Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Snelheid loc

Gestart door mcs51 zondag 31 mei 2020, 14:46:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Snelheid loc
Hallo,
Wanneer ik alles goed begrepen heb bevat CV5 een waarde die overeenstemt met een bepaalde maximum snelheid van de loc.

Stel ik heb waarde 100 nodig om (real world) de loc 80 km/h te laten rijden.
In Rocrail zijn er 4 instelbare snelheden (min, mid, cruise, max ofwel I, II, III, IV)
(In andere softwares misschien ook maar dat weet ik niet.)

Deze zijn als volgt ingsteld:
min= 10%
mid= 40%
cruise= 60%
max= 100%

Dan zou het snelheid commando toch diezelfde waardes moeten geven aangezien CV5 op 100 staat, right again?
De real world snelheden moeten dan zijn 8, 32, 48 en 80 km/h.

Wel, ik zie DCC commando's met V=12, V=50, V=75 en V=126 passeren en de loc heef dan volgende gemeten (real world) snelheden: 3.8 - 16 - 30 - 85 km/h
De eerste 3 veel te laag en de laatste bijna goed.
Ik heb dit ook nog geprobeerd met CV5 = aan 126 en 150 zonder bevredigend resultaat, zie grafiek.
Ik verwacht een rechte lijn in deze grafiek, niet dus ?!!?

Merk wel op dat:
12 is wel 10% van 126
50 is wel 40% van 126
75 is wel 60% van 126
126 is wel 100% van 126
Er zit dus wel enige logica in maar niet met de getallen die ik verwacht!

Wat doe ik verkeerd?
Vriendelijke groeten
Alain

PS: Extentie van bestand SpeedCalibration moet wel omgezet worden van .gif naar .xlsx (anders kon ik die niet posten :))
Re: Snelheid loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Snelheid loc
Dit zit in andere instellingen, je maakt gebruik van een snelheidscurve. Zo staan de loks standaard ingesteld, omdat de meeste mensen bij lage snelheden liever enkele rijstappen exra beschikbaar hebben om nauwkeuriger te kunnen rangeren. Bij hogere snelheden maakt een paar meter meer of minder niet zoveel meer uit. Even de handleiding van desbetreffende lok/decoder erbij pakken, de juiste CV's erbij zoeken en hem omgooien naar lineaire snelheidsgrafiek in plaats van een curve.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Is het niet zo Laurent dat de "Speedcurve" dat jij aanhaalt aangeeft "op welke wijze" er naar maximum snelheid gereden wordt, ofwel lineair ofwel geleidelijk aanlopend om inderdaad meer stappen te hebben in het begin.

Uit de manual van een LokSound5:
The last entry (CV 94) is 255.
This represents full speed.
If you wish to reduce the maximum speed you only have to reduce the value of CV 5.
The decoder computes (squeezes) the speed curve in such a way that the shape of the speed curve remains despite the lower maximum speed.


Zet men dus in CV5 het getal 127, dan zal de curve, lees de snelheid, gehalveerd worden door de factor (127 / 255).
Zo begrijp ik het toch.

Dit heeft volgens mij niets te maken met de 10%, 40% of 60% waarop ik getest heb.
Nu, de lok die ik hier getest heb is een Märklin en in het boekje wordt er gesproken over CV 1 / 3 / 4 / 5 / 8 / 50 en 63.
Niets meer  :-( 
Is de lok uit treinset 26928 dus wanneer iemand weet waar er meer info over die decoder te halen is, dan hoor ik het graag.

Nu, ik heb een LokSound5 in een andere Märklin loc gemonteerd, ik zal die eens op mijn "SpeedCalibration" track zetten en dezelfde meting doen... ...
Re: Snelheid loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Snelheid loc
Ja, dat is inderdaad niet zo. Verder, zoek de betekenis van curve eens op in de dikke vandale en kijk des noods eens in de lokprogrammer software. ;)

Märklin CV's zijn sowieso waardeloos, aan de info die Märklin meelevert heb je geen fluit. Daar moet je naar een MFX centrale. In de CS3 heb ik een berg aan opties die ik via MFX kan veranderen.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Geen idee waarom ik eens in de dikke Van Dale eens moet gaan kijken ?  >:-D ?

Soit, in de esu decoder zit een kwadratische aanloopcurve wat inderdaad zéér goed is om bij lage snelheden véél stappen te hebben.
Bij "Value" 255 hoort een bepaalde snelheid van de loc, maximum van de curve.

Wanneer ik een lagere snelheid als maximum wens, dan moet CV5 deze curve aanpassen naar die maximum snelheid, met behoud van het kwadratisch verloop.
Wanneer ik nu aan x% van mijn nieuwe maximum snelheid wil rijden, dan wil ik nog altijd die kwadratische aanloopcurve tot aan mijn gewenste snelheid.

Stel, mijn aangepaste vmax is 80km/h, ik wil nu aan 40% van die vmax rijden, dat is 32km/h.
Die 32km/h wil ik wel met een kwadratische aanloop doen.
Blijkbaar kan dat niet?
Bad design if you ask me  :o)

Nu moet ik een lineaire curve in de decoder steken om bij 40% werkelijk 32 km/h te rijden?
Ik zal dat proberen... ... ...

En wanneer dat werkelijk zo is, dan is dit zeker "bad design" ! :error:!

Re: Snelheid loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Snelheid loc
Ik snap niet waar je naartoe wil. Op 40% van de regelaar krijg je bij de exponentiele snelheidscurve nimmer 40% van de snelheid. Dat is ook gewoon bekend, dat is een preset, de zogenaamde one size fits all. Waarom? Omdat praktisch alle mensen dat handig vinden. Je kan hem ook omdraaien door hem logaritmisch te maken. Of gewoon linear. Dan zal je echter CV68 t/m 93 opnieuw moeten inregelen.

Dat heeft niets met bad design te maken. Dat zou het zijn wanneer het niet zou kunnen. Jij kan die snelheidstabel volledig naar eigen wens aanpassen. Al wil je hem op rijstap 24 weer op 0 hebben, kan allemaal. Alleen, dan moet je wel weer 68 t/m 93 in. 67 en 94 zijn je minimale en maximale stand.

Je kan het jezelf natuurlijk ook gewoon makkelijker maken door CV6 aan te passen. De snelheid op de middelste rijstap, zoals netjes in de handleiding beschreven staat. Moet je wel zorgen dat CV9 bit 4 0 is, anders ga je de lijn zelfstandig per punt uitzetten.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: Laurent op maandag 01 juni 2020, 00:33:19
Op 40% van de regelaar krijg je bij de exponentiele snelheidscurve nimmer 40% van de snelheid.
Dat is juist het problem!

Ik vraag 40% van de maximum snelheid, hoeveel procent dat is van de regelaar zal mij worst wezen!
Rocrail of eender welk ander "slim" systeem moet dat voor mij uitrekenen.
Nemen we even Rocrail als "slim" systeem.

Kijk, Rocrail kan alle CV's 67 tot 94 uitlezen, dus kent Rocrail de curve van de decoder.
Rocrail kan de maximum snelheid al schalen naar een gewenste maximum snelheid, bijvoorbeeld 80km/h, via "MVTrack".

Wanneer de gebruiker nu 40% van de maximum snelheid vraagt, dat is dan 32km/h, dan zijn er 12 stappen nodig bij de lineaire curve, zo'n 19 bij de kwadratische curve en eender welk andere waarde bij eender welk andere curve.
Nu moet Rocrail nog enkel de correcte waarde uitsturen om dit te verwezenlijken, lees de regelaar uit te sturen.

Ik zie hier totaal geen technisch probleem bij  O:-D
Ik neem "bad design" terug en zou die graag vervangen door "room for improvement"  >:-D

Ik hoop dat ik het zo duidelijker verwoord heb.
Re: Snelheid loc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Snelheid loc
Mij is verteld dat je CV5 beter op maximaal (255) kan laten staan en CV53 goed afstellen. Zou een beter rijgedrag bewerkstelligen.
Daarnaast zet ik alle locs op een lineaire curve aangezien de pc software (koploper bij mij) het optrekken en afremmen regelt.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Snelheid loc
Beste Alain,

Als het computersysteem werkt met geijkte snelheden dan kun je spreken over een percentage van de maximum snelheid, dus als het systeem werkt met die geijkte snelheden dan heb je bij de middensnelheid 40% van de geijkte maximumsnelheid

Omdat mijn systeem/apparaat niet werkt met geijkte snelheden, ik heb, nadat ik een lineaire grafiek heb ingevoerd, in de decoder, de gewenste maximumsnelheid bij decoder stap 26 gemeten en ingesteld op de testbaan van mijn vereniging, de MSG/Den Bosch en daarna een midden snelheid van 50 km per uur "uitgevonden".

Het lijkt mij dat Rocrail niet weet welke snelheid de lok rijdt bij elke decoderstap, dus is de lok niet in Rocrail geijkt of niet goed geijkt.

Groet, Anne W
Re: Snelheid loc
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Snelheid loc
Ik denk dat je de fout maakt dat decoderstappen gelijk looen met snelheden in Rocrail, of welk ander programma dan ook.
Rocrail leest NIET jouw specifieke decoder uit.
Rocrail regelt de snelheden die voorgeprogrammeerd zijn in het programma t.o.v. de 100% instelling.
Is jouw 100% door jouw CV keuze beperkt (dus aanzielijk kleiner dan 255) dan maakt Rocrail hier 10, 40 en 80% van voor de prefixed rijstappen.

Wil je Rocrail echte snelheden laten gebruiken, dan moet je elke lok individueel inmeten. Dat geldt overigens ook voor I-train, koploper, enz.
Deze optie zit overigens ook in Rocrail en heet MV-track.

John

Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Snelheid loc
 @citaat

Zo bedoel ik het ook, en dan nog, als Rocrail de decoder zou uitlezen, wat leest hij dan?, geen snelheden denk ik.

Groet, Anne W
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Hoe komen jullie erbij dat Rocrail de decoder niet uitleest?  :o) ?
Hij doet dat juist wel, zelfs met één knop "V curve".
Alle CV's 67 tot 94 worden dan uitgelezen en men krijgt zelfs een grafiek te zien van de curve  :thumbup:
Men heeft dan de mogelijkheid om een "lineaire" of "logaritmische" curve te configureren of zelfs eender welke bizarre curve men zelf wenst  :thumbup:
Vanaf dat ogenblik kent Rocrail de snelheids curve van de decoder.

Wat hij nog niet kent is welke snelheid overeenkomt met de verschillende rijstappen.
Daarom bestaat inderdaad de optie "MVTrack".
Stel dat je met MVTrack de snelheid 160km/h uitkomt maar je wenst die loc slechts 80km/h maximum te laten rijden, dan halveer je de waarde van CV5.

Nu heeft Rocrail alle gegevens om een loc eender welke correcte snelheid, volgens eender welke curve te laten rijden.
Natuurlijk moet dit gedaan worden voor elke loc!

Grafiek hieronder geeft het verband tussen de 28 rijstappen van de decoder en de gewenste maximum snelheid van 80km/h.
Men kan dit natuurlijk nog uitbreiden door interpolatie naar de 128 rijstappen.
Uit die grafiek kan Rocrail berekenen tot welke rijstap hij moet uitsturen om aan vb 50km/h te rijden: 18 bij een lineaire curve en 23 bij de polynoom.

Dus ik zie echt het probleem niet om zo te gaan werken  O:-D

Ik begrijp goed dat Rocrail (en waarschijnlijk anderen) zo niet werken, en dat is spijtig!

Door de huidige werkwijze kan men enkel met juiste snelheden rijden bij de lineaire curve.
We kopen decoders met een nuttige functionaliteit die we dan moeten weggooien omdat de besturingssoftware dit niet heeft voorzien, spijtig!


Zoals ik al zei, alles is aanwezig behalve een stukje software die een keuze maakt tussen lineair en decoder V-curve.
Dit is geen wishful thinking, zonder te willen opscheppen, ik heb al genoeg snelheidsregelingen geprogrammeerd in PLC's en met LabView op PC's om te weten dat dit geen rocket science is.

Dus beste Rob V., wil je dit aub eens overwegen in Rocrail ?  >:-D  ?
Dank u zéér!

Vriendelijke groeten
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: Snelheid loc
Hoi,

Er zit een verschil tussen rijden met Rijstappen en "geijkte" schaal kilometers. Bij de eerste zal het programma de snelheid in decoderstappen of percentages aangeven. Op basis van 14 / 28 / 128 rijstappen. Dan is 40% = 11 rijstappen.

Citaat van: mcs51 op maandag 01 juni 2020, 09:18:57
Kijk, Rocrail kan alle CV's 67 tot 94 uitlezen, dus kent Rocrail de curve van de decoder.
Rocrail kan de maximum snelheid al schalen naar een gewenste maximum snelheid, bijvoorbeeld 80km/h, via "MVTrack".

Klopt dat is een onderdeel van het "ijken".

Citaat van: mcs51 op maandag 01 juni 2020, 09:18:57
Ik neem "bad design" terug en zou die graag vervangen door "room for improvement"  >:-D

Denk dat je een verkeerd beeld hebt hoe de meeste programma's met het "ijken" werken. Een treintje wordt op een stuk spoor met 1 of twee bezetmelders. In het programma wordt ingevoerd wat de lengte is van het stuk spoor. De trein gaat nu heen en weer rijden over het spoor. Iedere keer één rijstap omhoog. Uit het tijdverschil (vrij - bezet - vrij en lengte stuk) rekent het programma de schaalsnelheid in km/uur uit. Per treintje wordt in het programma een tabel opgeslagen. Uit deze tabel put het programma als jij opdracht geeft om bijvoorbeeld 40 km/uur te rijden dan kan het voor de ene lok rijstap 10 zijn voor de andere rijstap 64. Dat is helemaal afhankelijk van de decoder instellingen.

Groet Ronald.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Snelheid loc
Ik haal de decoder uit deze lok en plaats hem in een heel andere lok met, bijvoorbeeld veel grotere drijfwielen, e.e.a. zonder het wijzigen van instellingen, wat "leest" Rocrail dan?

Groet, Anne W
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: Snelheid loc
 @citaat Dan zal het treintje een andere snelheid hebben bij een bepaalde rijstap.  :) Verander je iets aan je lok dan mag je die opnieuw gaan ijken. Zelfde geldt dat je eigenlijk na iedere servicebeurt je treintje opnieuw mag ijken. Ook loopt een treintje anders als deze "warm" is. Dus ook altijd pas ijken als hij een tijdje gereden heeft.

Groet Ronald.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Snelheid loc
 @citaat

Beste Ronald,

De vraag was niet voor jou bedoeld

Groet, Anne W
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Hallo Ronald, zo'n stuk rail heb ik hier liggen, 1890mm tussen de twee "meet melders" en dan nog eens 1800 mm aan beide kanten om zeker te zijn dat de loc de juiste snelheid heeft op het "meet stuk"
Dan nog 2 melders op de uiteinden, in Rocrail een baantje met 2 kopstations gemaakt en, zoals je zelf zegt, laat het locje maar rijden van links naar rechts.

Ik heb dan wat runs gedaan om de schaalfaktor voor CV5 te bepalen zodanig dat de loc 80km/h gaat bij maximum snelheid.

Vervolgens een aantal runs opgemeten met 10, 40, 60 en 100%  en tot de blauwe curve gekomen in de grafiek van mijn eerste post.
(Even terzijde: ik heb ook wat runs gedaan door km/h in te stellen ipv %, dus 8, 32 en 48km/h maar de verkregen snelheden waren nog steeds niet correct.

Vmax is altijd ok 80km/h door CV5 aan te passen maar de drie andere zijn verkeerd!

Ondertussen weet ik wel waarom, omdat in de decoder van ESU de default, quasi kwadratische, V-curve zat en Rocrail alles uitrekent op basis van een lineaire V-curve!

Ik heb dan een lineaire curve in de decoder geprogrammeerd, en yesssssss, de 3 meetpunten (10, 40 en 60%) zijn nu ook ok.
MAAR: met een lineaire curve in de decoder!
Duidelijk bewijs dat er "room for improvement" zit in Rocrail software (en waarschijnlijk ook andere) zodanig dat er rekening gehouden wordt met de V-curve in de decoder, ongeacht hoe ze eruit ziet.

Ofwel doe je het met een vergelijking Rijstap=f(gewenste snelheid in km/h) ofwel met een tabel die tijdens ijking opgesteld werd.


En inderdaad; Bij eender welke wijziging aan de loc, moet die procedure overdaan worden!
Re: Snelheid loc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: Kaleb op maandag 01 juni 2020, 09:35:13
Mij is verteld dat je CV5 beter op maximaal (255) kan laten staan en CV53 goed afstellen. Zou een beter rijgedrag bewerkstelligen.
Daarnaast zet ik alle locs op een lineaire curve aangezien de pc software (koploper bij mij) het optrekken en afremmen regelt.

Zie ook dit topic.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: Snelheid loc
Hoi,

Citaat van: mcs51 op dinsdag 02 juni 2020, 11:44:30
Duidelijk bewijs dat er "room for improvement" zit in Rocrail software (en waarschijnlijk ook andere) zodanig dat er rekening gehouden wordt met de V-curve in de decoder, ongeacht hoe ze eruit ziet.

RocRail doet het anders dan de veel andere programma's, Lokspeed - Nederlands. Ik zie dat ze hier aan het kloten gaan met percentages e.d. Ik lees ook dat je vanuit gaan dat je een "lineaire lijn" in programmeert.:

Citeer
Opmerking: De maximum snelheid van de locomotieven wordt niet beïnvloed door V_max in km/h modus.
V_max moet worden gekozen voor de snelheid waarmee de locomotief de hoogste decoderstap wordt bereikt. Deze waarde is de basis voor de berekingen die Rocrail maakt voor de andere snelheden.
Bijvoorbeeld: Wanneer een locomotief is aangepast naar een maximum snelheid van 80 km/h, moet de waarde 80 worden ingevuld in het veld V_max. wanneer voor V_mid de waarde 35 km/h gewenst is, moet in het veld V_mid dus de waarde 35 worden ingevuld.

Opmerking: Een linaire snelheidscurve is voorwaarde voor een correct werkend km/h modus. De waarde V_mid van 35 betekent dan ook echt 35 km/h. Als aan deze voorwaarde niet kan voldaan kies dan de percentage modus.

Bron: Handleiding RocRail Nederlands.

Dan doen andere programma's het beter met tabellen per lok.

Citaat van: mcs51 op dinsdag 02 juni 2020, 11:44:30
Ofwel doe je het met een vergelijking Rijstap=f(gewenste snelheid in km/h) ofwel met een tabel die tijdens ijking opgesteld werd.

Dat doen veel andere programma's wel, zoals koploper en iTrain.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: Anne W op dinsdag 02 juni 2020, 11:11:12
@citaat

Beste Ronald,

De vraag was niet voor jou bedoeld

Groet, Anne W

Voor mij dan ? O:-D?
Wel, ongeacht in welke loc de decoder zit, Rocrail zal altijd "getallen" uitlezen, voorbeeld hieronder.
Nu moeten die getallen geschaald worden naar de motor, mechanica, ... ...  van de loc.
Uiteindelijk moet er een relatie opgesteld worden Rijstappen vs. Werkelijke snelheid loc (km/h)
Deze relatie moet rekening houden met CV5 en de V-curve in de decoder.
Nu gaat Rocrail ervan uit dat dit een lineaire relatie is maar dat is niet altijd zo!
Het kan eender wat zijn.
Re: Snelheid loc
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: Kaleb op dinsdag 02 juni 2020, 11:56:41
Mij is verteld dat je CV5 beter op maximaal (255) kan laten staan en CV53 goed afstellen. Zou een beter rijgedrag bewerkstelligen.
Daarnaast zet ik alle locs op een lineaire curve aangezien de pc software (koploper bij mij) het optrekken en afremmen regelt.

Zie ook dit topic.

Hallo Henk,

allemaal goed en wel, maar is afhankelijk van de gebruikte decoder en in de loc ingebouwde motor, het door jouw geopperde optie werkte goed met een Locpilot 3 waarbij soms niet het hele regelbereik gebruikt werd, maar om het nu als gemeengoed te stellen gaat mij echt te ver, en is door nieuwe firmware en decoderversies redelijk achterhaald,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Snelheid loc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Snelheid loc
Dat zou betekenen dat er geen verschil zou zijn tussen het inregelen van CV5 en CV53.  8o
Re: Snelheid loc
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Snelheid loc
met CV53 breng je de motorspanning omlaag, door deze omlaag te brengen moet de lastregeling ook aangepast worden, en kan je niet meer van standaard correcte instellingen uitgaan.
met CV 5 breng je de maximum snelheid

Is een groot verschil,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: ronaldk op dinsdag 02 juni 2020, 12:09:35
Dan doen andere programma's het beter met tabellen per lok.

Citaat van: mcs51 op dinsdag 02 juni 2020, 11:44:30
Ofwel doe je het met een vergelijking Rijstap=f(gewenste snelheid in km/h) ofwel met een tabel die tijdens ijking opgesteld werd.

Dat doen veel andere programma's wel, zoals koploper en iTrain.
Hallo Ronald,
Wanneer ik het goed voor heb is Koploper end of life, wordt niet meer verder aan gewerkt, correct?
iTrain, daar zal ik eens naar kijken... ...
Bedankt voor de inputs!


:offtopic:
Sorry dat ik niet op je inputs in ging Kaleb maar ik wist niet hoe ik moest zeggen dat deze naast de kwestie zaten.
Walter heeft dat goed gedaan  :thumbup:
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: mcs51 op dinsdag 02 juni 2020, 14:01:43
Hallo Ronald,
Wanneer ik het goed voor heb is Koploper end of life, wordt niet meer verder aan gewerkt, correct?
iTrain, daar zal ik eens naar kijken... ...
Bedankt voor de inputs!
Ik schiet even voor Ronald O:-D Koploper is inderdaad end of life. Ikzelf gebruik iTrain (nu nog de gratis proefversie) en ben daar zeer tevreden over. iTrain heeft een betaalde licentie. Aan de hand van de licentie zijn er meer of minder functies te gebruiken. Wel kun je voor 3 maanden een proeflicentie aanvragen. Dan zijn alle functies te gebruiken.

Het is wel zo dat je de handleiding goed moet lezen om je baan en wensen in iTrain te krijgen. Maar dat is onderdeel van de leercurve. Daarom is het verstandig om een testbaantje of een schaduwstation te gebruiken om mee te oefenen. Hiermee haal je zelf de beginnersfouten er uit, al staat dat vaak in de handleiding wel uitgelegd.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2017

offline
Re: Snelheid loc
In iTrain kun je locs ijken op snelheid. Dan maakt een lineaire of gebogen snelheidskarakteristiek geen (of nauwelijks) verschil. Als de trein toestemming krijgt om een bepaalde 'tussen'-snelheid te rijden, dan gaat die trein die snelheid rijden. Als voorbeeld: 28 rijstappen en een maximum snelheid van 140 km/h, dan is bij een lineaire karakteristiek elke stap 5 km/h snelheidsverschil. Bij die karakteristiek behoort bij 70 km/h -> stap 14. Bij een gebogen snelheidskarakteristiek kan 70 km/h eventueel pas bij stap 20 bereikt worden. Dan zorgt iTrain er voor dat bij 70 km/h -> stap 20 wordt aangestuurd. Daarbij wordt altijd afgerond naar de dichtstbijzijnde snelheidsstap, maar als naar boven meer dan 5 km/h extra zou worden aangestuurd, dan er wordt naar beneden afgerond. Daarom heb ik 'of nauwelijks' tussen haken gezet.

Je moet voor jezelf afwegen of je bij het rangeren in 2 of 3 stappen (gebogen karakteristiek) naar 5 km/h gaat, of dat het in één stap (lineaire karakteristiek) moet. Bij een gebogen karakteristiek gaat iTrain bij het aankoppelen van treindelen (in een bezet blok) nauwkeuriger te werk.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
 @citaat
Absoluut!
Je voorbeeld is 100% gelijkaardig aan wat ik vaststelde bij mijn testen & omschreef in post #11.
Rocrail houdt geen rekening met de curve in de decoder iTrain blijkbaar wel!
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Snelheid loc
 @citaat

Het maakt iTrain geen flikker uit wat voor curve er in de decoder zit, hij heeft opdracht om 70 km/hr te rijden, kijkt naar de curve zoals de lok geijkt is en zoekt het de decoderstap die bij die snelheid hoort en stuurt die stap het systeem in.

Overigens vraag ik me af waarom je je vraag ook niet op het RocRail forum stelt?

Groet, Anne W
Re: Snelheid loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Snelheid loc
Omdat er een probleem wordt gezocht dat er niet is. Als jij 70 km/h wilt rijden, dan ga je naar de rijstap die daarbij hoort. Of dat nou met een logaritmische curve al rijstap 5 is, of dat met een lineaire lijn rijstap 14 is of met een exponentiële curve rijstap 20 of des noods, als je 128 rijstappen gebruikt, rijstap 105 is. En nee, dat bereik je niet alleen met de decoder uitlezen. Die waarden blijven immers gelijk. Daarvoor zul je iedere lok apart moeten inregelen.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Hallo Anne & Laurent,
Er is wél degelijk een probleem met Rocrail, blijkbaar niet met iTrain en niet met de decoders.

De eerste grafiek toont de verkregen snelheden met de default V-curve van de Esu decoder (quasi kwadratische V-curve).
Totaal geen correlatie als je mij vraagt.

De tweede grafiek toont de verkregen snelheden met een lineaire V-curve in de Esu decoder.
Zéér goede correlatie als je mij vraagt.

Voor alle duidelijkheid zelfde loc, zelfde testtrack, zelfde instellingen in Rocrail, kortweg zelfde alles behalve de V-curve in de decoder.
De groene curve is de perfecte correlatie.

Of denken jullie misschien dat ik die data uit mijn duim zuig??


Citaat van: Laurent op dinsdag 02 juni 2020, 22:27:06
Als jij 70 km/h wilt rijden, dan ga je naar de rijstap die daarbij hoort.
Of dat nou met een logaritmische curve al rijstap 5 is, of dat met een lineaire lijn rijstap 14 is of met een exponentiële curve rijstap 20 of des noods, als je 128 rijstappen gebruikt, rijstap 105 is.
Absoluut Laurent, 100% gelijk, de rijstap die je nodig hebt is afhankelijk van de curve in de decoder.
Dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld, zie grafieken.


Citaat van: Laurent op dinsdag 02 juni 2020, 22:27:06
En nee, dat bereik je niet alleen met de decoder uitlezen.
Decoder V-curve uitlezen is één zaak CV5 instellen voor je maximum snelheid is de andere zaak.


Citaat van: Laurent op dinsdag 02 juni 2020, 22:27:06
Die waarden blijven immers gelijk.
Geen idee wat je hiermee bedoeld?
Men kan toch eender welke waardes in de V-curve steken.


Citaat van: Laurent op dinsdag 02 juni 2020, 22:27:06
Daarvoor zul je iedere lok apart moeten inregelen.
Absoluut, zeker weten!
Is een leuke bezigheid  :)


Er loopt al een discussie op Rocrail forum, maar ze horen daar blijkbaar niet graag dat het enkel correct werkt wanneer er een lineaire curve in de decoder zit.
Staat trouwens duidelijk in de help, zoals Ronald hier al aanhaalde.
Toen ik dit probleem vaststelde wist ik niet waar het probleem zat, decoder of PC Software, vandaar vraag op beide fora.


Wanneer iTrain inderdaad écht X km/h rijdt wanneer je X km/h vraagt, dan zal iTrain zonder dat je het weet de V-curve uit de decoder lezen want dat is juist de relatie tussen gevraagde snelheid in km/h en de rijstappen.
Hebben jullie de snelheden van iTrain gecontroleerd met een testtrack?
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: Snelheid loc
Hoi,

Citaat van: mcs51 op woensdag 03 juni 2020, 07:34:21
Wanneer iTrain inderdaad écht X km/h rijdt wanneer je X km/h vraagt, dan zal iTrain zonder dat je het weet de V-curve uit de decoder lezen want dat is juist de relatie tussen gevraagde snelheid in km/h en de rijstappen.
Hebben jullie de snelheden van iTrain gecontroleerd met een testtrack?

Nee, iTrain (en o.a. koploper) kijken in een tabel met geijkte lok van bij welke snelheid hoort welke rijstap. En eventueel de dichtsbijzijnde rijstap te kiezen als de waarde niet voorkomt. Een halve of een kwart rijstap kan helaas niet. Daarom levert het afstellen van de loks met een zo groot mogelijk rijstap-bereik in binnen de maximaal ingestelde snelheid een mooier rijgedrag op.

Groet Ronald.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Bedankt voor deze verduidelijking Ronald maar hoe komt iTrain aan die "tabel snelheid vs. Rijstap"?
Door tijdens een "ijk proces" alle rijstappen aan te sturen over een meettrack?
Hoeveel tijd neemt dat niet in beslag?
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: Snelheid loc
Hoi,

Inderdaad, alle rijstappen per lok op een ijkspoor te meten. Daarom is het een beetje zinloos om met 128 rijstappen de boel aan te sturen. 28 rijstappen is meestal meer dan voldoende. Bij sommige software is er ruimte om bij het ijken bijvoorbeeld bepaald aantal rijstappen wel of niet te doen. Of bijvoorbeeld maar één kant op te ijken en niet de ander kant op. Dan rekent het programma de rest er tussen mocht dat wenselijk zijn. Dat ligt aan de software of deze dat wel of niet ondersteund.

Groet Ronald.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
 @citaat
:thumbup: :thumbup:
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2015

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: wissels op dinsdag 02 juni 2020, 12:44:02
met CV53 breng je de motorspanning omlaag, door deze omlaag te brengen moet de lastregeling ook aangepast worden, en kan je niet meer van standaard correcte instellingen uitgaan.
met CV 5 breng je de maximum snelheid

Is een groot verschil,

met vriendelijke groet,

Walter

Uit de Esu lopi 4 handleiding.

11.1.2.3. Regelingsreferentie.
In CV53 wordt de zogenaamde regelingsreferentiespanning opgeslagen. Hier moet de geleverde back-EMF spanning
van de motor bij maximum toerental opgeslagen worden. Afhankelijk van de spoorspanning en de efficiëntie van de
motor moet deze parameter aangepast worden.
Indien de loc zijn maximale snelheid al bij ¾ van de rijregelaar bereikt en in het laatste kwart niet meer optrekt, dan
hoeft u de waarde in CV 53 te verminderen. Verlaag de waarde met 5-8 en test het resultaat. Herhaal de procedure
totdat de loc zijn maximale snelheid bereikt bij volledig gedraaide regelaar.
Integendeel, indien de locomotief met de rijregelaar vol open blijkbaar te langzaam rijdt, dan moet u de waarde van
CV 53 geleidelijk verhogen totdat de maximale snelheid bereikt is.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2017

offline
Re: Snelheid loc
Citaat van: ronaldk op woensdag 03 juni 2020, 09:00:51Bij sommige software is er ruimte om bij het ijken bijvoorbeeld bepaald aantal rijstappen wel of niet te doen. Of bijvoorbeeld maar één kant op te ijken en niet de ander kant op. Dan rekent het programma de rest er tussen mocht dat wenselijk zijn.
iTrain behoort bij de groep: sommige software.
Re: Snelheid loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: Snelheid loc
Even een update.
Met Rocrail is het ook mogelijk om juiste km/h snelheden te rijden ongeacht de V-curve in de decoder.
Het komt erop neer dat je beide kolommen "%" en "km/h" correct invul.
De km/h kies je zelf, de bijhorende "%" waarde moet je zelf maar zien te bepalen!
iTrain & anderen zijn daar dus wel beter in!

Het is dus een "Trial & Error" proces om aan de correcte "%" te komen.
Bij een lineaire V-curve in de decoder is het eenvoudig via de evenredigheid regel.
Bij een andere V-curve  :-(

Ik heb dus een meettrack van 1890mm gemaakt met nog eens 1800mm aan beide uiteinden voor in- & uitloop.
Er zijn 4 melders op deze track, de twee eindstations aan beide uiteinden en de 2 meetmelders aan de 1890mm.
In Rocrail heb ik een baan met 2 eindstations en de loc kan continu automatisch heen & terug over de track.
Bij elke doorgang van het meetspoor wordt de snelheid bepaald.

Ik neem de 4 melders ook binnen in een Arduino Nano Every.
Via de serial monitor print ik de tijd (millis()) waarbij de loc over de 2 meetmelders kom.

Stel dat je de 32km/h stap wil afregel en je vertrekt met 60% in Rocrail, dan zal de loc te traag rijden.
De tijd data van de serial monitor copy/paste ik dan in Excel en hij berekent voor mij de nieuwe percenten voor deze stap.
Deze nieuwe waarde in Rocrail en nieuwe test.
Op deze manier heb ik een zéér goede correlatie kunnen bereiken, zie grafiek.

Eender welke andere snelheid is dan ook bevredigend correct.

Op de foto:
links PCB met schakeling voor de 4 melders,
midden Arduino Nano Evey met de "SpeedTrap" code en
rechts Arduino Mega met DCCpp Base station met Rocrail verbonden.

Zo, dat weten jullie dus ook!
Voor mij is dit "case closed"

PS: Over CV53 zal ik mij niet uitspreken