Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Einde

Gestart door Jongslog vrijdag 22 mei 2020, 22:32:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Geweldig weer Henk. Mooi gemaakt.

CiteerHet staat en schijnt erg mooi
Is goed maar klinkt ietwat vreemd. Het staat erg mooi te schijnen, is natuurlijk ook goed.
Het schijnt erg mooi te staan, is dan weer wat minder.  ;)
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Mooie paaltjes Henk, net als de eerder gebouwde bovenleidingsmasten! Ze hebben wel wat van de oude Pola bouwpakket lichtmasten, maar die van jou zijn eigenlijk mooier dankzij de dunne koperen buisjes die je hebt gebruikt :thumbup:.
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Ze zijn goed gelukt Henk en zijn het stralende middelpunt  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Mooi gedaan weer Henk!

We zijn trots op je.

(ook) Henk
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Knap voor elkaar weer, Henk  :thumbup:
Het verbaast me onderhand niks meer, met wat je van allerlei simpel spul in elkaar flanst  :D
Maar de bewondering er voor  blijft groot. Het ziet er iedere keer weer overtuigend uit !

De olietanks zou ik helemaal weglaten, het voegt niks toe en maakt het alleen maar drukker.

Grtz Tony
Olietanks
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Olietanks
De vooruitgang is niet te stoppen en op het betriebswerk doen ook de olietenders en diesellocs hun intrede. Die heb ik niet maar ik vond het gewoon leuk om olietanks te maken. Dus Tony is net te laat met zijn opmerking. Het BP tankstation had ik nog, die past er wel bij.

De tanks hebben het formaat wat ook op de tankwagons zit. Ik heb van karton een rolletje gemaakt en die met klei bekleed. Na het drogen kon ik ze glad schuren en aan de uiteinden afronden. Een deksel voor het mangat met een ring en een schroef. Met een prikkertje dotjes houtlijm er op om de bevestigingsbouten te simuleren. Om de ketel zitten tie wraps. En met een mooi speciaal verfje van A'dam de metalen look aangebracht. Met buigrietjes (ik heb ze nog!) wat leidingwerk aangebracht. En met wat ijzerdraad en horrengaas een loopbruggetje gemaakt.



De finishing touch is het wheateren en roesten van het geheel met een drybrush roestkleur en de poederdoos. De belichting bepaalt nogal hoe het overkomt op de foto.






Re: Olietanks
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Olietanks
Prachtig gemaakt Henk!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Olietanks
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Olietanks
Henk,

Ik blijf me elke keer weer verbazen hoe jij uit niets iets heel fraais kunt maken. Dat vraagt toch een speciaal talent (fantasie/creativiteit) om dat voor elkaar te krijgen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Olietanks
Lid sinds: 2019

offline
Re: Olietanks
Dat ziet er goed uit het is altijd weer leuk om van niets iets moois te maken  dat geeft veel voldoening gr. Harrie
Re: Olietanks
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Olietanks
Evengoed petje weer af, Henk  :thumbup:
Supercreatief gemaakt met een inderdaad mooie metalen look !
Een paar hekjes op de roosters bovenop zouden de arbeidsinspectie zeker plezieren  O:-D

Grtz Tony
Re: Olietanks
Lid sinds: 2016

online
Re: Olietanks
En wederom: petje af! Mooi ensemble deze olietanks. Fraai roestig en zeer overtuigend. Ik vind ze erg goed gelukt.

Groet,

Peter
Re: Olietanks
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Olietanks
 B) Henk, het is weer helemaal :thumbup:
Voor maar een paar centen maak je weer een mooi stukje scenery.
8) Op de detailfoto's lijkt het alsof de tanks al zwaar verroest zijn, maar de overzichtsfoto laat de ware aanblik zien.
Omdat de olietenders en diesellocs nog maar pas hun intrede hebben gedaan zouden zwaar verroeste tanks een beetje vreemd zijn. :roll:
Maar als zo vaak laten detailfoto's niet altijd de ware aanblik zien.

Dirk-Jan
Re: Olietanks
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Olietanks
Dirk-Jan neemt me exact de woorden uit de mond.
Re: Olietanks
Lid sinds: 2020

offline
Re: Olietanks
Mooi man! Knappe kitbash dit... klasse schilderwerk!
Change of plan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Change of plan
Dank voor alle complimenten. Zo leuk als medehobbyisten ook enthousiast zijn over het resultaat. Die snappen ook beter wat een moeite het kost om iets in modelbouw voor elkaar te krijgen, dus dan is de waardering groter dan dat een willekeurige toeschouwer zegt dat het leuk is.

Mijn Betriebswerk vond ik nog steeds een beetje kaal en levenloos. Nu heb ik de extra lichtmasten die ik had gemaakt ook geplaatst. Die masten had ik opnieuw gemaakt want ze waren mij te slordig. Nu zijn precisie en strakke lijnen altijd goed maar blijkbaar komt het bij zo'n lichtmast echt op de millimeter aan anders lijkt het gewoon nergens op. Nou beter dan dit kon ik niet dus ik moet het er mee doen. En met het plaatsen viel mij op dat het Betriebswerk nu ineens wel compleet oogt. Dat zie je niet zo op de foto, maar blijkbaar is het effect heel groot als de zichtlijnen worden doorbroken met die masten. Ik moet de lantaarns nog wel aansluiten. De watertoren moet ook nog gereviseerd worden.




En dan het 'change of plan'. Bahnhof Sankt Goar stond in een bocht onderaan de berg met het kasteel. Dat kon op zich wel maar eigenlijk kon er geen trein stoppen bovenop de wissels en met nauwelijks een perron.



Mijn onderbewuste had kennelijk al aangevoeld dat het niet goed was want ik had het station ook nog niet afgemaakt. Ik ga het station dan toch centraal opstellen bij alle rechte sporen. Dat klopt ook niet met de werkelijkheid maar het was in de oude situatie ook niet goed en dit ziet er in model logischer uit denk ik. Het dorpsstation wordt nu gepromoveerd tot een DB Bahnhof categorie 1, Fernverkehrsknoten :).



Bezig geweest met het maken van perrons. Stroken MDF voorzien van een stuk styrodor en daar het straatwerk in gekrast. Er is maar maximaal 4 centimeter breedte tussen de sporen en ik moet het iets smaller houden anders komen de treeplanken van sommige wagons tegen het perron aan. Ik heb het perron ook iets lager gemaakt dan zou moeten omdat dit in model beter staat. Het lange perron is 122cm, de maat van de MDF plaat. Nu nog bedenken hoe de reizigers bij dat perron kunnen komen. Ik denk ondergronds en met de lift of trap naar boven. Een loopbrug over de sporen kan ook aardig zijn.



Deze hele 'change' geeft ook ruimte om nog meer te doen met scenery. De vrijgekomen plek wil ik gaan verbouwen tot een stukje van het plaatsje Bacharach. Voor de modelbouwer wel een uitdaging met allerlei bijzondere vakwerkhuizen. Maar eerst dat station met de perrons voor elkaar zien te krijgen.

Re: Change of plan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Change of plan
Goede aanpassing, Henk. Alleen oogt de watertoren wel erg groot en massief zo naast het Bahnhof Sankt Goar.
Grappig om te zien dat ook bij jouw baan het wegverkeer ondergeschikt is aan de sporen; want... hoe is het station over de weg bereikbaar, of stopt de trein daar alleen maar voor de werknemers van het BW? ;)
Geeft verder niks, als t er maar een beetje geloofwaardig uit ziet, mijn HBF is ook slechts bereikbaar met de trein.
Re: Change of plan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Change of plan
Tamelijk vol bij het BW, maar wel een veel betere plek voor het station, Henk  :thumbup:
Het idee van een stuk stadsmuur en wat vakwerkhuizen zoals in Bacharach ( of Oberwesel ) maakt het Mittelrhein-gevoel nog groter  :P

Grtz Tony
Re: Change of plan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Change of plan
Citaat van: Jongslog op maandag 28 februari 2022, 09:40:11
Dat klopt ook niet met de werkelijkheid
Wat de modelbouwer bouwt hoeft ook niet meer dan een schijn van werkelijkheid te hebben, die werkelijkheid past toch niet. O:-D
:) Dus ga vooral lekker verder, wij kijken toe en genieten van je kunsten. 8)

Dirk-Jan

Re: Change of plan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Change of plan
mmm, en als je je olieopslag nu eens wisselt met de watertoren?
Re: Change of plan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Change of plan
@Hanzi: Die watertoren is inderdaad massief daar maar op de plek van de olietanks staat niet. Dan kloppen de verhoudingen met de tunnelpoort en het hogere gedeelte helemaal niet meer. Daarom had ik de watertoren al naar voren gehaald. Weglaten is ook een optie :).
Re: Change of plan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Change of plan
 @citaat Weglaten lijkt me een goed plan !
Re: Change of plan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Change of plan
@citaat

Helemaal mee eens :thumbup:. Less is more en de verhoudingen komen dan veel beter uit.

Groeten,
Wico
Bahnhof St. Goar en BBW
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Bahnhof St. Goar en BBW
De watertoren is foetsie. Het arme bouwwerk heeft nog nooit op één van mijn treintafels mogen staan. Het paste nooit, en nu ook weer niet.
De boel begint zo wel de definitieve opstelling te krijgen. Het is nog een beetje een puinhoop maar het is dan ook 'werk in uitvoering'.

Het station staat op zijn plaats en moet nog wel verder afgemaakt. Wat nu asfalt lijkt is een schuimplaat die nog wordt omgetoverd tot een straatje met kasseien.

De perrons staan op hun plaats. Geheel zelfbouw. De betonrand nagebootst met stripjes van plastic er tegenaan gelijmd en fiks in de verf. De lantaarns ook zelf gemaakt zoals vermeld in een eerdere post. De lampenkap is echter nu van klei. Dat kun kun je glad en op maat schuren. een volgende keer kan dat nog beter met meer klei en meer schuren. Nu hier en daar te zuinig waardoor het model niet altijd de juiste afmeting heeft of een beetje scheef is.

De foto's treffen de sfeer totaal niet. De belichting pakt op de foto heel anders uit dan in het echt. Ik moet ook nog wel wat freubelen met de lichtsterkte van de lantaarns en het stationsgebouw.





Re: Bahnhof St. Goar en BBW
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bahnhof St. Goar en BBW
Misschien past de watertoren ergens links in de bomenrij langs de wand, Henk.
Ik weet niet of dat diep genoeg is.

Grtz Tony
Re: Bahnhof St. Goar en BBW
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bahnhof St. Goar en BBW
 :roll: Die watertoren past ook prima in de vuilnisbak, bewaren tot in de lengte der dagen heeft op een gegeven moment ook geen zin meer.
Sommige zullen dan weer opmerkingen plaatsen wat zonde of iets in die trant. :o) :D
Nou, bewaren en nog weet ik veel hoeveel keer er je hoofd over breken, da's pas zonde. O:-D

Dirk-Jan
Mockup
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Mockup
Bij de bomenrij is geen plaats voor de watertoren dus die komt definitief niet op de tafel terug. De watertoren gaat niet de prullenbak in want wie weet kan ik de onderdelen nog eens ergens anders voor gebruiken.

De sporen en perrons moesten nog ietwat verlegd worden want de personenrijtuigen hebben bij de wielstellen toch flink uitstekende delen waardoor ze het perron raakten. Die paar millimeters aanpassen was toch best een hele klus maar wel gelukt.

Ik had meer zin om de oude vrijgekomen plaats van het station eens bekijken en inrichten. Daar is nu ruimte voor een stadje. Het wordt een kruising tussen Bacharach en Oberwesel. Een stadsmuur met een poort. En dan tegen de berg een aantal vakwerkhuizen. Met wat kartonnen doosjes een beetje puzzelen of dit zou kunnen lukken. Ik was bang dat het kasteel dan niet meer tot zijn recht zou komen maar dat valt erg mee als ik het stadje niet te hoog maak.

Re: Mockup
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mockup
 @citaat
Ik denk ook wel dat het goed idee is. :thumbup:
Je creëert zo juist wat diepte erin en je kasteel torent erboven uit.
De stapel doosjes oogt wel wat erg groot dus het lijkt me als er huisjes staan het nog beter staat.

Dirk-Jan
Re: Mockup
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mockup
 @citaat @citaat
Dit is natuurlijk wel een fantastische manier om een stadje te visualiseren. Je zou bijna de doosjes verbouwen tot huisjes  ;)
Ik ben met Dirk-Jan eens dat er diepte ontstaat met dat mooie kasteel wat er bovenuit steekt.
Laat maar komen dat stadje!
Re: Mockup
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mockup
Citaat van: Wimdouwe op zondag 06 maart 2022, 22:32:05
Je zou bijna de doosjes verbouwen tot huisjes ;)

Ik verwacht eigenlijk niets anders van Henk! :mrgreen:
Re: Mockup
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mockup
 @citaat

Gaat ook wel gebeuren.  ;)
Hoe verder?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Hoe verder?
Na de mockup was de inspiratie even weg. Er waren ook teveel andere zaken die aandacht nodig hadden.

Maar het treinenvirus steekt altijd weer de kop op. Aan de slag gegaan met de scheepvaart. De bedoeling was om de schepen te laten varen. Het prototype leek best succesvol. Maar in de praktijk werkt het eigenlijk niet. Teveel storingen en continu handmatig ingrijpen vereist omdat de boel blijft haken.


Bijna op het punt gestaan om de hele boel af te breken. Toch niet gedaan. Wie weet kan ik het ooit wel verbeteren. En anders blijven de schepen maar stil liggen. Het kan zeker een mooi stukje scenery zijn.

En met al dat gepruts komt ook naar boven wat je eigenlijk zou willen. De treinbaan uitbreiden naar de hele zolder! Het thema van de Gotthard blijft toch trekken. Dus maar eens bekijken of dat zou kunnen. De Pinksteren besteedt aan het rigoureus opruimen van garage en zolder. Ruimte creëren voor dit snode plan! Ondertussen ook de familie zien te overtuigen dat het een heel goed idee is om de hele zolder te gebruiken voor de treinenhobby... Er moet nog wel een thuiswerkplek zijn want na Corona is het Hybride werken normaal geworden. En er zijn nog wat meubelstukken die niet mogen verdwijnen. Dat wordt een hele puzzel.

Aldus besloten. Het plan wordt realiteit! Een goed plan om ook een nieuw draadje hiervoor te starten. Dus hopelijk volgen jullie mij :).

Re: Mockup
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mockup
Dat zijn goede plannen Henk, een modelspoorder heeft altijd ruimte te kort dus verhuizen naar zolder is een goede zaak  :)
Natuurlijk ga ik dit volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mockup
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mockup
als je inspiratie wilt om eens iets met bootjes te doen, kijk op onderstaande video:

https://www.youtube.com/watch?v=xZWTvxzlExA