Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Herzien baanplan met BW

Gestart door Adjebelle dinsdag 12 mei 2020, 16:07:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Herzien baanplan met BW
Zie tekening voor de baan die ik momenteel aan het bouwen ben. Schaduwstations en stationssporen liggen er al. De dubbelspoor paradebaan met de Bietschtalbruecke die schuin over de stationssporen loopt moet ik nog bouwen. Om op hoogte te komen bouw ik aan weerszijden  ook nog een klimspiraal. Ik heb ook een nieuw Betriebswerk ontworpen. Alle bekende gebouwen heb ik wel logisch kunnen plaatsen (behalve dat ik nergens een dubelsporige ketel wasserij tegenkom - suggesties welkom!). Omdat ik toch wat opstelsporen voor goederentreinen wil hebben die ook gemakkelijk uit moeten kunnen rijden, heb ik de rondlopen ontworpen die qua beschikbare ruimte net goed uitkomen. Hoe denken jullie hierover? Suggesties en ideeen zijn van harte welkom. 
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Bijna 100 keer bekeken, maar 0,0 reactie. Het zal wel een goed plan zijn zeker....?
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2017

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Adjebelle,

In mijn beleving toch niet helemaal. Mij ontgaan nut, functie en noodzaak van de dubbele kruiswisselstraat rechts van het station. Volgens mij volstaat een straat met kruiswissels.

Cees
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Hi,


Ik zou de aansluiting naar t BW nog wat verder naar t uiteinde van het perron leggen, dan kan je dat spoor nog wat beter benutten.
Verder lijkt me een dubbelsporige ketelwasserij wel wat extreem, je stalt ook maar een beperkt aantal locomotieven uiteindelijk.
Verder vroeg ik me af wat de contouren ziin van je tafel?
Re: Herzien baanplan met BW
Ik zou het eens splitsen in niveaus want ben de draad volledig kwijt.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Dank voor de reacties. Ga zeker nog kijken of ik nog wat aan kan passen. Kan me een beetje voorstellen dat het niet goed te volgen was, vandaar dat ik nog een lay out van het schaduwstation met toe- en afvoerbanen niveau -1 heb bijgevoegd. De beide klimspiralen worden bergen, waar links het groene bergspoortje nog overheen kronkelt (dit baantje wordt nog op de werkelijke situatie aangepast straks als ik de berg heb gerealiseerd). Het rangeerterrein heb ik nog aangepast met meer opstelsporen, zodat ik daar wat goederentreinen kan stallen en rangeermogelijkheden heb. Afmetingen: baan past in ruimte van ca. 4.60 x 4.00m en kan op deze manier overal goed bijkomen.
Re: Herzien baanplan met BW
Ook ik moest dit wat op mij laten inwerken.
De grote spiraal rechts bij het station gaat omhoog, begrijp ik. Ik denk dat hij veel te dicht op je station ligt om er een fastoenlijk gevormde berghelling van te maken. Veekl verstopte stijgspiralen hebben nogal wat weg van hoedendozen...
Verder vind ik de aansluiting op het BW niet heel logisch. Locomotieven moeten nu nogal vaak op het hoofdspoor van richting wissen om af- of aangekoppeld te kunnen worden.
Ook de lus die erom heen ligt, mist logica.
Tot slot vrees is dat de bereikbaarheid op bepaalde punten lastig is.
Misschien kun je er iets mee.

Groet,

Peter
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ik dacht dat je geen bochten met boogstraal 360 mm wilde, maar zie toch nog wat boogwissels liggen. Ik zit wat minder goed in de geometrie van K-rail, maar weet wel dat die boogwissels twee bochten hebben met boogstraal 360 die ten opzichte van elkaar 64,6 mm zijn verschoven. En ik weet ook dat er helaas geen K-rail slanke boogwissels zijn.
Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Lijkt mij duidelijk zo.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
De bochtwissels zijn ivm ruimte toegepast en mijn ervaring is wel dat wanneer die in bochten liggen met verder grotere boogstralen dat het dan goed gaat. Ook met lange stoomlocs.
Zo ook toepassing van slanke wissels/normale wissels. Op zich vind ik slanke wissels veel mooier, maar die zijn bij complexe wisselstraten nauwelijks goed toepasbaar vanwege de ruimte. Juist voor rangeren/goederentreinverkeer heb ik geprobeerd deze daar toe te passen omdat ik dat wel mooi vind.

Toepassing van verschillende raillengtes is eigenlijk heel simpel: om het passend te krijgen. Ik weet best wel dat er velen zijn die dit met flexrail voorkomen, maar ik werk daar helemaal niet graag mee. Heb er ooit wel eens wat gekocht, maar vind het vreselijk spul om mooi en goed te leggen, de geometrie dan goed in de gaten te houden, bezetmelding te maken en van stroom te voorzien.....Geef mij dan maar gewone rails; werkt veel beter. Is dus gewoon een persoonlijke keuze (en ja....ik weet dat het zo duurder is).

Bedankt voor de mooie opmerkingen/aanbevelingen. Aangezien ik dat gedeelte nog moet gaan bouwen ga ik zeker proberen nog e.e.a. aan te passen zodat het wat logischer wordt.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
De reacties hebben me flink aan het denken gezet en ik denk dat ik er uit ben nu. Met name de vraag over de vele kruiswissels rechts was een schot in de roos. Die had ik daar gepland om komende vanuit de schaduwstations en paradebaan naar alle stationssporen en goederenspoor te kunnen rijden. Maar....als je dan vervolgens geen aftakking meer hebt naar het goederenspoor omdat je je plan aangepast hebt, heb je er inderdaad geen bal meer aan natuurlijk. Vandaar dat ik terug naar af gegaan ben en na dagen puzzelen nu het BW volledig geintegreerd heb en na bestudering van de wiki over baanplannen en vooral rangeerterrein denk ik dat de opstelsporen, draaischijf en omloopsporen ook prima liggen en bovendien prima bereikbaar zijn en overzichtelijk. Enfin, ik kan weer verder en ik denk dat het nu ook wel heel veel beter uitkomt. Uiteraard houd ik me nog aanbevolen voor op-/aanmerkingen.
Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Kon het niet laten, sorry

Edit, Pijl ontbreekt echter, maar ik bedoel het stukje net onder je station aan de rechterkant.
Re: Herzien baanplan met BW
Op het eerste gezicht lijkt het baanplan zo wat gestroomlijnder maar als ik naar je locdepot kijk, is het niet meer zo logisch opgebouwd als je oorspronkelijke plan.
Dat had de behandelsporen en verkeerssporen mooi logisch liggen voor de draaischijf. Nu moet je heen en weer steken in het Bw. Daarna moet het rangeerterrein gekruist worden om bij de draaischijf te komen. Het is nogal omslachtig. Ik zou vooral daar toch nog eens goed naar kijken.

Groet,

Peter
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Beste Tony en Peter. Allereerst hartstikke bedankt voor het bekijken en meedenken met mijn plan! Ik word er bijna moedeloos van, maar ga toch proberen om e.e.a. alsnog beter aan te passen.
Dat het BW niet helemaal meer zo logisch was als hiervoor is een gegeven. Dat is de consequentie om de draaischijf met locloods te verplaatsen naar linksboven en vandaar uit te gaan starten. Omwille van ruimtebenutting is dit echter de meest gunstige ligging hiervoor.
Dat de treinen niet verder kunnen, daar heb ik ook bewust voor gekozen. Immers ik zag het zo...de opstelsporen dienen om treinen samen te stellen. Locs komen vanaf de draaischijf oprijden en vandaar ook twee wachtspoortjes daar voor locs, zodat niet alle rangeerverkeer vanuit de draaischijf zelf hoeft te gebeuren. @Tony: om ze dan met de draaischijf te gaan verbinden is dan ook niet zo logisch.
Waar ik me zeker nog op zal richten is wat jullie schrijven dat ik de hoofdbaan blokkeer met rangeren waarmee al het verkeer stil staat. Het punt is dat ik met normale wissels veel meer mogelijkheden zou hebben om dit op te lossen, maar ik heb juist al veel van de slanke wissels die ik nodig heb in mijn bezit.
Het spoortje links naast het station is inderdaad voor een pendelbaantje met railbus. Loopt over het uiterste groene spoor links maar dat ga ik pas definitief bepalen als mijn bergen er liggen.
De spoortjes rechts van het station met loods liggen voor kleinschalige industrie daar.

Ik kan het rangeer + BW nog iets schuiner leggen en het mag nog ietsje breder als het moet, maar veel meer opties heb ik eigenlijk niet. Dat maakt het juist zo uitdagend maar het blijft leuk om toch tot een mooi plan te komen.

Als jullie suggesties zien om e.e.a. beter op te lossen dan hoor ik het graag!

Groet, Ad

Re: Herzien baanplan met BW
Niet moedeloos worden, Ad!
Ik geloof dat ik wel bijna 10 jaar aan het tekenen ben geweest. Geld- en tijdgebrek waren er ook debet aan dat het lang duurde. Maar ik begon met een station met BW, toen een kleine industrie erbij en het leidde tot het verdwijnen van station en locdepot, ten gunste van een zo volledig mogelijke industriƫel emplacement
Maar goed.
Concreet zou je misschien de behandelsporen voor de stoomlocs 'ten zuiden' van het rangeerterrein kunnen plaatsen. Dat lijkt mij logischer dan nu 'ten noorden'.
En het gebruik van slanke wissels is in een station ook erg mooi, vind ik. Maar, het kost ruimte, ik weet het.
Succes, en houd vol!

Peter
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 16 mei 2020, 19:04:21
En ik weet ook dat er helaas geen K-rail slanke boogwissels zijn.
De K-rail rijder kan uitwijken naar 2-rails boogwissels van Peco en Piko, en daar dan zelf pukkeltjes onder aanbrengen.
Piko heeft ongeveer R2/R3 en R3/R4 boogwisels. Peco heeft ongeveer R2/R3 en R9/R10 boogwissels. Ongeveer, omdat de radius maten niet identiek zijn aan die van MƤrklin. Die wisselnummers kom je tegen in Wintrack onder Piko (55222/55223, 55227/55228), en bij Peco ligt het iets lastiger omdat het om Peco SeTrack en om Peco Streamline gaat. Beide systemen zijn "code 100", de spoorstaven zijn even hoog als die van K-rail. Piko spoorstaven hebben dezelfde kleur als die van K-rails (maar zijn niet van RVS), maar de rails is een fractie smaller, en de bielsen zijn een fractie korter.  Peco spoorstaven zijn wat geliger, maar wel even dik, en de bielsen zijn even breed.

Het nadeel van slanke boogwissels is dat de middelste spoorstaven zo lang zijn dat je er prik op moet kunnen zetten.
Daartoe heb je een dremel nodig of een platbektang om een stuk van die spoorstaven te isoleren, en een relais om afhankelijk van de wisselstand prik of massa op zo'n spoorstaaf te zetten (of een wisselmotor met ingebouwd relais of een servo met een aanpassing).

Het nadeel van 3-rail spoorstaaf-polarisatie is dat je een wissel niet meer kunt open rijden. Een wissel moet dan altijd in de stand staan waarin je het berijdt. Van open rijden is sprake als je een wissel richting wisseltong op rijdt, terwijl de wisselstand in de ander richting staat.  Niet PC-gestuurd (zoals analoog) is dat iets lastiger dan PC-gestuurd.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 19 mei 2020, 11:52:48
Niet moedeloos worden, Ad!
Ik geloof dat ik wel bijna 10 jaar aan het tekenen ben geweest. Geld- en tijdgebrek waren er ook debet aan dat het lang duurde. Maar ik begon met een station met BW, toen een kleine industrie erbij en het leidde tot het verdwijnen van station en locdepot, ten gunste van een zo volledig mogelijke industriƫel emplacement
Maar goed.
Concreet zou je misschien de behandelsporen voor de stoomlocs 'ten zuiden' van het rangeerterrein kunnen plaatsen. Dat lijkt mij logischer dan nu 'ten noorden'.
En het gebruik van slanke wissels is in een station ook erg mooi, vind ik. Maar, het kost ruimte, ik weet het.
Succes, en houd vol!

Peter

Ik houd zeker vol hoor en ben me nog meer aan het verdiepen in het hoe of wat. Punt is nu ook zie ik gelukkig dat het niet helemaal uitkomt om de Grossbekohlungsanlage met railafstand hoh 6,7cm in lijn te leggen met de bezandingsinstallatie. De toren daarvan lukt wel, maar het zandgebouw is 55mm breed, hetgeen dus een railafstand betekent van min. 8,5 cm om ertussen te passen. Het moet dus wel zo blijven dat de Grossbekohlung in lijn blijft liggen met de ontslakkingsinstallatie want die is ook 6,7 hoh maar dat de bezanding dus min of meer apart moet blijven .......Gelukkig zie ik het nu want als je de kraan vd kolen op moet schuiven kan wel iets, maar zeker niet te veel want dan kan de bak niet eens meer bij de tweede kolenbak komen.....(net even een stukje rails uitgelegd daarvoor om e.e.a. beter te bekijken.......). Enfin...het houdt me bezig zullen we maar zeggen  :P 
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ben als eerst met een nieuw BW aan de slag gegaan, nu ten zuiden van de hoofdrijbaan. Alles ligt nu weer wel in lijn en voor de bezanding wat breder stuk gemaakt. Tevens vanuit de draaischijf omloop een directe verbinding kunnen leggen met de hoofdrijbaan, wat denk ik hartstikke goed kan werken.
Nu kan ik verder denk ik om naast de hoofdrijbaan een aankomst en vertrekbaan te leggen zodat de hoofdbaan vrij blijft, met daarnaast 4 opstelsporen.....(als ik het ga halen met de breedte......)Maar eerst zou ik al graag willen weten wat jullie vinden van dit nieuwe BW. Is dit wat zo of hiermee al bedenkingen?
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ik vrees toch nog steeds dat je niet overal bij kunt komen......

Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Citaat van: BR 66 op dinsdag 19 mei 2020, 16:26:32
Ik vrees toch nog steeds dat je niet overal bij kunt komen......

Goed punt...ik moet het geheel ietsje schuiner kunnen leggen om wat meer doorgangsruimte te krijgen......Dank je voor deze waardevolle opmerking....wordt weer vervolgd...is het uitgangspunt zo wel wat denk je?
Re: Herzien baanplan met BW
Het Bw is nu weer logischer ingedeeld, maar ik zie het punt van de bereikbaarheid ook. De rangeersporen moeten er immers ook nog bij.
Ik heb al eens wat vragen gesteld over het gele en paarse spoor en de helixen. Natuurlijk is een viaduct over de toegangssporen van het station leuk maar het vergt zo wel veel ruimte voor een enkel ritje omhoog en terug. Het is uiteraard wat je wilt, maar misschien is het nog wat waard daar nog even over te denken.

Groet,

Peter
Re: Herzien baanplan met BW
Want je beschrijven/tekenen hoe de baan in de kamer ligt?
Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Tja, er zitten weer een aantal fouten in denk ik.

Teven een tip, vanuit je draaischijf naar de hoofdbaan gaan is naar mijn idee beter.

Edit/Verbetering:
Ik zie dat je wel bij blauw kan komen, maar logisch is het niet helemaal. Je zult eerst helemaal naar achteren moeten gaan.
Re: Herzien baanplan met BW
Wat je ook kan doen is je BW toegankelijk maken vanaf je dubbele rij kruiswissels in het rechter gedeelte van het station.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
haha...ik was er al een beetje bang voor dat dit het ook dit keer niet zou worden....Bedankt weer voor de input mannen! Ik laat het even een dagje bezinken want je gaat doordat je zo intensief bezig bent dingen gewoonweg niet meer zien zelfs. Donderdag ga ik er weer voor zitten. Het moet denk ik toch op een of andere manier gaan lukken. Haha...de aanhouder wint!
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2019

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Dag Adje(belle?),

Ik vind je BW erg mooi zo. Over het overige plan kan ik niet zo veel zeggen. Ben pas een beginner. Maar ik herken de worsteling om iets moois te maken met inachtneming van al die voorwaarden die op schaal of in het echte bedrijf van belang zijn. Soms wordt je er moedeloos van.

Hou vol en veel plezier,

Arie

Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat
De B&W is ook zeer mooi, maar om het te laten werken zoals het bedoeld word moeten er aanpassingen komen.
Beter 10 keer nadenken dan later er achter komen dat een loc alles blokkeerd of dat er op bepaalde plekken geen wagons kunnen staan of dat het slecht manoeuvreren is.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Weer aan de slag gegaan om BW + rangeerterrein optimaal te ontwerpen.

Om eerst eens te kijken naar een optimaal BW daarom daarvoor de mogelijkheden eens verder bekeken.
Op het forum vond ik een baanplan uit 2010 van ROMiJo wat ik naar K rail met normale wissels + slanke wissels herschreven heb en bij het ontwerp met de slanke wissels heb ik ook de juiste railafstanden voor de diverse onderdelen toegepast omdat hier mijn voorkeur naar uit gaat.

Volgende stap wordt bekijken hoe ik dit in kan passen in mijn huidige baan. Zal zo een paar foto's plaatsen hiervan wat er al ligt zodat e.e.a. wat duidelijker zal worden.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Herzien baanplan met BW
als je nou links na de 3 x 2272 nog 1 legt dan is het veel vlotter dat spoor te bereiken ipv via de 2273
Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat @citaat

Mooie ontwerp van je B&W

Echter neem ik aan dat je inrijd vanaf links en niet vanaf rechts.
Anders klopt er iets niet.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat

Dat wordt de grote vraag.......met spiegelen kan ik alle kanten op om te kijken hoe het e.e.a. uitpakt.
Ben al bezig geweest, maar ik vrees dat het zo niet haalbaar zal blijken ...enfin nog even verder puzzelen......
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Citaat van: bellejt op donderdag 21 mei 2020, 12:18:29
als je nou links na de 3 x 2272 nog 1 legt dan is het veel vlotter dat spoor te bereiken ipv via de 2273

Het opstelspoor voor slakkenwagens ontbrak nog en ik heb idd links aangepast. Veel beter zo en scheelde ook nog lengte!

Hier is ie in aangepaste vorm + legenda met uitleg van de sporen.
Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Oke, ik zou nu aan de slag gaan voor de rest van je baan. Niks meer aan doe. Is duidelijk en mooi.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Om een idee te geven. Dit is de baan waar schaduwstations en stationssporen al liggen.....
De totale baan staat op wieltjes, waarmee ik (nu nog-) de baan nog een stukje alle kanten op kan duwen.
Dat gaat vrij soepel omdat ik heel veel wieltjes gemonteerd heb.
Aan de zijkant heb ik nu ca. 40 cm ruimte, net genoeg om erdoor te kunnen.
Voor en achterzijde is dat wat meer, maar daar zit ik zoals je ziet wel met schuine daken.
Het belangrijkste is, dat ik zolang ik de bergen en het paradespoor nog niet heb liggen, ik nu overal nog heel goed bijkan. Vandaar dat ik nu eerst het BW en rangeerterrein aan wil pakken. Het daadwerkelijke bouwen daarvan zal na de zomer starten, want het wordt nu te warm op zolder...... Maar nu dus mooi tijd voor het goede ontwerp daarvoor.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ik zou wel die kruiswissel ed. eruit jassen. Als je, verplaats je in n toenmalige spoorwegbeheerder, een draaischijf hebt liggen, waarom zou je dan een stel dure wissels gebruiken om van spoor te wisselen? Gewoon stukje doortrekken en dan met n bocht op je draaischijf.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2017

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Sta me toe een korte opmerking te maken over de constructie van je tafel en dan in het bijzonder het dragende gedeelte.
De poten (verticale dragers) zweven als het ware in het niets.
Tussen deze poten bevinden zich horizontale liggers waaronder de wieltjes zijn bevestigd.
Deze liggers moeten nu de gehele constructie dragen. De hoekijzers waarmee de liggers ana de poten zijn bevestigd hebben nauwelijks een dragende functie. Ik ben bang dat met het toenemen van het gewicht problemen zullen ontstaan, met name dat de tafel gaat "doorzaken"
Beter ware het geweest om de wieltjes direct onder de de poten (verticale dragers) te bevestigen.
Nog beter: de poten op de liggers : vergelijk dat met de constructie van een huis waar de binnen en buitenmuren rusten op de funderingsbalken

Cees

Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ik was al bezig om poten op de liggers te plaatsen. Het is toch maar tijdelijk tijdens de opbouw dat ik de tafel wil verrijden want hoe verder ik kom, des te minder er nog verschoven kan worden ivm hoogte.
Met name als ik de klimspiralen en paradebaan ga bouwen dan is het afgelopen met verrijden.
Maar dan is het overgrote deel al klaar. Ik kan altijd overal bij, mits ik maar niet verder uitdij.....haha.
Kan onder de tafel door ook aan de overkant komen.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Herzien baanplan met BW
De poten op de liggers plaatsen is natuurlijk de beste aanpassing maar het kan ook anders, eenvoudiger. De poten en de liggers zijn 70x70mm balken zo te zien. Dan kun je daar op iedere verbinding twee lange M10 houtdraadbouten inzetten. Dat verstevigt de draagkracht veel meer dan dat stoelhoekje.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Er zitten ook al lange schroeven 5.0 x 80 in. Voor dit moment meer dan genoeg en het is ook geen prioriteit om dat aan te passen. Als het echt zou moeten is dat altijd mogelijk. Geen probleem.
Re: Herzien baanplan met BW
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Hoi Ad,

Van baan plannen heb ik niet zoveel kaas gegeten, maar met de hulp van het forum kom je er wel.
Leuk om de foto's van je baan te zien, er ligt al een mooi stukje rails  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Herzien baanplan met BW
Mooie reactie Peter!
Re: Nieuw baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuw baanplan met BW
Weer hele dag bezig geweest met het baanplan voor BW en rangeerspoor. Het valt niet mee om het goed te krijgen, maar ik hoop dat mijn nieuwe ontwerp weer een beetje beter zal zijn.
Ik ben weer zeer benieuwd naar de commentaren of dit kans van slagen heeft. Ik zie de werking als volgt.

Ik heb speciaal gelet op het niet doorkruisen van het hoofdspoor wat ik even groen gemaakt heb
Trein komt van rechtsboven binnen op het turquoise spoor en loc kan aan het eind omrijden via het rode vertrek spoor. Eventueel kan het grijze spoor voor langere goederentreinen hier ook gebruikt worden, maar dan moet een rangeerloc wel via het hoofdspoor voor de sleep wagons komen. Kan/mag dit eigenlijk wel?

Rangeerloc komt vanuit wachtplaatsen of draaischijf naar het aankomstspoor en trekt wagons naar achteren op het paarse uitspoor.
Vervolgens duwt hij dan de wagons naar een van de vier opstelsporen (die kan ik denk ik nog ietsje verlengen.....)

Als de wagons gesorteerd zijn op de opstelsporen trekt een rangeerloc ze terug op het uitspoor en vandaar naar het rode vertrekspoor.
Treinloc zet zich vanuit de draaischijf voor de wagons, koppelt aan en vertrekt via het linker groene spoor.

Ik heb ook goed gekeken naar de bereikbaarheid. Het grijze gedeelte is open, en daar kan ik zoals ik het nu zie nog net staan.
Verder kan ik links ook nog via de zijkant erlangs en ik kan aan de achter- en voorkant er ook langs want ik kan de baan naar voren/achteren duwen. Zou dus denk ik allemaal moeten kunnen.
In feite is het rasterpatroon de max afmeting van de baan waarmee ik overal er nog net langs kan.

Is het wat zo denken jullie?
Re: Herzien baanplan met BW
Het gaat steeds beter, denk ik. Maar die 30 cm loopruimte is wel heel krap.
Ik denk dat je Bw nog wat compacter kan. Als je het buitenste spoor weghaalt, dan wel de behandelingssporen wat naar 'binnen drukt' krijg je 5 tot 10 cm meer ruimte.
Verder is de helix rechts ook beter als hij enkelsporig wordt. Nog steeds ligt hij dicht bij je station. De helix kan misschien een rechte rail lengte missen. Dan krijg je net iets meer visuele ruimte.

Groet,

Peter
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat BlikkenTinus....

Klopt. Wat je voorstelt ga ik zeker nog doen. Had dat ook al in het vizier. Maar vond het voor dit moment belangrijker om te weten of het zo logisch in elkaar steekt. Er zijn nog wel een paar puntjes meer die ik wil aanpassen, maar dat zijn peanuts vergeleken bij of het nu wel/niet logisch in elkaar steekt.
Ik ben al blij dat je wat dat betreft niets had aan te merken...haha....!! Ik houd hoop
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
De helix(en) vind ik op dit moment eigenlijk nog helemaal niet belangrijk. Dat komt wel als de rest goed is. De rechterhelix ligt idd veel te dicht bij het station, maar ik heb een paar mogelijkheden om dit aan te passen.
1. Wat je zegt een lengte eruit halen en als dat echt niet anders kan.....maar dan ook als het ECHT niet anders kan, dan ga ik
2. desnoods door de wand naar buiten en komt de helix buiten zicht in de ruimte ernaast te liggen. Dat is zeker ook een serieuze optie, maar zoals gezegd, laatste optie......

Hoe dan ook blijft het dubbelsporig paradespoor zoals het is ( misschien ietsje aanpassen als het beter uitkomt, maar dat is het dan ook wel). Dat komt omdat ik als kleine jongen ik denk van een jaar of 8, oftewel zo'n 56 jaar geleden, .......een prachtige brochure had van Marklin, waarbij zo'n paradespoor toen hoog dwars over alle stationssporen liep met Marklin bruggen. Totaal onbereikbaar met mijn zakcenten en daarom kwijl, kwijl, kwijl ..... Maar...tijden veranderen en dan ga je op latere leeftijd als herintreder aan de gang. Wat ik toen niet had, ga ik nu zeker realiseren. Hoe zwaar het straks ook tegen mocht vallen, maar die paradebaan dubbelsporig komt er gewoon. Haha.....jongensdroom die nu uit moet komen gewoon dus.


Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ik vind de loopruimte zeer beperkt. Zelfs al kun je er nog 20cm bij plussen....

Daarnaast heb je ook bedacht hoe je bij de sporen achter je BW komt? Over je BW reiken lijkt mij een hele afstand.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Citaat van: BR 66 op vrijdag 22 mei 2020, 21:10:49
Ik vind de loopruimte zeer beperkt. Zelfs al kun je er nog 20cm bij plussen....

Daarnaast heb je ook bedacht hoe je bij de sporen achter je BW komt? Over je BW reiken lijkt mij een hele afstand.

De loopruimte is voldoende. Ik heb aan de voorkant of aan de achterkant 80 cm (!) vrije ruimte, dus ik kan gemakkelijk bij de sporen achter het BW. Aan de zijkanten heb ik 40 cm. Net voldoende om te kunnen staan. Dat heb ik nu al, en daar verandert helemaal niets meer aan en dat is prima zo. Kan overal bij.
Punt van aandacht is tussen het linker spiraal en BW. Ik heb daar na wat slanker maken nu ook 40 cm ruimte, wat dus net genoeg is. Ik geef toe dat het niet veel is, maar het lukt nog net. Ik ga nog kijken of ik er nog iets meer ruimte kan krijgen, dan zou het helemaal top zijn.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Plan zoals gezegd nog een beetje aangepast. BW is nog een beetje slanker geworden en heb nu genoeg ruimte om overal bij te komen.
Re: Herzien baanplan met BW
Inderdaad is het zo compacter en zal de loopruimte wat groter zijn geworden en maar die 60cm die er nu bijstaat is wel flatteus gemeten. Echt haaks gemeten op de twee delen bij de 'ingang' zul je maximaal 35 cm hebben.
Ik zou zeggen, gelet op alle eerdere discussie: doen zo... Enne, Stay in shape! Matig met bier en snacks  ;)

Groet,

Peter
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Peter, op het punt van de pijl heb ik nu 80 cm. Haaks op de twee delen is het inderdaad 40 cm. Belangrijkste is nu dat ik er goed kan staan. Uiteraard houd ik het bij het verwezenlijken e.e.a. heel goed in de gaten.
Uiteindelijk ben ik wel zeer tevreden met dit ontwerp. Alle functionaliteit van een BW met zitten erin, dus ga het zeker zo bouwen. Wordt vervolgd.....