Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Busch AKI aansluiten

Gestart door ramdani maandag 11 mei 2020, 18:46:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2012

offline
Busch AKI aansluiten
hallo,


kan ik een Busch AKI 5968 rechtstreeks aansturen met een DR4018?
ik heb al veel schema's gezien,maar ik ben er niet veel wijzer van geworden :(


mvg,
Michel
Re: Busch AKI aansturen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Busch AKI aansturen
Hoe bedoel je met aansturen? Aan / uitzetten zal vast wel lukken. Maar reageren op bijvoorbeeld aanwezigheid van de trein bij de overweg zal je dan anders moeten regelen. Mogelijk via een bezetmelder en een actie in de centrale of de software.

Groet Ronald.
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2012

offline
Re: Busch AKI aansluiten
Aansturen via iTrain en de nodige aanpassingen doen in de Dr4018 is duidelijk.
Kan ik die Aki rechtstreeks aan de Dr4018 hangen zonder die print van Busch te gebruiken?


Mvg,
Michel
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Busch AKI aansluiten
De print van Busch zitten ook weerstanden op die voor de LED's in de AKI nodig zijn. Als je die print niet wil gebruiken zal je minimaal weerstanden bij de LED's moeten plaatsen. Echter weet ik zo niet of de Dr4018 ook alleen de Busch AKI palen kan aansturen. De LED's in de AKI zitten op een bepaalde manier intern aan elkaar doorverbonden en ik denk niet dat de Dr4018 daarmee samen kan werken. Net de handleiding van de Dr4018 even snel bekeken, ik ben er voor 95% van overtuigd dat je de palen niet direct kan aansturen zonder de elektronica van Busch.
Re: Busch AKI aansluiten
Met de handleiding van Busch is dat wel na te gaan.
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Busch AKI aansluiten
Je kent natuurlijk dit draadje bij de buren?
Dat gaat niet over de DR4018, maar is wel verhelderend t.o.v. de Busch handleiding, en over wat je nog meer kunt doen om iets aan de praat te krijgen.
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Busch AKI aansluiten
Citaat van: ramdani op maandag 11 mei 2020, 20:20:42
Aansturen via iTrain en de nodige aanpassingen doen in de Dr4018 is duidelijk.
Kan ik die Aki rechtstreeks aan de Dr4018 hangen zonder die print van Busch te gebruiken?


Mvg,
Michel

Hang een relais aan je 4018 en laat het knipperen lekker aan dat busch kastje over.

Ik heb ooit een printje met relais gemaakt om van wit knipper naar rood knipper om te schakelen.
Werd bestuurd door de trein. Een bezetmelder/contactrails zet het relais aan als er een treinwiel op stond.

Zoek dat draadje op en je hebt het schema om direct of via een 4018 de boel om te schakelen.
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2012

offline
Re: Busch AKI aansluiten
 8o ik zie dat Jan al pagina's vol heeft geschreven over Aki's en aanverwante dingen :thumbup:


alle info een beetje proberen  te verwerken die op dit forum en op het Beneluxspoornet staat (valt niet mee als je niks weet van electronica);


dan combineer ik de volgende elementen:
dr4018 + relais dat naar min schakelt (bv. Viessmann 5227) + Busch print


mvg,
Michel













Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2017

offline
Re: Busch AKI aansluiten
Wat Hero aangeeft is de makkelijke optie, een andere zou kunnen zijn om de DR4018 het knipperen te laten doen. Er zit een CV configuratie in om dat te doen, je moet alleen wel een weerstand gebruiken om de stroom door de led te beperken.
Zie maar eens de volgende video over de verschillende functies.

Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Busch AKI aansluiten
Citaat van: ramdani op dinsdag 12 mei 2020, 16:28:02
8o ik zie dat Jan al pagina's vol heeft geschreven over Aki's en aanverwante dingen :thumbup:
Het grote probleem van een forum is dat zinloze maar ook de zinvolle dingen zoek raken, tenzij ze in een wiki belanden (waarin ze ook zoek raken, maar op een andere manier).  Mijn pagina's vol waren misschien zinloos. Maar ik vond het een poging waard, om alles nog eens bij elkaar te plaatsen (een fenomenologische methodiek, zogezegd).

Ga je kijken naar de praktische aanpak, dan kom je terecht bij Hero, vooral omdat dat echt zijn ding is. Ik ben meer de theoreticus: biedt me een uitdaging en ik los 'm theoretisch op. Ga met die oplossing naar Hero, en hij vertelt je hoe je dat concreet bouwt of aansluit.  :D
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2012

offline
Re: Busch AKI aansluiten
hallo,


nog even meegeven dat de AKI werkt met de combi DR4018/Viessmann 5227/Busch print;
aansturing zoals een rood/groen sein;


aangesloten volgens het schema van Hero  :arrow: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30656.msg1373650#msg1373650


mvg,
Michel
Re: Busch AKI aansluiten
Waarom een extra relais gebruiken als je een AKI met 2x rood, 1x wit en zelfs een bel, direct door de DR 4018 aan kunt sturen?

Op de site van Digikeijs vind je een toepassingshandleiding voor de DR 4018 en daar staat onder 5.1.1 beschreven hoe je de DR 4018 moet configureren voor een Koeienkop en een AKI.
Het was even puzzelen hoe dat function mapping werkt maar mij is het (zij het zonder wit en bel) gelukt, incl. fading(!) en (icm RocRail) rijrichting afhankelijk in- resp. uitschakelen.
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2012

offline
Re: Busch AKI aansluiten
 @citaat2 het gaat hier wel over de Busch AKI, en die zit anders in elkaar :arrow:


Citaat van: NL-modelspoor op maandag 11 mei 2020, 20:35:11
De print van Busch zitten ook weerstanden op die voor de LED's in de AKI nodig zijn. Als je die print niet wil gebruiken zal je minimaal weerstanden bij de LED's moeten plaatsen. Echter weet ik zo niet of de Dr4018 ook alleen de Busch AKI palen kan aansturen. De LED's in de AKI zitten op een bepaalde manier intern aan elkaar doorverbonden en ik denk niet dat de Dr4018 daarmee samen kan werken. Net de handleiding van de Dr4018 even snel bekeken, ik ben er voor 95% van overtuigd dat je de palen niet direct kan aansturen zonder de elektronica van Busch.
Re: Busch AKI aansluiten
Ik heb even gezocht naar het aansluitschema van dat ding en dan zie ik dus een mooi voorbeeld van 'hoe maak ik mijn klanten afhankelijk van mij' (lees: dure onderdelen).

Het lijkt erop dat ze de rode leds laten knipperen door die anti-parallel te zetten, een eigen + en min te geven en die vervolgens telkens om te polen.

Hoe je iets simpels moeilijk kan maken . .

In dat geval heb je niets aan de functionaliteit van de 4018
Re: Busch AKI aansluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Busch AKI aansluiten
Citaat van: R.C.Grootveld op maandag 11 april 2022, 21:31:58
Het lijkt erop dat ze de rode leds laten knipperen door die anti-parallel te zetten, een eigen + en min te geven en die vervolgens telkens om te polen.
Daarom verwees ik (11 mei 2020) naar dat draadje bij buren.
Op de 5e pagina, #69, is het Norway13 gelukt om zo'n AKI om te bouwen (laatst bewerkt: 27 november 2020), t.b.v. de DR4018.
De hoofdredenen zijn dat de Dr4018  een gemeenschappelijke "plus" heeft, en (wat Rob Grootveld ook aangeeft) dat de Busch ledjes op een bijzondere manier worden aangestuurd.

Voordeel van die Norway13-ombouw is dat je het Busch knipperapparaat niet meer nodig hebt.
Het nadeel ervan geeft hij zelf aan: het gepriegel.