Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 74040 en Marklin 74042

Gestart door Hitmaan zondag 17 mei 2020, 13:18:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 74040 en Marklin 74042
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Marklin 74040 en Marklin 74042
Vraag wat het verschil tussen beide kabels is afgezien van lengte en prijs.

Marklin noemt in het jaarboek van 2019/20  dat de 74040 alleen geschikt is voor de oude generatie apparaten.

Beide afbeeldingen zijn ook gelijk aan elkaar.

De reden waarom ik dit vraag is simpel:
Aan mijn ringleiding ( VD Draad ) zitten deze kabels gekoppeld naar mijn spoor toe. Zelf heb ik een MS3 die op de ringleiding is aangesloten.

Vraag 1:
Heb ik een probleem voor nu of in de toekomst. Het werkt namelijk wel.

Vraag 2:
Wat zijn de verschillende tussen de kabels.

Vraag 3: Afgezien van het verschil in prijs en in lengte, wat raden jullie aan, ook voor mede gebruikers.
Re: Marklin 74040 en Marklin 74042
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 74040 en Marklin 74042
Hi Tony

Wat verschillen in lengte en/of connectors.
Verder raad ik aan en het makkelijkst om de kabels zelf (op maat) te maken (en vast te solderen).

groet
Harald
Re: Marklin 74040 en Marklin 74042
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin 74040 en Marklin 74042
Juist omdat er bij staat dat de 74040 alleen voor de oudere generatie apparaten is, neem ik aan dat er een verschil is aan de andere kant van de kabel (zonder afbeelding). Die andere kant doet er voor het aansluiten op de ringleiding niet toe, dus het enige relevante verschil is dan nog de lengte. Verreweg de meeste van mijn aansluitdraden zijn hooguit een halve meter lang, slechts een paar komen in de buurt van de 2 m. Ik zou dus uit de voeten kunnen met een heleboel 74040's en een paar 74042's. Ik gebruik die Märklin aansluitkabels echter niet, die vind ik véél te duur voor dit doel. Voor één of twee extra aansluitingen zou het nog wel meevallen, maar zelfs bij een niet al te grote baan loopt de rekening snel op.

Märklin verkoopt ook kabelschoentjes die op de lipjes onder de rails passen (20 stuks, art. nr. 74995). Om te zorgen dat ze goed blijven zitten, helpt het om zo'n lipje iets te verbuigen, dan klemt het beter. Je moet er zelf draadjes aan zetten, volgens de specificaties tussen de 0,19 en 0,75 mm2. Daarmee ben je veel goedkoper uit dan met aansluitkabels 74040 of 74042. Zonder speciale krimptang voor dunne draadjes is het wel wat gepriegel om ze aan deze kabelschoentjes te bevestigen. Ik deed het met een platbektangetje. In het begin sneuvelde daar nog wel eens een kabelschoentje bij, maar al snel werd ik er beter in.

Na de eerste reeks Märklin kabelschoentjes ben ik overgestapt op Vogt kabelschoentjes 3760a.67. Nog goedkoper en ze passen net zo goed op de lipjes onder de rails. Ze zijn bedoeld voor draadjes tot 0,25 mm2 maar er zijn ook varianten voor dikkere draadjes, mocht je dat willen.

Als je je baan toch niet vaak gaat veranderen, is draadjes solderen aan de lipjes onder de rails een prima alternatief. Dan heb je helemaal geen kabelschoentjes nodig.

P.S. Mijn ringleidingen zijn 1,5 mm2, de aansluitingen naar de rails 0,25 mm2. Ik heb iets van 150 aansluitingen voor zowel massa als baanstroom. De ringleidingen zijn lang en moeten meerdere Ampères aankunnen, de aansluitdraadjes zijn kort en er hoeft bij lange na niet zo veel stroom door te lopen. Het verbruik van de stroomvreters onder mijn locs ligt in de orde van 0,3 A; veel méér zal er nooit door zo'n aansluitdraadje gaan. Daarom is 0,252 dik genoeg.
Re: Marklin 74040 en Marklin 74042
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 74040 en Marklin 74042
De aansluitkabels had ik al, dus zonde om ze niet te gebruiken. Ik vroeg mij alleen af wat het verschil was en of ik daar problemen mee zal krijgen.

Bij deze niet dus. Laat ze gewoon zitten.
Heb over mijn complete baan 5 aansluitingen zitten. Is op dit moment genoeg.