Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verzameling grootspoor objecten

Gestart door The MaSt vrijdag 22 mei 2020, 11:47:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Verzameling grootspoor objecten
Hallo luitjes,

Ik heb door de jaren heen een leuke collectie opgebouwd van spullen die met de 1:1 spoorwegen te maken hebben. Aangezien ik vast niet de enige ben, leek het mij een leuk idee om een draadje te starten waarin iedereen kan laten zien wat hij/zij/hen aan 1:1 gerelateerde spoorzaken heeft met een achtergrondverhaaltje.
Bijgaand vast een eerste impressie van mijn verzameling, een deel is nog in de kelderbox aanwezig, maar ben nog niet toegekomen aan het uitzoeken daarvan.

Ik begin gewoon met 5 foto's en daaronder nog 5 foto's en dan ben ik benieuwd wat jullie allemaal zoal verzamelen op 'schaal' 1:1  :P en post ik later de rest van de foto's

Mocht dit nou niet het goede subboard zijn, laat t even weten!

N.B. Bij foto 2 op de achtergrond nog een tafeltje uit een Plan V, wil nog altijd eens een nummerbordje van de 942 hebben, dat is toch wel een speciale voor mij

Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Wel, dit waren de eerste objecten uit mijn grootspoor verzameling, ik heb nog meer, maar moet dan tzt eens foto's maken, heb nog een hele fraaie dienstregeling uit 1929.
De meeste objecten heb ik gekocht, enkel die hele grote blauwe rakker in de vorige post heb ik eens GEKREGEN!!!!

Ik ben benieuwd naar jullie objecten, het mag alles zijn, mits het maar een duidelijke link heeft met grootspoor, dus bijvoorbeeld een materieelgids van de 1200, of een onderdeel uit een DM'90 of een bordje uit een oude Duitse trein!

Groet,

Marten
Re: Verzameling grootspoor objecten
Ik heb ook wat grootspoor spullen thuis.
Als een eerste een de spoorkaart van Nederland.

Aangezien ik bij Strukton werk als seinwezen monteur heb ik al zo beetje het spoor in heel Nederland gezien.
Als ik de kaart bekijk komen de herinneringen daaraan weer naar boven.



In de tuin heb ik een werkend dwergsein staan. Die kan natuurlijk niet ontbreken als seinwezen monteur :D







Groeten Sander
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Leuk leuk leuk!! Zal morgen nog wat foto's plaatsen, ben benieuwd wat anderen hebben  :)

Gegroet;

Marten
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat @citaat
Dat dwergsein is ook leuk als discolamp  ;)
Re: Verzameling grootspoor objecten
Ook handig in Corona tijden, bijvoorbeeld:

groen:             iedereen getest en gezond                  => voorbijlopen toegestaan; bezoek welkom
groen knipper: iedereen gezond                                 => voorbijlopen met maximaal 3 bezoekers toegestaan
geel:               lid huishouden met klachten                => langzamer lopen; bezoek niet toegestaan; houd rekening met rood
rood:               lid huis houden positief getest             => voorbijlopen niet toegestaan; huishouden in zelfisolatie
geel knipper:    huishouden niet getest                       => voorbijlopen op zicht; hou afstand
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Hier nog een paar van mijn grootspoor verzamelobjecten, er is ook nog een dienstregelingsboekje uit 1929 in de collectie, maar die kan ik momenteel even niet vinden, een NS stationschefpet met vishaaklogo en oud NS speldje met het oude logo.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Reizigersinformatie i.v.m. werkzaamheden Zwijndrecht - Roosendaal

Leuk ook tijdens online meetings van mijn werk (DB) met webcam, zit dan namelijk aan de andere kant van mijn hobby/werkkamer met dit als achtergrond.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Uit een heel ver verleden
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Ik ben in de loop der tijd tegen wat spullen aangelopen. Mijn meest speciale is het drukknoppenkastje.
Deze heb ik zo verbouwd dat het een aan/uit knop is voor mijn test baan


Kasper
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Ennnn ik heb er weer een fraai object bij!! Deze mat '64 bank uit de ABK van mat '64 808
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Dag Marten.

Wat een geweldig leuke aanwinst heb je weten te bemachtigen :thumbup:
Komt deze in de woonkamer of in de treinenkamer te staan? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Hoi Erik,

Jazeker! En dat voor niks! Deze bank blijft in de woonkamer. De kant naar de muur krijgt nog een eet/hobby tafel, de andere kant sluit aan op t zitgedeelte van de woonkamer. In de treinkamer komt natuurlijk alleen maar treinbaan te staan  8)

Gegroet,

Marten
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Leuk, Marten !

Hier der mijne  :P

Grtz Tony
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verzameling grootspoor objecten
Oké, ik heb er ook nog een paar.
De koersbordjes zijn souvenirs van wat treinreisjes.
De noodstop heb ik ooit gekocht op treinbeurs darlingmarked (nu: broodfabriek).
Ik weet niet hoe ik aan t routebord van lijn 3 gekomen ben.
De lantaarn komt bij de ZLSM vandaan
En tot slot het verkeersbord; dat komt uit omgeving Winterswijk en stond daar maar te staan bij een steengroeve waar al jaren geen treinverkeer meer was. Om het wegverkeer niet onnodig te verontrusten is dit bord toen verwijderd.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verzameling grootspoor objecten
En nóg een paar:
De railschroef komt uit de spoorlijn langs de camping in Bomal (nee, niet er uit geschroefd, lag tussen de rails); een echte Belgische schroef getuige de "B".
De bout + moer komt uit spoorwegmuseum Utrecht.
Het -mooi verweerde- stuk hout met geëmailleerde tekstplaatjes komt van het verlaten spoorterrein bij Hombourg. Waarschijnlijk de resten van een behuizing/kist waar de accu's van een wagon of treinstel in zaten.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Leuke verzamelingen heren!!!!
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Citaat van: Hanzi op donderdag 20 augustus 2020, 19:42:10
En tot slot het verkeersbord; dat komt uit omgeving Winterswijk en stond daar maar te staan bij een steengroeve waar al jaren geen treinverkeer meer was. Om het wegverkeer niet onnodig te verontrusten is dit bord toen verwijderd.

:lol: :lol: :lol:   Da´s een heel mooi exemplaar Hans :thumbup:
Toch lijkt deze qua driehoeksvorm ietwat af te wijken,
zie hier mijn exemplaar samen met wat ander borden.

Groeten,

Erik.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verzameling grootspoor objecten
Jouw stoomloc is mooier, Erik :thumbup:; kan met wat fantasie nog voor een BR81 door gaan.
Die van mij is maar een vreemd exemplaar...
Re: Verzameling grootspoor objecten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Verschillende zaken van de TEE heb ik in de loop van de jaren verzameld, namelijk:
- TEE-reverspeldje hostesses
- TEE-borstzakclipje mannelijk personeel
- Baggagelabels (onbeschreven!)
- Toeslagtickets voor de TEE
- Originele menukaart route Parijs-A'dam
- CTA kaart met de tekst "TEE, trein met toeslag"
- En als klap op de vuurpijl een Lokschild van een TEE RAM/ DE4 (afmetingen zijn 100% correct 1:1), in jaren 80 door vorige eigenaar op een beurs in Zwitserland gekocht en bijna 40 jaar in huis gehangen. Kostte genoeg maar dan heb je ook wat!
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat
Wow  :thumbup:
Re: Verzameling grootspoor objecten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Vandaag binnengekomen.... Naast de Rheingold  (waar ik ook het koersbord van heb) en de Edelweiss, DE nederlandse TEE, De Rembrandt.
In model te rijden met een NS1100 (tot aan Emmerich), een 112 of 103 (Duitse deel).
Koersbord is van voor 1980, toen werd de lijn ingekort tot aan Stuttgart.
De TEE Rheingold en de TEE Rheinpfeil beschikten over een uitzichtrijtuig, maar de Rembrandt kreeg een servicerijtuig met bar, telefoon en werkcoupés.

Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2017

staal, diesel en stookolie......

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
De kippeleren tas van de Meester  :-)
grtz
Dirk

voor hen zonder humor...........kippeleer...........nep leer  :D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat
Doet me denken aan de nepleer stoelen die je in jaren 70/80 auto's kon vinden. Zweet op je rug gegarandeerd.....  :D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2017

staal, diesel en stookolie......

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat En in je bilnaad Wim  :D :D :D
Ach het mocht vroeger wat kosten bij de NS  :P
grtz
Dirk
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Dinsdag thuis deze noodrem opgehaald, moet alleen nog even een spoorwegsleutel op de kop tikken en dan kan ik hem gebruiken en een boete uitschrijven wegens misbruik  >:-D >:-D >:-D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat
Leuk voor op de WC, kun je gelijk de remsporen bekijken  :D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Nou, ik dacht eerder aan 'je mag niet in de tunnel aan de noodrem trekken. Ik heb vast nog wel ergens een H0 tunnel..... Dan doe ik die er overheen en dan trek ik tóch aan de noodrem  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
   
   8)

Heb enkele nieuwe cq vergeten te showen nieuwe aanwinsten in mn grootspoorcollectie, waaronder wat hebbedingetjes van Werkplaats Tilburg
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Ik was vandaag op bezoek bij een vriend en ik heb van hem onder andere deze kruk gekregen. Hij zei dat deze kruk voor de besturing van een trein is, maar uit wat voor trein zou deze kruk afkomstig kunnen zijn?!
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Dit lijkt meer op een wisselkruk om een wissel handmatig te bedienen.

fred
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat @citaat

Zo een heb ik onder het bed liggen voor het geval dat ........  >:-D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
...je treintjes niet willen starten? ;)
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Nee, die rijden niet onder het bed door.  :)
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Citaat van: Schienenbus2012 op zondag 25 april 2021, 18:59:16
@citaat @citaat

Zo een heb ik onder het bed liggen voor het geval dat ........  >:-D
Je je bed op seniorenhoogte moet takelen....  :D :D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 :D :D :D
Re: Verzameling grootspoor objecten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Om mijn vorige TEE post iets meer smoel te geven, hierbij het vervolg over de TEE Rheingold:

Staande op Amsterdam CS komt een beige/rode trein binnenrollen met daarvoor de alleskunner, de NS1100.  De 1135 is net voorzien van een vers blauw laklaagje en twee nieuwe botsneuzen. Helaas zijn deze volgens de nieuwe huisstijl geel geverfd, gelukkig hebben ze de zijkanten nog blauw gelaten......
Het koersbord moet gewisseld worden van TEE 6 naar TEE 7, we gaan immers naar het zuiden.



In de zomer kunnen we anders dan standaard Basel SBB voorbij rijden naar Chiasso, gelegen aan een uitloper van het Comomeer.
In de winter wordt dit veranderd in Chur dan is daar absoluut meer te beleven en voor skieërs een uitkomst zo'n directe lijn.
De CTA borden beginnen te rammelen en daar is het bewijs dat we in een speciale trein gaan stappen, de TEE is een trein met toeslag!



Omdat we niet helemaal achter in de trein willen zitten i.v.m. het koppelen van rijtuigen lopen we het restauratierijtuig met pantograaf voorbij, helaas zijn de panoramarijtuigen al verkocht aan Apfelpfeil, wat had ik graag daar in willen zitten...
Eenmaal ingestapt valt mij de luxe en netheid op van de TEE standaard, lekkere comfortabele ruime stoelen, eigenlijk had ik niet anders verwacht.
Op een tafeltje ligt een informatieboekje van de TEE, het is al een paar maanden oud, waarschijnlijk hadden ze nog een paar in voorraad.



Eenmaal op pad wordt er uiteraard gecontroleerd, wel met zijn tweeën. Dit moet ook wel want de heren hebben veel persoonlijke aandacht voor hun klanten, gekleed in strak gestreken kleding (met plooi in de pantalon!) staan zij er piccobello bij. De borstclip bij de heren in het colbert maakt het plaatje compleet.



In Arnhem wordt een verplichte stop gemaakt, enkelen stappen uit om even snel een sigaretje te roken. Dit kan omdat de 1100 wordt afgekoppeld. Een broodje halen bij de stationsrestauratie is ook nog mogelijk want het duurt allemaal wat langer, een opgetrommelde V200 lijkt de trein te gaan trekken maar dit blijkt slechts het afgeven van een paar rijtuigen vanuit een andere TEE route. Nadat dit klaar is verschijnt de fameuze E103 ten tonele, wat een machtige machine is dat toch.
We nemen weer plaats en het fluitsignaal klinkt al. Gehaast komen nog een vader en kind voorbij om een plekje te zoeken. Als ik later nog een keer kijk zie ik dat ze hun toeslagkaartje zijn verloren, als ze daar maar geen problemen mee krijgen.



Vloeiend zet de trein zich weer in beweging en langzaam glijden we Arnhem uit, Duitsland in......... Op naar CH!!!


Re: Verzameling grootspoor objecten
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
 @citaat

Mooi verhaal, alleen even een kleine opmerking, de 1100 reed in die tijd naar Emmerich waar van loc werd gewisseld. De 103 kan nl. niet op 1500 volt rijden.
Mocht er wel in Arnhem van loc gewisseld worden dan was het een 220 die ervoor kwam.
Re: Verzameling grootspoor objecten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verzameling grootspoor objecten
Zo zie je maar weer, fictie altijd laten nalezen  :P

Toeslagkaartjes werden ook binnenlands gebruikt getuige deze korte rit van Den Haag naar Amsterdam in 1971



En op het spoor in Frankrijk was het niet anders, daar moest een supplement voor aangeschaft worden.



Voor de langere reizen konden de koffers een mooi labeltje krijgen, of het kleurverschil nog een diepere betekenis heeft ben ik nog niet achter maar let even op de touwtjes die qua kleur netjes bij het kaartje passen, over oog voor detail gesproken.



En uiteraard kon er onderweg een hapje gegeten worden, wie nog eens een 57 jaar oud menu'tje wil bereiden....