Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Gek worden van draden.....Glasvezel??
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Gek worden van draden.....Glasvezel??  (gelezen 1441 keer)

Varekamp

• Stamgast
  • Licht zien aan het eind van de tunnel
Gek worden van draden.....Glasvezel??
« Gepost op: zondag 10 februari 2008, 22:54:23 »

Hallo medeforumleden,

Zomaar even een ideetje:
Nu ik al diverse avonden aan het solderen ben geslagen en al aardig wat draden heb lopen trekken en aansluiten, bedacht ik me zou het niet handiger zijn als er toch eerdaags glasvezelkabels zouden komen want dan heb je een stuk minder werk......of niet? Zou dat de volgende stap zijn in modeltreinwereld? Wat is jullie mening hierover?

Ik weet bij ons zijn in de eerste auto's met navigatiesystemen en noem maar op, al met glasvezelkabel uitgerust. Nadeel is wel dat je er niets meer op kunt aansluiten cq aansolderen.

Ronald

Blausee-Mitholz

• Gast
Re: Gek worden van draden.....Glasvezel??
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 februari 2008, 22:57:06 »

We gebruiken toch al glasvezel in de modelbouwwereld  :roll: b.v. lichtgeleiders in loks en seinen  8)

Mvg, Johan

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 februari 2008, 23:03:17 »

He Ronald,

Glasvezel kun je alleen gebruiken voor het versturen van data.
Maar een wissel of sein heeft ook nog zoiets als "stroom" nodig en dat betekend: BEDRADING. :wink:
En al zou je een "glazen data-bus" hebben, dan heb je overal dure optisch/electrische interfaces nodig.
Ik zou het lekker ouderwets met koper doen. :D
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 februari 2008, 23:05:33 »

Beste Ronald,

Je rijd toch wel digitaal neem ik aan?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Piwie

• Stamgast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 februari 2008, 19:19:16 »

Hallo Ronald,

Glasvezels afwerken is arbeids intensiver en duurder dan koperdraadjes afwerken.

Groeten Piwie.

Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

treinsmurf

• Wiki Redactie
« Reactie #5 Gepost op: maandag 11 februari 2008, 19:41:59 »

Wat dacht je van dure glasvezel versterkers en dure apparatuur om je data om te zetten naar een lichtspectrum
aan elke ingang van de glaskabel, en weer omvormers aan elke uitgang van de glaskabel?
Ik vind een central station al prijzig, evenals alle digitale randapparatuur als je alles inclusief wissels en seinen digitaal aan wilt sturen en schakelen. Ik denk dat als je alles via glasvezel moet schakelen je de hobby nog een beetje duurder gaat maken.
Maar ja, misschien wat voor de juppen onder ons.
Klink wel gelikt als je kunt pochen met dat je een treinbaan hebt die je via glasvezelbekabeling aanstuurt  8)
Misschien toch maar vast gaan sparen? :lol:

Treinsmurf

daan2353

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 11 februari 2008, 20:48:22 »

Crails gebruiken, en digitaal maken.. Wissels krijgen hun voeding en hun signaal van de rails, loks krijgen hun signaal van de rails, seinen kun je ook vanaf de rails aansturen. Dan 2 draadjes van de rails naar je besturing.

De oude manier, met blokken, dubbele relais, schakelpanelen met schakelaars voor elk wissel en sein en elk baanvak een aparte voeding was heeeeeeeeeel veel meer werk.. 8)

Varekamp

• Stamgast
  • Licht zien aan het eind van de tunnel
« Reactie #7 Gepost op: maandag 11 februari 2008, 21:31:43 »

Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik was eens benieuwd hoe anderen hier tegenover kijken. Ik rij ook digitaal dus ik hou het ook bij het "koperwerk". Maar gezien de technieken steeds beter en alles steeds sneller moet gaan, dacht ik zou het ooit zover komen???

Ronald