Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Module bouw met C-rail

Gestart door ManuelK woensdag 13 mei 2020, 16:12:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Module bouw met C-rail
ManuelK
gast

Module bouw met C-rail
Ben recent weer begonnen met de hobby. Had vroeger een grote N-schaal baan (Fleishmann) maar heb nu gekozen voor Märklin C-rails. Ik wil echter geen grote baan meer op één oppervlak, maar een baan opgebouwd uit modules met in iedere een ander thema. Wat is een goede grootte en hoe realiseer ik modules met C-rail? Moet ik dan de verbindingsstukjes wegknippen en dan doorverbindingen aanbrengen, of iedere module een eigen voeding geven van een ringleiding? Praktische tips welkom.
Re: Module bouw met C-rail
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Module bouw met C-rail
Hallo Manuel.

Welkom!

Als jij de modules alleen gebruikt voor jezelf, dus niet naar clubs of verenigingen waar het dan moet passen, staat het je natuurlijk volledig vrij hoe groot of klein ze gaan worden. Afhankelijk van jouw ruimte en ideeën.

Het 3-rail forum heeft ook een club met enthousiaste module bouwers: klik

Succes met bouwen!

Re: Module bouw met C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Module bouw met C-rail
Als je jouw modules wilt combineren met andere modulebouwers, moet je onderling afspreken wat je wilt.

In de C-rail-geometrie is 36 cm een veel voorkomende afstand. Daar zou ik terdege rekening mee houden, dan kun je de modules zodanig ontwerpen dat je niet of nauwelijks rails moet inkorten c.q. doorzagen. De railcombinatie 24188 + 24172 is 36 cm. Een wissel 24611 of 612 gecombineerd met een wisseltegenboog 24224 is 36 cm. Zelfs de straal van de krapste cirkel is 36 cm, maar inclusief bedding is de middellijn van diezelfde cirkel 76 cm. Op 72 cm past dat niet, op 108 cm wel. Dat is 3x36 cm en daarmee is dat goed bruikbaar.  Sluit echter niet aan bij de forum modulebaan.

Voor een vierkante module kun je beide zijden 108 cm maken. Je kunt ook rechthoeken maken, met één zijde van 108 cm en de andere van 72 of 1440. Of je combineert vierkanten met rechthoeken van verschillende maten.

Een ander punt is dat je de modules misschien door een deuropening of zelfs door een trapgat wilt kunnen verplaatsen. Dan moet je zonder al te veel moeite de poten onder de module kunnen demonteren en weer vastmaken en je moet van tevoren uitzoeken hoe groot de opening of trapgat is. Ook het gewicht van de module speelt daarbij een rol: een vierkante module van 108x108 kan al behoorlijk zwaar worden als je geen lichte bouwmaterialen gebruikt.
Re: Module bouw met C-rail
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Module bouw met C-rail
Je kunt de modules maken zoals je zelf wil.

zoals bijvoorbeeld op c-trak.nl maar die wordt veelal opgezet bij beurzen, etc.

ik zelf probeer hier enigszins vanaf te wijken zie hier mijn plannen https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77340.0.

Hierbij hoeft bij de scheidingen geen rails gezaagd te worden. je kunt ook kiezen voor afwijkende maten waarbij je op de scheidingen de rails wel doorzaagd.