Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Einde

Gestart door Jongslog vrijdag 22 mei 2020, 22:32:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Einde
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Einde
Na de afronding van mijn vorige treinbaan met het Gotthardtraject ben ik weer begonnen aan een nieuw plan. Deze keer niet een tot in detail uitgewerkt plan. Ik wil meer vrijheid hebben tijdens het bouwen. Het definitieve railplan ontstaat dus ook voor een deel tijdens het bouwen. En ook geen poging om de werkelijkheid na te bouwen, het wordt meer bouwen in de sfeer van een bepaalde streek.

De eerste stap, heb ik geleerd, is eerst het aanbrengen van goede verlichting. De HUE-lampen op de juiste plek gehangen. De lampenkappen zijn verloopstukken van ventilatie-buis.






Het deel van de Loreley met de varende schepen heb ik in tact gelaten en wordt onderdeel van het nieuwe plan.



Houten frames opgebouwd langs de wanden en het trapgat. Zo kan ik overal gemakkelijk bij.



Op die manier ontstaat er ook een behoorlijke rijlengte langs de wand:1,20+2,70+1,80+6,00+3,00= bijna 15 meter. En er is ruimte voor een bureau. De ander helft van de zolder is voor de rest van het gezin :).



De zichtzijde bij het trapgat afwerkt met een houten schot en geschilderd in hetzelfde crème-wit van de muur en de trap.




De kabelgoten (boekbinders) vooraf op de latten geplakt met hete lijm en voor zover mogelijk al voorzien van bekabeling. Kabelgoten en draden hebben vaste kleuren zodat het "logisch" is wat waarvoor dient en ik niet veel hoef te documenteren.





Op ongeveer elke anderhalve meter zitten aansluitpunten met kroonsteentjes. De bekabeling voor het spoor en de verlichting loopt als een soort aorta onder de hele baan. Ook al is het een rechte goot, in feite is het een ringleiding want de draad loopt heen en terug door de goot.

Voor de baanspanning gebruik ik luidspreker-kabel die ik nog over had van mijn camperbouw. Daar kunnen genoeg ampères doorheen (0,75mm2).

Voor de lichtjes in huizen en straatlantaarns gebruik ik 12 volt LED-strip. Bekabeling is het bekende 0,14mm2 draad wat vaak gebruikt wordt bij de modelspoorbaan.

Voor al mijn toekomstige projectjes met een kabelbaan, een helikopter of wat dan ook heb ik al bekabeling aangelegd met UTP-kabels. Er liggen vier UTP-kabels die dus goed zijn voor 4*8=32 draadjes.

Alle bekabeling laat ik samen komen ongeveer in het midden van de tafellengte. Daar zit de "commandopost" met de Ecos-centrale en laptop en de benodigde elektronica. Via een soort patchpanel met kroonsteentjes kan ik de UTP-draden voorzien van geschakelde spanning en zo de projectjes besturen. Dan hoef ik niet steeds weer draden te trekken onder de tafel.



Deze bouwwijze vormt het geraamte met de elektra-infrastructuur. Dat deel is nogal statisch en gewoon noodzakelijk. Daar bovenop komen de platen hout. Die laat ik oversteken op het frame en wil ik een wat vrije vorm geven naar de loop van een rivier met rondingen bijvoorbeeld. Dus geen rechthoekige tafel meer maar een meer "organisch" landschap. Het idee is dat je als kijker "in het water" van de rivier of het meer staat.

Alles is hergebruik van de oude treintafel. Zelfs de boekbinders kon ik opnieuw gebruiken. Nu aan de slag met de beplating en nog wat sleutelen aan het railplan. Daarover volgende keer meer.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Een nieuw begin
Een nieuw begin, spannend!
De Hue lampenkappen zijn briljant, het lijken wel designlampen  :)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
Dag Henk,

Ik ben blij te lezen dat je weer op de been bent.  Wel sneu wat je allemaal is overkomen.  Hoeveel kan/moet een mens verdragen.  Mar bon een nieuwe start zoals je zelf zegt, alhoewel jet wel een razende start is blijkbaar
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Een nieuw begin
Hallo Henk,

Dat is al weer een mooi begin en je hebt jouw eigen tempo al weer goed te pakken! :thumbup:

Vanuit die lekkere stoel kun je steeds rustig even de vorderingen van jouw baan bekijken om vervolgens de aanvalsplannen voor de komende deelprojecten te bedenken.

Succes!

Re: Een nieuw begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Henk,

Het begin staat alweer, ik ben benieuwd waar je ons dit keer mee trakteert  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Hallo Henk,

Mooi dat je weer begonnen bent. Je hebt zo een mooie ruimte. Alleen een vraag: Is het wel genoeg verlichting op de baan? Het lijkt mij zo donker. Of heb je nog wat werklicht?

Groet Ronald.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuw begin
Hi Henk,

Je bent al behoorlijk opgeschoten met je nieuwe begin.
Zie zelfs dat je lekker kan zitten en naar je "bouwwerken" kijken, drankje erbij ........   :thumbup:

groet
Harald
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

offline
Re: Een nieuw begin
Dat is een mooi begin, leuk ook die boekbinders voor je kabels rood wit blauw :thumbup:

Gr,.Arnold
Het baanplan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Het baanplan
Het tempo zit er lekker in inderdaad. Maar ik heb nu ook meer tijd in deze periode. En ik hergebruik veel materiaal en ook veel ideeën die voor mij goed werken, dan bouw je ook sneller.
@Arnold: Rood Wit Blauw is ook zo'n beetje het enige Nederlandse aan mijn baan.
@Harald, Narwal: Ai, jullie hebben mij door met mijn wens voor een goed bureau.
@Ronald: Het donker op de foto is denk ik het gevolg van het tegenlicht door het dakraam. Met die Hue lampen kun je het zo licht maken dat je blind wordt.

Ik heb niet alles uitgedacht van tevoren met sceneryplannen maar je ontkomt er niet aan om het sporenplan wel vooraf goed te definiëren want dat is veel lastiger om aan te passen als je al een eind 'onderweg' bent. Ik heb wat gesmokkeld bij de bochten met de aansluitingen. Dat kan wel passend gemaakt worden maar dan krijg je een misvormde bocht. Het aansluitverschil is zo klein, dat sjoemel ik wel weg.

Natuurlijk heb ik in het plan rekening gehouden met mijn scenerywensen die ik al wel weet:
- Ruimte voor de "varende" schepen. De kijker staat als het ware in het water.
- Het buitenste spoor stijgt en gaat met een brug over het water. Het rechterdeel bij CH Ticino (Zwitserland) ligt daarom ook iets hoger.
- Een klein betriebswerk waar een stoomloc wat kan rangeren voor kolen, water, zand en onderhoud.
- Goede zichtbare rijlengte. Een dubbelsporig traject over de hele tafel met aan de uiteinden keerlussen.
- De keerlussen en bochten verdwijnen onder een berg.
- Goede opstelsporen, bij voorkeur 2 meter lang om de ICN (1,54m) kwijt te kunnen.
- De stationssporen zo dicht mogelijk op elkaar om ruimte te winnen (6 sporen op 40 cm breed.)
- De elektronica zit centraal in een soort patchkast. De laptop voor de besturing is voorzien van een lange kabel naar de centrale en kan ik overal neerzetten.




Re: Het baanplan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Het baanplan
Mooi begin Henk, leuk plan.
Re: Het baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het baanplan
I'm impressed, Henk !

Je gaat weer als een rocket  :thumbup:
Mooi ontwerp en nou kan je in ieder  geval met wat langere treinen rijden  ;)
Ik ga je weer met veel plezier volgen hier !

Grtz Tony
Re: Het baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Het baanplan
Leuk baanplan, zo helemaal om je heen! Veel plezier met bouwen, dan hebben wij dat ook als je regelmatig update :D.
Re: Het baanplan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het baanplan
Goed bezig, mooi baanplan! Ik heb hetzelfde als jij: bouwen is leuker dan rijden haha... al moet er ook af en toe gereden worden uiteraard :D. Maar als het af is kun je 't afbreken en begin je opnieuw. Dappere stap. Want het doet toch ook wel een beetje pijn om af te breken denk ik.... Enfin, goed bezig, mooi baanplan, mooi gebruik van de ruimte die je hebt.
De tafel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
De tafel
Op het frame met de kabelgoten en bekabeling komen nu de vlakke platen te liggen voor het landschap en de rails. Ik leg de rails om te bepalen hoe ik de platen moet zagen en op welke hoogte deze moeten komen. En testen met de langste wagon of er voldoende ruimte langs de kanten is.
Don't try this at home! Ik beveel deze methode niet aan want de rails heeft een hoop te lijden met al dat geklu(n)s. Maar het werkt wel lekker makkelijk.



Op de plaatsen waar bergen komen werk ik met een open frame om van onderaf bij ontspoorde treinen te kunnen komen.



Omdat ik het hout van de oude treintafel gebruik is het nu een allegaartje van plaatdelen die met lijm en schroeven aan elkaar zit. Een beetje pennywise, poundfoolish. Wat ik bespaar op de aanschaf van hout gaat op aan lijm. Nou dat klopt niet maar zo voelt het haast.

Deze keer geen rechthoekige tafel maar juist een vorm die samengaat met het landschap. In dit geval de waterkant van de rivier en het meer. Zo'n glooiende rand geeft naar mijn idee een heel andere beleving. Het gehele landschap komt overal uit in het water, de rand van de tafel.





De kurkrol er overheen geeft het wel weer een professionele uitstraling. De kurkrol van 2 mm lijm ik niet vast, dan behoud je de geluidsisolatie. Lijmen kan wel met bijvoorbeeld boekbinderslijm, die blijft flexibel. Maar kurk ligt van zichzelf al goed vlak. Hier er daar een nietje er in om schuiven te voorkomen is voor mij voldoende. De rails fixeer ik later met hier en daar een drup lijm.



De stijging/daling van het spoor probeer ik op maximaal 3% te houden maar ik smokkel altijd. Belangrijker is dat de overgang naar de helling vloeiend gaat. Geen knikken in het spoor. Ik breng de plaat (MDF of multiplex) op de gewenst hoogte met klosjes/latten onder de plaat en zorg dan dat het uiteinde van de plaat netjes terugbuigt zodat je een vloeiend verloop krijgt. Dat gaat 'op het oog' heel prima.



Nu nog verder met mijn commandopost, de elektra patchkast.
Re: De tafel
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: De tafel
Wat mooi Henk, die meer organische vorm van je niveau maaiveld. Ik vind dat er mooi uitzien. Daaronder is het strak georganiseerd. Als ik zelf een tafel ga bouwen kom ik het bovenstaande nog eens herlezen (en blijf volgen wat je hierna zou posten). Veel plezier met de verdere opbouw.
Re: De tafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De tafel
Hi Henk,

Ik zou het kurk toch vastlijmen met b.v. flexlijm (iets verdund van AnitaD.) of voorstrijk van de bouwmarkt.

groet
Harald
Re: De tafel
Lid sinds: 2018

offline
Re: De tafel
Ik ben heel benieuwd en zal dit topic ook met veel enthousiasme volgen. Je vorige baan was een pareltje met wat je allemaal bedacht en maakte op een relatief kleine oppervlakte. Ook leuk dat je zoveel technische uitdagingen aangaan tijdens de bouw van de baan en omgeving. Voor mij is het een bron van inspiratie.
Re: De tafel
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De tafel
Hallo Henk,

Je bent echt weer als een razende aan het bouwen! :thumbup:

Citeermaar ik smokkel altijd

Dat moeten we allemaal maar bij jouw manier van bouwen wordt dat iets opgerekt en daardoor wordt het altijd heel erg jouw eigen baan en heel leuk om te volgen!

Re: De tafel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De tafel
Ik zie de baan al zo voor me, Henk  :P

Als je zo doorgaat, ben je nog voor de Kerst klaar  :thumbup:

Grtz en veel bouwplezier,
Tony
Re: De tafel
Lid sinds: 2013

offline
Re: De tafel
Henk, het valt mij op dat de Lorelei nu plots veel dichter bij Italië ligt. ;) Wat in modelbouw toch allemaal kan...
Ik vind het wel een mooi ontwerp hoor.

Luc
Re: De tafel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De tafel
Wordt weer een bijzondere baan. Ga je wel weer volgen.
Re: De tafel
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De tafel
Ziet er goed uit!
Re: De tafel
Lid sinds: 2016

offline
Re: De tafel
Dag Henk,

Inderdaad, wanneer de rand van de treintafel geen strakke vorm heeft, maar meer een glooiende willekeurige beweging geeft net iets meer uitstraling.  Het lijkt dan meer op de echte natuur.  :thumbup:
Re: De tafel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De tafel
Het beloofd weer een mooie baan te worden,
ziet er mooier uit als het geen strakke zijkanten heeft maar een glooiende vorm.
:thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
Rails gelegd
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Rails gelegd
De rails ligt inmiddels op de tafel. Da's nog best een klusje. En tijdens het leggen toch nog kleine wijzigingen aangebracht met raillengtes. Wintrack is toch echt nauwkeurig, dat verbeter je niet. In het echt zie je wel beter wat de scenery-ruimte gaat worden en dat valt altijd tegen, maar het plan is wel hetzelfde gebleven.



Alle wissels weer gecontroleerd op goede werking. De wissels zijn voorzien van decoders. Dat is eigenlijk een dure oplossing maar het scheelt wel een hoop draadjes trekken. Omdat ik de bediening eigenlijk altijd via de laptop doe is de wisselnummering ook niet zo belangrijk meer. Netjes instellen in koploper en vervolgens kijk je met je treinenbedrijf alleen nog maar naar het plaatje van de baan en eigenlijk niet meer naar de codering.



De rails nog niet aangesloten maar wel alle voorbereidingen gedaan voor terugmelders en aansluitpunten. Dat klinkt als veel werk maar dat viel eigenlijk mee want die had ik allemaal al van de vorige treinbaan.
Wel 1 draadje aan een buitenste bocht aangesloten en ik kon met een loc toch mooi de hele baan rond rijden! Dus zo slecht zijn die contacten dan niet dat een afstand van circa meter 15 meter geen probleem is.



Komende tijd veel draadjeswerk te doen.
Centrale besturing
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Centrale besturing
De centrale commandopost begint ook vorm te krijgen. Alle elektronica bij elkaar en ik vind dat het ook wel gezien mag worden want je steekt er ongemerkt toch een hoop tijd in en dan kun je tenminste zien wat er gebeurt.

De bovenste rij zijn de S88-melders. Daaronder de DC-converters die de spanning gaan regelen voor mijn zelfbouwprojectjes. Ze zijn nog niet aangesloten. En op de onderste rij een drietal K84 kaarten om met de relais ook de zelfbouwprojecten aan te sturen. Ik heb er LED's aan toegevoegd zodat ik de schakelstanden kan aflezen. Een K83 kaart gaat nog enkele wissels bedienen en dan heb ik nog een K83 kaart over.



En de baan met terugmelders is inmiddels klaar. Ik heb maar even labels geplakt zodat ik het nog een beetje snap met al die nummers. Ik wil compleet automatisch rijden met Koploper en ook proberen om het rangeerwerk met de draaischijf zo te besturen. De vraag is dan wat ik dan moet doen met de korte zijsporen. Allemaal voorzien van 1 melder? Of zijn er zelfs 2 nodig? Of kan het zonder?

Re: Centrale besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Centrale besturing
hoi,

Citaat van: Jongslog op donderdag 11 juni 2020, 18:21:11
De vraag is dan wat ik dan moet doen met de korte zijsporen. Allemaal voorzien van 1 melder? Of zijn er zelfs 2 nodig? Of kan het zonder?

één melder zou voldoende moeten zijn. Anders weet koploper niet waar de lok staat.  :)

Groet Ronald.
Re: Centrale besturing
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Centrale besturing
Dag Henk,

Mooi gebruik van de ruimte maak je met een slim ontwerp. Als ik jou baan zo zie ga ik toch eerst maar eens even nog een keer goed kijken of ik wel tevreden ben met mijn huidige ontwerp.

Schiet al aardig op de bouw van je baan.

Re: Centrale besturing
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Centrale besturing
Hi Henk,

Mooie en handige commandopost heb je gemaakt.
Heb je er meer foto's van ?

groet
Harald
De commandopost
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
De commandopost
@Ronald: In elk geval 1 melder per spoor dus. Geen idee hoe ik het rangeren met Koploper moet aansturen. Dat is nog een uitzoekklusje. En nu ik het sporenplan in Koploper zet merk ik dat het linkerdeel van de baan nog niet naar mijn zin is. Eens kijken of er nog iets te verbeteren valt.
@Haradigi: Dank. Je wordt op je wenken bedient met extra uitleg over de commandopost.

Van een oud Ikea-kastje heb ik de centrale besturingseenheid gemaakt. Bij mijn vorige treinbaan had ik deze ook maar ik heb nu een aangepaste versie gemaakt. Er komt nog een transparant acrylplaatje voor.



Op de onderste schap de voedingen, daarboven de Ecos, en nog een schapje voor mijn laptop. Ik gebruik alleen de laptop voor de besturing dus de Ecos is bij mij eigenlijk alleen een hele dure interface. De kabels aan de laptop voor voeding, audio en de crosscable naar de Ecos zijn allemaal verlengd met zo'n 5 meter zodat ik met de laptop op de plek kan gaan zitten waar ik aan het knutselen ben en alles daar kan bedienen. De audiokabel gaat naar de subwoofer in het kastje en speakers die ver weg links en rechts onder de treintafel zijn gemonteerd.

Aan weerszijden van het kastje zit een verdeelstekker met aan/uit-schakelaar. Ik schakel eerst de linkerkant in waarmee de laptop en Ecos starten.
Bij het starten worden de wissels worden heen en weer geschakeld want heel betrouwbaar vind ik die niet en dan hoop ik dat ze het allemaal doen.
De K84-kaarten lijken een eigen leven te leiden. Bij het starten weet je nooit in welke stand ze staan. Ik heb nog nooit kunnen ontdekken of dit aan de Ecos, aan Koploper of aan die kaarten ligt. Ik denk toch het laatste want bij de wissels (met eigen decoder) treedt dit probleem niet op. Maar voor mij is het belangrijk dat ze allemaal in de nul-stand staan zodat de motors van de modelbouwprojecten (van bijv. de heli, de kabelbaan etc.) niet spontaan gaan draaien.

Nadat de relaiskaarten in de juiste stand staan schakel ik de rechter verdeelstekker in waarmee de voeding voor de modelbouw (de bewuste motors, verlichting e.d.) wordt ingeschakeld. Omdat de relais in de nulstand staan (de rode LED's branden) gaat er nu niet iets spontaan draaien maar kan het netjes worden aangestuurd via Koploper.

Alle printplaten zitten op een plaatje MDF van 4mm geschroefd. Het plaatje heb ik zwart geschilderd. De voorkant van het kastje kan open geklapt zodat ik makkelijk bij de bedrading kan. De S88-kaarten zitten op een vaste plaats want anders moeten alle (8*16) draden mee scharnieren en dat vond ik niet wenselijk. Bovendien is het aansluiten van de terugmelders een eenmalige actie en daarna een 'vast gegeven'.





Een paar kabelgootjes moeten blijven zorgen voor een ordelijk geheel. Alle bedrading onder de treintafel (behalve de terugmelders) komt uit op de hele rij kroonsteentjes. Ingaand zijn alle voedingskabels van de trafo's, uitgaand is dat de bekabeling naar het spoor en de modelbouwprojecten. Ik gebruik onder andere UTP-kabels zodat ik op diverse plaatsen onder de treintafel 8 aansluitpunten heb voor modelbouwprojecten. Voor het spoor en de standaard verlichting in de huisjes en straatlantaarns gebruik ik dikkere kabels. De besturing van zo'n modelbouwproject wordt geregeld met Koploper via een relaiskaart en die verbind ik dan door met bedrading naar de betreffende kroonsteentjes.



De bekabeling voor voeding en S88=terugmelders mogen niet te dicht bij elkaar zitten dus het was nog een puzzeltje om dat op de juist manier centraal bij elkaar te laten komen naar de commandopost. Ja helemaal netjes is het nog niet maar er wordt aan gewerkt...

Re: De commandopost
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De commandopost
 8) Tjonge, das een mooi kassie gevuld met elektrieke componenten, ziet er erg indrukwekkend en netjes gebouwd uit.  B) :thumbup:
Ik snap er niet veel van, maar mooi is het wel. :D

Dirk-Jan
Re: De commandopost
Lid sinds: 2013

offline
Re: De commandopost
Henk, ik vind een mooie setup met strakke lijnen en verdeling. Zo'n setup zorgt ook voor veiligheid want het blijven toch allemaal elektrische verbindingen waar je toch voorzichtig mee moet omspringen.

Luc
Re: De commandopost
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De commandopost
Hoi Henk,

Van je commandopost begrijp ik niks, maar ik vraag me af, hoe je met de scenery/het landschap uitkomt bij de draaischijf.
Da's wel erg krap allemaal.

Grtz Tony
Re: De commandopost
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: De commandopost
@Tony: Goed gezien, weinig ruimte rondom de draaischijf. De twee sporen die er omheen lopen komen in 'de berg' te liggen. Alleen zichtbaar is het spoor naar de brug. Maar dan nog steeds weinig ruimte. Achter de locloods geen ruimte, die komt strak tegen de berg te staan. Hoe dit geheel een beetje realistisch moet gaan lijken, ik heb nog geen idee :)
Re: De commandopost
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De commandopost
Het lijkt wel een computer, en dan is het alleen nog maar de randapparatuur!  :D
Draaischijf 7186
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Draaischijf 7186
De oude draaischijf, een tweedehandsje, had ik nog. Heeft nog nooit gefunctioneerd bij mij. Dat wordt toch tijd. De motor had ik al eens vervangen. Deze maakt tenminste geen herrie en is juist mooi stil.



De constructie was echter niet betrouwbaar. De motor is verbonden met de as van de draaischijf maar die is klein en steekt hooguit een halve centimer er onder uit. Dus weinig houvast. De kop van mijn snijmesje heb ik hiervoor nu gebruikt. Het schroefdraad knijpt de mond samen die om de as klemt. Net zoals bij een passer waar de ze potloodpunt ook zo vast zetten. Dit blijkt een hele stevige verbinding.



De bedrading aangelegd met de juiste kleuren dacht ik. De oorspronkelijke spoel gebruik ik nog voor de ontgrendeling. Zodat de schijf kan gaan draaien en bij het volgende spoor weer vast haakt. De ontgrendeling zorgt voor de stroomtoevoer naar de motor. Alles voor elkaar en aansturen met een wisseldecoder dacht ik. Maar de constructie zit anders in elkaar. Er wordt geen massacontact gemaakt maar juist de gele spanningsdraad is in feite de schakeldraad. Dus bij het aansluiten aan de rails (kringetje gesloten) schakelt de ontgrendeling meteen en werkt een wisseldecoder ook niet. Dan maar aansturen met een K84-decoder die relais kan schakelen.



Uit een grote kroonsteen het busje met twee boutjes gesloopt en die klemt op de nu grotere as van de draaischijf en op de as van de motor. De assen iets afgevlakt zodat de bout de as goed klem zet. En een stukje mecano voor de bevestiging. Zo dus een verbeterde aandrijving.



Ik wil de boel aansturen met Koploper. Dan moet de computer dus weten bij welk spoor de draaischijf staat en welke draai er gemaakt moet worden. Op de brug een reedcontact gemaakt die contact maakt door een magneetje. Langs de sporen magneetjes aan gebracht. Bij elk spoor waar de brug stopt gaat er via dat contact een terugmeldcontact naar Koploper. En dan bedenken hooe je dat in Koploper kunt gebruiken om de boel te automatiseren.



Helemaal feilloos draait de schijf niet. De sleepcontacten maken soms niet goed contact. Maar stel dat de draaischijf stil valt dan komt er ook geen terugmeldcontact en gaat de geautomatiseerde procedure niet verder. Dat is althans het idee. Nu aan de slag met de uitwerking.


Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Draaischijf 7186
Hallo Henk,

Dat heb je mooi gedaan met die draaischijf.

Ben benieuwd hoe dit gat werken,

Gr Einte
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2011

offline
Re: Draaischijf 7186
Ik heb bij mijn draaischijf de magneet in de brug gezet en alle reedrelais in de kuil in het verlengde vd sporen. Mbv terugmeldcontacten weet ik dan altijd de stand vd brug.
Koploper keerlus
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Koploper keerlus
@Maarten: Dat is best een goed idee om reedrelais bij elk spoor van de draaischijf te maken want dan weet je zeker dat je het juiste spoor te pakken hebt. Ik dacht het te doen met 1 reedrelais en het tellen van de draaistappen maar als je dan tussentijds de boel uit zet of storing krijgt weet Koploper niet meer in welke positie de brug staat dus dat is niet zo handig. Maar ik weet nog niet hoe ik het rangeerbedrijf moet automatiseren dus dat komt allemaal nog wel.

Op dit moment ben ik nog aan het prutsen met de terugmelders en de juiste configuratie in Koploper. Zo kwam ik tot de ontdekking dat de keerlus die ik nu in de baan heb gekke dingen oplevert. Je kunt namelijk van bijv. spoor 5, 6 en 7 een rondje maken over de keerlus en weer terugkomen op datzelfde spoor. De keerlus kan linksom of rechtsom worden gereden. Die richting moet Koploper dan wel weten om te bepalen welke wisselstraat moet worden ingesteld om op het juiste spoor uit te komen. Dat had ik niet goed ingeregeld dus het automatisch rijden ging de mist in!

Het blijkt dat je de keerlus in twee baanvakken, twee blokken, moet opdelen. In dit geval nu dus nummer 2 en 29. De trein rijdt dan met de klok mee van 29 naar 2 of juist andersom. En bij die rijrichting hoort dan een bepaalde wisselstraat. En om het geheel compleet te maken zijn die twee blokken in de keerlus gekoppeld met de rijrichting want anders kunnen er twee treinen tegenover elkaar komen te staan in de keerlus.

Re: Koploper keerlus
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper keerlus
Daar zijn ook andere mogelijkheden voor Henk, denk aan deadlock instellingen en een ( korte ) vaste route.
Gelukkig kent koploper vele mogelijkheden om jou treinen verloop helemaal naar je hand te zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Ballast en tunnelbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Ballast en tunnelbouw
Met een waarschuwing dat er hier al 120 dagen niets is gebeurt pak ik de draad gewoon weer op. Het afgelopen half jaar bezig geweest met mijn andere hobby, de zelfbouwcamper. Dat heeft ook veel weg van treintafelbouw, je moet heel veel stappen vooruit kunnen denken. Maar dat is gelukt!

Nu weer zin in knutselen aan de treintafel. Ik wil een berg maken maar dan moet de ballast, de bovenleiding en de tunnelbouw wel klaar zijn. Dus aan de slag. Te beginnen met de ballast. Er is over dit thema al heel veel geschreven, de beste aanpak, de mooiste oplossingen. Toch heb ik nu weer een nieuwe methode bedacht die lekker snel is en ook een voor mij heel bevredigend resultaat geeft.

Eerst heb ik zwart papier onder de rails aangebracht. Dan hoef ik de kurkmatten niet te schilderen. (Dat had ik eigenlijk moeten doen voordat de rails werd gelegd en aangesloten.)



Daarna tussen de rails behangerslijm gesmeerd.



En vervolgens een strooisel van Heki er tussen. Een mix van grijs en een beetje bruin.





bij mijn vorige treinbaan ook veel met steentjes en lijm gewerkt maar dat was altijd erg tijdrovend om te doen. En ook al gebruik je de juiste lijm, het wordt toch een keiharde massa zodat de geluidsdemping deels teniet wordt gedaan. En maandenlang vind je overal steentjes... Daarom nu deze keuze met strooisel.

Dit gedeelte van de baan wordt voorzien van Duitse bovenleidingmasten. Gewoon de oude van Märklin die ik nog had.





Ook al enkele tunnels gemaakt. Hier gebruik gemaakt van bestaand materiaal van mijn oude treintafel.





De buitenkant en de achterzijde zien er niet uit maar die verdwijnen in de berg.



Hier ook weer iets nieuws geprobeerd. Creatief met karton. De u-vorm die over de rails wordt geplaatst een aantal keren ingeknipt zodat ik de tunnel mee kan "buigen" met het spoor. Aan de binnenzijde een ronde vorm gemaakt door hier een dunner vel karton in te plakken en dat te schilderen. Het tunnelportaal ga ik met klei afwerken.







Dat werkt simpel! Zo kan ik ook het lastige deel aanpakken waar de sporen eigenlijk te dicht op elkaar liggen. De muur van het rechter hogere deel iets laten overhellen. Zo heb ik op dat spoor genoeg ruimte in de tunnel en kan de trein op het linker iets lager gelegen spoor ook passeren. En dat het krap is laten de foto's wel zien. Ik meet de bocht altijd met het langste rijtuig dan gaat de rest ook goed.



 

 

Wordt vervolgd.
Re: Ballast en tunnelbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ballast en tunnelbouw
Die 120 dagen niks heb je al bijna ingehaald, Henk  ;)
De oplossing met de theedoek is trouwens ook niet mis  :thumbup:

Knutsel ze !

Grtz Tony
Re: Ballast en tunnelbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ballast en tunnelbouw
Theedoek? Volgens mij is t gewoon de zwarte versie van zo'n papieren tafelkleed zoals vroeger bij de Chinees op tafel lag :D
Bergbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Bergbouw
Op deze treintafel komt een ook deel 'fantasy', een berg met een spookkasteel. Een thema wat ik eigenlijk nog nooit heb aangeroerd in de modelbouw, het ging toch altijd om het nabouwen van de werkelijkheid of iets wat daar op leek althans. De bouw van dit onderdeel begint in elk geval met iets wat ik al veel vaker heb gedaan; een berg maken. Ik ben niet zo'n liefhebber van piepschuim dus ik gebruik andere materialen. Ik volg eigenlijk altijd dezelfde procedure.

  • Met kippengaas de berg modelleren. Vaak zijn latten ter ondersteuning niet eens nodig.
  • Papier maché; de boel inpakken met kranten en behangerslijm.
  • Gips aanbrengen; ik gebruik Rotband van de bouwmarkt. Gewoon maar wat raak smeren.
  • De eerste laag verf aanbrengen; zwart/wit/blauw/bruin.
  • Tweede verflaag met sterk verdund zwart om alle gaten en spleten vol te laten lopen en de ondergrond nog donkerder te krijgen.
  • De derde verflaag met grijs. Een beetje grofweg wat vlakken raken en nuances aanbrengen.
  • En dan 'the magic moment' met de drybrush wit. Met een bijna droge witte kwast het oppervlak nauwelijks raken en de rotsranden accentueren. Magic omdat het nu ineens echte rotsen lijken.
  • Bestrooien met steentjes, turf en in dit geval MDF-zaagsel voor het pad.
  • Nog wat bomen en struiken en dan lijkt het heel wat!



















Re: Bergbouw
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Bergbouw
Je gaat weer heel erg snel henk. Maar als het net zo mooi word als je andere baan dan ben ik benieuwd.
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bergbouw
Vraagje : waarom gips ? Ik zie een portaalmast met gips, gips op rails, gips naast de rails.
Ik heb hier al enkele keren gewezen op ER-Hydrofibre en Sculptamold.
Die laten geen resten achter.
Met wat heb jij trouwens die gips aangebracht ? Met een plamuurmes ?
In je rotsen moet je struktuur aanbrengen zoals in het echt. Bergen zijn ontstaan door scheuren in de aardkorst en lopen één richting uit.
Zulke details kan je maken (maar dan moet je gips nog vochtig zijn) met kleine plamuurmesjes die je in een kruidvat voor een habbekrats kan kopen.
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bergbouw
Dat heb je weer snel gefikst, Henk  :thumbup:
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bergbouw
Gefeliciteerd, Henk  :P

Nog vele mooie en gezonde jaren toegewenst !

Grtz Tony
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: Bergbouw
happy b'day  :favorite: :favorite: :favorite:


mvg,
Michel
Re: Bergbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bergbouw
Van harte gefeliciteerd, Henk!