Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Uit (weinig) inspiratie geboren......

Gestart door TripleR donderdag 14 mei 2020, 22:30:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uit (weinig) inspiratie geboren......
Omdat ons baanplan niet wil vlotten.....  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78125.msg1337841#msg1337841
Uiteindelijk maar begonnen met een beetje geknutsel :-)  (steen)kool mag NIET ontbreken! ;-) Én is ook wel handig voor de stoomlocs! Verder geïnspireerd door een plaatje (losplaats) wat ik vond op het internet. Het thema Circus sprak ons ook wel aan! Een beetje knutselen met karton van de winkel met de "A" én restjes behang uit de lokale bouwmarkt ;-)  "fine tunen" qua afwerking zal nodig zijn! Het gaat om een eerste idee ;-) Tips / Trics zijn natuurlijk welkom!

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr


Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr


Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr


Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr


Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Het ziet er allemaal zo op het eerste oog niet verkeerd uit het kant en klare ziet er meestal te symmetries en kunstmatig uit.
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Hallo, Die kolenladingen zien er goed uit. Leuk gemaakt. Aangezien ik geen circus fan ben zal ik daar verder niets over zeggen.  :D Wordt dan toch niets zinnigs.

Betreffende de kolenwagens nog wat informatie. Je hebt vijf wagens met computernummer en twee wagens met een oude registratie (Ep. III). Dat is niet erg want in de overgangsperiode konden die best in één trein te vinden zijn. Echter vrees ik dat deze twee type wagens niet in één trein te vinden waren. De eerstgenoemde is namelijk een zelflosser. De bak uiteinden konden opgetild worden en dan donderde de hele lading er in het midden uit. Het andere type wagen moest met het handje leeg geschept worden. Niet handig om die twee te mengen in een trein.
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Hoe heb je die steenkoolladingen gemaakt? Dat polystyreen eronder voor de vulling, maar wat ligt er bovenop?

Die lading met dekzeil is bijzonder fraai trouwens, super gedaan!
Deze bedoel ik:

Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Voor de kolen:
Piepschuim zwart geverfd (acrylverf), licht verdunde houtlijm er op en bestrooid met de steenkool van Busch (7073 kolen).

Groeten Roger
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
@lobomotion69: goed om te weten dat er zo'n groot verschil zit in ogenschijnlijk niet een zo verschillende wagonnetjes!
Ik sluit alleen toch niet uit dat ze wel door elkaar gebruikt werden. Als ze naar een afnemer gingen die alles handmatig lost, maakt het niet uit.
Het is ook opvallend wat er bij ons in Limburg allemaal door elkaar gebruikt werd. Als er maar kolen in konden!

Groet,

Peter
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
voor Lobomotion,,
Leeg scheppen met de hand 60 ton per wagon?
ook deze konden gestort worden. http://sluisroosteren.blogspot.com/2009/05/
naar beneden scrollen voor , Kolentip "Demag I" bij de haven van Buchten in werking. Met een kraan konden complete spoorwagons met kolen worden opgetild en gelost worden in de ernaast gelegen schepen.
Cees
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Haha, ja vroeger keek men niet op wat werk meer of minder.
in een haven waar een hele trein vol omgeladen moet worden in een of meer schepen is het misschien wel economisch verantwoord om een dergelijke monstrueuze kraan neer te zetten. Maar op een modelbaan zal dat niet gauw gebeuren alleen al vanwege de afmetingen. Evenmin als dat een modelbaner een dergelijke haven zal nabouwen. Daar blijft het in de meeste gevallen bij een BW in diverse afmetingen. En ook daar deed men het niet altijd met de hand. Zeker de grotere BW's hadden een kraan(tje). Maar de laatste restjes werden toch echt met de hand uit de wagon geschept.
Re: Uit (weinig) inspiratie geboren......
Dat met de hand scheppen is zeker het geval geweest. Een oom van mij maakte in de jaren '50 een amateurfilmpje (op dubbel 8, in de lengte doorgesneden 16mm film) van een reisje per schip naar Duisburg.
Je ziet daarop kerels in de haven aan het werk. Door de middelste deuren van open bakwagens worden  de kolen naar buiten geschept en geduwd. Een kraan met grijper wordt gebruikt om de losgestorte kolen te verplaatsen. En het gebeurde niet bij een kleine kolenboer of een onbetekenend fabriekje. Een hele trein werd zo gelost.

Groet,

Peter