Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Engelsewissels nr 2260 type K-rails

Gestart door PaulC vrijdag 15 mei 2020, 16:50:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Hallo Forumleden,

Het was mij opgevallen dat bij het schakelen van de elect. Mag. wisselaandrijving nr 75491 of 7549 er een paar brommen maar niet schakelen, of maar half schakelen. Met de andere wissels tot hiertoe geen problemen.
Wanneer ik de  aandrijving van de wissel uit de wissel haal en dan terug een commando geef zie je pinneke op en af bewegen en is het geluid normaal en de bromtoon weg.
Zou het kunnen  dat de wissel inwendig vuil zijn of droog staan? Als ik hem met de hand bedien voel ik wel geen weerstand maar ik zet er misschien meer kracht op dan de elct. aandrijving.
Nu de vraag kan men deze wissel smeren of reinigen met bv WD-40. De wissels waarvan spraken zijn niet ballast met kleine steentjes maar liggen open en bloot .
Hebben sommige van jullie ook dit probleem en wat is volgens jullie de oplossing?
Graag verneem ik  het, en alvast bedankt
Paulc
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
gekend probleem van eindafschakelaars.Uithalen en doorsolderen en je probleem is verholpen
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Citaat van: bellejt op vrijdag 15 mei 2020, 16:55:21
gekend probleem
Gekend, mits PaulC digitaal rijdt en schakelt.
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
zelfs analoog hebben ze dat probleem.De schakelaars zijn prut.Google maar eens rond en je vind duizenden antwoorden en steeds dezelfde oplossing.
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Beste Paul,

Het kan zijn dat de eindafschakelaars aan het inbranden zijn waardoor er minder "stroom loopt", maar er kunnen nog meer oorzaken zijn, zoals, inderdaad vervuiling, WD 40 is niet zo'n goede remedie, is toch vettig en het moet juist goed droog en niet vettig zijn, voorzichtig met een beetje wasbenzine of alcohol wat proberen.

Daarnaast moet de wissel en aandrijving ook spanningsvrij, horizontaal en verticaal in de baan liggen, verder is de elektrische voeding van de decoder/schakelaar belangrijk, een veel te kleine voeding werkt ook niet goed.

Groet, Anne W
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Ik geloof niet dat het de eind afschakeling is.

De TS schrijft dat de spoel goed werkt als deze uit de wissel is gehaald.

Denk dat de wissel zwaar loopt.
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Wat soms ook wel eens wil helpen is om met een kleine schroevendraaier heel voorzichtig de wisseltong ietsje op te lichten....
Re: Engelsewissels nr 2260 type K-rails
Bedankt voor jullie reactie, ik zal de laatste reactie is uitproberen.
Wanneer de schakelaars los van de wissels zijn schakelen ze vlot.
Wordt vervolgd.
Paulc