Citaat van: Leo Koolmees op zaterdag 16 mei 2020, 20:43:49
Herkenbaar.
Die DHG500 heb ik ook rondrijden.
Met een 5 tal C-rail engelsen in de baan slipt het lokje ook regelmatig door bij kruipsnelheid als de wielflenzen op het blikje komen. Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.
Precies wat Laurent ook verklaart
gebrek aan weerstand op de aandrijfas, op het moment dat ze op hun flens rijden. Als de flens op het blik rijdt, slipt het wiel op de kunststof spoorstaaf. Dat speelt bij alle modernere Märklin wissels, als het klopt. Modernere metaalrails engelsmannen en K-rails engelsmannen hebben ook een stukje kunststof spoorstaaf. Maar hoe rijden die zelfde loctypes daar dan op? Slippen ze of of stoppen ze bij lage snelheden?
Of is dit verschijnsel specifiek voor C-rails?
Citaat van: Laurent op vrijdag 22 mei 2020, 13:36:49
Loks rijden op hun flenzen, dat is veel minder grip van op hun wielen, zeker als deze ook nog ASB heeft.
Wat zou Laurent aanraden: de asb verwijderen of de loc aan de kant van de aandrijfas verzwaren?
Verzwaren heeft, lijkt mij, alleen zin als het blik niet te hoog ligt.
Als dat strookje blik wel te hoog ligt, zou ik het eruit slopen, en vervangen door iets dunners.
Daar kom je snel genoeg achter door voor het slopen over een vloeipapiertje (van shag) te rijden, wat je neerlegt op de spoorstaaf (er zou wat speelruimte moeten zijn). Als je zoals Harald met een vinger op de loc duwt, doe je eigenlijk het zelfde (dat heeft ook alleen maar zin als die speelruimte er is).
Citaat van: Leo Koolmees op zaterdag 16 mei 2020, 20:43:49
(...) als de wielflenzen op het blikje komen.
Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.
Een doordenkertje zoals het hier staat:
Er is een kunststof spoorstaaf, en een stukje blik onderaan die spoorstaaf (zoals bij de meeste Märklin standaardwissels).
Waarom heeft het wiel met ASB geen grip op de spoorstaaf, en het wiel zonder ASB wel grip op de spoorstaaf?
Komt dat omdat het oppervlak van het ASB in de groef van het wiel dieper ligt
dan het wielloopvlak (van een wiel zonder ASB)?
Of is daarvoor een andere oorzaak?
En wat gebeurt er dan als deze loc achteruit rijdend of fysiek omgekeerd dezelfde weg over de engelsman aflegt?