Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

draadjes van faller brandlichtje los

Gestart door Jaco de Claasfan dinsdag 12 mei 2020, 11:08:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draadjes van faller brandlichtje los
Lid sinds: 2020

der grootste Claas freak.

offline
draadjes van faller brandlichtje los
het zit mee niet mee geloof ik.  8o 8o
tijdens het monteren van een andere lampje bij een ander huisje, zag ik dat de draadjes van  Faller 180695 op de grond lagen, nu zijn ze bij de printplaatje/chipje los, kan je dit solderen ? zo oud is die nog niet...
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Deze kun je prima solderen. Zorg dat je de print niet te warm laat worden en op de juiste contact punten aansluiten.

Gebruik geen soldeervloeistof, deze is meestal te agressief en beschadigd de print.

Suces
Re: draadjes van faller brandlichtje los
@citaat Als je S39 bedoel Kasper dan heb je gelijk, maar bij flux ongelijk. (beiden zijn een soldeer vloeistof).
Zonder flux maak je het jezelf alleen maar moeilijker om te solderen (als je het überhaupt netjes voor elkaar krijgt).
S39 heeft op een printje niets te zoeken en levert meestal alleen maar problemen op als deze niet goed gereinigd wordt. Al moet je bij flux ook opletten aangezien niet alles no clean is.

Een tip voor het solderen, gebruik lood vrije tin. De zou ook gebruikt moeten zijn op je printje en wil niet goed mengen met lood houdend tin (geeft een hele slechte verbinding).
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Als je de originele aansluitdraden wil solderen. Dat is lakdraad. Moet je op de plek die je wil solderen een beetje kaal krabben of branden.
Maar je kan natuurlijk ook wat ander soepeler draad pakken dan is de kans op breuk in de toekomst kleiner. Als ik de foto's op internet bekijk dat moet je de draden solderen op de volgende plekken klik hier voor foto.
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Lid sinds: 2020

der grootste Claas freak.

offline
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Dinsdag nog naar Bentink geweest, die heeft hem geslodeerd voor me, omdat ik niet de juiste soldeerbout heb, ik moest daar naar toe voor meerdere dingen. Zij hadden geen oplossing om het draad steviger te maken. Ik zat aan een krimpkous te denken.
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Krimpkous geeft niet echt de bescherming die je er van verwacht. Het is meer een isolatie materiaal, je zou het printje met smeltlijm (lijmpistool) kunnen fixeren en dan gelijk een stukje van het draad ook meenemen. Wel tegen een achtergrond zodat het versterkt wordt. Onthoudt wel dat je een soldering niet mechanisch moet belasten, daarvoor is deze niet geschikt.
Re: draadjes van faller brandlichtje los
Als je de draden 180' draait en met een lus over de print legt,en op de print vast plakt.
Daarna krimpkous erover. Dan is je soldering niet meer zo breekbaar.
Re: draadjes van faller brandlichtje los
@citaat zolang het (originele) lakdraad gebruikt is blijft het kwetsbaar.