Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?

Gestart door Ruured maandag 11 mei 2020, 21:58:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Zoals je HIER kunt lezen ben ik met de bouw van mijn baan begonnen en dat de bestelling van mijn nieuwe rails nog even op zich laat wachten.

Dus dacht ik om alvast eens te beginnen met te filosoferen over hoe ik een en ander aan wil gaan sluiten. Dat is me namelijk nog niet helemaal duidelijk.

Het gaat om de baan in de bijlages, met een schaduwstation onder het station - ik heb zelf het schaduwstation ietwat aangepast. Ik wil uiteindelijk met CS3 gaan rijden als daar budget voor is met terugmelding en alles geautomatiseerd, of in ieder geval dat ik flink kan uitpakken met de centrale. Ik wil deze baan gebruiken om te leren.

Ik bestuur al digitaal met een MS1. Wanneer ik een iets uitgebreide ovaal opbouw om even wat rondje te rijden dan is op de plek tegenover de aansluiting een spanningsdip. Loks beginnen daar steeds te haperen en volgens mij levert de centrale dan al te weinig vermogen voor die baan. Ik heb er dan 3 of 4 Loks op staan.

Ik kom niet helemaal uit alle informatie die ik over dit onderwerp lees. Ik lees over ringleidingen, ik lees over boosters, het een sluit het ander uit, maar soms ook niet. Ondertussen heb je nog blokken en terugmelding. En gister las ik over problemen met de sleper wanneer er verschillende stroomkringen zijn. Kortom wie geeft me wat handvatten en wil mee-filosoferen over mijn baan?  :o)

Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Niet teveel zorgen, Ruurd! Boosters en dergelijke worden alleen maar nodig bij forse modelbanen met een fiks aantal treinen, meer dan 5 of 6 tegelijk rijdend op stevige snelheid.
Het lijkt mij bij een baantje met deze omvang niet aan de orde. Eén stroomkring volstaat, ook met het schaduwstation erbij.
Wel kan het zijn dat je de MS1 met een 16VA trafo voedt. Die kun je vervangen door een exemplaar met 60VA en dan kom je er wel, zou ik denken. Als ik het fout zeg, komt er wel vast een correctie van iemand :D.
Ik heb de indruk dat de spanningsdip waar je over spreekt eerder veroorzaakt wordt doordat je maar een enkel aansluitpunt hebt; zorg dat je elke 1,5 m een aansluiting op de stroomvoorziening hebt. Dat kan door een centrale ringleiding aan te leggen of een paar extra draden te leggen. Want een ringleiding is bij dit baantje bijna overkill.

Heb je interesse in geautomatiseerd rijden, via een computer dan schiet je MS1 tekort en moet je iets van een centrale hebben. Misschien nog niet echt druk over maken, al moet je wel nadenken over het gebruik van de aansluitrail met aangebouwd kastje waar de MS1 of 2 ingeplugd kan worden. Dit werkt niet met alle beschikbare centrales samen. Er is overigens een aanpassing aan de gleisbox mogelijk om deze wel geschikt te maken als centrale. Het is niet plug and play, maar wat ik erover lees, is wel heel interessant.

Voor de blokindeling en de plaatsing van voldoende terugmelders lijkt het mij verstandig alvast maatregelen te nemen. Wil je dat later doen, dan moet je alles weer afbreken. Ik zou je verder aanraden de wiki over terugmelding en blokgestuurd rijden eens te lezen, evenals de beschikbare lectuur op internet bij iTrain, Rocrail en dergelijke. Je kunt de railisolaties voor de meldsecties alvast aanbrengen en dan later pas aansluiten aan S88-modules.

Groet,

Peter


Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Een 60 va trafo is onzin. Misschien dat een 32VA wat winst geeft maar dan houdt het wel op.
Je MS 1 levert hooguit 20VA. kijk eens op de achterkant wat er op staat.

Maak eens een 2e aansluiting aan de rails op het verste punt en ervaar hoe veel beter het opeens rijd.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Uit de handleiding van de MS 1:
CiteerMaximale uitgangstroom: 1,9 A (met Transformer 60052).

Je hebt beslist nog geen booster nodig. Aangezien de spanningsdip plaatselijk is, ligt het niet aan onvoldoende vermogen. Zoals Peter al schreef, heb je gewoon meer stroomaansluitpunten nodig. Als de spanningsdip maar op één plaats is, heb je aan een extra aansluiting op die ene plaats misschien al voldoende, anders maak je er gewoon nog een paar meer.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Citaat van: Ruured op maandag 11 mei 2020, 21:58:13
....
Ik bestuur al digitaal met een MS1. Wanneer ik een iets uitgebreide ovaal opbouw om even wat rondje te rijden dan is op de plek tegenover de aansluiting een spanningsdip. Loks beginnen daar steeds te haperen en volgens mij levert de centrale dan al te weinig vermogen voor die baan. Ik heb er dan 3 of 4 Loks op staan.
....

Even voor de zekerheid: is je rails schoon? Als er bij mij een reden is dat locs 'haperen' dan is het wel omdat de -oude- rails niet schoon is. Met een railgum en na wrijven met een doek is het probleem volledig verdwenen.

En mbt de stroomvoorziening is mijn ervaring -met niet meer dan een MS2 (1,9A)-, dat meerdere locs gelijktijdig probleemloos rijden op mijn hele baan (dat is vanaf het aansluitpunt naar een kopstation dik 10 meter verderop) zonder extra voorzieningen zoals een ringleiding of extra aansluitingen. Neemt niet weg dat ik daar wel in ga voorzien, met name vanwege 'betrouwbaarheid'.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Met een ringleiding van voldoende dikte en meer aansluitpunten zul je merken dat je al een stuk minder haperingen hebt.
Dus dat kan ik je sowieso aanraden. (Ik gebruik zelf 1 mm2 in rood en bruin)

Voorbereiden op bediening met een ander apparaat heeft voorals betrekking op hoe je eventuelen seinen en stopsecties wilt behandelen. Hardware matig stoppen (dus stroomloos zetten) betekent onderbrekingen inbouwen in de (middenleider).
Voor elk spoor in rijrichting gezien voor het wissel een of twee spoorlengtes is genoeg.
Heb je nog geen seinen (of M84-dekoders) dan verbindt je de voeding van de "stopsectie" voorlopig met de ringleiding.

Voorbereiden op terugmelders is lastiger, maar ook dat kan je nu al voorbereiden. Op elk blok (stuk spoor tussen twee wissels) waar je ook een sein zou plaatsen, maak je een geisoleerde sectie door het knippen van de C-rail. Voorbeelden op YT genoeg.
Nog geen terugmeld decoders, dan gewoon weer verbinden met de bruine draad van de ringleiding.

Waar te plaatsen?
Daarover verschillen de inzichten (meningen). De meeste PC-programma's gebruiken twee melders. Daarmee wordt het afremmen en stoppen gemeld en via de PC-besturing geregeld.
Voor de bediening met de CS3 moet je uiteindelijk zg. Gebeurtenissen aanmaken, die ook gebruik maken van de terugmeldkontakten. Dat is best nog een uitdaging.

Voor mij heeft een PC-besturing in combinatie met o.a. een Intellibox Basic als voldoende mogelijkheden. De PC weet waar mijn trein is. De Intellibox is slechts het doorgeefluik van de meldingen en de besturingscommando's (in MM of DCC). Hiermee kun je vrijwel elke functie in de lok al bereiken. Daar heb je geen CS3 (of CS2) voor nodig.

John (VT601)
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Mannen, dank voor het snelle antwoord.  :thumbup:

Stuk duidelijker nu. Geen booster nodig, dat scheelt weer. Al heb ik nog wel een Delta liggen die volgens internet ook als booster gebruikt kan worden. Laat ik nu even links liggen.

Nu moet ik zeggen dat het best zo kan zijn dat mijn rails viezig is. In de tijd dat ik het heb nooit echt schoon gemaakt. Ook moeten mijn loks nog eens een serieuze onderhoudsbeurt krijgen, want niet alles loopt helemaal soepel meer. Ik denk dat het een combinatie is van te weinig spanning en slecht contact door viezigheid.

Het is niet zo dat er isolatie tussen de voedingspunten van de ringleiding moeten zitten toch?

Voorlopig zit s88-melders en een update van centrale (lees: CS3 of vergelijkbaars) er nog niet in, maar de voorbereiding kan ik zeker al wel doen. Goede tip. De wissels moet ik er later nog wel weer uitbreken want daar moet nog een aandrijving onder.
Maar gezien de lengte van mijn blokken, kan ik daar maar 2 terugmeldsecties maken. Maar dat is geen probleem toch?
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Per blok twee melders is voldoende.

John (VT601)
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
@citaat John,
Meestal zal de besturing goed werken met twee melders per blok (je geeft echter niet aan of je daarbij volledige detectie wil hebben j/n), maar afhankelijk van de situatie/wensen is er soms wat meer nodig... In mijn eigen topic heb ik hier (klik) beschreven hoe ik -bij gebruik van iTrain als besturingsprogramma- ben gekomen tot het plaatsen van twee melders per blok zonder volledige detectie.

Afgelopen tijd ben ik stevig aan het proefrijden geweest en heb daarbij ook 'treinroutes' en 'acties' gedefinieerd. Tot nu toe ben ik in het schaduwstation tevreden met twee melders per blok en ik mis ook volledige detectie niet. Ook buiten de schaduwstations op de 'vrije baan' werkt dat tot nu toe naar wens. Bij het rangeren op opstelsporen is het (bij iTrain) echter noodzakelijk dat er aan het begin van het blok een korte melder zit -die bij een bezet spoor toch vrij blijft- om een extra trein bij aankomst in een bezet blok te kunnen detecteren. In zo'n blok zouden dus voor het nauwkeuriger op positie kunnen rangeren meerdere melders helpen. En een hele andere situatie is dat ik de loc de stoomfluit of sirene wil laten gebruiken bij het passeren van een brug: ook dan is het zinvol om -los van het blok- aan het begin en einde van de brug een melder te hebben die de actie 'geluid' in gang zet. Je kunt ook werken met vertragingen in tijd, maar omdat treinen met verschillende snelheden rijden werkt dat niet optimaal.

Mvrgr,
Rob.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Totale detectie in iTrain is wel aan te raden.
De reden is dat de som van de bezetmelders in versie 5.03 de lengte berekend bij Vul Automatisch van het blok.
Tevens is het altijd handig en je hebt minder isolaties nodig.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 11 mei 2020, 23:27:19
Uit de handleiding van de MS 1:
CiteerMaximale uitgangstroom: 1,9 A (met Transformer 60052).

Je hebt beslist nog geen booster nodig. Aangezien de spanningsdip plaatselijk is, ligt het niet aan onvoldoende vermogen. Zoals Peter al schreef, heb je gewoon meer stroomaansluitpunten nodig. Als de spanningsdip maar op één plaats is, heb je aan een extra aansluiting op die ene plaats misschien al voldoende, anders maak je er gewoon nog een paar meer.

Op welke manier doe je dat precies? Je kan vanaf de digitale centrale (60116) niet een paar draadjes inpluggen.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Klopt, dat gaat niet zomaar. Je kunt natuurlijk de draden van de aansluitbox 60116 doorknippen en daarmee verder gaan, maar dat is wel een beperking als je nog eens zou besluiten die aansluitbox te verkopen.

Een makkelijke en prima oplossing is om nog een paar draadjes te bevestigen aan de andere kant van dezelfde rail waar je de aansluitbox op aansluit. Zolang je slechts op één andere plaats een aansluitpunt wilt, kun je met één bruine en één rode draad volstaan. Jouw baan is nog klein, ik schat dat draden van 0,5 mm2 voldoende zijn. De stroom loopt daar een stuk beter doorheen dan door de rails.

Als je meerdere aansluitpunten wil maken, kun je een eenvoudige ringleiding maken. Ook die moet ergens z'n stroom vandaan krijgen, en ook dat kan weer met een paar draden vanaf dezelfde rails als waarop je de aansluitbox aansluit.

Märklin verkoopt kabelschoentjes die op de lipjes onder de rails passen (20 stuks, art. nr. 74995). Die vind ik nogal aan de prijs, daarom gebruik ik de Vogt kabelschoentjes 3760a.67. Passen net zo goed. In het begin was het trouwens flink priegelen om er, met een platbektangetje, een draadje aan te bevestigen, maar gaandeweg werd ik er beter in. Inmiddels heb ik er zo'n 150 aansluitpunten mee gemaakt, zowel voor massa als baanstroom. Mijn ringleiding is 1,5 mm2, de korte aansluitdraadjes van ring naar rails 0,25 mm2 en daar zitten die kabelschoentjes aan. Je kunt de aansluitdraadjes ook aan de lipjes onder de rails solderen, dan heb je geen kabelschoentjes nodig. Maar dan is het wel iets meer werk om iets te veranderen.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Het is zelfs nog een oplossing de aansluitrail niet in de baan op te nemen maar 'los' (aan de onderkant van de baan) te monteren. Aan de rail bevestig je draden zoals Rob voorstelt, of je zet er verdeelplaatjes aan, een voor rood en een voor bruin. Daarop kun je dan de overige aansluitpunten maken met de baan.

Op deze punten kun je ook geïsoleerde secties (zowel massa als stroomvoerend) aansluiten totdat je seinen of S88-modules gaat aanschaffen. Dan neem je de draden weer los van de verdeelplaatjes en sluit je ze aan op de diverse artikelen.

Voordeel is ook dat je de aansluitrail met box eenvoudig demonteren kunt, als je later een (andere) centrale besluit aan te schaffen die niet overweg kan met de gleisbox/aansluitrail. Je sluit dan de digitale voeding (rood en bruin) van de centrale aan op de verdeelplaatjes. En klaar ben je; voorbereid op de toekomst!


Groeten en veel succes,

Peter
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Waar komt die aansluitrail vandaan? De 60116 is een los aansluitdoosje met 2 draadjes en 3 connectors. Ff open maken en een setje nieuwe draadjes erin, wat dikker, is toch voldoende?
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
 @citaat Och ja, er is alleen een 60116 box beschikbaar in dit geval, maar eh, aansluitrail 24088 bestaat ook. En je zou die zomaar in de baan kunnen opnemen, maar dan zit je ermee. Dus vandaar mijn gedachte...
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
De 60116 en de 24088 zijn niet uitwisselbaar. De 60116 is de gleisbox voor de MS2, de 24088 is de aansluitrail voor de MS1. De 60115 is de gleisbox voor de MS1!
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Ik kwam die schakeling tegen, Blikkentinus. Ik denk dat ik die ga toepassen. Ik weet nog niet welke 'grote' centrale ik ga nemen en bijkomend voordeel is dat je schakelspoor in zou kunnen wisselen voor een ander schakelspoor. Ik knip liever niet meteen draden door. Je weet nooit of de bom dan af gaat of niet...

Is het ook handig om seinen al voor te bereiden? Hoe ik die wil gaan doen weet ik nog niet. Op meerdere plekken heb ik gehoord dat actieve digitale sturing van seinen niet nodig is bij bezetmelding. Dan zou een sein gewoon h0 moeten geven wanneer het volgende blok bezet is, maar niet ook nog zelf een trein laten stoppen. Heb ik gelijk?
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Van Laurent begrijp ik dat aansluitrail en gleisbox niet uitwisselbaar zijn, maar het principe blijft min of meer hetzelfde, als je geen draden wilt doorknippen, dan kun je wel draden aan de bijbehorende rail monteren en deze doorleiden naar andere aansluitpunten op je baan. Het gaat vooral om het principe.

En dan de seinen. Als je gebruik maakt van een besturingsprogramma op de computer, stuurt deze de decoders in de locomotieven aan. Stroomonderbreking is dan niet meer nodig. Seinen zijn er alleen nog voor het mooi.
Mijn gedachte zou zijn niet te investeren in klassieke seinen met stroomonderbreking. Als je handmatig digitaal rijdt, bepaal jij waar een trein stopt. Het kan leuk zijn wel seinen neer te zetten en deze ook te bedienen. Ga je automatiseren dan kun je ze via de computer aansturen  en de treinen de opdrachten te laten krijgen die je wilt.

Groeten,

Peter
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Peter, lees nog eens goed wat ik schrijf. Wat jij zegt schrijf nadrukkelijk niet. Ik schrijf dat de 60116 niet met de 24088 uitwisselbaar is. Dit zijn onderdelen van 2 verschillende systemen.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Hoe ik het zie. Ik heb nu aansluitrail 24088 en daar zit een aansluitbox van de kabels aan vast. Dit is de gleisbox?
Aan de andere kant van de rail zitten de gebruikelijke lipjes om kabeltjes aan te sluiten of te solderen. Aan deze kan je toch de verbinding maken naar de ringleiding?
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
CiteerIk heb nu aansluitrail 24088 en daar zit een aansluitbox van de kabels aan vast. Dit is de gleisbox?

Dat is nu al een paar keer gezegd. De 24088 en de MS1 horen bij elkaar.
De Gleisbox 60113 (grijs) en 60116 (zwart) zijn alleen voor de MS2 (grijs of zwart).
De 24088 gewoon NIET gebruiken. (Dan kan er ook niets fout gaan)


John (VT601)
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Net andersom:

Citaat van: Ruured op maandag 11 mei 2020, 21:58:13Ik bestuur al digitaal met een MS1.

Dus wél de aansluitrail gebruiken, de topic starter hééft helemaal geen aansluitbox. Ik was ook even op het verkeerde spoor beland.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Hahahah. Voor alle duidelijkheid: ik heb een MS1 en een 24088.
En de ringleiding ga ik dus vastmaken aan de lipjes die nog vrij zijn van de 24088.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Nou, dan zijn we eruit... Zat ik niet eens zo fout met de kwalificatie 'aansluitrail' ... Want dat is hoe Märklin de 24088 noemt.
En mijn idee was, zoals Ruurd goed begreep: schroef die rail apart onder je baan, draadjes eraan naar de rails en rijden maar. MS1 kan er vrolijk ingeplugd.
En laten we die gleisbox maar voor wat-ie is! Ik had al gemist dat ie er zou zijn en het bleek ook zo te wezen.


De groeten,

Peter
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Al die naampjes. Wat ik dan eigenlijk zou willen is goede gedetailleerde aansluitschema's. Märklin heeft die voor zijn eigen spullen, maar zijn die er bijvoorbeeld ook van de de andere fabrikanten of zijn er schema's van aansluitingen met materiaal van verschillende fabrikanten? En waar zou ik die kunnen vinden?
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
@citaat
De meeste fabrikanten willen natuurlijk vooral dat je trouw bent aan hun merk, en dan helpt het niet om uitvoerig uit te leggen hoe je verschillende merken combineert.

Als je dat toch doet, moet je om te beginnen goed begrijpen waar je mee bezig bent. Zo niet, dan kan het zijn dat je het niet werkend krijgt, of dat er iets fout gaat, met schade. Zelf heb ik wat inbouwverlichting van Esu en verder alleen maar spullen van Märklin. Vind ik wel zo gemakkelijk. Desondanks kijk ik ook wel eens verder. Voor terugmelders denk ik aan een ander merk. En toen ik op zoek was naar een booster ben ik eens op de site van Littfinski beland en aan zijn informatie over het combineren kunnen vele andere leveranciers een voorbeeld aan nemen.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
hoi,

Citaat van: Ruured op zaterdag 16 mei 2020, 11:18:33
Al die naampjes. Wat ik dan eigenlijk zou willen is goede gedetailleerde aansluitschema's. Märklin heeft die voor zijn eigen spullen, maar zijn die er bijvoorbeeld ook van de de andere fabrikanten of zijn er schema's van aansluitingen met materiaal van verschillende fabrikanten? En waar zou ik die kunnen vinden?

Dat is per fabrikant verschillend. Sommige hebben uitgebreide informatie. Andere hebben een "algemene" schema's. Je zal er echt in moeten duiken wil je het allemaal gaan begrijpen. Märklin is daar echt geen uitzondering in.

Je rijdt dus nu al digitaal. Je hebt een MS1. Dan is de vraag: Als je automatisch wil rijden: Hoe trouw ben je aan Märklin? Want ben je heel trouw dan kost het je minimaal 700 euro omdat märklin voor het automatisch rijden alleen een CS3 / CS3+ in de aanbieding heeft.  Kijk je ook naar andere merken dan zijn er meer opties.

Groet Ronald.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Hoi,

In je openingspost wil je graag volledig geautomatiseerd gaan rijden.
Computergestuurd gaan rijden is dan de ideale optie.
Een CS3 of CS3+ zou ik, als ik jou was, dan niet kopen.
Waar ikzelf goede ervaring mee heb, is dan een ms2 met een cc-schnitte.
Dan ben je voor redelijk weinig geld prima in staat om geautomatiseerd te gaan rijden.
Je hebt dan nog wel terugmeldingunit nodig naar de computer, maar dat alles samen is goedkoper dan een CS3.

Groeten,
Ton.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
In eerste instantie wilde ik trouw blijven aan Märklin, want dan weet je dat alles zou moeten werken. Maar ja, de prijs...
Dus ik ben nu maar even verder aan het kijken en de suggesties die jullie doen klinken ook best interessant. Ik moet alles eens op papier zetten. En wanneer het weer kan naar de beurs in Houten voor wat advies.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
hoi,

Citaat van: Ruured op zondag 17 mei 2020, 12:37:08
In eerste instantie wilde ik trouw blijven aan Märklin, want dan weet je dat alles zou moeten werken.

Zet dat idee aub uit uw hoofd. Lees maar eens in de verschillende draadjes van mensen die problemen hebben om spullen van märklin aan elkaar te knopen. Märklin kent een rijke en beruchte geschiedenis op het gebied van digitaal rijden. Dat maakt dat niet "alles" zomaar aan elkaar te knopen is.

Citaat van: Ruured op zondag 17 mei 2020, 12:37:08
Ik moet alles eens op papier zetten. En wanneer het weer kan naar de beurs in Houten voor wat advies.

Verstandig. Houten zou voor mij niet de eerste plaats zijn. Als je weet wat je wil dan zou ik de mensen hier op het forum opzoeken die hetzelfde hebben. Dan vragen wat zij van hun apparatuur vinden. Hoe het werkt, wat wel en wat niet. Zij kunnen gebruikerservaringen geven. Dan een keer in het echt afspreken of gewoon via de telefoon.

Groet Ronald.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Nog even aangaande de diverse opmerkingen over bezetmelders: kijkend naar het baanontwerp is het geschikt voor treinverkeer in beide richtingen. In het schaduwstation en het station heeft dit effect op het indelen in secties. Zo heeft een spoor dat van twee zijden benaderbaar is aan beide uiteinden een stopsectie, en daartussen een remsectie. Noot: de stopsectie die voor de andere inrijdzijde  dient, kan eventueel als stopsectie gebruikt worden. Bezetmelder s zijn relatief goedkoop. Liever een paar teveel dan te weinig. Daarbij kunnen bezetmelders in d ebesturingsoftware voor tal van 'event driver' activiteiten zorgen (geluide, start andere treinrit, etc.).

Mvrgr
Robert
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
De middensectie hoeft niet als remsectie te worden uitgevoerd. De meeste, gangbare software kan met twee melders uit de voeten.
Zo wordt de eerste melder in de ene richting gebruikt als inrijmelder en kan de trein gaan afremmen tot hij de laatste melder bereikt, de stopmelder.
Een trein die de andere kant op rijdt zal in hetzelfde blok precies het zelfde doen, alleen zijn de stop- en inrijmelders precies omgekeerd gedefinieerd. Kwestie van aanpassen in de software, meestal door de rijwegen aan te geven. De ene kant op, heeft een  melder die functie, de ander kant op een andere, vaak het spiegelbeeld, maar dat zei Robert ook hierboven. Ik wilde alleen aangeven dat een aparte remsectie niet noodzakelijk is, ook niet bij tweerichtingsverkeer op hetzelfde spoor.

Groet,

Peter
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Mee eens, zo gaat het ook. Ik blijf evenwel voorstander van meerdere melders. Geeft in programmeren, etc. Meer flexibiliteit,

Mvrgr
Robert
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
 @citaat Daar zit wat in. Een melder extra kan handig zijn, maar uiteindelijk heb je meer S88 modules nodig en dat kost ook wat. Anderzijds: er zitten 16 meldcontacten op. Dus het kan zo maar zijn dat je een paar over hebt op een module. Dan kan je handig herschikken en wat extra secties in de rails maken.

Groet,

Peter
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
De richting waarop ik moet gaan denken kristalliseert zich al mooi uit. Dank voor het meedenken  :thumbup:

Voor wat betreft de hoeveelheid terugmeldsecties kan ik volgens mij niet overal drie doen lijkt mij. Vooral in het station niet tenzij ik zeer korte secties maak die korter zijn dan een lok of een rijtuig. Dat is toch niet helemaal handig?
In het schaduwstation zou het wel kunnen, maar daar heeft het optisch niet heel veel zin, want iets abrupter tot stilstand komen is daar minder een probleem.

Citaat van: ronaldkAls je weet wat je wil dan zou ik de mensen hier op het forum opzoeken die hetzelfde hebben. Dan vragen wat zij van hun apparatuur vinden. Hoe het werkt, wat wel en wat niet. Zij kunnen gebruikerservaringen geven. Dan een keer in het echt afspreken of gewoon via de telefoon.

Goed idee, wie mag ik bellen?  :D
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Je mag best bellen.
Maar t is duizend keer duidelijker als je het ook kunt zien.
Beste is met iemand af te spreken.

Voor dat soort zaken is het handig dat je dus je woonplaats in je account gegevens invult.


Mvg Robin
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
hoi

Citaat van: Ruured op maandag 18 mei 2020, 21:44:14
Goed idee, wie mag ik bellen?  :D

Je mag best bellen. Alleen ik weet niet of je wat aan mijn kennis hebt. Dit omdat ik waarschijnlijk niet "de gewenste oplossing" in huis heb  :)

Citaat van: Ruured op maandag 18 mei 2020, 21:44:14
Voor wat betreft de hoeveelheid terugmeldsecties kan ik volgens mij niet overal drie doen lijkt mij. Vooral in het station niet tenzij ik zeer korte secties maak die korter zijn dan een lok of een rijtuig. Dat is toch niet helemaal handig?

Kijk in de handleiding van de software wat de mogelijkheden zijn. 3 melders is heel overdreven. 2 melders per blok is standaard en veel programma's kunnen ook overweg met 1 melder per blok. Zelf zou ik eerst kijken in de software.

Groet Ronald.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Dat is op zich handig inderdaad. Ik heb dat geloof ik wel vermeld in mijn voorsteldraadje, in de buurt van Groningen.

Vanavond zitten kijken naar het cc-schnitte-voorstel van Ton. Dat lijkt een interessante variant te worden qua kosten en kwaliteit van de apparatuur. En ook nog eens een aansluitschema.

Ronald, dan ben ik ook wel benieuwd hoe jij rijdt/het hebt aangepakt.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Citaat van: Ruured op maandag 18 mei 2020, 21:44:14
....
Voor wat betreft de hoeveelheid terugmeldsecties kan ik volgens mij niet overal drie doen lijkt mij. Vooral in het station niet tenzij ik zeer korte secties maak die korter zijn dan een lok of een rijtuig. Dat is toch niet helemaal handig? In het schaduwstation zou het wel kunnen, maar daar heeft het optisch niet heel veel zin, want iets abrupter tot stilstand komen is daar minder een probleem.
....

Er zit een verschil tussen 'blokken' en 'terugmeldsecties'. Ieder spoor in je station is één blok (of bij hele lange sporen twee blokken aaneengesloten). Één blok voorzie je van één of meerdere terugmelders. De lengte van een terugmelder (of terugmeldsectie) bepaal je zelf binnen het blok. Een terugmelder kan zich beperken tot het kortste stukje rails dat in het blok ligt, maar je kunt natuurlijk ook langere melders maken. En het is hier al aangegeven: met één melder kunnen besturingsprogramma's al overweg, maar minimaal twee melders (inrij- en stopmelder) heeft de voorkeur. Als je in mijn eerdere post hier mijn link volgt kun je samengevat lezen wat een programma als iTrain verwacht aan melders.

Mvrgr,
Rob.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
hoi,

Citaat van: Ruured op dinsdag 19 mei 2020, 23:06:48
Ronald, dan ben ik ook wel benieuwd hoe jij rijdt/het hebt aangepakt.

Ik heb 2-rail en rijd uitsluiten met het DCC-protocol. Dus het is allemaal wat "goedkoper" uitgevoerd. Ik heb een aantal systemen. Ik ben begonnen met een Multimaus-setjes met een S88XpressNetLi van Wim Ros / Karst Drenth. Daarmee kan je (goedkope) multimaus aan je PC koppelen. De S88XpressNetLi heeft ook de mogelijkheid om s88-N-melders er aan te hangen. Deze hele opzet kost iets van 100 - 120 euro dan kan je al met de PC je baantje besturen. Dat is eigenlijk nog steeds de basis voor mij. Omdat ik vrij goedkoop een IB op de kop kon tikken is een tweede optie om het via de IB te doen. Met een Rosoft LocoNet-interface. De bezetmelders koppel ik dan gewoon aan de IB  :)

Als ik echt gek zou doen kan ik eventueel nog via de witte z21 gaan regelen Daar heb ik al mee lopen experimenteren. Zeker als een vorm van een "stellpult" / bedieningstableau in iTrain voor een beursbaan. Maar eerst uitgeprobeerd op mijn eigen baan.

Omdat de baan niet zo groot is heb ik nog wel eens wat extra bezetmeldpunten. De baan zelf heb ik in principe "blokken" met 1 of 2 secties. De "wisselstraten" hebben ook een meldpunt. Dat is meer om een "extra" draad in de ringleiding te besparen. Een positief deel is dat ik de wisselstraat in de melding heb zitten. Dat is niet echt nodig, een goed programma houdt bij wanneer een wisselstraat vrijgegeven kan worden. Met een meldpunt in de wisselstraat kan het wat eerder. In mijn bouwdraadje staat links en rechts wel wat uitgelegd.

Groet Ronald.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Het is zeker aan te bevelen om langere baandelen in blokken te splitsen. Dit maakt het Mogelijk om delen van het baandelen tijdens een treinrit vrijste geven, hetgeen het dynamisch rijgedrag ten goed komt!

Ik gebruik op rangeersporen ook 2 korte bezetmeldpunten aan het einde:

De voorste als stopsectie bij inrijden met sleep
De achterste als er al een sleep tot op het voorste punt staat en een loc rijdt in om te koppelen. Het achterste bezetmeldpunt is dan stopsectie.

Functioneert prima!

Mvrgr
Robert

Mvrgr
Robert
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Dank allen nogmaals voor het meedenken. Heel verhelderend.
Zodra ik mijn bestelde rails krijg, kan ik er eindelijke mee aan de slag, wacht daar al drie weken op grrrrr.
Ik zag dat er 27 juni weer een nieuwe modelbeurs in Houten is (er vanuit gaande dat die gewoon door kan gaan) en ik ga daar toch eens kijken. Tot nu toe ook nog nooit geweest. Daar ook kijken wat met digitaal te bieden heeft.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
 @citaat De beurs gaat niet door hoor. Dat mag pas na 1 september.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
 @citaat Ook dat is nog niet helemaal zeker.
Re: Mijn plan digitaal aansluiten, wie filosofeert mee?
Misschien is het dan handiger dat die informatie van de website gehaald wordt voordat zich er meer mensen op gaan verheugen.