steek ik de dwarsoverspanning doorheen. Doordat de draden iets langer zijn heb je wat speling bij het monteren. De rijdraad komt hiermee op 8 cm hoogte. De rijdraad is aan de uiteinden 2 cm hoog zodat de hangdraad om mooie curve kan maken.

De rijdraden kun je door de oogjes van de dwarsoverspanning steken en met de oogjes bevestigen aan de uitstaanders. De rijdraden kun je dus ook weer demonteren als het nodig is. De overige rijdraden moet ik nog maken en ik monteer ze pas als het knutselen op de baan klaar is, anders zitten de draden voortdurend in de weg.

De draden moeten nog worden geschilderd met antraciet grijs/zwart. De isolators donkerrood.

En dan ziet het er op de baan zo uit:

Re: DIY bovenleiding
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: DIY bovenleiding
Hoi Henk,
dat ziet er goed uit. is wel een werk maar daar krijg je dan ook wel iets moois voor.
Petje af hoor :thumbup:
Re: DIY bovenleiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: DIY bovenleiding
Henk,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
En het ziet er mooi uit!

(ook) Henk
Re: DIY bovenleiding
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: DIY bovenleiding
Dag Henk,
Dank voor de uitgebreide beschrijving. Denk dat ik dit ook ga proberen. Ik heb nog een groot aantal 'oude' portaalmasten, maar vind de dwarsverbindingen te grof en te 'plat'. Ik heb dus eigenlijk alleen de overspanning nodig. Maar als dat solderen een beetje lukt zou ik uiteraard ook de rijdraden kunnen proberen.

gr. Gertjan
Re: DIY bovenleiding
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DIY bovenleiding
Puik knutselwerk, Henk  :thumbup:

Daar zal Loreley met genoegen en goedkeurend naar kijken  :P

Grtz Tony
Verder met analoge seinen op een digitale baan.
De bovenleiding, de overspanningen, verder afgemaakt. Dat gaat toch redelijk vlot. Ik ben wel tevreden hoe dat nu oogt.






En aan de gang geweest met seinen. Op het kleine Betriebswerk wil ik mijn oude armseinen inzetten. Stukje nostalgie is toch wel erg leuk. Die dingen zijn 50 jaar oud! Het aansluiten op de digitale stroom had wat voeten in de aarde want ze schakelden niet. De decoder was niet geschikt voor een aparte analoge voeding. Je kunt het lezen in dit elektronica-draadje. Ik heb het nu opgelost door de decoder kleine relais te laten schakelen die de analoge "krachtstroom" schakelen en daarmee de armseinen bedienen.
De seinen iets laten zakken in de houtplaat zodat ik die enorme kasten met magneetspoelen wat kan verstoppen.



Prototype lichtsein
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Prototype lichtsein
Lichtseinen zijn niet heel erg duur. Een paaltje met een paar LED's. Maar voor mij gaat er niets boven zelfbouw. Na de portaalmasten mij maar eens gewaagd aan een lichtsein. Een Duits uitrijsein. Met een gaatjestang een paar gaatjes gestansd in een stukje karton. 3mm LED's er in met een lampekap van een rietje. Dan het karton op de juiste afmeting knippen en schilderen. Het paaltje gemaakt van bamboe-prikkertjes en omwikkelt met dunne reepjes schilderstape. Ook op kleur schilderen. En dan voorzien van borden. Het hekje aan de bovenkant was lastig, nu gemaakt van ijzerdraad.

Voor een eerste versie ben ik er heel blij mee. Het sein kan rood en groen weergeven.

De vraag is we afmetingen moeten zijn in H0. Ik had een sein van Conrad. Daarvan is de mast slechts 6 cm hoog. Dat lijkt mij te klein. Het bord met de lampen is van dezelfde grootte als ik nu heb gemaakt. Dat oogt wel goed.







Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Prototype lichtsein
Dag Henk,

Op de website van Marklin staat een Nederlands hoofdsein wat 78 mm hoog is.
Wat je denk ik het beste kunt doen is je sein naast een lokomotief plaatsen en dan kijken wat het beste oogt.
Je zult er vanuit moeten gaan dat de machinist het sein (goed) kan zien ook als de lok er vlak bij staat.

Daarnaast heb je een goede richtlijn met de armseinen die je op je baan heb tstaan.

(ook) Henk
Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Prototype lichtsein
Citaat van: Jongslog op maandag 05 april 2021, 20:39:48
Een paaltje met een paar LED's. Maar voor mij gaat er niets boven zelfbouw.
Ik heb er met verbazing naar gekeken. Allereerst omdat ik niet thuis ben in DB seinen, maar ook omdat ik ze nogal complex vind qua seinbeelden, en de Zwitsers kunnen daar toch ook wel wat van. Jouw sein heeft 2 rode leds, en een groene. Als je er maar gelukkig mee bent!

Dat klinkt cynischer dan ik bedoel. Als ik kijk naar een grootmeester banenbouwer, Unteres Appenfluher Tal (Appenzellermichel), dan valt me op dat hij wel wat SBB-seinen heeft staan van firma's zoals Schneider of Microscale, maar dat hij de meeste zelf bouwt.

Hij heeft met name twee zelfbouwtypes die mij intrigeren: de ronde (1 led, rood/groen), en de vierkante (1 led rood/groen). Die ronde kwamen vroeger ook voor bij NS, en heb ik in Zwitserland nog gezien op de lijn Lausanne-Neuchatel. Die vierkante heb ik nooit gezien, maar zijn ongetwijfeld makkelijker en goedkoper te maken dan de ronde.

Wat het mij leert: een sein moet functioneel zijn in je eigen beeld van de werkelijkheid, en hoeft niet te lijken op het grootspoor voorbeeld. In jouw sein zit kennelijk iets typerend DB's.
Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Prototype lichtsein
@Jan22: Dit uitrijsein heeft ook een gele lamp onder maar die functioneert niet. Ik gebruik alleen rood en groen. Het is niet mijn bedoeling om alle soorten seinbeelden te kunnen laten zien. Ik ben ook niet goed thuis in DB-seinen, een klein beetje bekend met de Zwitserse en die kunnen ook best complex zijn. Ik heb te weinig kennis van zaken om op dit gebied de werkelijkheid na te bouwen en dat is in model ook bijna niet mogelijk omdat alles wel erg kort op elkaar zit, weinig rij-afstand.

De uitdaging van de zelfbouw zit in de relatief grote LED's op zo'n klein oppervlak krijgen en een mast maken die goed lijkt met goedkoop materiaal. Met zo'n close-up foto komt dat nooit tot zijn recht. Microscale ga ik niet evenaren.
Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Prototype lichtsein
Dag Henk.

Erg leuk hoor: zelfbouwseinen :thumbup: Een overtuigend prototype is inmiddels gemaakt
en het gaat er om dat jij tevreden bent met het resultaat en de functiemogelijkheden.

Het zelfbouwen van lichtseinen roept herinneringen op uit de jaren 80, toen ik op
aanwijzen van een achterneef ook mijn eerste seinen maakte, waarvoer we als mast een
lege messing ballpointvulling gebruikte waar aan de voet een weerstandje werd gesoldeerd.
Als lampen werden 5mm LED's aan de mast gesoldeerd (er was in die tijd nog geen overvloed
aan keuze uit verschillende soorten, maten en kleuren LED's).
De rest van de opbouw verschilt niet zo heel veel van het hier vertoonde exemplaar.

Ook kan ik mij wel vinden in hoe je de seinen gebruikt. Zonder enige kennis van alle verschillende
seinbeelden is het toch gewoon een 'treinstoplicht' met eenzelfde functie, maar dat is natuurlijk niet zo ... :wink:
Menig modelbaan functioneert gewoon zonder seinen of ze staan er puur om cosmetische redenen.

Groeten,

Erik.
Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Prototype lichtsein
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 06 april 2021, 09:10:12
overtuigend prototype
Het knappe van zo'n zelfbouw prototype is toch hoe je zo'n sein terug brengt naar de essentie:
het is DB, met een minimum aan details?
Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Prototype lichtsein
@Jan22: Inderdaad DB. Ik probeer toch wel de details te pakken, maar met zelfbouw moet je wel keuzes maken anders valt het niet met de hand te maken.
Een bewuste keuze om 3 mm LED's te gebruiken omdat ik dat mooier vind dan de kleinere. En ik kies voor goedkope materialen. In het verleden al heel wat geld uitgegeven aan messing masten voor mijn Zwitserse bovenleiding maar daar had ik nu geen trek meer in.
Wat nog mist zijn die kasten aan de onderkant van de mast. En het hekje rondom de lampen aan de achterzijde moet nog beter. Verder klopte de lengte van de mast niet. Dus er moet nog wat worden gesleuteld aan mijn prototype :)
Re: Prototype lichtsein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Prototype lichtsein
De illusie is in ieder geval helemaal goed. Leuk hè, zo met simpele materialen iets geloofwaardigs neerzetten!
De Werkplek
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
De Werkplek
Vandaag met mijn dochter de zolder maar eens opgeruimd en de knutselhoek onder handen genomen. Het resultaat is een mooie georganiseerde werkplek!

Re: De Werkplek
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De Werkplek
En nu komt de echte uitdaging om hem ook zo te houden (na gedane arbeid) :D.

Groeten,
Wico
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De Werkplek
De enige manier om m zo te houden is door m niet te gebruiken vrees ik. Een dat zou dan weer zonde zijn; en saai voor ons. Dus maak er ajb snel weer een georganiseerde puinhoop van!

Maar wel een mooie werkplek zo :thumbup:!
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De Werkplek
 @citaat

Volledig mee eens!  :mrgreen:
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2016

offline
Re: De Werkplek
Ziet er prachtig uit zo... Mij ontbreekt het aan de discipline het opgeruimd te houden. Daar moet ik nog eens serieus wat aan doen.
Of niet.
Uiteindelijk telt het resultaat, en niet of het gereedschap keurig gerangschikt is, al word ik er toch blij van als het weer eens lukt!

Groet,

Peter
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De Werkplek
Hoi Henk,
Wat netjes, dat gaat mij niet lukken  :D.
Mijn vrouw dacht dat het een foto van een winkel was >:-D.

Gr Gertjan
Re: De Werkplek
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De Werkplek
 B) Netjes gewerkt samen. Orde en netheid doet werken met vlijt. O:-D
Maar het is dat ik dat flaconnetje rookolie zie staan, anders zou ik denken dat ik per ongeluk op een kunstschilders forum terecht was gekomen. :D

Dirk-Jan
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De Werkplek
 @citaat En dan heb je het gewone flesje Fallerolie daarnaast nog niet eens genoemd  :D
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Werkplek
Jullie vergeten het soldeerverven.......
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De Werkplek
Citaat van: Jongslog op zaterdag 10 april 2021, 17:47:27
Vandaag met mijn dochter de zolder maar eens opgeruimd en de knutselhoek onder handen genomen.

Als ik zo'n dochter had, ....
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De Werkplek
Citaat van: Jongslog op zaterdag 10 april 2021, 17:47:27
Vandaag met mijn dochter de zolder maar eens opgeruimd en de knutselhoek onder handen genomen.
En voor hoe vaak ga je je dochter voor het opruimen inhuren?
Re: De Werkplek
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Werkplek
Is jouw dochter voor iedere zolder opruiming te huur?
Je rijk rekenen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Je rijk rekenen
Dank voor de reacties. Ja alle reden om jaloers te zijn op zo'n dochter. Ze is niet in te huren :)

Ik ben weer verder gegaan met de seinen zelf te bouwen. Het seinbord maak ik van karton. Met een gaatjestang maak ik de gaten voor de 3mm LED's. Dan druk ik de LED's er in en pas daarna knip ik het karton in het gewenste formaat. Anders scheuren de dunne kartonnen randen gelijk al.
De LED's krijgen een lampenkap van een rietje in de kleur van de LED; rood, geel, of groen. Lijmen met gewone alleslijm want de rietjes hechten niet met de plasticlijm.
Vervolgens de LED's aan elkaar solderen en voorzien van bedrading die door de mast naar beneden gaat. De mast bestaat uit twee bamboe prikkers met zo'n krul die ik er af knip. De twee prikkers omwikkel ik met dunne strookjes schilderstape. Na het schilderen lijkt het dan redelijk op een metalen frame.   



De seinplaat zwart schilderen. En ook de achterkant zwart maken tegen lichtlekkage.



De bedrading voorzien van de juiste weerstandjes, voor 1 of 2 LED's die tegelijk branden. Het voordeel van zelfbouw is de keuze van de draadkleur. Dus niet twee blauwe draden, maar rood en groen zodat je weet welke seinstand je aanstuurt.



De masten voorzien van "stroomkasten" en borden. De cijfers ontbreken nog omdat ik nog niet precies weet hoe de seinen genummerd moeten worden. Ik had deze topic gevonden maar ik het is mij nog niet helemaal duidelijk. Voorseinen hebben geen nummer? En hoe nummer je dan baanvakseinen?





De opstelling van de seinen op een modelbaan is maar een interpretatie van de werkelijkheid. En ik heb er ook niet echt verstand van. Ik heb daarom dankbaar gebruik gemaakt van de WIKI.

En op de baan komt dat er zo uit te zien. De masten staan nog niet vast en de seinen zijn nog niet aangesloten want het was toch wel heeeeel veel werk om te knutselen.





Maar het vele werk loont wel. Ik heb 30 lichtseinen gemaakt; inrij- en uitseinen, baanvakseinen, voorseinen en rangeerseinen. Als ik al deze seinen bij Märklin aan zou schaffen zou ik 2400 euro kwijt zijn!

De vergelijking is niet helemaal eerlijk want mijn seinen schakelen maar 2 standen of zelfs helemaal niet, en zijn dan vooral decoratief. Ik gebruik een Digikeijs DR4018 om meerdere seinen tegelijk te schakelen. De vergelijking met de zelfbouwseinen van Conrad klopt iets beter (die hebben geen bediening) maar dan zou ik toch ook 125 euro betalen.

Het hele spul heeft nu misschien 10 euro gekost aan prikkers, LEDS, weerstandjes, draad, schilderstape en verf. En voor de bediening een DR4018 van circa 35 euro. Maar het gaat mij niet zozeer om het geld. Het is de voldoening van zelfbouw met het bedenken van oplossingen met goedkope materialen om iets geloofwaardigs te bouwen.


Re: Je rijk rekenen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Je rijk rekenen
Citaat van: Jongslog op zondag 18 april 2021, 20:57:10
Het is de voldoening van zelfbouw met het bedenken van oplossingen met goedkope materialen om iets geloofwaardigs te bouwen.
Nou, geloofwaardig is het zeker, want het ziet er prima uit. :thumbup: B)
Erg knap stukje priegelwerk heb je daar verricht, petje af.

Dirk-Jan