Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gek worden van draden.....Glasvezel??

Gestart door Varekamp zondag 10 februari 2008, 22:54:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gek worden van draden.....Glasvezel??
Hallo medeforumleden,

Zomaar even een ideetje:
Nu ik al diverse avonden aan het solderen ben geslagen en al aardig wat draden heb lopen trekken en aansluiten, bedacht ik me zou het niet handiger zijn als er toch eerdaags glasvezelkabels zouden komen want dan heb je een stuk minder werk......of niet? Zou dat de volgende stap zijn in modeltreinwereld? Wat is jullie mening hierover?

Ik weet bij ons zijn in de eerste auto's met navigatiesystemen en noem maar op, al met glasvezelkabel uitgerust. Nadeel is wel dat je er niets meer op kunt aansluiten cq aansolderen.

Ronald

Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
We gebruiken toch al glasvezel in de modelbouwwereld  :roll: b.v. lichtgeleiders in loks en seinen  8)

Mvg, Johan
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
He Ronald,

Glasvezel kun je alleen gebruiken voor het versturen van data.
Maar een wissel of sein heeft ook nog zoiets als "stroom" nodig en dat betekend: BEDRADING. :wink:
En al zou je een "glazen data-bus" hebben, dan heb je overal dure optisch/electrische interfaces nodig.
Ik zou het lekker ouderwets met koper doen. :D
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Beste Ronald,

Je rijd toch wel digitaal neem ik aan?

Groet, Anne W
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Hallo Ronald,

Glasvezels afwerken is arbeids intensiver en duurder dan koperdraadjes afwerken.

Groeten Piwie.
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Wat dacht je van dure glasvezel versterkers en dure apparatuur om je data om te zetten naar een lichtspectrum
aan elke ingang van de glaskabel, en weer omvormers aan elke uitgang van de glaskabel?
Ik vind een central station al prijzig, evenals alle digitale randapparatuur als je alles inclusief wissels en seinen digitaal aan wilt sturen en schakelen. Ik denk dat als je alles via glasvezel moet schakelen je de hobby nog een beetje duurder gaat maken.
Maar ja, misschien wat voor de juppen onder ons.
Klink wel gelikt als je kunt pochen met dat je een treinbaan hebt die je via glasvezelbekabeling aanstuurt  8)
Misschien toch maar vast gaan sparen? :lol:

Treinsmurf
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Crails gebruiken, en digitaal maken.. Wissels krijgen hun voeding en hun signaal van de rails, loks krijgen hun signaal van de rails, seinen kun je ook vanaf de rails aansturen. Dan 2 draadjes van de rails naar je besturing.

De oude manier, met blokken, dubbele relais, schakelpanelen met schakelaars voor elk wissel en sein en elk baanvak een aparte voeding was heeeeeeeeeel veel meer werk.. 8)
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik was eens benieuwd hoe anderen hier tegenover kijken. Ik rij ook digitaal dus ik hou het ook bij het "koperwerk". Maar gezien de technieken steeds beter en alles steeds sneller moet gaan, dacht ik zou het ooit zover komen???

Ronald