Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen BR41 uit startset

Gestart door Hitmaan woensdag 20 mei 2020, 14:15:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Ombouwen BR41 uit startset
Vraagje,

Mijn oude model BR41 uit start set heeft een oude motor. 3 polig.

Gezien ik nog niet aan een decoder ombouw operatie ga beginnen, is het een vooruitgang als ik deze motor vervang naar een 5 polige motor met Märklin 60941 Ombouwset

De reden dat ik er nog geen nieuwe decoder in doe is omdat het lampje in de tender nog aan de decoder vast zit. Ben nog iets te onervaren ermee.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Waarschijnlijk heb je een type met een veldspoel.  Die kun je niet zomaar vervangen, je gaan namelijk van een wisselstroom- (seriemotor) naar een gelijkstroom-motor.

Het beste kun je er dus denk ik gelijk een andere decoder in zetten.  Weet je het typenummer ook?
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
De loc komt uit set 29815
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Zelf zou ik alles direct in orde maken dus motor ombouwset en decoder.
Lampjes mag je laten zitten (ik monteer LED's) maar dan wel gescheiden van het chassis.
Zie mijn ombouw van een BR 50 ongeveer gelijk.

groet
Harald
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Er zit een delta decoder in dus je zult de print moeten vervangen vanaf dan heb je allerlei optie hoe dat te doen mooiste is als iemand een vervangings print heeft gemaakt waar dan weer de gloeilamp of eventueel een led op kan.
Mogelijk heeft John(looney tunes)een vervangende print moet je even contact met hem opnemen via www.johnohnsoldeert.nl
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Dank alvast voor de antwoorden.

Ik zat dan voor de decoder te denken aan de locpilot 4 of bestaat er een betere versie.

Ik neem dan aan dat de rijeigenschappen van de loc goed omhoog gaat. Dat is namelijk wel het doel.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
De locpilot 5 is het actuele model.

Mooie loc, ziet er nog netjes uit :thumbup:.  Pas wel goed op, de motor zit andersom dan normaal, en maakt ook makkelijk sluiting met het chassis.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Idd een lokpilot 5 of een Mld3 zijn beide vergelijkbaar voordeel van de Mld3 tov de lopi5 is dat die geleverd word incl dragerprint als je een MTC21 kiest,maar daar tegen overstaat dat een lopi5 meer uitgangen heeft.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Ik heb nog enkele MTC21 drager-printen over van Martin. Stuur maar een pB.

groet
Harald
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Met deze print bouw je de loc eenvoudig en professioneel om.
Er zit al een voorziening op voor het lampje in de tender.
Je moet wel zelf nog een decoder kopen.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
 @citaat
Dank, ik had Looney Tunes al een bericht gestuurd.
Wou de prijs weten

Zijn er ook wel losse decoders te koop. Meestal is het 1 set toch??
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Bij ESU koop je losse decoders nr is 59619.
Mocht je de decoder aangepast willen hebben kan dat bij bvb een volgende stamtafel.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Hallo Heren,

Ik ben nu bezig met de ombouw van deze loc. Ik heb alleen nog geen loc pilot 5 maar dit komt binnen kort wel in orde.

Echter zit ik nu met een paar vragen. Hoe soldeer je alles.

Ik heb een foto toegevoegd van de print plaat die ik heb en de volgende vragen moet naar mijn idee worden ingevuld.

Waar moeten de kabels komen die uit mijn loc komt.

AUX1
AUX2
FL
MOT2
MOT1
V+
SLPR = Sleper en is Rood. (Zit onder de printplaat niet zichtbaar op foto)
MASS

GND
U+
U+
AUX5
AUX6

U+
AUX3
AUX4

Heb geen speaker dus deze hoeft niet.
Aan de kant voor de verlichting zit al een lampje.

De draden vanuit de loc zelf (Zie foto)
Paars = Rookgenerator
Bruin = Lamp
Grijs = lamp

Er zat een delta decoder met een 3 polige motor. Deze afbeelding ook toegevoegd.
Voorheen zat de bruine draad verbonden aan de massa van de loc. Maar waar die nu heen moet???

Dank voor de Antwoorden en de hulp.

Re: Ombouwen BR41 uit startset
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Hé bekende print :P

Op SLPR komt de sleper (dus rode draad) en op MASS de massa (bruin).
MOT 1 en 2 zijn voor de motor (groen en blauw)
V+ is de gemeenschappelijke plus (oranje bij Marklin), die moet naar 1 aansluiting van het lampje.
FL is voor de andere kant van het lampje (grijs)

En de rookgenerator kan je naar keuze aan aux 1 of 2 hangen, die kan je dan apart schakelen.

Mocht er nog wat onduidelijk zijn of als je vragen heb m.b.t. de print, mag je ook altijd mailen ;)
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
 @citaat
Heel erg bedankt.

Dan nog een 3 kleine vragen. Voorheen zat de bruine kabel die van de rookgenerator kwam aan de massa van de motor plaat. Dit hoeft dus niet meer???

Ik moet dus alleen een draad trekken van de print plaat Mass naar de massa van de motor plaat.

Vraag 2:
Waar zijn de volgende dingen voor:

GND
U+
U+

Vraag 3:
Maakt de kant van de Groene en blauwe kabel nog uit
PS: Ja ik monteer de weerstanden ook.

Even resumé voor deze loc.
-Paarse kabel gaat naar AUX1
-Bruine kabel naar V+
-Grijze kabel naar VL
-Rode kabel naar Sleper
-Extra zwarte kabel van print naar massa
-Een groene en een blauwe van motor naar MOT 1 en MOT 2

Sorry dat ik zo kieskeurig ben, maar ga liever geen decoder of een print plaat naar de galamieze helpen.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Je kunt ook nog alle draden tussen lok en tender vervangen door zwarte draden staat mooier, ze vallen dan wat minder op.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Die bruine draad komt niet van de rookgenerator maar van het lampje. De rookgenerator pakt zijn massa via de kap.
Maar die bruine draad naar het lampje kan je beter vervangen door een draad vanaf de V+, dan flikkert het lampje niet.

GND heb je niet nodig, die is voor sommige soundmodules nodig. V+ is zoals gezegd de gemeenschappelijke plus van de decoder.

Als je groen en blauw verkeerd om heb zitten rijdt de loc achteruit als de verlichting voor brand, mocht dat zo zijn dan moet je ze omdraaien.
En het zijn geen weerstanden, maar inductoren/spoelen.

Citeer-Bruine kabel naar V+
Doe jezelf een plezier en vervang die bruine draad voor een oranje. Dan hou je je namelijk aan de kleurcode en ga je in de toekomst niet de mist in. Als V+ namelijk verbonden wordt met de massa gaat je decoder dus wel naar de galamieze.
En dan kan je de huidige bruine draad van de MASS naar het massalipje op de motor gebruiken.

Wat Mark zegt over zwarte draden is wel zo, maar ik heb de indruk dat je nog niet veel ombouwervaring hebt, en dan zou ik dat toch afraden. Daar de standaard kleurcode dan makkelijker is dan een bundeltje zwarte draden.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Heel erg bedankt voor je info. Ik ga dit weekend eens kijken hoe ver ik kom. Zal ook de draad gaan vervangen.

Heb inderdaad geen ervaring en dit is mijn eerste loc om om te bouwen. Heb de loc al jaren en gezien zijn schoonheid is een Delta decoder met een 3 polige motor een beetje te weinig.
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Ombouwen BR41 uit startset
Je kan de gekleurde draden tussen tender en loc door een stukje zwarte krimpkous trekken. Alleen niet de krimpkous verwarmen.