Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem

Gestart door Rob_T vrijdag 24 april 2020, 17:38:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Hi,

Ik zal me eerst voorstellen, mijn naam is Rob, 30 jaar oud en woonachtig in Lansingerland (Zuid-Holland)
Vanaf kleins af aan altijd al gek geweest op modeltreinen, af en toe breid ik mijn collectie uit met iets leuks.

Vanmiddag heb ik de Rivarossi HR 2335 VIRM AC (Ov-chip) gekocht, direct naar huis voor een testrit.
Eenmaal thuis stootte ik op het volgende probleem, de motorbak ontspoort bij het nemen van een wisselstraat (Geen gebogen of slanke wissel) het wieloppervlak (zowel voor en achteruit) komt tegen het hartstuk aan van het wissel waardoor hij klapt/botst en daardoor ontspoort. Is dit een welbekend probleem bij dit type? Enig advies of moet ik terug naar de winkel ermee?

Greetings from a new member! :)

Rob.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Bij 1 of meer assen staat dan de wielafstand niet goed, dit moet 14,3 mm zijn.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Bedankt voor het snel reageren! ik heb ff snel gemeten (van wielflens tot wielflens) daar zit 15 mm tussen..??
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Hoe heb je dat gemeten? En wat heb je precies gemeten?
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Met een schuifmaat (Geen digitale overigens dus precies kan ik niet aflezen) maar van wielflens tot wielflens kom ik zeker op 14.8/14.9mm uit
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Een ouderwetse, "echte" schuifmaat kun je aflezen tot op 0,05 mm nauwkeurig.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
@citaat hij heeft waarschijnlijk de buitenmaat gemeten.
Het probleem bij rivarossi is dat de flenzen dunner zijn als die van Marklin daardoor hebben ze nogal de neiging om in wissels  eruit te lopen vaak staan ze fabrieks af op een 13,7/13,8 en daardoor lopen ze tegen de wielgeleider aan welke tussen de puko's en rails zit in wissels.
Met de geopperde 14,3 die Frank heeft gegeven zou het probleem verleden tijd moeten zijn.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Volgens mij is de nominale horizontale afstand tussen de wielen bi Märklin 14 mm, breder dan botst een wiel tegen het puntstuk van Märklin wissels op en de wagon ontspoort.

Groet, Anne W
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Nogmaals bedankt voor de reacties! Ik had de binnenkant opgemeten tussen de flensen. Maar alleen de motorwagen heeft dit probleem, de rest van de rijtuigen is er niks aan de hand! Maar het advies is dus andere wielen/assen plaatsen?
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Beste Rob,

Meestal valt dat bij de motorwagen niet echt mee, ze willen ook nog wel eens voorzien zijn van tandwielen, mijn advies is om, als je de set (nieuw) gekocht hebt, terug te gaan naar de winkel en te zeggen dat hij ontspoort op wissels, naar jouw idee omdat de wielen op 2-rail breedte staan en niet op 3-rail breedte.

Groet, Anne W
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Mocht je geen garantie hebben:
De assen zijn er makkelijk uit te halen en de wielen kun je makkelijk verschuiven.

Mijn virm had destijds hetzelfde probleem, maar het was snel zelf te verhelpen.

Gr Richard
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Ik kom net terug van de winkel, probleem uitgelegd en een filmpje laten zien. Er is netjes een nieuw setje besteld :)

Nogmaals bedankt voor het reageren!


Rob
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
@citaat alleen gaat een nieuw setje waarschijnlijk je probleem niet oplossen fabrieks af staan ze gewoon te dicht op elkaar had dit ook met mijn NS 1300 van rivarossi.

@Anne W Rivarossi heeft dunnere flenzen dan Marklin(dit geld voor zowel de 2rail als de 3rail variant)om dezelfde buiten maat te krijgen zal je de binnenmaat op 14,3 moeten zetten.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Beste Mark,

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, ter plaatse van aanloopijzer - puntstuk:

bij 14 mm en Märklin loopt de flens niet over het puntstuk, bij als 14,3 mm wel

bij 14,3 mm en Rivarossi zou de flens niet over het puntstuk lopen

Maar de winkel heeft het probleem goed opgepakt, nu is de vraag of de importeur het ook goed oppakt...

Groet, Anne W
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Goeiemorgen,

Na een praatje met de verkoper van de winkel had hij ook de binnenmaat opgenomen met een schuifmaat, en kwam ook tegen de 15mm aan.. Hij vond het ook raar. Maarja ff afwachten op het nieuwe setje, die komt komende week binnen als het goed is.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Als de binnenmaat 15 is is het idd weer net iets te veel van het goede heb zelf getest tot 14,5 mm en dat ging prima met alle wissels van C-rails normaal en slank.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Citaat van: Anne W op zaterdag 25 april 2020, 22:30:00
Beste Mark,

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, ter plaatse van aanloopijzer - puntstuk:

bij 14 mm en Märklin loopt de flens niet over het puntstuk, bij als 14,3 mm wel

bij 14,3 mm en Rivarossi zou de flens niet over het puntstuk lopen

Maar de winkel heeft het probleem goed opgepakt, nu is de vraag of de importeur het ook goed oppakt...

Groet, Anne W
Door de dunnere flensen heb je daar geen last van Anne. De buitenmaat over de flensen blijft immers wel gelijk.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
 @citaat

Dat is wat ik snapte, nu nog sterker, groet, Anne W
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Ik zet veel van mijn Rocolocs juist weer terug naar 14,2 omdat ik anders sluiting heb op de puko's in de slanke wissels.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
ha rob,

ik heb een andere oplossing hiervoor. met name bepaalde typen m-rail wissels zorgen voor problemen met veel locs omdat de tegenrails gewoonweg te ver openstaat. daar knip ik een speciaal stripje voor op maat, buige het om, en en plak dat erin, zie fotos. heel effectief voor heel veel locs, met name de exoten....

groeten
frank
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
dit is het type kunststofstrip wat ik daarvoor gebruik, qua doorsnede precies de juiste maat: alle locs gaan daarna fantastisch over de wissel, met name ook de exoten. dit is in de meeste treinenwinkels zo te krijgen 


ik rijd zelf digitaal/automatisch met veel locs en op m-rails, zie topic 

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
dat andere probleem van die kortsluiting op wissels ken ik ook heel goed: meestal wordt dat veroorzaakt door dat puntstuk/aanloopijzer zoals al geschreven werd: de oplossing daarvoor is heel eenvoudig: gewoon even schuren en schilderen met metaalverf, zie foto, is goed stroomgeleidend en zo gedaan: ook heel effectief en noodzakelijk bij automatisch rijden omdat die kortsluiting nu eenmaal je data verkeer behoorlijk in de soep kan laten lopen.....succes ermee, frank   

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Nou we zijn 2 weken later, na een hoop gedoe heb ik de bestelling bij de winkel geannuleerd. Gelukkig nog een setje kunnen vinden bij een andere winkel. Gloednieuw en nergens geen problemen mee! Super blij ermee! Nogmaals bedankt voor de reactie's en tips.

Rob.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
goed werk! veel plezier ermee. ik vind hem prachtig om rondjes te zien rijden
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Hier op de aangepast foto zie je waar deze modellen ontsporen als de wielen te dicht op elkaar zitten.
De lok of treinstel word dan letterlijk gelanceerd is mijn ervaring.
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Ja klopt, dat ondervang je dus met die witte strips, daarmee worden de wielen weg gehouden van dat kruis. Een te diepliggende of scheefstaande sleper is ook n veroorzaker van n hoop drama
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Bij m rails zijn die lantaarns op de wissels overigens ook killing voor lange en diepliggende rijtuigen zoals de v-irm: ik heb ze er allemaal afgeschroefd (oude wissels) of de lantaarns eraf gewipt en kunsstof eronder schuin afgeknipt....t maakt mij niet uit allemaal als het maar goed rijdt!
Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
en dat die V-IRM goed kan rijden op m-rails zie je in bijgaand filmpje, gr frank


Re: Rivarossi VIRM HR2335 Ov-chip Probleem
Citaat van: frankn op zaterdag 09 mei 2020, 18:10:10
Bij m rails zijn die lantaarns op de wissels overigens ook killing voor lange en diepliggende rijtuigen zoals de v-irm: ik heb ze er allemaal afgeschroefd (oude wissels) of de lantaarns eraf gewipt en kunsstof eronder schuin afgeknipt....t maakt mij niet uit allemaal als het maar goed rijdt!
Bij C-Rail hetzelfde probleem, die lantaarns hebben we hier toch niet dus ook bij C-Rail weg ermee.  ;)

Grtz. Frits