Ohw er is zeker wel over te vinden op het internet over printplaten ontwerpen, nou is dat wel veelal voor gewone rechthoekige printen waar de maten veel minder kritisch zijn.
In het geval van locprintjes is dat anders en zijn er veel dingen die toch op elkaar moeten aansluiten, en dat komt soms wel op 0,05 mm. Hoe ik de kennis dan heb, dat is inderdaad achtergrond, interesse en ervaring.
Nu ik het regelmatig doe kan ik vaak wel zien aan een model hoe ik alles moet aanpakken en als dat plan in m'n hoofd zit is de eerste stap al genomen. En je ziet ook bepaalde probleempunten eerder, die je dus in een vroeg stadium al kan tackelen.
En als je goed naar de foto's kijkt zie je dat er ook de nodige prototypes aan te pas komen, voor ik echt de definitieve print heb. Dat was in dit geval helemaal het geval, omdat de oude print niet volledig was en dus een aantal maten al niet over te nemen waren.
Voor jullie beeldvorming, dit project heeft ook 1,5 jaar geduurd. (toegegeven, ik doe het hobbymatig dus als het niet uit komt staat ie zomaar een maand in de kast, en in de zomer staat het ook stil.)
En dan is dat puur mechanisch, uiteraard moet het namelijk elektrisch ook allemaal bedacht en uitgewerkt worden. En daar zijn ook de nodige dingen om rekening mee te houden.
Maar het komt eigenlijk uit op veel tijd erin steken, je tekenprogramma's goed kennen, weten wat je doet en welke technieken nodig zijn. Technisch inzicht hebben om het zowel productie als inbouwtechnisch ook zo eenvoudig mogelijk te maken en niet te vergeten niet bang zijn voor een uitdaging

maar ook tegen een tegenslag kunnen als het eens niet meezit

(bakje met 'mislukte'/oude prototype printen is ook zeker aanwezig)

Juist omdat dit eens meer is dat alleen het maken van een nieuwe print probeer ik nu toch iets meer te delen (ook om het proces toch wat meer te laten zien, daar er toch meer bij komt kijken dan mijns inziens sommigen denken). En dan kan het best zijn dat ik nog wat dingen zijn waar je rekening mee moet houden die ik vergeet te noemen, omdat dat voor mij eigenlijk al vanzelfsprekend geworden is.
Omdat ik ook weet dat er voldoende hobbyisten zijn voor wie dit alles wel magie lijkt heb ik dus ook besloten m'n site te maken om zodoende de printen met jullie te kunnen delen en het lastige werk in ombouwklussen weg te nemen

Ik heb ook echt een lijstje met printjes voor bepaalde locs die gewenst zijn, al is het zonder loc voor mij wel ondoenbaar om iets te ontwikkelen en zoals gezegd gaat er ook de nodige tijd overheen.
Mocht je nou zelf eens tegen iets aanlopen of nog een vraag hebben, feel free to ask.