Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino

Gestart door ~TomM maandag 11 mei 2020, 16:59:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
In mijn andere topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78086 ben ik druk bezig aan de bouw van mijn baan. Al doende leert men en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn huidige ontwerp niet veel zekerheid bied in de toekomst.

Het nieuwe plan, is daarom ook volledig modulair, opgebouwd in de breedte uit 2 modules van 60 elk centimeter breed, voor een totale baanbreedte van 120. Het is de bedoeling dat ook het schaduwstation modulair wordt en de baan volledig uit elkaar kan. Dit om eventuele verhuizingen te overleven en overal goed bij te kunnen ten alle tijden.

De baan heeft een groot station, een stad boven op het schaduwstation, een industriegebied, een klein locdepot en een kolenmijn.
Ik heb er ook voor gekozen alle krappe bochten waar personenrijtuigen rijden te verbergen, in bijvoorbeeld heuvels. Dit omdat ik bij mijn huidige baan merk dat die krappe bochten er niet uit zien.....
Ook heb ik gemerkt dat hoogteverschil een interessant onderdeel is van een baan. Daarom heeft het nieuwe ontwerp een parade spoor voorlangs lopen op een lager niveau. De industrie bevind zich iets hoger dan de rest van de sporen. En de stad op de achtergrond bied ook veel mogelijkheden om hoogteverschil te introduceren.

Het zichtbare gedeelte:


Het schaduwstation en de aansluiting op het paradespoor, de 2 keerlussen maken het mogelijk om te draaien vanuit beide richtingen:


Ik ben enorm benieuwd naar jullie feedback en hoor graag andere ideeën!
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Als ik naar je (schaduwstation)ontwerp kijk, dan denk ik dat je rechts rijdt.

Je huidige baan is enkelspoor, en daar waar die dubbelsporig is, is de buitenste boog stijgend (toevallig linksrijdend), en de binnenboog dalend gebruikt. Als ik de tekening goed lees.

Dit ontwerp is dubbelsporig. En dan maak je meestal een keus.
Maar met name dat schaduwstation met een keerlus per richting, verbaast me.
Afijn, dat is ook een keus.

In de rest van de redenering kan ik me goed vinden. Ik doe iets vergelijkbaars, ook om het geheel én mobiel te houden (in geval van verhuizing moet elk segment door een trapgat passen), en erbij te kunnen (ondanks de tafeldiepte, en te korte armlengte).

Een voorganger in dit forum (Riny Smetsers) zette bovensegmenten op pootjes om ze weg te kunnen halen bij calamiteiten, een variant  is die van WouterL wegneembare luiken in het landschap.
Wil TweeenDrie toonde ooit dat de plaat boven z'n schaduwstation scharnierbaar was. Als hij eraan werkte kon hij 'm schuin zetten. Weer een ander zette luiken met magneten vast aan de voorkant van de baan.

Als je een voorsegment en een achtersegment neemt, zorg dan dat je die segmenten afzonderlijk kunt weghalen. Je hebt een rechte achterwand, dus dat moet simpeler te realiseren zijn dan bij mijn schuine dak.
Hetzij opstaand scharnierend, hetzij met katrollen recht optakelbaar.
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Jan22 hartelijk bedankt voor het meedenken! Ik wil inderdaad alleen rechts gaan rijden. Dat betekend dat het schaduwstation vanuit 1 richting maar volledig gebruikt kan worden. Vandaar de keerlussen. Wat bedoel je precies met 'Dit ontwerp is dubbelsporig. En dan maak je meestal een keus.'? Denk je dat de keerlussen overbodig zijn of problemen opleveren?

Om de voorkant en de achterkant afzonderlijk weg te kunnen nemen wil ik het geheel denk ik op wielen zetten zodat ik de baan van de muur kan rijden, om zo bij de achterste segmenten te kunnen. Bedankt voor de tip!


Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Citaat van: ~TomM op maandag 11 mei 2020, 18:04:32
Denk je dat de keerlussen overbodig zijn of problemen opleveren?
Hoeveel keerlussen je wilt, is een keus. Problemen? Misschien. Elk kruisend spoor levert potentieel een tijdvertragende factor op. Dus daarom kijk ik naar kruisingen en engelsmannen.

Anderzijds, jij rijdt met arduino en Rocrail, dus je houdt van puzzelen. Komt wel goed, denk ik.
Ik hou ook van puzzelen, maar rij analoog, dus moet met iets meer beperkingen leven. :D
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Mmm, daar heb je gelijk in, toch nog even sleutelen om te kijken of ik de tijdvertragingen minimaal kan houden...
Rocrail lost dit soort problemen aardig goed automatisch op, maar het ziet er natuurlijk altijd beter uit als de treinen niet stil staan op het paradespoor om te wachten op een omkerende trein.
Nog even puzzelen dus, geen probleem  :)
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Citaat van: ~TomM op maandag 11 mei 2020, 19:53:55
op het paradespoor om te wachten op een omkerende trein.
Hangt ook af van de lengte van een trein, want als die trein op het "verborgen" spoor kan wachten, is er minder loos. Als ik kijk naar de opstelsporen in je harpvorm, dan kan dat.

Ik wil zelf treinen tot circa 2,2 meter kunnen stallen. En door ruimtegebrek doen ze dat (tot 3 treinen) achter elkaar, en naast elkaar (3-4 sporen, in het totaal 11 opstelblokken).
Ik heb daarom geen harpvormig schaduwstation (want elk opstelblok werd hoe dan ook altijd te kort).
Jij wel, dus je gaat uit van korte treinen.

Ik heb afgezien van keerlussen. Het schaduwstation zelf vormt de  (enige) keerlus in van half-hondebot vormige baan. Dat zou in theorie bij jou baanvorm ook kunnen. Maar dat was mijn keus, passend bij mijn wensen. En gezien je tekening heb je andere wensen, onder andere meer onvoorspelbaarheid (t.a.v. wat er langs kan komen op de paradebaan).

Mijn paradebaan (dubbelspoor) bevindt zich halfweg schaduwstation en kopstation, en bevat een wisselstraat naar/van een enkelsporige aftakking (naar opstelsporen voor pendeltreinen), en dat leidt absoluut tot vertragingen (geen engelsman, geen kruising, maar wel drie boogwissels). Analoog is dat een soort sudoku-op-zich om op te lossen, maar met RocRail mag het geen enkel probleem vormen. In jouw tekening bevat het schaduwstation ook van die opstelsporen met stootblokken. Daar zul je dus ook al een oplossing voor hebben bedacht.
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Ik vind dit wel een heel erg leuk ontwerp! Er zullen vast nog wel wat puntjes te verbeteren zijn maar vaak kom je daar pas achter als je gaat rijden en dan kan het plan altijd nog gefinetuned worden.
Relatief groot station, BW, paradetraject, schaduwstation met doorrij én keermogelijkheden. En dat allemaal op een niet heel groot oppervlak. Top! Automatisering wordt ook nog een leuke klus lijkt me. Ik zeg: lekker gaan bouwen!
Is het trouwens een bewuste keuze om 3 perrons te plannen? Je zou ook met 2 uit kunnen komen; wellicht zelfs realistischer.
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Laten we even wat nummers toevoegen. Sporen 1 t/m 5 (blauw), perrons 1,2,3 (rood).
Dan schrijven we misschien minder langs elkaar heen?  O:-D
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Zo moeilijk was mijn suggestie toch niet, Jan?
Maar oké: een perron tussen spoor 2 & 3 en eentje tussen 4 & 5. Er even van uitgaande dat aan het station een perron zit voor spoor 1.
Moet er wel weer wat met onderlinge spoorafstanden gepuzzeld worden. Maar ik denk dat de moeite waard is; te veel perrons verpesten het uitzicht op de treinen.
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Citaat van: Hanzi op woensdag 13 mei 2020, 12:53:26
te veel perrons verpesten het uitzicht op de treinen.
Daar heb je een punt  :D
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Daar had ik nog niet aan gedacht, minder perrons is makkelijk te realiseren! Ik ben ook nog aan het puzzelen met het industrie gedeelte......
Nog niet helemaal tevreden met het huidige verloop. Terug naar de tekentafel dus.
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Hoi Tom,
Uiteraard kan alles in de modelbouwwereld en als het past, lukt het ook om het te bouwen (schaduwstations).
Jouw vraag is wat wij er van vinden. Je kunt met het voorliggende plan heel veel verschillende treinbewegingen uitvoeren, je kunt zowel keren en in de richting terug rijden waar je vandaan komt als ook 'gewoon'  rondjes rijden. Je hebt dus met al die verdekte sporen voor jezelf vel rijwegen gemaakt, waarbij de vraag is of het je bedoeling is om treinen kris-kras overeen traject te laten rijden.

Als dat je achterliggende gedachte is, dan is het plan prima. Wat mij echter opvalt is dat de aanleg ten koste is gegaan van opstelmogelijkheden in je schaduwstation. De sporen zijn relatief kort, maar vooral: je hebt heel veel spoor nodig om je treinbewegingen uit te kunnen voeren. Veel spoor waar je bovendien niets van in het zicht hebt. Zelf ben ik meer van het principe dat een trein het station verlaat en uit dezelfde richting terug komt. Zeker in NL kunnen treinen niet eens een rondje rijden op het spoor. Dus mij voorkeur (maar dat is persoonlijk) zou uitgaan van het hondenbot-principe. Hierdoor kun je zowel links als rechts van het station ruimte maken voor 2 grotere schaduwstations en heb je geen extra spoor nodig om te keren. De afwisseling zit dan niet in het alle kanten opsturen van een trein, maar in het afwisselen van gehele treincombinaties die je een tijdje uit het zicht parkeert.

gr. Gertjan
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Hallo Gertjan,

Bedankt voor je input! Ik had altijd in mijn hoofd dat wanneer treinen omkeren, dit er onrealistisch uitziet.
Dit omdat de trein dan nergens heen lijkt te gaan maar gewoon omkeert.
Wat ik me niet besefte is dat de trein gewoon uit het zicht geparkeerd kan zijn als ik een 2e schaduwstation maak.
En inderdaad, in Nederland kun je ook geen rondje rijden, als dat al zou kunnen is ook de duur van een rondje veel te kort op mijn beoogde ontwerp.
Ik ga je tips zeker meenemen!



Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Met alle tips een nieuw plan kunnen maken, gelet op minimale tijdsvertraging (het dubbelspoor is volledig gescheiden) en de lengte van het schaduwstation. Het plan is technisch gezien nu een hondebot.
Al met al ben ik erg blij met de simpliciteit van dit plan en de grote opstel capaciteit in de schaduwstations.

Het station (midden onder), het depot en ruimte voor industrie en het opstellen van goederenwagons in de rechter bovenhoek:


Het eerste schaduwstation:


Het lager gelegen paradespoor:


Het nog lager gelegen tweede schaduwstation:


Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Mooie en functionele vereenvoudiging; ook een stuk eenvoudiger te automatiseren!
Maar kom je niet in de knoei aan de linkerzijde met je eerste schaduwstation en het lager gelegen paradespoor?
Misschien dat het wat minder stijf wordt als je het grote station enigzins schuin (15°) legt(?).
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Hi Tom,
Zelf vind ik het een hele verbetering. Kijk idd nog even naar de hoogten en de hellingshoeken van de sporen richting schaduwstations.

Daarnaast zou je het station nog wat kunnen aanpassen. Nu je vanuit beide richtingen het station binnen kunt komen, lijkt het mij dat je ook optimaal van alle opstel en rangeersporen gebruik wil maken. Nu zijn de 'bovenste' sporen alleen gekoppeld aan het bovenste doorgaande spoor en de 'onderste' sporen alleen aan het onderste doorgaande spoor. Ik denk dart je nog een paar verbindings/overloopwissles toe moet voegen.

gr. Gertjan
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Bij het ontwerpen van de houtconstructrie kwam ik er achter dat 2 schaduwstations eigenlijk niet paste, ik heb alle hellingen wat versoepeld en wat opstelsporen opgeofferd in het schaduwstation. Ook kunnen vertrekkende treinen nu zonder kruisingen nodig te hebben hun richting bepalen (eerst paradespoor, dan station óf eerst station dan paradespoor).
Het paradespoor is volledig behouden, echter is het station wat er achter ligt wat schuin gelegd, bedankt voor de tip Hanzi!
De draaischijf is verhuisd naar een in mijn ogen logischere plek en ik heb een verbinding tussen de 2 stations helften toegevoegd

Het station met klein depot en opstelspoortjes voor industrie op niveau 0 en het paradespoor ervoor op -12cm.
.

De afdalingen naar het schaduwstation op -18cm, en de klim van het paradespoor naar de hoofdbaan.
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lengte van linker sporen in schaduwstation zijn erg kort. Ik zou ze laten doorlopen en pas na de bocht onderaan een wisselstraat leggen
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Is dit geen beter idee voor het schaduwstation?
Let niet op de details, dit is gemaakt in 'luie modus', Wintrack heeft de rails gekozen; het gaat hem puur om het principe:
Re: Nieuw baanplan | Tijdperk 2/3 | Arduino
Na het doorrekenen bleek een maximum stijgings percentage van 3.5% niet haalbaar met het vorige plan, dus wat aanpassingen gemaakt, ook even de juiste railtypes toegepast:

Stationslaag nog een beetje aangepast:


Eerste onzichtbare laag aangepast om constructie makkelijker te maken:


Schaduwstation verlaagt met klimspiraal voor betere bereikbaarheid: