Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Strooien.

Gestart door SDriver woensdag 13 mei 2020, 21:11:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Strooien.
SDriver
gast

Strooien.
Strooien van kiezeltjes , gras , zand noem maar op.
Wat is de beste werkwijze ?
Houtlijm op de ondergrond en uitstrijken en strooien maar ?
Of is het beter de houtlijm te verdunnen met wat water zodat het wat minder dik is en vloeiender wordt zodat de lijm gemakkelijker uitsmeert ?
En het strooien , er is altijd wel wat strooisel dat niet kleeft.
Nadien met een nadenroller van behangpapier over het strooisel rollen zodat het goed wordt aangedrukt in de lijm ?
Tips en advies welkom .



Re: Strooien.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Strooien.
Wat wil je gaan uitbeelden?  De werkwijze die je nu neerzet is een beetje "jaren 70". Wil je gras e.d. gaan uitbeelden dan zijn daar andere methodes. Je kan eens ideeën op doen bij anderen: Poggendam: Een eerste groen projectje..... Je kan ook met matjes aan de gang, zie Dio: Een overwegje.

Het advies is om het een en ander te proberen op een proefstukje. Dan kan je wat technieken uitproberen en testen. Gaat het niet naar je wens dan kan het proefstukje zo weggooien.

Groet Ronald.
Re: Strooien.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Strooien.
Kijk ook even bij het topic "martin,s geknoei met groen" ( even in de zoek balk zetten)
Daar heb ik zelf verschrikkelijk veel aan gehad en kijk nog regelmatig terug.

Mvg Stephan
Re: Strooien.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Strooien.
Er zijn verschillende methoden en het hangt er een beetje vanaf wat te gast strooien en welk resultaat je wilt bereiken.
Voor het ballasten van rails strooi ik eerst de ballast los waar het moet komen en dan veeg ik het met een kwastje in vorm langs de zijkanten van het ballastbed. Dan druppel ik het vol met voorstrijkmiddel, met behulp van een pipet. Werkt geweldig. Je kunt er ook met water en een klein drupje zeepsop verdunde houtlijm voor gebruiken. De lijm mag zo dun als melk zijn.

Wil je gras strooien dan kun je beter eerst houtlijm aanbrengen op de ondergrond. Ook dan moet je de houtlijm verdunnen en een beetje zeep toevoegen. Alleen niet zo dun dat het mengsel wegloopt. De vezels vallen dan plat neer en zuigen zich vol. Het is beter als de vezels rechtop in de lijm blijven staan. Het drupje zeepsop is trouwens nodig om de oppervlaktespanning van het lijm- en watermengsel te breken.

Er zijn vast nog veel andere methoden, maar deze werken voor mij het best.

Groet,

Peter
Re: Strooien.
Blausee-Mitholz
gast

Re: Strooien.
Ipv houtlijm gebruik ik boekbindlijm (van Pipoos).
Voor delen die los moeten kunnen ga ik latex gebruiken
Kijk ook hier
Voor strooien van gras en planten van de bebossing (struiken) smeer ik gewoon in met boekbindlijm. Insmeren doe ik met kwasje.

Voor het indruppelen van de ballast maak ik het eerst nat (vernevelen) met water met een beetje afwasmiddel er in.

Mvg, Johan
Re: Strooien.
SDriver
gast

Re: Strooien.
Latex ; melksap der rubberbomen, rubberachtig materiaal.
O.a.
Latex verf ken ik ook wel.
Heb je een merk van latex Blausee-Mitholz ?
Dat is dan een rubberachtige , flexibele lijm ?
Re: Strooien.
SDriver
gast

Re: Strooien.
Ik heb hier nog een overschotje van een groen matje liggen dat zeker 10 jaar oud is.
Als ik dat vastneem valt het gras er al voor een deeltje af , komt misschien door de ouderdom of is het normaal dat er altijd wel iets van loskomt ?
Re: Strooien.
Blausee-Mitholz
gast

Re: Strooien.
Latex is ook bij Pipoos te koop. Is aan de prijs maar dat is het overal.
Bij latex laat bij schrapen de ballast heel snel los en dat gebruik ik alleen bij een stukje rails wat los moet als ik een baandeel wil verwijderen voor reparatie.

Ballast lijm in dus zoals gezegd met boekbinderlijm. Blijft flexibeler dan houtlijm dat wordt zo hard als beton.
Maar er zijn meer wegen naar Rome het is maar welke je voorkeur heeft.

Succes, Johan
Re: Strooien.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Strooien.
Citaat van: stephan op woensdag 13 mei 2020, 21:34:27
Kijk ook even bij het topic "martin,s geknoei met groen" ( even in de zoek balk zetten)

Even een linkje?  :) Martin's geknoei met groen..

Citaat van: SDriver op donderdag 14 mei 2020, 09:42:12
Als ik dat vastneem valt het gras er al voor een deeltje af , komt misschien door de ouderdom of is het normaal dat er altijd wel iets van loskomt ?

Er komt altijd wel iets los. Maar als de mat echt oud is dan wordt het heel snel af. Maar wat voor matje is het? gewoon een fallertapijt?

Groet ROnald.
Re: Strooien.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Strooien.
Ik heb een workshop van Martin gehad spoordijkje maken heel leerzaam hij gebruikt lijm welke bedoelt is voor scholen en kinderopvang deze heeft namelijk een lange open tijd hout lijm heeft dit niet en vormt snel een huid.
Re: Strooien.
SDriver
gast

Re: Strooien.
Klopt ROnald  , een Fallerrapijt.
Landschapmat  bloemenwijde om het correct weer te geven.
Voor grotere oppervlakten lijkt zo'n mat wel handiger dan gras strooien.
Als ik rechtstaand gras wil dan is dit het best te bereiken met zo'n statisch toestel heb ik al wel eens gelezen.
Iets specifiek beeld ik niet uit , aankleden van de tafel .
Wegdek , gras , kiezeltjes tussen en naast de dwarsliggers , wandelpaadjes.... .
Algemene dingen.
Tips over de latex en boekbindlijm ga ik mee aan de slag en hebben ze wel bij Bol.
Latex , zoals op de foto ?
Re: Strooien.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Strooien.
hoi,

Citaat van: SDriver op vrijdag 15 mei 2020, 09:19:47
Klopt ROnald  , een Fallerrapijt. Landschapmat  bloemenwijde om het correct weer te geven. Voor grotere oppervlakten lijkt zo'n mat wel handiger dan gras strooien.

Nou. Denk dat je mooier en beter uitkomt met de statische begrasser ook voor de de "grotere" oppervlaktes. De faller matten zijn zo jaren "zeventig". Dat het eigenlijk zonde geld is om die te gebruiken. Het begrassen met de statische begrasser kost misschien iets meer tijd en geld maar het resultaat is daar ook naar.

Citaat van: SDriver op vrijdag 15 mei 2020, 09:19:47
Als ik rechtstaand gras wil dan is dit het best te bereiken met zo'n statisch toestel heb ik al wel eens gelezen.

Jep, dat kan heel goed. Maar ook voor "gazon" is met 1 en 2mm statisch gras heel goed te bereiken.

Citaat van: SDriver op vrijdag 15 mei 2020, 09:19:47
Iets specifiek beeld ik niet uit , aankleden van de tafel .  Wegdek , gras , kiezeltjes tussen en naast de dwarsliggers , wandelpaadjes.... .Algemene dingen.

Kijk goed bij anderen. Hoe die het doen. Maak proefstukjes als je iets wil uitproberen.  Dat is de algemene tip.

Citaat van: SDriver op vrijdag 15 mei 2020, 09:19:47
Tips over de latex en boekbindlijm ga ik mee aan de slag en hebben ze wel bij Bol.

Dan ben je duur uit. Zou eerder even gewoon naar de winkel lopen. Je kan ook gewoon voorstrijk gebruiken als lijmmiddel. Dat is ook een mogelijkheid.

Groet Ronald.
Re: Strooien.
SDriver
gast

Re: Strooien.
Hier niet ver vandaan is een grote hobbywinkel , daar hebben ze die producten ook.
Is mijn geposte afbeelding van de latex , dat goedje ?
Re: Strooien.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Strooien.
Latex, latexlijm en houtlijm zijn drie heel verschillende dingen. \
Latex is vloeibaar rubber. punt. Kun je condooms van maken maar is geen lijm.
Latexlijm is een kleefstof op basis van latex, rubber dus. Deze blijft na uitharding enigszins flexibel.
Houtlijm is een kleefstof gemaakt van (dieren)botten. Deze wordt na uitharding keihard.
Re: Strooien.
SDriver
gast

Re: Strooien.
Ondertussen zo'n pot latex gekocht.
Kan ik niets mee , en stinken !
:(
Re: Strooien.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Strooien.
Je hebt latex gekocht. Zolas de eerdere reacties is dat niet echt spul om dit als lijm te gebruiken. Je had beter voorstrijk kunnen kopen. Of even naar Pipoos of een andere hobbywinkel gaan voor boekbinderslijm. Of zelfs gewoon verdunde houtlijm gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Strooien.
SDriver
gast

Re: Strooien.
Ondertussen heb ik boekbinderslijm gekocht.
Leuke reacties gehad , bedankt.