Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Locs haperen licht op kruiswissels

Gestart door Robert woensdag 13 mei 2020, 23:39:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Locs haperen licht op kruiswissels
Ik heb een wisselstraat met 2 kruiswissels. Ik merk dat mijn V90 en DHG500 wat haperen als ze over beide wissels rijden ( kruisende toestand ). Dit gebeurt bij vrij lage snelheid. Kan dit slijtage van de anti-slipbanden zijn. NB : contact is goed (verlichting is stabiel).

Heeft iemand vergelijkbare ervaring?

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Welke vorm van haperen bedoel je, elektrisch contact probleem en dan een motor die stopt of een gebrek aan wrijving, loc staat stil op een Engels wissel met een doordraaiend slippend aandrijfas. Bij mij betrof het een start up DHG500 met slechts één aangedreven as. Schoon en droog poetsen van het Engels wissel bleek in mijn geval voldoende.
Succes,
Fokko
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Het is geen elektrisch haperen. Ik ga eens controleren of er wielen slippen.

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Misschien hebben die twee loks iets dat net wat te laag of scheef hangt en botst tegen een hooggelegen stukje van de wissel(s)? Heb ik ook eens gehad, al was het niet bij een lok, maar bij een wagon. Op sommige wissels, waaronder enkele engelse, leverde dat een klein 'hobbeltje' op, en incidenteel een ontsporing. Na wat prutsen aan de koppeling was het verholpen.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Ik rijd met Crails

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Wat je ook kunt proberen is de sleper vervangen door een kliksleper dan wel de laatst uitvoering welke verend is ipv stug deze kun je verder uit elkaar halen en monteren op het voetje van de oude sleper de sleperschoen plaats je terug als de voet en veer vast geschroeft zijn.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Citaat van: Robert op woensdag 13 mei 2020, 23:39:21
   wat haperen als ze over beide wissels rijden ( kruisende toestand ). Dit gebeurt bij vrij lage snelheid.

Het enige wat mij te binnen schoot, was het draadje over de DHG700, en het draadje over de Te gladde kruiswissels

pas daarna kwamen vragen op, zoals: ligt de kruiswissel vlak of op een 4% helling?

C-rails engelsmannen hebben vrij grote geïsoleerde spoorstaafstukjes, en het blik op de bodem voor flenscontact werkt ook niet overal zo goed; ze hebben in feite dezelfde tekortkomingen als K-rails engelsmannen.

Nu geef je zelf aan dat het haperen mechanisch is, niet "elektrisch haperen", maar hoe zeker ben je daarvan? Of anders gesteld: waarom kun je dat in jouw geval uitsluiten? DHG500 en DHG700 hebben af fabriek maar 1 wiel waarmee ze massa afnemen, tenzij je al aan je loc hebt laten sleutelen (de middelste wielen zweven, de 3e as is niet aangesloten op de decoder). Een loc met een dergelijk massaprobleem komt op lage snelheid een Märklin engelsman niet over.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
De wissels liggen vlak. Ik ga nog eens wat experimenten.

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Herkenbaar.
Die DHG500 heb ik ook rondrijden.
Met een 5 tal C-rail engelsen in de baan slipt het lokje ook regelmatig door bij kruipsnelheid als de wielflenzen op het blikje komen.
Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.
Als er geen sleepje achter hangt merk ik het nauwelijks, maar met een 4tal ketelwagens moet ik de vaart erin houden.
Ook het tenderlokje uit set Marklin 26731 heeft er last van.
Ik heb er ook zo één twee drie nog geen oplossing voor.. Gas geven dan maar
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Is iets verzwaren van de locomotief misschien een optie?

Fokko

Heeft de Pril DHG500
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Verzwaren is niet echt een optie. Snelheid is de beste optie. En zorgen dat de wissel goed schoon is.

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Sinds kort ook hier een voorkomend probleem. Toch even volgen in de hoop voor een andere oplossing dan racen.  8o
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Misschien is er nog ruimte in die DHG500 om een anti-flikker elko te plaatsen ?
Of i.v.m. de ruimte twee kleinere parallel.
Als dat in een V60 kan kan het vast in deze ook.

groet
Harald
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
De verlichting heeft geen problemen. Het is puur mechanische weerstand.

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Is het mechanische weerstand of juist het gebrek daaraan? Op een engelsman rijden de loks op hun flenzen, langer dan normaal.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Het lijkt alsof de wielen wat te weinig grip hebben. Alleen de V100 en de DHG500 hebben er last van.

Mvrgr
Robert
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Wordt ie omhoog getild door de sleper?
ff je vinger erop houden of met iets verzwaren, dan wel goed ?

groet
Harald
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Citaat van: Robert op vrijdag 22 mei 2020, 11:35:29
Het lijkt alsof de wielen wat te weinig grip hebben. Alleen de V100 en de DHG500 hebben er last van.

Mvrgr
Robert
zoals ik dus al zei, gebrek aan weerstand op de aandrijfas. Loks rijden op hun flenzen, dat is veel minder grip van op hun wielen, zeker als deze ook nog ASB heeft.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Citaat van: Leo Koolmees op zaterdag 16 mei 2020, 20:43:49
Herkenbaar.
Die DHG500 heb ik ook rondrijden.
Met een 5 tal C-rail engelsen in de baan slipt het lokje ook regelmatig door bij kruipsnelheid als de wielflenzen op het blikje komen. Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.

Precies wat Laurent ook verklaart gebrek aan weerstand op de aandrijfas, op het moment dat ze op hun flens rijden. Als de flens op het blik rijdt, slipt het wiel op de kunststof spoorstaaf. Dat speelt bij alle modernere Märklin wissels, als het klopt. Modernere metaalrails engelsmannen en K-rails engelsmannen hebben ook een stukje kunststof spoorstaaf. Maar hoe rijden die zelfde loctypes daar dan op? Slippen ze of of stoppen ze bij lage snelheden?
Of is dit verschijnsel specifiek voor C-rails?

Citaat van: Laurent op vrijdag 22 mei 2020, 13:36:49
Loks rijden op hun flenzen, dat is veel minder grip van op hun wielen, zeker als deze ook nog ASB heeft.
Wat zou Laurent aanraden: de asb verwijderen of de loc aan de kant van de aandrijfas verzwaren?
Verzwaren heeft, lijkt mij, alleen zin als het blik niet te hoog ligt.
Als dat strookje blik wel te hoog ligt, zou ik het eruit slopen, en vervangen door iets dunners.
Daar kom je snel genoeg achter door voor het slopen over een vloeipapiertje (van shag) te rijden, wat je neerlegt op de spoorstaaf (er zou wat speelruimte moeten zijn). Als je zoals Harald met een vinger op de loc duwt, doe je eigenlijk het zelfde (dat heeft ook alleen maar zin als die speelruimte er is).

Citaat van: Leo Koolmees op zaterdag 16 mei 2020, 20:43:49
(...) als de wielflenzen op het blikje komen.
Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.
Een doordenkertje zoals het hier staat:
Er is een kunststof spoorstaaf, en een stukje blik onderaan die spoorstaaf (zoals bij de meeste Märklin standaardwissels).

Waarom heeft het wiel met ASB geen grip op de spoorstaaf, en het wiel zonder ASB wel grip op de spoorstaaf?
Komt dat omdat het oppervlak van het ASB in de groef van het wiel dieper ligt
dan het wielloopvlak (van een wiel zonder ASB)?
Of is daarvoor een andere oorzaak?
En wat gebeurt er dan als deze loc achteruit rijdend of fysiek omgekeerd dezelfde weg over de engelsman aflegt?
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 mei 2020, 17:40:08
Citaat van: Leo Koolmees op zaterdag 16 mei 2020, 20:43:49
Herkenbaar.
Die DHG500 heb ik ook rondrijden.
Met een 5 tal C-rail engelsen in de baan slipt het lokje ook regelmatig door bij kruipsnelheid als de wielflenzen op het blikje komen. Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.

Precies wat Laurent ook verklaart gebrek aan weerstand op de aandrijfas, op het moment dat ze op hun flens rijden. Als de flens op het blik rijdt, slipt het wiel op de kunststof spoorstaaf. Dat speelt bij alle modernere Märklin wissels, als het klopt. Modernere metaalrails engelsmannen en K-rails engelsmannen hebben ook een stukje kunststof spoorstaaf. Maar hoe rijden die zelfde loctypes daar dan op? Slippen ze of of stoppen ze bij lage snelheden?
Of is dit verschijnsel specifiek voor C-rails?
Er staat mij iets bij dat mijn V60je vroeger ook al op de engelsman en driewegwissel stond te slippen als ik er 5 blikken rijtuigen achter hing. Bij ouder materieel zijn er wellicht hogere flenzen ingebouwd.

Citeer
Citaat van: Laurent op vrijdag 22 mei 2020, 13:36:49
Loks rijden op hun flenzen, dat is veel minder grip van op hun wielen, zeker als deze ook nog ASB heeft.
Wat zou Laurent aanraden: de asb verwijderen of de loc aan de kant van de aandrijfas verzwaren?
Verzwaren heeft, lijkt mij, alleen zin als het blik niet te hoog ligt.
Als dat strookje blik wel te hoog ligt, zou ik het eruit slopen, en vervangen door iets dunners.
Daar kom je snel genoeg achter door voor het slopen over een vloeipapiertje (van shag) te rijden, wat je neerlegt op de spoorstaaf (er zou wat speelruimte moeten zijn). Als je zoals Harald met een vinger op de loc duwt, doe je eigenlijk het zelfde (dat heeft ook alleen maar zin als die speelruimte er is).
Bij kleine loks zal dat niet de oplossing zijn, omdat dit metaal zorgt voor de stroomvoorziening. Zonder val je weer stil, maar nu door een gebrek aan energie.

Citeer
Citaat van: Leo Koolmees op zaterdag 16 mei 2020, 20:43:49
(...) als de wielflenzen op het blikje komen.
Het anti-slipbandje heeft dan eventjes geen grip op het stukje kunststof railstaaf.
Een doordenkertje zoals het hier staat:
Er is een kunststof spoorstaaf, en een stukje blik onderaan die spoorstaaf (zoals bij de meeste Märklin standaardwissels).

Waarom heeft het wiel met ASB geen grip op de spoorstaaf, en het wiel zonder ASB wel grip op de spoorstaaf?
Komt dat omdat het oppervlak van het ASB in de groef van het wiel dieper ligt
dan het wielloopvlak (van een wiel zonder ASB)?
Of is daarvoor een andere oorzaak?
En wat gebeurt er dan als deze loc achteruit rijdend of fysiek omgekeerd dezelfde weg over de engelsman aflegt?

Het wiel zonder ASB heeft ook weinig grip, alleen is het verschil tussen flens of wiel minder groot. Meestal zitten bij dit soort kleine lokjes de wielen met tandwielen gekoppeld en valt het probleem dus pas op op het moment dat de ASB gelift wordt. Grotere loks met draaistellen hebben vaak meerdere ASB en meer gewicht, over een langere sectie verdeeld, waardoor het meestal minder opvalt.

De nieuwe Köfjes van Märklin hebben helemaal geen ASB. Ik heb er eentje, maar die hoef ik niet met meer dan 2 ACME rijtuigen op pad te sturen, dan blijft ie overal hopeloos staan. Die lopen redelijk zwaar door hun wielslepers.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Citaat van: Laurent op zondag 24 mei 2020, 01:15:04
Bij ouder materieel zijn er wellicht hogere flenzen ingebouwd.

De oudere locs - zeg maar de 30xx-serie - hadden inderdaad hogere flenzen. (*) De rails uit de 51xx-serie hadden ook een hoger railprofiel dan de huidige C-rails.

*: 1,55mm gemeten bij mijn 3003, 3005 en 3031.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
Citaat van: Laurent op zondag 24 mei 2020, 01:15:04
Bij kleine loks zal dat niet de oplossing zijn, omdat dit metaal zorgt voor de stroomvoorziening. Zonder val je weer stil, maar nu door een gebrek aan energie.
Het gaat om C-rails; bij K-rails kun je het blik weg halen en stroom op de spoorstaaf aanbrengen, omdat de spoorstaaf niet van kunststof, maar wel af fabriek stroomloos is. Er zijn maar enkele wagons die een dipje hebben als het blik er niet is. ik heb daar nog nooit iets van meegemaakt.

Ik dacht in een draadje van Hero te hebben gezien dat bij C-rails het zelfde geldt: het blik geleidt, de spoorstaaf is geïsoleerd (maar wel geleidend). Ik kan het verkeerd onthouden hebben. Als dat niet zo is, kan je het blik altijd nog vervangen door geleidend alu-tape.
Re: Locs haperen licht op kruiswissels
@citaat daar kun je wel eens gelijk in hebben Wim dacht dat alleen de 3 wegwissel kunststof rails stukken had.