Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425

Gestart door Looney Tunes woensdag 20 mei 2020, 10:49:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Ik heb weer een leuk projectje om met jullie te delen :) Dit keer is de patient een kittel, waarbij de eigenaar aan mij had gevraagd of ik een print kon maken waarmee de kittel gedigitaliseerd kan worden.
Dat digitaliseren was al geprobeerd maar niet succesvol. Dat er een poging was ondernomen was wel duidelijk te zien, om te beginnen dan ook een paar beelden hoe de kittel binnen kwam.

Een rijtje met onderdelen, de kap is met 2 schroeven eraf te halen, waarna het interieur zichtbaar is, deze is zo van de print af te tillen.
Hierna was de print zichtbaar, of naja wat er van over was 8o :D omdat de connector naar de print met deltadecoder onderin de kittel ook kapot was, heb ik het bakje waar de sleper op zit ook losgeschroefd.


Waarna dit tevoorschijn kwam in dat bakje... juist de print met delta decoder ontbreekt.  Het interieur weer terug in de kap gedaan en beide veilig aan de kant gelegd.


Dan een foto van de print uit de kittel zelf, het was al duidelijk te zien dat aan de linkerkant een heel stuk mist...


Maar ook aan de motor kant was de print ingekort.


D'r lag dus een aardige klus voor de boeg, maar het is allemaal goed gekomen.
Ik ga nog even zoeken of ik wat foto's van tijdens het ontwikkelen zelf heb, het heeft een tijdje geduurd - dus moet even de archieven in, en dat is denk ik wel leuk om ook eens te laten zien namelijk.
Wordt in elk geval vervolgd.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
 @citaat Veel succes!
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Hoi John,

Ik ga je volgen, want ik zie hier een mooie ombouw aankomen naar een andere decoder dan de delta... Daar ben ik ook mee bezig geweest, alleen afronden is er nog niet van gekomen. Ik ben dan ook benieuwd wat je met de print kan doen en hopelijk kan ik dat vervolgens volgen als een soort van handleiding  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Hi John,

Dit ga ik ook volgen hopelijk met een keuze met/zonder geluid?

groet
Harald
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Beste John,

Zeer interessant.
Ben ook in het bezit van Kittel 3425 met delta-decoder.
De rij-eigenschappen zijn allerbelabberst.
Zou deze graag verbeteren door het installeren van een volwaardige decoder.
Is dan ook vervanging van de print noodzakelijk ?
De ruimte om een decoder te plaatsen lijkt me beperkt.

Cees
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Ik heb er ook nog twee liggen.  Zeer kieskeurige dames betreffende wissels en vuile rails. 🧐
De oude decoders eruit en een nieuwe met vette elco lijkt me een heel goed plan. Ik volg je!
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Dank voor jullie reacties, ik zal even de nodige antwoorden geven op de gestelde vragen.

In dit geval was met de print eigenlijk niks meer te doen, dit omdat er stukken waren afgezaagd en diverse printsporen weg zijn gehaald. Om dat allemaal te herstellen zou veel meer werk geweest zijn dan vanaf 0 beginnen, dus daar heb ik dan ook voor gekozen.

In de kittel, of eigenlijk beter gezegd onder, komt een gewone lokdecoder, een sounddecoder past niet zonder dat deze danwel in beeld komt, of dat er gefreest moet worden.
Tevens is de stroomafname inderdaad kritisch, wat bij een sounddecoder al helemaal belangrijk is.

Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Ik heb twee moderne railbussen rijden, die hebben hetzelfde met de stroom "huishouding", een sleper en in de praktijk drie wielen voor de massa, rijden van mijn 19 loks het minst goed, maar om te zeggen slecht, nee, ik heb wel onder de slepen een stripje dun messing aangebracht, dan krijg je een soort imitatie fluister sleper, die de puko's wat beter volgen.

Overigens zag ik vandaag in mijn winkel de hier genoemde en een groene met een MFX decoder.

Groet, Anne W
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Zoals gezegd mist er een stuk van de oude print, dus als eerste moest dat stuk opgemeten worden en er weer bij getoverd worden in het nieuwe ontwerp.
Dat koste een paar testprintjes, maar uiteindelijk is dat gelukt.
Ook de plek waar de motorcontacten komen zitten op hun plek.


Om te zorgen dat de decoder weer onderin de kittel kan, moet er ook een connector tussen de printen, deze plek moest dus ook bepaald worden.


Ook het stuk print wat aan de andere kant miste is erbij getekend.


En het interieur past hier uiteraard nog overheen. Het idee was eerst om te zorgen dat er ook sluitverlichting in de kittel kwam, nu was het stukje print te smal om 2 ledjes naast elkaar erop te krijgen, dus moest dit in de lengte gebeuren...


Dat zorgde echter voor een hoop lichtlekkage zoals op de volgende foto's te zien is, vandaar dat van dat plan is afgezien.




Ook de plek waar de binnenverlichting moet komen te zitten is uitgemeten en geplaatst.


Volgende stap was voor mij om de decoder print te ontwerpen, dus dat zien jullie in het volgende bericht.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Oke, de volgende stap, de decoder moet een plekje krijgen, en de meest logische plek hiervoor, zonder dat deze in het zicht komt, is in het bakje onder de kittel.
Het verzoek was om het liefste ervoor te zorgen dat er een sounddecoder inpaste, maar als dat niet lukte was een lokdecoder ook goed.

Als eerste dus aan het meten geslagen, eisen voor mij waren wel dat de decoder niet los erin lag te zwerven en ook dat er niet aan de decoder zelf gesoldeerd moet worden om deze op een print te krijgen, maar op een connector kan worden aangesloten.
De gewone loksound en lokpilot vielen eigenlijk door de afmetingen en bovenstaande eisen al gelijk af. Dan uitwijken naar de micro versie, de loksound 5 micro zou ook niet passen. Bleef de lokpilot micro over, toen ik hier vorig jaar mee bezig was, was de v5 er nog niet, dus zou het betekenen dat alleen digitaal gereden kan worden, maar dankzij de v5 is dat geen beperkende factor meer :)

Dan de connector, de volgende opties zijn er:

  • 6 polig, NEM651, zou extra draad betekenen, daar geen v+/f1 in de connector zit
  • 8 polig, NEM652, is in verhouding een erg grote connector, heb niet precies gekeken of t zou passen, daar er een betere optie is, die ook draad scheelt.
  • Plux16, ziet er beter uit, heeft ook M4, wat fijn is voor de mensen die dat wensen, probleem zou echter de hoogte zijn. Het is namelijk een Next18 decoder met adapter bovenop
  • Next18, tja... eigenlijk de enigste optie die overbleef en ook nog eens geschikt.
Dus het werd een Next18, geen gedoe met een hoop draad, direct op een connector te klikken, ook M4 voor degene die dat fijn vinden.

Er moet dan wel een print komen waar die decoder opkan, in het bakje onder de kittel past, daar vastgeschroefd kan worden en verbind met de print in de kittel.
En dat alles moet hier gebeuren.


Het meten, tekenen en passen heeft de nodige tijd versleten, en wat prototypes gekost.


Tot uiteindelijk er een passend printje was :)
Hier zit de connector naar de print in de kittel er reeds op gesoldeerd, dat komt omdat deze foto's gemaakt zijn nadat deze al gepast is in de kittel met de print in de kittel reeds vastgezet. De connector moet namelijk past vast gesoldeerd worden als die print vast zit.




Toen deze er was kon de definitieve print voor in de kittel gemaakt worden, dat is dus up next. ;)
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Hoi John,

Bedankt voor wederom een update! Vraagje: zijn er websites, filmpjes, etc, die aangeven hoe je een dergelijke print maakt/ verzint? Of weet je dit "gewoon" op basis van je achtergrond?

Daar ben ik wel benieuwd naar...

Groeten,
William
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Meine
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Ohw er is zeker wel over te vinden op het internet over printplaten ontwerpen, nou is dat wel veelal voor gewone rechthoekige printen waar de maten veel minder kritisch zijn.

In het geval van locprintjes is dat anders en zijn er veel dingen die toch op elkaar moeten aansluiten, en dat komt soms wel op 0,05 mm. Hoe ik de kennis dan heb, dat is inderdaad achtergrond, interesse en ervaring.
Nu ik het regelmatig doe kan ik vaak wel zien aan een model hoe ik alles moet aanpakken en als dat plan in m'n hoofd zit is de eerste stap al genomen. En je ziet ook bepaalde probleempunten eerder, die je dus in een vroeg stadium al kan tackelen.
En als je goed naar de foto's kijkt zie je dat er ook de nodige prototypes aan te pas komen, voor ik echt de definitieve print heb. Dat was in dit geval helemaal het geval, omdat de oude print niet volledig was en dus een aantal maten al niet over te nemen waren.
Voor jullie beeldvorming, dit project heeft ook 1,5 jaar geduurd. (toegegeven, ik doe het hobbymatig dus als het niet uit komt staat ie zomaar een maand in de kast, en in de zomer staat het ook stil.)

En dan is dat puur mechanisch, uiteraard moet het namelijk elektrisch ook allemaal bedacht en uitgewerkt worden. En daar zijn ook de nodige dingen om rekening mee te houden.

Maar het komt eigenlijk uit op veel tijd erin steken, je tekenprogramma's goed kennen, weten wat je doet en welke technieken nodig zijn. Technisch inzicht hebben om het zowel productie als inbouwtechnisch ook zo eenvoudig mogelijk te maken en niet te vergeten niet bang zijn voor een uitdaging :D maar ook tegen een tegenslag kunnen als het eens niet meezit  B) (bakje met 'mislukte'/oude prototype printen is ook zeker aanwezig) O:-D

Juist omdat dit eens meer is dat alleen het maken van een nieuwe print probeer ik nu toch iets meer te delen (ook om het proces toch wat meer te laten zien, daar er toch meer bij komt kijken dan mijns inziens sommigen denken). En dan kan het best zijn dat ik nog wat dingen zijn waar je rekening mee moet houden die ik vergeet te noemen, omdat dat voor mij eigenlijk al vanzelfsprekend geworden is.
Omdat ik ook weet dat er voldoende hobbyisten zijn voor wie dit alles wel magie lijkt heb ik dus ook besloten m'n site te maken om zodoende de printen met jullie te kunnen delen en het lastige werk in ombouwklussen weg te nemen ;) Ik heb ook echt een lijstje met printjes voor bepaalde locs die gewenst zijn, al is het zonder loc voor mij wel ondoenbaar om iets te ontwikkelen en zoals gezegd gaat er ook de nodige tijd overheen.
Mocht je nou zelf eens tegen iets aanlopen of nog een vraag hebben, feel free to ask.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Citaat van: Looney Tunes op zondag 24 mei 2020, 23:06:41
al is het zonder loc voor mij wel ondoenbaar om iets te ontwikkelen en zoals gezegd gaat er ook de nodige tijd overheen.
Toch niet helemaal John!  :D
Met de door mij gemaakte tekeningen en maten, heb je voor mij, zonder loc zelf te hebben, meerdere printjes gemaakt.

Één voor mijn V188 (37282) ==> Klik.

Één voor mijn Württembergische Klasse C (3711) ==> Klik.

En één voor mijn E18 (39680) ==> Klik.

De print voor de V188 en de E18 paste volgens mij in één keer. :thumbup:

Bij de Klasse C zat er een paaltje in de weg van de sounddecoder, wat mijn fout was. ;)
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Haha, touche Ad, ondoenbaar is misschien een groot woord, maar het is wel lastiger zonder loc.

Iig door met de kittel, voordat het printje met de decoder in de kittel gezet kan worden moet eerst de nieuwe print in de kittel zelf gezet worden.


Om dat te doen moeten eerst de motorcontacten omgezet worden. Deze zitten nog niet op de nieuwe print.


Maar gelukkig nogwel op de oude...


Even omsolderen dus. (niet de beste foto, maar het doel is duidelijk ;)


Dan ook gelijk 4 metalen staven (van 20mm) op de print solderen, hier komt later de binnenverlichting aan te zitten.


Waarna ik aan de onderkant alle solderingen heb afgeplakt om kortsluiting met het frame te voorkomen.

Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Nu kan de print in de kittel geschroefd worden, de massaveren plaats ik ook terug, echter zonder het draadje wat ertussen zat. Die verbinding zit u in de print zelf, en daarom worden de massaveren nu aan de print gesoldeerd.


Dan kan ook het printje waar de decoder op komt in de kittel worden geplaatst. Zoals gezegd zit hier de connector naar de print in de kittel er reeds op gesoldeerd, beste is om alleen de print nu te plaatsen...


En deze ook vast te schroeven worden, dan de connector te plaatsen en vast te solderen en daarna de micro decoder plaatsten. 


Nu rest alleen het aansluiten van de sleper nog.


Ook hier weer afgeplakt wat kortsluiting kan veroorzaken.


Waarna de ingewanden weer verstopt kunnen worden onder het kapje.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Hoi John,

Dus nu werkt de Kittel op de ESU decoder? Mooi!

Groeten,
William
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Dat klopt helemaal, William.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
John.
Zeer mooie uitleg en mooi strak plan .
Ombouw verloopt op wieltjes nu zie ik .

Heb je dan ook alvast maar een mailtje verzonden met een paar vraagje

Alvast bedankt
Benny

Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
De ombouw verloopt inderdaad voorspoedig Benny.

Hierbij dan ook de laatste foto's van de ombouw, voor het eindresultaat.
De print zat in de kittel, de metalen staven heb ik geïsoleerd met krimpkous om kortsluiting met het metalen frame te voorkomen. En het interieur is teruggeplaatst.
Voor de kittel ligt het printje voor de binnenverlichting al klaar.


2 van die printjes worden op de metalen staven gesoldeerd...


En ook hier weer de solderingen afgeplakt om kortsluiting te voorkomen. Nu is de kittel klaar en kan de kap er weer op.


Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
En het eindresultaat :) Ik ben dr tevreden mee  B)





Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
En voor degene die willen weten hoe dat nu rijdt, nou zo :D

Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
vooral op kruipsnelheid zeer fraai  :thumbup: :thumbup: :thumbup:   
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Denk dat ik iemand ('t is niet mijn land) er blij mee kan maken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Prachtig gemaakt.

groet
Harald
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Hallo John

Alles ziet er piekfijn uit👌
Laat maar wat weten als we de printplaten kunnen bestellen. 😉

Grts Benny en lucien
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
 @citaat

Sluit ik me bij aan!

Overigens: ik moet die van mij toch (weer) eens nakijken. Die lijkt me namelijk iets rumoeriger: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74557.msg1289158#msg1289158

Maar mooi stil lijkt het dus nooit te worden...

Wellicht een vraag: kan het kwaad wanneer het motortje in de wasbenzine heeft gelegen?

Groeten,
William
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Hoi John,

Nogmaals, mooi gedaan! Nog een ander vraagje: heb je ook proefgereden zónder de behuizing? Bij mij werd/ wordt dan het motortje eruit geduwd/ duwt het zichzelf omhoog. Is dat bij jouw loc ook het geval?

Just asking...

Groeten,
William
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Dank heren. :)

@Benny en William, ik zal het doorgeven.
@William, dat heb ik gedaan om het te testen. Rijgedrag was stotterend gezien er gewicht miste, maar de motor drukte zich niet uit het frame.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de motor heb laten zitten, dus geen idee heb hoe die precies zit geklemd. 
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Wederom erg mooi opgelost.
Ook ik ben hier erg in geintereseerd.
Laat me weten wanneer ik de printplaten (2x) kan bestellen.

Groeten Maarten
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Vandaag alles in de bus toegestuurd gekregen.
Wat een snelle service moet ik zeggen.
Nog enkele stukjes solderen en dan bouwen maar .
Nu nog de lok vanuit Gent naar hier krijgen. 😉
En decoder bestellen.

Alvast bedankt
John.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Kijk dass mooi Benny, veel succes ermee.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Ook kreeg de bewuste enveloppe op de mat.  Zeer strak gemaakt allemaal! Mijn dank hiervoor.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Top, graag gedaan en ook jij veel succes ermee.
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Echt heel fraai weer, John!

Peter
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Citaat van: Maarten op vrijdag 26 juni 2020, 19:08:34
Ook kreeg de bewuste enveloppe op de mat.  Zeer strak gemaakt allemaal! Mijn dank hiervoor.
Dan kunnen we binnenkort nog twee ombouwverslagen verwachten. O:-D
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Vandaag aan de kittel begonnen.
Alles gesoldeerd en gemonteerd.
Enige wat nog ontbreekt is de next 18 decoder .
Moet nog besteld worden .
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Knap!
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
 @citaat Het lastige werk was al voor hem gedaan hoor B), setje is nog net niet plug en play, maar het scheelt niet veel O:-D
Re: Ombouw/renovatie Marklin Kittel 3425
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 08 juli 2020, 13:15:11
@citaat Het lastige werk was al voor hem gedaan hoor B), setje is nog net niet plug en play, maar het scheelt niet veel O:-D
Da's waar John,  eer de heer die hem toekomt .
;)