Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad

Gestart door Jaco de Claasfan zondag 10 mei 2020, 14:30:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
goededag mensen van het forum.
ik zal hier ook een draaitje starten van de baan die ik samen doe met mijn ouders.
Het thema is duits met Landbouw. 
na dat de baan eerst in een slaap kamer stond en niet echt parkties was en omdat door de covid-19 mijn nichtje bij me ouders in huis woont.
Hebben we de baan naar zolder verhuist de 2de verhuizing in anderhalf jaar tijd dacht ik. Wij hebben de meeste dingen los staan, dus dat ging makkelijk.
het was de bedoeling dat de baan met katrollen omhoog ging omdat we ook geregeld slapers hebben, (ouders van me nichtje en het zusje en broertje). we hadden 12 katrollen, die 100 kg per stuk konden hebben, niet dus wat hij kwam naar beneden 8o 8o. gelukkig stond er nog niet alle treinen op. dit was rond 24 april gebeurt.

hier wat foto's van de er heropbouw.




de boosdoener.


dat witte touw is een ijzere koker geworden, pas daarna is de baan naar beneden gekomen.




Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
hoi,

Citaat van: Jaco de Claasfan op zondag 10 mei 2020, 14:30:42
het was de bedoeling dat de baan met katrollen omhoog ging omdat we ook geregeld slapers hebben, (ouders van me nichtje en het zusje en broertje). we hadden 12 katrollen, die 100 kg per stuk konden hebben, niet dus wat hij kwam naar beneden 8o 8o. gelukkig stond er nog niet alle treinen op. dit was rond 24 april gebeurt.

Je moet weten waardoor de tafel naar beneden is gekomen. De katrollen zijn meestal het probleem niet. Het probleem is vaak de bevestiging aan de muur of zolder. Daar moet een goede verankering zijn. Het touw zou ik vervangen door een staaldraad / stalen kabel. Ik zou daar geen goed gevoel bij krijgen. Dit soort touwen zijn daar niet geschikt voor. En als laatste: Zet de tafel vast als hij in de lucht bovenste positie hangt. Zo dat hij niet alleen aan de kabels hangt. Dan kan die niet zomaar naar beneden vallen. Het zou erg zijn als er iemand onder ligt en het ding komt alsnog naar beneden.

Succes met de herbouw.

Groet Ronald.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
we hebben klimtouw gebruikt, dat was wel sterk genoeg. dat oranje touw was voor effe, en bleek niet geschikt. het oog van de katrol is uit gebogen en das ook te zien op de foto
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Is klimtouw niet enigzins flexibel qua rekbaarheid? Zo ja, dan beter staaldraad lijkt me.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Geen katrollen bevestigen aan een gipsplaat. Dat is vragen om problemen.
Daar kan nog geen pak melk aanhangen.

Cees
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
 @citaat zullen vast wel in de balken daarboven verankerd zijn toch???
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
als kind had ik ook een baan op een via katrollen takelbare plaat. Plaat was 1,80 x 90 met touw op vier hoeken vasthaakt. Werkte goed bij mij, maar je moet idd quasi zelf kunnen hangen aan de bevestigingspunten in het plafond (lees: verankerde ophanging). Zoals Ronald opmerkte: als de plaat omhoog was, zette ik die met vier windhaken vast. Werkte goed.

Succes met het herstel. Plaats nog wat updates als je wil.

Groet, Patrick
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
er zitten ijzeren balken, tussen de houten balken van het dak.
er werd door oudere bewoners wat anders gedaan op die kamer waar die ijzerenbalken voor gebruikt werden, het scheinde een sm-kamer geweest te zijn..... :? :?
na dat beneden is gekomen hebben besloten om niet meer naar boven te doen.
de plaat is 2.78 bij 2 meter dacht ik. het was allen de bedoeling dat de lucht in ging als de slaapers er zijn.
dus we hebben de tafel 3 keer gedraaid en nu hangen er rol gordijnen om voor de muiters van 2 en van 5 jaar af te schermen.
hier op de foto zie de ijzeren balken. op foto 2 zie dat de oog van de katrol uit gebogen is.



hij blijft dus op zijn poten staan.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
 @citaat Uit de eerste post eerste drie foto's niet meer zichtbaar en uit de laatste post ook 1 foto niet meer zichtbaar. Ik zie dat je via Google Foto's plaatst? Heb je de instellingen op je foto album op gedeeld staan? Anders werkt het niet of maar tijdelijk.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 10 mei 2020, 21:57:28
@citaat Uit de eerste post eerste drie foto's niet meer zichtbaar en uit de laatste post ook 1 foto niet meer zichtbaar. Ik zie dat je via Google Foto's plaatst? Heb je de instellingen op je foto album op gedeeld staan? Anders werkt het niet of maar tijdelijk.

Goede vraag, niet naar gekeken.
Ik zal dat eens doen, bedankt voor de tip

Update 22:32, album staat op gedeeld
Werkt de link wel ? https://photos.app.goo.gl/eZL6ANV5WTk5nAzQA
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
 @citaat De Link doet 't.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Citaat van: nobody op maandag 11 mei 2020, 06:37:54
@citaat De Link doet 't.
De foto's in het bericht ook?
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Ik kan de foto's gewoon zien in diverse berichten.

Groet Michel
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
 @citaat Idem. ;) Foto's & Video's zijn te zien.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Citaat van: Jaco de Claasfan op zondag 10 mei 2020, 20:14:22
hier op de foto zie de ijzeren balken. op foto 2 zie dat de oog van de katrol uit gebogen is.

Dan is de belasting van die katrol groter geweest dan de 100 kg die de katrol aan kan. Dan zou je kunnen kijken naar hoe je dat kan oplossen om het wel veilig te krijgen. Het is altijd een aardige klus om dat goed uit te zoeken. Bij een "hangende" baan dient de constructie behoorlijk licht doch stijf uitgevoerd te worden.

Het is verstandig om de baan niet meer op te hangen  :thumbup: Je kan eventueel iets met "modules" doen en als het nodig deze opbergen in een rek aan de muur. Dan heb je ruimte voor bijvoorbeeld de logees.

Groet Ronald.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Het gewicht is niet het probleem maar de Nm aan trekkracht die ze te verduren krijgen ook zie ik gebogen haken dat gaat ook niet werken ze zijn van te dun materiaal gemaakt.
Heb thuis een zonnedoek gehad en daar zaten gewoon M10 haken en ogen bij.
Verder met dat touw niks mis hebben al eens een boom van 25 mtr met vergelijkbaar touw omgetrokken.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Ik zie met Chrome nog steeds maar een deel van de foto's. Gezien de naam van je topic heb ik even twee foto's geplaatst van mijn oude baan. Die zul je vast leuk vinden en misschien een idee voor je eigen baan :D.

Groeten,
Wico
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Citaat van: hmmglaser op maandag 11 mei 2020, 09:41:53
Het gewicht is niet het probleem maar de Nm aan trekkracht die ze te verduren krijgen ook zie ik gebogen haken dat gaat ook niet werken ze zijn van te dun materiaal gemaakt.
Heb thuis een zonnedoek gehad en daar zaten gewoon M10 haken en ogen bij.
Verder met dat touw niks mis hebben al eens een boom van 25 mtr met vergelijkbaar touw omgetrokken.
die carbijn haak was nog voor dat boel naar beneden kwam, die is vervangen door Dsluiting. en toen donderde andere kant bij de muur naar beneden.
Nu blijft hij op de poten staan.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Ik mis de Claas loc?  :-)
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Citaat van: Wico op maandag 11 mei 2020, 10:25:26
Ik zie met Chrome nog steeds maar een deel van de foto's. Gezien de naam van je topic heb ik even twee foto's geplaatst van mijn oude baan. Die zul je vast leuk vinden en misschien een idee voor je eigen baan :D.

Groeten,
Wico
zekers, dat vind ik zo gaaf, alleen ik kan nog geen busje vinden van claas op 1:87  :(
@Erikw op foto 1 links en foto 2 rechts.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Kijk deze eens: Wiking VW Caddy "Claas" en de transporter heeft dit nummer VW transporter "Claas"

Groet Ronald,
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Zo te zien heeft hij gebruik gemaakt van Muskaton haken , en deze zijn uitgebogen volgens mij op de foto.

Een goede niet te kleine  harp sluiting zou beter tot zijn recht komen.

Mvg: Alex
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Ronald bedankt voor de snelle info :thumbup:. De VW Crafter is van Schuco (SCHU25617). Het is wel een model van vijf jaar terug dus niet makkelijk meer te vinden.

Mooie Claas treinen trouwens :P.

Groeten,
Wico
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update extra foto's
Citaat van: Wico op maandag 11 mei 2020, 18:06:09
Ronald bedankt voor de snelle info :thumbup:. De VW Crafter is van Schuco (SCHU25617). Het is wel een model van vijf jaar terug dus niet makkelijk meer te vinden.

Mooie Claas treinen trouwens :P.

Groeten,
Wico
klopt, ik hoop dat ik hem nog kan bestellen...
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update draaitjes onder de rails
goede avond.
afgelopen week en weken ben ik met draaitjes bezig geweest, voor extra stroom aan de rails, dat had ik niet.
de treinen reden on regelmatig, eerst dacht ik dat spoor vuil was, maar had dus ook met stoom toevoer te maken. het draad en stekkertjes komen van Brawa, een mooi product. het draad zit los onder de rails ,bij enkele met plankband vast aan de rails anders komt het onder de rail vandaan. Ik zal morgen wat overzicht foto's maken.



Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Ziet er wel uit, maar misschien een tip, probeer met rechte lijnen te werken en niet schuin. Het kost misschien wat meer draad, maar zo behoud je het overzicht.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
In plaats van plakband kan je ook naar de action voor een lijmpistool. Dan plak je de draden aan de onderzijde. Persoonlijk ben ik meer van wat andere bevestigingen (tie rips met voetjes). In dit geval zou dat overkill zijn.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Citaat van: ronaldk op maandag 11 mei 2020, 21:13:31
In plaats van plakband kan je ook naar de action voor een lijmpistool. Dan plak je de draden aan de onderzijde. Persoonlijk ben ik meer van wat andere bevestigingen (tie rips met voetjes). In dit geval zou dat overkill zijn.
die hebben we ook wel.
dit is de eerste keer dat
Citaat van: Hitmaan op maandag 11 mei 2020, 21:03:40
Ziet er wel uit, maar misschien een tip, probeer met rechte lijnen te werken en niet schuin. Het kost misschien wat meer draad, maar zo behoud je het overzicht.
dit is de eerste keer, dat ik met draadjes bezig ben.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Hoi Jaco,

Kijk eens bij andere mensen "onder de baan". ;) In mijn bouwdraadje staat wel aangegeven hoe ik het doe. Zelfde geldt voor Peter de Geluidsman. Zo zijn er meer mensen. Dan doe je wat ideeën op en zijn ze misschien iets voor je om toe te passen.

Groet Ronald.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Vandaag weer bezig geweest met de draadjes onder de baan.
Ik had eerst niet de spulletjes er voor, nu wel.
Daar had ik eerst daar voor plakband voor gebruikt.
Het gaat wel langzaam omdat mij lichaam niet fijn mee werkt, zitten kan net, maar dan moet ik me hoofd scheef houden, das niet bevorderlijk voor mijn nek, het liggen gaat ook niet echt naar mijn zin. Dan maar kleine stukjes.


Voor


Na
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
 @citaat

Je mist wat denk ik.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Ze staan op een Google locatie, hier zijn de links (uit het bericht van Jaco). Ik weet nu ook even niet hoe ze als afbeelding rechtstreeks te plaatsen.
https://photos.app.goo.gl/eihkjrq2Yy5y6xra7
https://photos.app.goo.gl/LJVZjxUbnMxpm7WZ7
Voor

https://photos.app.goo.gl/EoWkQ1N1hdidt4X6A
Na
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Citaat van: Hitmaan op donderdag 14 mei 2020, 21:29:23
@citaat

Je mist wat denk ik.
Uhm, ja. Met de mobiel werkt het dus niet...
Citaat van: MdBruin op donderdag 14 mei 2020, 21:42:26
Ze staan op een Google locatie, hier zijn de links (uit het bericht van Jaco). Ik weet nu ook even niet hoe ze als afbeelding rechtstreeks te plaatsen.


Voor


Na
het tekentje onder de letter B.
dan krijgje dit te zien :
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
poging 2 voor de foto's






Voor





Na
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Hoi Jaco,

Ik zie nog steeds geen foto's direct in je bericht!
Met wat zoekwerk komt er wel een foto te voorschijn met veeeeeeel draadjes onder de tafel.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Wat dat nu is weet ik ook niet met de foto's.  :O :| 8o
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Staan de foto's op je computer.
Zo ja, houd rekening met een maximale grote van 350 kb anders worden ze niet geupload.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Nee ze staan bij Google. zie maar de links die ik zichtbaar heb gemaakt in bericht #31
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Citaat van: MdBruin op vrijdag 15 mei 2020, 12:57:23
Nee ze staan bij Google. zie maar de links die ik zichtbaar heb gemaakt in bericht #31
ik ben aan kijken hoe ik het kan doen, de fotos zijn meestal boven de 1 mb.
ik maak de fotos meestal met me mobiel.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Hallo Jaco,

Hier had ik ook problemen mee.
Je foto's kun je met "Paint" verkleinen.

Trouwens ik denk dat het stekkerblok onder je baan het zo niet gaat doen.  :D

Groet Ron (RoCoMaDu-26)
(Ook een beginner)
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
@citaat Goed gezien, Ron.
Jaco, met dat stekkerblokje zijn al je rode én bruine draadjes met elkaar verbonden. 
:warning: Je hebt nu volledige kortsluiting waardoor er niets rijdt en je kans hebt op schade aan je spullen.
Je moet dus één stekkerblokje voor je rode draden én één stekkerblokje voor je bruine draden gebruiken.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Citaat van: RoCoMaDu-26 op vrijdag 15 mei 2020, 23:57:48
Hallo Jaco,

Hier had ik ook problemen mee.
Je foto's kun je met "Paint" verkleinen.

Trouwens ik denk dat het stekkerblok onder je baan het zo niet gaat doen.  :D

Groet Ron (RoCoMaDu-26)
(Ook een beginner)
Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 mei 2020, 09:39:17
@citaat Goed gezien, Ron.
Jaco, met dat stekkerblokje zijn al je rode én bruine draadjes met elkaar verbonden. 
:warning: Je hebt nu volledige kortsluiting waardoor er niets rijdt en je kans hebt op schade aan je spullen.
Je moet dus één stekkerblokje voor je rode draden én één stekkerblokje voor je bruine draden gebruiken.


deze blokjes zijn plastic, en links en rechts zitten metalen plaatjes die niet met elkaar verbonden zijn. de draadjes heb ik langer gelaten als er wat is kan ik het nog verplaatsen.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Jaco

ter info,  de byte-grootte van de foto's kan je gemakkelijk kleiner maken met gratis programmatje PIXRESIZER.


Succes

Dirk
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Lid sinds: 2020

Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D

offline
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Leuk man!  Ook het thema  spreekt mij heel erg aan! Zelf rijden wij Fendt,maar die machines van Claas mogen er  ook wezen. Wat ik zelf ook wil maken  zijn de sleufsilo's,  ook super dat  de  afzonderlijke elementen zichtbaar zijn (wel van  bosch beton toch?  :D).  Bedankt  voor  het  plaatsen en delen!

MVG Stefan
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Citaat van: Jaco de Claasfan op zaterdag 16 mei 2020, 10:58:22
Citaat van: RoCoMaDu-26 op vrijdag 15 mei 2020, 23:57:48
Hallo Jaco,

Hier had ik ook problemen mee.
Je foto's kun je met "Paint" verkleinen.

Trouwens ik denk dat het stekkerblok onder je baan het zo niet gaat doen.  :D

Groet Ron (RoCoMaDu-26)
(Ook een beginner)
Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 mei 2020, 09:39:17
@citaat Goed gezien, Ron.
Jaco, met dat stekkerblokje zijn al je rode én bruine draadjes met elkaar verbonden. 
:warning: Je hebt nu volledige kortsluiting waardoor er niets rijdt en je kans hebt op schade aan je spullen.
Je moet dus één stekkerblokje voor je rode draden én één stekkerblokje voor je bruine draden gebruiken.


deze blokjes zijn plastic, en links en rechts zitten metalen plaatjes die niet met elkaar verbonden zijn. de draadjes heb ik langer gelaten als er wat is kan ik het nog verplaatsen.
Oké, sorry, dan heb ik niks gezegd. Ik gebruik ze zelf niet maar heb ze hier nog wel liggen waarbij er een metalen plaatje in zit dat 2x is omgezet (soort U-vorm) en waardoor dus alles zit doorverbonden.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
het gaat langzaam van de draadjes alle draadjes van het spoor zitten nu goed, en netter.
ik moet kleine stukjes doen, anders zit mijn nek en rug weer scheef, vanmiddag is door het door de bottenkraker weer recht gezet.
hier wat foto's.
hier de foto's
1 van het blokje waar discussie over was.
2 een krom Mäklean schroefje.
3 en 4 de draadjes.
5 de baan.
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Jaco,

Ik gebruik die blokjes voor mijn verlichting werken zeer goed met de twee metalenstripjes aan beide kanten.
Je bedrading ziet er beter georganiseerd uit als hier onder een deel van de baan. ;)
Neem lekker je tijd beter een klein stukje dan helemaal geen stukje zullen we maar zeggen.

Groet Michel
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
nog wat overzicht foto's
foto 1,2 een deel van de kamer.
foto 3 de laser, moet nog aangesloten worden.
foto 4, mijn grootste passie.

Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de Familie baan van Jaco De Claasfan. update raildraad
Mooie baan, Jaco! En prachtig om 2 hobby's zo te combineren: Claas & treinen :thumbup:.
Handige kabelbevestiging ook; het is even werk maar het ziet er netjes uit zo.
Veel plezier met de hobby's!