Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motor voor Faller kraan 120162

Gestart door SDriver woensdag 08 april 2020, 19:54:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motor voor Faller kraan 120162
Hoi ,

kheb de Faller portaalkraan nr 120162 met bijhorende motor nr 180629 aangekocht.
Met deze motor kan de kraan rond haar as draaien.
Deze motortjes kunnen in 2 richtingen draaien maar de omschakeling gebeurt op de motor zelf , ik denk een soort van achteruit zodat de motor andersom draait.
Ik had een 2e motor bijgekocht met het idee om de haak te kunnen laten zakken en hijsen met zo'n motortje.
Dit lijkt me onbegonnen werk omdat die schakelaar dan in het kraanhuis zit.
Op het net me al een beetje suf zitten zoeken naar een motor DC of AC ,16 V met een laagtoerental zoals het origineel 4 resp 15 tr/ min.
Het is de bedoeling dat de motor in 2 richtingen kan draaien voor die haak.
Te bedienen met schakelaar / drukknop , een simpele bediening .
Geen digitale toestanden.
Wie weet waar ik zo'n type motortje kan vinden , kopen ?
Bij Conrad al eens gekeken en op Google ook ... .
Met als hint DC motor 16 V , AC motor 16 V , miniatuurmotor AC , DC , Faller motor , laagspanning motor , laagtoerige motor , modelbouw motor.
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Lijkt mij iets voor een gelijkstroommotor met laag toerental. (vertragingskast)
Dit zou je kunnen aansturen met bv een fleischmann travo uit de oude startsets.
Wil je hijsen/zakken en zwenken tegelijk, dan heb je een tweede regelaar (travo) nodig.
Vroeger kon je op de beurs te Houten voor weinig geld kleine motoren met vertraging's kast kopen maar helaas zijn de beurzen nu ook afgelast.
Mvg. Marcel
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Hoi Marcel ,

Hijsen / zakken en zwenken tegelijk hoeft niet.
Enig idee waar ik nu zo'n motortje , vertragingskast kan kopen ?

Grtjs Erwin.
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Hallo Erwin,

Als je geen haast hebt:
op de site van Ome Ali uit China - zoekterm in de zin van Micro Motor 10 RPM levert een aantal motortjes met vertragingskast voor diverse voltages op.

Ik stuur je een PM met een ellenlange URL van 3 motortjes die ik daar in 2018 kocht.

Succes !

Re: Motor voor Faller kraan 120162
Bedankt voor de link Ludo.
Ineens deze maar besteld.
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Ondertussen heb ik dat motortje aangekregen en gemonteerd in het kraanhuis.
Met 2 haakse tandwieltjes kan ik een asje monteren en dan zo de haak op en neer laten.
Deze DC motor moet voeding krijgen en met een vaste verbinding ( 2 draadjes )  is dit niet mogelijk omdat het kraanhuis rond zijn as draait op het platform.
Ik heb zelfklevende koperfolie gekocht.
Ik snij 2 cirkels uit die ik in elkaar leg met een kleine afstand uit elkaar.
1 Cirkel voor de + en 1 cirkel voor de -.
In de vloer van het kraanhuis boor ik 2 gaatjes waar ik een buisje doorduw ( zoiets dat over een punt van een fijn penseel zit ) en in die buisjes steek ik koolborstels van een loc.
Als het kraanhuis draait schuren de borstels over de folie en de motor krijgt zo zijn stroom.
Die folie is flinterdun en gaat niet zo vanzelf sprekend.
De minste plooi geeft een hobbel.
Iemand een idee hoe ik deze motor kan voeden ?
Re: Motor voor Faller kraan 120162
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Motor voor Faller kraan 120162
In plaats van dat buisje met koolborstels kun je twee slepertjes maken van latoenkoper of zo. Misschien ook wel dezelfde folie als waarmee je die cirkels maakt. Door slepertjes te gebruiken maakt een klein hobbeltje niet zo veel meer uit. Ook kun je de hobbeltjes met de achterkant van je hobbymes aardig glad strijken. Zelf gebruik ik die folie voor van alles en nog wat en heb nooit problemen met hobbeltjes.