@Peter - BlikkenTinus: ik heb slechts één serieuze stoomlocomotief met de sleper aan de voorzijde dus geen problemen met de slakkenkuil zonder middenleider. Iets maken met een servo die de middenleider wegtrekt is wel heel cool maar lijkt mij ook ingewikkeld.
Vandaag bezig geweest met het bouwen van de zandtoren, de zandbunker en een kraan. De kraan is geïnspireerd op de Häuserkraan bij Sankt Goarshausen. Dat blijkt nota bene
wereld erfgoed te zijn volgens Unesco, maar dan gaat het eigenlijk om de betekenis van de Rijnvallei als historische verkeersweg. Niks rijnromantiek.
En alles wordt uiteraard weer zelf gebouwd. De kraan was best een hele uitdaging. Hij kan zwenken en moet worden voorzien van een motor. Ik heb geen hijsinrichting gemaakt maar dat zou best kunnen denk ik. De constructie is gemaakt van hout en ijzerdraad. De as is een stuk ijzerdraad die door de tafel heen steekt zodat ik de motor onder de treintafel kan plaatsen.
Met schilderstape en elastisch garen maak ik de dwarsverbindingen. Solderen met ijzerdraad is mij te lastig. Het betonblok achterop is een kartonnen doosje gevuld met zand. Want er was inderdaad een contragewicht nodig. Het karton schilder ik met latex. Dat geeft een goede coating zodat het karton niet kromtrekt door vocht en je kunt met de dikke latexverf mooi alle kieren dichtkitten.
En zo komt dat er dan uit te zien op de treintafel met zandtoren, zandbunker en kraan. Eerst nog even drogen voordat het echte schilderwerk kan beginnen.
De kraan moet kunnen werken voor de zandbunker, de slakkenkuil en de nog te maken kolenbunker.