Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold

Gestart door AlexH vrijdag 15 mei 2020, 23:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Vandaag heb ik de 39370.002 Wilde13 Rheingold Märklin lok binnen gekregen, volledig nieuw (met de ouderwetse DCM motor). Maar het valt me op dat deze wel erg veel lawaai maakt met rijden, ik heb oudere DCM locs die je minder hoort. Af en toe loopt hij ook vast na het wisselen van de rijrichting (vooruit, even stilstaan en vervolgens gaat hij niet achteruit). Je moet de lok dan even aanraken voor hij weer wil rijden. De soundfunctie hoor je dan wel veranderen bij meer snelheid geven met de rijregelaar, de aandrijving lijkt echt fysiek te blokkeren. Smering van de lok heb ik gecontroleerd maar en lijkt voldoende (zou ook eigenlijk niet anders kunnen met een nieuwe lok).

Bijgevoegd een filmpje van het geluid die de lok maakt (vanaf 0:50 en verder is dit ook vrij goed te horen), is dit normaal of is er wat mis met deze lok?

Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Alle locs met een 5 polige aandrijving maken vrij veel motorgeluid (koffiemolen) en bij het ene model is dat meer dan bij een ander model.
Neem de 1200 vanaf 2005 tot 2014, die maken ook veel herrie.

Wanneer de loc blijft staan, branden de front/sluitseinen dan nog wel?
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Alles werkt dan behalve het rijden. Heb het bij het maken van het filmpje niet gehad. Had al zo'n vermoeden dat dit geluid normaal is bij deze motoren (werd me op Stummi ook verteld). Je hoort het boven het geluid van de luidspreker uit en die staat standaard op het maximale volume.

Dit soort geluid en ik gaan niet samen (blijf me daar aan ergeren, iets met licht autistisch en gevoelige oren ;) ) dus heb de leverancier gemaild of ik hem kan retourneren (zicht termijn). Heb ook de W13/Piko versie in blauw en die is van een heel ander kaliber (van 2-rail naar 3-rail omgebouwd), veel stiller en rijd ook mooier. Verbaas me er over dat Marklin zo locs durft te verkopen.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Typisch gevalletje van te hoge koolborsteldruk...
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
39xxx serie heeft toch sinus motor ?

Mvg Johan
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
 @citaat Hallo Johan, Sinds Märklin met de SDS is gestopt, worden 39xxx nummers vaak voor speciale of duurdere modellen gebruikt. Daar zit dan een gewone DC motor in.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Om het simpel te houden...hahaha :D
Wat een puinhoop, niemand kan hier meer een touw aan vast knopen.

In dit 39XXXX model zit dus gewoon een DCM motor.
Vandaar mijn opmerking over de koolborstels.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Koolborstel druk heb ik bekeken maar de veertjes voelen goed. Heb de borstels er even uit gehad (veertjes buiten de houder gelaten) maar het draaistel zelf (tandwielen) lijkt zo luidruchtig.

M'n zeker 23 jaar (1996/1997) oude 37572 BR103 die ik nog aan het ombouwen ben (vanavond maar mee begonnen om te kunnen vergelijken) van C90 decoder naar een mLD/3 (voor DCC ondersteuning) rijd mooier en stiller:



Wat je het meeste hoort is het schuurgeluid van de sleper, die is ook al 25 jaar oud en aan vervanging toe. En moet de draaistellen nog olieen en de decoder instellen. De motor is nog de originele zoals hij uit de fabriek kwam. :)
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Ik bouw al mijn DCM locs om naar kogellagers.  Scheelt echt een boel herrie, en is supersimpel te doen...  Ik smeer de tandwielen met siliconenvet, dat dempt het geluid ook nog.  Het is ook nog mogelijk het motorschild wat te "verdikken" met tweecomponentenplamuur.  Als de motor niet aan wil lopen, heb je misschien een braam op je collector zitten.  Ik verwacht dat de instellingen van de decoder gewoon origineel zijn, en dat dat dus niet het probleem kan zijn.

Kogellagertjes : 681XZZ (1.5x4x2m)
Plamuur : Bison

Zie https://photos.app.goo.gl/2Tb2CVn9tqxbwk8MA
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Een kogellager moet ik in m'n BR216 maar eens experimenteren. Daar heb ik nog een extra draaistel voor, als ik dan wat verpruts is er niet gelijk man over boord. :) Van de BR 101 is er geen onderdeelnummer aangegeven dus niet na te bestellen als er wat mis gaat. Maar eens kijken waar ik die lagertjes kan kopen.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Ik kocht er de laatste keer 30 bij Ali voor 4,75 of zo.  Da's 30 cent per loc :D

Ik gebruik een klein bankschroefje om het plastic lager aan de achterkant eruit te drukken.  Met een cocktailprikker doe ik een klein drupje secondelijm in het gat, en duw dan de kogellager erin.

Het motorschild boor ik vanuit de binnenkant op naar 4mm met een metaalboor. Opletten dat je de borstelveertjes even opzij zet, en beginnen met achteruit draaien. Ook als de boor hapt gelijk stoppen en even achteruit draaien om de braam te verwijderen.  Ik heb eerst even geoefend op wat oude motorschilden.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Ik denk eerder dat de lok niet gesmeerd is en dat die droog loopt,hoor zelf al mijn loks met DCM alleen als het heel stil is met geluid aan hoor ik geen enkele DCM meer.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Citaat van: ErikW op maandag 18 mei 2020, 13:53:59
...  Ik smeer de tandwielen met siliconenvet .....

Hi Erik

Ik zou nooit siliconen gebruiken daar dit een zeer slechte geleider is i.v.m. massa.
Heb hier diverse locs gehad van soortgenoten die daarmee gesmeerd waren en na ultrasonoor bad weer perfect reden.

Verder monteer ik voor eigen locs altijd lagers van Ali kleine moeite.

groet
Harald
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
@hmmglaser

De tandwielen zijn behoorlijk vet. De motor asjes heb ik zelf een drupje olie gegeven. Heb de vraag ook op Stummi gesteld en o.a. iemand die 3 verschillende exemplaren BR 101 heeft geeft aan dat die van hem net zo klinken. :)
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Ik heb er 35....
En, inderdaad de ene is wat stiller dan de andere, afgezien dat er 3 typen motoren in zijn gebouwd.
Ook het gebruik van het type decoder maakt een verschil.

Mvg. Marcel
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Ik gebruik trix vet voor het smeren van de tandwielen geen olie meer.
Soms wil het ook helpen om de motor te demonteren er weer in elkaar te zetten ook voor de as van de rotor gebruik ik trix vet olie loopt vaak weg en vermengd zich met het koolstof van de koolborstels.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
De rode 101 (M 37358) heb ik sinds een tijdje (gebruikt gekocht), en in het begin ook takkeherrie en zelfs stoppen bij kruipsnelheid. Ik heb er een nieuw 5* anker in gemonteerd, koolborstels vervangen en motordraaistel een poosje in de wasbenzine laten zwemmen. Klein stipje olie na montage, en rijdt nu best netjes.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
 @citaat De loc is nieuw, dus waarom zou je er een nieuwe motor in zetten, als deze nog nieuw is en van wasbenzine wordt een loc niet stiller.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
 @citaat
Hi Ad,
Klopt...wordt van wasbenzine niet stiller, maar wel schoner.
Zo nieuw was die lok niet, had hem al 2e hands en was vuil.
Prut tussen de tandwielen kan wel voor een zwaarder belast anker zorgen en zodoende meer herrie geven...het ding was baggervet.
Dat is nu opgelost... Volgende stap is nog kogellagerjes.
Het anker en koolborstels heb ik preventief vernieuwd.

Groet, Leo
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Die van mij is nieuw-nieuw vandaar de reactie denk ik. :-)

Heb hem gisteren nog even uitelkaar gehad en gesmeerd maar verschil is nihil. Eerst maar eens een tijdje laten inrijden (koolborstels zijn nog niet ingesleten) en zoals aangegeven  in dit bericht zijn de koolborstelhouders inderdaad ook wat luidruchtig.
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Inderdaad... Nieuw is niet heel vergelijkbaar met mijn geval...
Maar lijkt erop dat bij de 101's vaker het geluidsprobleem een issue is, ook Marcel z'n opmerkingen lezende.

Groet, Leo
Re: Motorgeluid Märklin 39370.002 W13 Rheingold
Hallo

Ik lees dit nu nog maar .
Ik heb hetzelfde probleem als jou met de 39370.001.
De blauwe.
Af en toe geluid maar staat vast . Duwtje en hij spoort weer .
Heb tot nu toe nog geen tijd gehad voor het openmaken en te kijken.
Zal er deze week eens proberen werk van te maken als ik kan .

Grts Benny.