Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Percy rijdt niet, motor draait wel

Gestart door wissels zondag 18 januari 2009, 11:58:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Percy rijdt niet, motor draait wel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Percy rijdt niet, motor draait wel
Hallo Allen,

Na een tijdje stilstand van de treinen van mijn zoon Richard, wil zijn loc Percy niet rijden, eerst stond de loc te brommen zonder te vertrekken, na voorzichtig de wielen verdraaid te hebben, begint nu wel de motor te draaien, maar de aandrijving tikt. De motor met wormwiel uitgebouwd en kan hier niet echt iets bijzonders aan ontdekken. Ook bij terugplaatsen lijkt alles prima aan te sluiten, naar mijn mening drijft het wormwiel gelijk de as aan. De wielen van het onderstel laten zich soepel verdraaien met uitgebouwde motor.

Wie weet raad,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Als aanvulling, het tandwiel onder het wormwiel zit netjes op zijn plaats en ziet er eveneens prima uit, maar er moet  wel degelijk een overbrenging inzitten, hoe kom ik hierbij,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Beste Walter,

Ik zie dat er op de site van Marklin een exploded view van de loc beschikbaar is. Heb je daar wellicht iets aan?
(Of begrijp ik je vraag niet (goed)?)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
buckfast_beekeeper
gast

Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Hallo Walter,

Probeer eens het wormwieltje te verdraaien terwijl je de wielen blokkeert. Kan dit? Wormwieltje terug fixeren.

Bekijk ook eens of de worm nog vast zit op het motor asje.

Het lijkt me duidelijk dat je in de overbrenging moet zoeken.
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Citaat van: buckfast_beekeeper op zondag 18 januari 2009, 13:08:31
Hallo Walter,

Probeer eens het wormwieltje te verdraaien terwijl je de wielen blokkeert. Kan dit? Wormwieltje terug fixeren.

Bekijk ook eens of de worm nog vast zit op het motor asje.

Het lijkt me duidelijk dat je in de overbrenging moet zoeken.

Ja, hooguit dat dan het tandwieltje op de wiel-as nog los kan zitten.
Succes

Gr
BR53
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Hallo Tom,

de exploded view had ik al, deze zat in de doos van de loc toch bedankt voor de link.

Hallo Theo,

bij het wormwiel kom je niet zonder de motor uit te bouwen,echter het probleem lijkt in de onderkant van de loc te zitten, ondanks de exploded view en de 2 schroeven aan de onderkant kom ik er nog niet bij,

De feitelijke overbrenging komt ook in de tekening niet zichtbaar terug,

met vriendelijke groet,

Walter

die nu ook nog een 2e kapotte loc erbij heeft met opgeblazen decoder, DB89 M* Nr. 3000 met 6080 decoder. Hij gaat lekker vandaag  :(



Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Citaat van: wissels op zondag 18 januari 2009, 11:58:04

Wie weet raad,



Walter, heb je het al aan de Dikke Kontroleur gevraagd?


Sorry, kon me niet bedwingen  :mrgreen: (mijn zoon kijkt zóóó graag naar de serie).

Gr,

Leon
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Hallo Leon,

de dikke controleur vermoed dat Percy een wedstrijdje gedaan heeft, dus te hard gereden, waarbij 1 van de tandwielen een tandje verloren heeft.

Ik hoop dat iemand nog een hint heeft en/of dit probleem herkend,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Het klinkt bij mij al vreemd, dat je de wielen kon verdraaien. Bij een aandrijving met een worm erin, moet het normaal niet mogelijk zijn, om de wielen te verdraaien. (de worm kan immers niet andersom aangedreven worden als normaal. )

Roy
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Hallo Roy,

het kostte niet veel weerstand, maar beloofd niet veel goeds voor de aandrijf tandwielen, ik vrees het ergste,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Hier hebben we ook een Percy die het niet meer doet. Hetzelfde beruchte euvel. Waar kan ik nog aan het tandwiel komen dat rond de wiel as zit om hem weer te repareren? Het complete wielstel is bij marklin (110 467) niet meer te krijgen.
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Hallo,

idem heeft de mijne 5 jaar aan de kant gestaan uit gebrek aan het juiste tandwiel, ik heb toen 2 Roco tandwielen besteld, waarbij 1 als reserve, en heb hiermee die van mijn zoon gerepareerd. Het andere tandwiel moet ik volgens mij nog hebben liggen, enige aanpassingen zoals smaller maken van dit tandwiel moet wel gedaan worden, maar daarna rijdt hij weer als vanouds. Ik moet even zoeken maar denk dat ik hem heb liggen, stuur mij een persoonlijk bericht als je interesse hebt in het tandwiel.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Bedankt voor de snelle reactie
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Met tandwiel bestellen bij deze Fa.https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p606_zahnrad---trieb-m0-4---12-zaehne.html.
De afbeeldingen van die Fa. betreft rechte tandwielen.
Het (tandwiel) wat voor die lok nodig is een wormwiel met schuine vertanding welke aan
gepast is op de spoed van de worm welke op de motor zit.

Grt.Jo
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
lucien, als je de gegevens van het tandwieltje vind kan je het daar bestellen.Heb daar 2 reserve tandwielen besteld voor de kof van marklin.Is nog niet defekt maar voor 11 euro inclus verzend neem ik geen risico naar de toekomst.Zijn zelfs beter dan die van M want zijn in messing.
Re: Percy rijdt niet, motor draait wel
het probleem zit in de witte polyamide(of een andere poly) welke hard word na verloop van tijd tegenwoordig zitten er zwarte in deze zijn taaier.