Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

lok staat op dezelfde plek stil

Gestart door wouter donderdag 21 mei 2020, 16:57:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lok staat op dezelfde plek stil
ik heb een lok die steeds op dezelfde plek op de baan stil staat
gewoon tijdens t rijden
andere loks doen dat daar  niet
ik heb de rails daar al schoongemaakt
wat kan ik nog verder doen ?
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Welke lok, merk, type,
Marklin heeft weleens stugge bedrading er in gezet samen met slechte kwaliteit soldeer, breekt makkelijk en dan blijft een lok soms op een bepaalde plek staan , openmaken en controleren.

Gr. Jan
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Citaat van: wouter op donderdag 21 mei 2020, 16:57:57
stil staat gewoon tijdens t rijden
Stil staan tijdens het rijden... ;)
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Het is me al een tijdje niet overkomen, maar als ik dat heb en rails schoonmaken helpt niet, is mijn volgende actie om de onderkant van de loc maar eens schoon te maken. Er wil wel eens wat vuil zitten. Waarom dat dan net op die ene plaats tot een slechte stroomtoevoer leidt, weet ik ook niet precies.

Als schoonmaken van de lok niet helpt, verwissel ik de railstukken in kwestie, om erachter te komen of diezelfde rails op een andere plaats hetzelfde probleem oplevert. Zo ja, dan is blijkbaar de rails toch niet goed schoon. Kan gebeuren. Als het daarentegen met andere rails op de oorspronkelijke plaats ook niet goed gaat, kun je nog een paar extra draadjes naar de ringleidingen proberen.
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Heeft de loc een korte sleper?
Misschien even geen goed contact met de puko's.
Heb ik ook gehad, toen klein beetje de puko's geschuurd en het probleem was verholpen.

Groeten,
Ton.
Re: lok staat op dezelfde plek stil
Het probleem is bij mij ook gekend. Een digitale loc vraagt een mooie constante spanning. Ik doe twee dingen
1. Het sleepcontact en de onderkant van de loc goed schoonhouden, vetvrij maken en de sleper misschien even afnemen om mogelijks overtollige olie tussen sleper en loc te verwijderen. Dus ook nooit overdrijven met smeren...
2. Er voor zorgen dat de sleper de juiste druk heeft op de puko's: de sleper moet 2 mm uit de wielen van de loc steken. Zorg er ook voor dat de sleper mooi recht is. Defecte of versleten slepers (brandvlekken, ingeslepen door intens gebruik) vervangen.