Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Cs3 plus terug melding

Gestart door rene tol dinsdag 12 mei 2020, 12:09:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Cs3 plus terug melding
Ik ben al weken bezig met m84 decoder
6 terugmeld rails gemaakt heel veel filmpjes bekeken. Maar mijn icoontje verander niet als de lok er overheen is gereden.  Het m84 relais schakeld wel maar de cs3 plus ziet niet dat er geschakeld word. Dus ik kan geen actie laten uitvoeren zoals wissel omzetten na de melding. Rara wat is er niet goed
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ik heb ook een terug melder van digikeys 16 input   via de s88 bus. Precies het zelfde probleem
Re: Cs3 plus terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Cs3 plus terug melding
@Rene,

eigenlijk is deze vraag een herhaling van jouw eerdere vraag in een ander draadje.

Hoe te werk te gaan:
- sluit de S88 (Märklin of Digikeijs) aan op de S88 poort aan de onderzijde van de CS3 (of op de L88)
- sluit de aansluiting met de T op de S88 / L88 aan op de baanmassa (O op de rails, bruin)
- maak een S88 decoder aan op de CS2/CS3, let ook op voldoende systeemlengte in het Systeem-menu
- controleer de werking door poort 1 met een draadje kontakt te laten maken met de T-poort.
- werkt het dan moeten alle andere kontakten ook gewoon werken.

Voor Digikeijs werkt dit niet anders.

John (VT601)
John
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ja dat werkt, alleen gebeurt er niets in de cs3 plus. Dus daardoor kan ik geen actie laten gebeuren
Met de m84 decoder klikt het relais om.  En stukje verder is de rails stroomloos. Trein stopt
Alleen op het scherm geen melding.
Als ik dan de m84 aanklik gaat het relais om en de trein rijden.   En dat zie je wel in het scherm van de cs3 plus
Re: Cs3 plus terug melding
Dus de terugmelders werken de wisseldecoder (M84) werkt. Alleen weet jij niet hoe het samenwerkt op je CS3+.
Maar dat is dan toch echt een kwestie van goed lezen, en dan vooral doen wat er staat. Daar kunnen we verder niet bij helpen, dat moet je zelf doen, anders leer je het nooit.

Groetjes.
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Als de trijn over de melder rijd schakeld de m84 relais over, maar op het scherm van mijn cs3 plus gebeurd er niets. Er zou een contact moeten oplichten.   Als dat contact oplicht in het scherm waar mijn baan getekend is, dan kan ik b.v. K1 kontact een actie laten uitvoeren, maar mijn cs3 controller ziet die actie niet
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Cs3 plus terug melding
De feedback contacten op een m84 zijn geen terugmelders in de zin van een S88 of zo. Het schema van een m84 heb  ik niet bij de hand maar ik heb de indruk dat het gewoon een contact is om buiten alle digitale electronica om direct één van de 4 relais in de m84 in een bepaalde stand te zetten. De CS3 voert voor zover ik weet geen controles uit op de mechanische stand van het relais en weet dus niet beter dan dat het relais staat in de stand zoals de CS3 het voor het laatst zelf gezet heeft.
Fokko
Re: Cs3 plus terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Als je de schakelaars van een m84 wilt zien op jouw CS3 moet je schakelcontacten aanmaken met de adressen van de m84-decoder.
Als je dan met de terugmelderoptie van de m84 het ingebouwde relais omzet, zal de schakelaar in het sporenplan ook van rood naar groen gaan. Je kunt ze dus niet als s88-contact in het sporenplan van de CS3 opnemen.

John
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Maar mijn terug melder van digikeijs dr 4088 zie je ook niet in het beeld oplichten.
Maar wel als ik op mijn ipad kijk die via ip adres het baan lyout in beeld heb.
Op de ipad lijkt het wel oke
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Niemand een idee wat er fout is in mijn cs
Re: Cs3 plus terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Flikkert het rode ledje op de 4088 bij bezetmelding?
Zoja, dan is er verbinding.

Zonee, dan moet je nagaan op welk bus en module je zit.

Jojn
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ja die licht op als ik de contacten afloop 16 stuks
Re: Cs3 plus terug melding
Dan moet je de s88 goed op je CS3+ aanmelden, dan zal het ook in jouw setup werken.

Dus GFP3-1 en het aantal modules op die bus.

Groetjes.
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Eindelijk werkt het,   Voor deel was dat alle geprogrameerde sporen al klaar waren,  nu de melders melding ontvangen werkt het.  Bedankt,
Re: Cs3 plus terug melding
 @citaat En wat heb je nu gedaan?
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ja toch weer de digikeys module aangemeld op de cs3.  En na het testen van de contacten zag ik eindelijk de gele of grijze streep.  Pff
Re: Cs3 plus terug melding
Dat vind ik wel knap van je dat je die specifieke Digikeijs module kunt aanmelden, want volgens mij kun je alleen s88 modules aanmelden.
Maar je geeft geen antwoord op de vraag van Ronaldk, dus weten we nog steeds niet wat je nu precies gedaan heb, en kan iemand anders hier weer niets van leren.

Groetjes.
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ik heb de k1 k2. Tot en met k16 toegevoegd, nadat ik ze voor de zoveelste keer had verwijderd.  En de k contacten op bus 1 gezet. Omdat de eerste module is,  k1 is contact nummer 1.   En GFP3-2 gekozen, dit voor alle 16 k contacten.   En nu werkte het wel. Wagon over contactrails word hij geel, en niet op die rail dan is hij grijs.
Re: Cs3 plus terug melding
Rene,

Vreemde verklaring. Of sluit je de modules soms aan via een s88Link. En niet rechtstreeks via de aansluiting aan de onderzijde.
Op een CS3 Plus zit namelijk maar 1 aansluiting voor de s88 modules, en heb je niet de keus uit meerdere bussen.

Groetjes.
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ja ik heb hem met utp kabel op de bus aangesloten aan de onderkant van de cs3 plus

Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Cs3 plus terug melding
De kans is groot dat @Rene tol een stuurcontact heeft gemaakt i.p.v. een s88 contact.
Het scherm is na update 2.0.0. een beetje verwarrend.
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Eh, ja. Stuurcontact. Dat heb ik volgens mij wel zien staan,   Is het dan eigenlijk nog niet goed ?
Als doet het wel wat ik wil

Groet. Rene
Re: Cs3 plus terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Uit de eerste vraag van Rene,
CiteerHet m84 relais schakeld wel maar de cs3 plus ziet niet dat er geschakeld word.

Heb ik dat vandaag geprobeert na de bootsen.
Ik heb een m84 genomen, die aanwezig is op mijn testbaan. Hieraan gekoppeld zitten de (virtuele seinen A.1 t/m A.4)
De m84 is een mfx versie. (dus de 60842) De centrale is de CS3+ (60216, sw. versie 2.1.)

Het resultaat zie je in dit korte filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=PXIdH-GEK0g

Wat Rene dus waarneemt, lijkt de realiteit te zijn.

John (VT601)
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Dat is dus wat ik als eerste wilde doen met mijn m84 mfx decoder.  Dat lukte mij ook niet.
Dus een digikeys 16 kanaal melder er aangemaakt op de s88 bus. Die schakeld een denkbeeldig stoplicht in op rood en groen wat eigenlijk de m84 decoder is.  Hmm. Vele manieren dus
Ik heb onder de baan 5 ppstel sporen gemaakt.
Als er een trein b.v. Op spoor 1 binnen komt gaat hij over k1 van de digikeys licht geel op die schakeld de m84 decoder op rood en aan het einde is de baan spannings loos. Na een 12 sec schakeld de wissel om naar spoor 2.   Als er een 2 e trein komt rijd hij spoor 2 binnen.  Stopt en wissel gaat naar spoor 3
Als spoor 5 op die manier gevuld is, gaat spoor 1 automatish vertrekken door de m84 op groen te zetten.
Als er weer een trein op spoor 1 aankomt vertrek de trein op spoor 2. Enz
Het werkt.

Groet. Rene
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Citaat van: rene tol op zondag 17 mei 2020, 19:08:03
Eh, ja. Stuurcontact. Dat heb ik volgens mij wel zien staan,   Is het dan eigenlijk nog niet goed ?
Als doet het wel wat ik wil

Groet. Rene

Hoi Rene,
Ja, nu is het goed omdat je nu GFP3-2 heb gekozen, dat is voor een s88 contact, daarom werkt het nu wel.
Ik vind het scherm wat verwarrend waardoor je ongewild een stuurcontact kan definiëren i.p.v. een s88 contact. 
Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

offline
Cs3 plus terug melding
Goedenavond, ik heb alle berichten gelezen mbt de CS3 plus terugmelding, maar ik ben nog niet veel verder gekomen.
Bij mij is de netwerkkabel rechtstreeks aangesloten van de S88 AC naar de onderkant van CS3 plus.
Bij mij licht de terugmelding uitsluitend geel bij contact 1. Bij de verdere contacten krijg ik geen terugmelding.
Het apparaat staat op: GFP3-1
Bij spoorcontact: Naam: K1 - Bus 1 - Module 1 - Contactnummer 1 - Overgedragen aan: GFP3-1, maar na de verwerking staat Overgedragen aan op: Stuurcontact.
Bij de verdere contacten wijzigt alleen het Contactnummer.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Groet,
Max
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Cs3 plus terug melding
En als je de contacten probeer zonder aan de rails te zitten.  Dus gewoon c aansluiting op nr 1. Of 2 of 3 enz.
Werkt het dan wel.  Zo ja dan zit er tussen de rails nog wat fout. Misschien de rode isolatie dingetjes niet goed

Groet. Rene
Re: Cs3 plus terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Cs3 plus terug melding
De melding 'overgedragen naar stuurcontact' rechtsonder wijzigen in 'GFP-3'
Aan de eerste S88 via de bus onderin de CS3plus kun je kontakten 1 t/m 16 moeten zien.
Let wel op de massaverbinding met de baan moet er zijn.

Ook dient in het systeemmenu de lengte van de S88 bus op de GFP-3 correct aangegeven te zijn.

John (VT601)
Re: Cs3 plus terug melding
Lid sinds: 2020

offline
Re: Cs3 plus terug melding
Ik ben er achter wat er fout ging met het niet oplichten van de terugmelding op mijn baan: dit m.u.v. blok 1.
Bij de extra rail-spanning naar de ringleiding op de overige blokken had ik de terugmelddraad niet tegenover de B-aansluiting waardoor er een twist ontstond betreffende de spoorstaven van de overige rails.
Ik heb dit inmiddels getest en het probleem is opgelost.
Groet, Max