Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail

Gestart door ToKo maandag 11 mei 2020, 16:58:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie Allen,

Ik heb een CS3+ & M83 [60831] & C-rail
1) Hoe programmeer ik de M83 in de CS3+?  [DCC] Als ik "MFX zoek" doe, dan vindt ie niets!  De dipschakelaar staat met 10 op ON.
2) Ik wil op de M83 een 3 weg wissel [MM, adres 9 en zou zelf adres 10 aanmaken] [met 2x wissel aandrijving 74490] aansluiten.

Kan / wil iemand mij dit stap voor stap uitleggen. Mij lukt het niet.
Groetjes
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Met mfx ga je niets vinden als je dip 10 aan hebt, hij staat nu namelijk op DCC ingesteld. Maak daarvoor een nieuwe meervoudige wisseldecoder aan op DCC en ga die in het meest rechter tabblad bewerken. Dan kan je de CV's zoals in de handleiding genoemd staan bewerken.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Met de 60831 ga je niets vinden met mfx zoeken, want deze decoder heeft dat nog niet.
Dus handmatig aanmaken in de CS3.

Als je in de CS3 vervolgens een driewegwissel aanmaakt met het eerste gewenste adres, dan maakt de CS3 zelf het tweede adres aan . 9 en 10 zouden moeten passen op een m83/k83.

Dus eerst de m83 instellen op groep 9-13 en dan de wissel aanmaken.

John
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie all,

Dan stap voor stap.
1) Ik sluit de M83 aan de programmeerrail met de dipschakelaars 1 en 10 op ON.
2) Moersleutel -> Bewerken.
3) Artikel toevoegen.
4) Overige Artikelen.
5) Vraag: Welk Symbool kies ik dan?
6) Ik geef dat Symbool een Naam.
7) Naast de Naam zet ik het op DCC - Adres 1?

De 3-wegwissel heb ik al aangemaakt op MM - Adres 9.
Of dien ik die te zetten op DCC - Adres 9?

Tot zover. Ben ik dan juist bezig of helemaal verkeerd?
Groetjes
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Heel toevallig heb ik ook een driewegwissel op adressen 9+10 via een m 83. Ik heb er even een foto'tje van gemaakt. Het is wel een 60832. Misschien maakt dat voor het programmeren iets uit, maar misschien is het enige verschil dat de 60832 automatisch herkend wordt.

Citaat van: ToKo op maandag 11 mei 2020, 18:06:49
Hoie all,

Dan stap voor stap.
1) Ik sluit de M83 aan de programmeerrail met de dipschakelaars 1 en 10 op ON.
Nee, dipswitches 1 en 2 op ON. Terwijl je de stand van de dipswitches verandert, mag de m 83 geen stroom krijgen, dus even de centrale op STOP zetten.
De 60832 kun je zowel met switch 10 op ON als op OFF programmeren. Of dat bij de 60831 ook kan, weet ik niet, dat moet je uitproberen. Als het niet werkt, dan moet switch 10 blijkbaar op ON staan tijdens het programmeren.

Citeer2) Moersleutel -> Bewerken.
Dat is goed, maar vanaf hier moet je kiezen voor "Artikellijst bewerken" aangezien de 3-wegwissel al in de centrale staat. Die 3-wegwissel selecteer je, en de decoder verander je in een "nieuwe meervoudige decoder". De 3-wegwissel heb je al op adres 9 staan, dat moet zo blijven. Adres 10 krijg je er automatisch bij. Als je de decoder verder goed hebt ingevoerd, heb je ook meteen magneetartikelen op adressen 11 en 12 in de lijst van de centrale. Die kun je veranderen, of verwijderen als je die uitgangen van jouw m 83 niet gebruikt.


Citaat van: ToKo op maandag 11 mei 2020, 18:06:49
7) Naast de Naam zet ik het op DCC - Adres 1?
DCC kies je alleen als je dipswitch 10 van de m 83 op ON hebt staan. Het adres van de decoder hoef je niet op te geven, dat is vanzelf gebeurd doordat je hem aan de driewegwissel op adres 9 hebt gekoppeld.


Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie allen,

Allen bed tot zover.
Ga met de 1e stappen aan de gaan.
die dipschakelaar op 1 & 2 eye-opener.
Gr.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 11 mei 2020, 18:36:26Het is wel een 60832. Misschien maakt dat voor het programmeren iets uit, maar misschien is het enige verschil dat de 60832 automatisch herkend wordt.
Ik heb het nog eens nagekeken en er zijn nog een paar verschillen. Voor een 60832 heeft de CS 3 speciale schermen om van alles in te stellen en je kunt hem zelfs programmeren terwijl de decoder gewoon is aangesloten op de baan (=POM). Voor een 60831 zijn er geen speciale schermen - tenzij die er met de laatste CS3-update zijn gekomen; die heb ik er nog niet op gezet. De 60831 kan alleen geprogrammeerd worden door middel van CV-waarden, waarbij de decoder aan het programmeerspoor aangesloten moet zijn.
Via CV's programmeren is helaas veel omslachtiger dan met de schermen voor de 60832 en bovendien kun je daar gemakkelijk fouten bij maken. Vóórdat ik een CS 3 had, heb ik eens een 60832 geprogrammeerd met een MS 2. Daarmee kan dat ook alleen maar via de CV's. Ik ben er uren mee bezig geweest om mijn driewegwissel goed te laten werken. Nadat ik een CS 3 had gekocht, heb ik meerdere keren wat veranderd aan de baan, en daarbij verschillende m 83's (opnieuw) geprogrammeerd. Nadat ik het juiste scherm had gevonden, was dat een fluitje van een cent.

Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 11 mei 2020, 18:36:26De 60832 kun je zowel met switch 10 op ON als op OFF programmeren. Of dat bij de 60831 ook kan, weet ik niet, dat moet je uitproberen. Als het niet werkt, dan moet switch 10 blijkbaar op ON staan tijdens het programmeren.
Volgens de handleiding kun je een 60831 zowel onder DCC als MM programmeren om een driewegwissel te bedienen, dat detail is niet anders dan bij een 60832. Desalniettemnin heb ik destijds met de MS 2 mijn 60832 onder DCC geprogrammeerd. Ik weet niet zeker meer waarom dat was, maar vermoed dat het met de MS 2 niet anders kon. Wat dat betreft is de CS 3 beter. Na het programmeren heb ik dipswitch 10 weer OFF gezet en vanaf dat moment kon ik de driewegwissel met MM schakelen.

Een suggestie: sluit de driewegwissel aan op de m 83 op de uitgangen 1 en 2, maar voer in de CS 3 een nieuwe, gewone wissel in op adres 9 en geef aan dat die wissel door een nieuwe meervoudige decoder geschakeld wordt. Aangenomen dat je de driewegwissel in de CS 3 ook al op 9 hebt staan, zal dat een waarschuwing opleveren over dat adres, maar die kun je gewoon negeren. Als het goed is, kun je nu zonder programmeren de helft van de driewegwissel schakelen op adres 9, ofwel door het schakelen van de net ingevoerde nieuwe wissel. Als dit inderdaad zo werkt, weet je zeker dat de CS 3 het juiste signaal naar de m 83 kan sturen op het gewenste adres. Daarna kun je in de CS 3 met de driewegwissel en de CV's van de decoder aan de slag. Als je wilt, kun je die extra ingevoerde wissel gewoon weer verwijderen uit de CS 3 als je hem niet meer nodig hebt.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hallo Rob,

Ik heb de M83 aangesloten op programmeerspoor met dipschakelaars 1,2 & 10 op ON.
Vervolgens spanning en naar bewerken, artikel bewerken, 3-wegwissel 9 gekozen en naar installeren.
Vervolgens spanning er af; 3WW aangesloten op M83. Links op poort 1 [2 blauwe draden] en Rechts op 2 [2 blauwe draden en de 2 gele in het midden, vlg tekening]
Links en Rechts doen het. maar rechtdoor niet. Als ik op rechtdoor klikt, springt ie op linksaf.
Draden verwisseld, andere 3WW genomen, etc. [1 uur mee bezig!] Geen resultaat. Op 2e 3WW zelfde resultaat als op de 1e.
Morgen dan weer verder met jouw laatste suggestie.

En hoe ik de CV's verander weet ik ook niet.
Gr.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Links is links en rechts is rechts? Want dat wil nog wel eens fout gaan is mijn ervaring. Heb je de oude wissel wel weer verwijderd?
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
 @citaat
Yep, er zijn wat blauwe draden verwisseld, dat kan haast niet anders. Maar het goede nieuws is dat de wissel alvast reageert! Dat betekent dat de decoder en de CS 3 elkaar al bijna helemaal begrijpen. Nu alleen nog de draden goed zetten en dan kun je de m 83 gaan programmeren.

Daartoe moet je in de CS 3 de driewegwissel gaan bewerken. Dan vind je (met software opdate 2.0) helemaal rechtsonder een pijl. Lijkt op een driehoek. Als je daarop klikt, wordt er een nieuw scherm geopend. Daar klik je op 'nieuwe meervoudige decoder'. Vervolgens klik je op het andere tabblad van datzelfde scherm, getiteld 'Configureren', om de CV-waarden aan te passen. Aangezien ik dat zelf nooit hoefde te doen, weet ik het verder ook niet precies, ik weet alleen dat CV 34 op 1 gezet moet worden om de driewegwissel op de eerste twee adressen van de m 83 te gebruiken. Als je dan 'rechtsaf' kiest terwijl hij op 'linksaf' staat, zal hij eerst de aandrijving voor de linkerkant rechtuit schakelen (vooropgesteld dat de blauwe draden van de linker aandrijving niet zijn omgewisseld), kort daarna de andere aandrijving naar rechtsaf. En als je 'linkaf' kiest terwijl hij op rechtsaf staat, gaat het net omgekeerd.

Misschien heeft Laurent nog aanvullende informatie, hij is veel beter thuis in CV-waarden programmeren dan ik.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie Rob e.a.

Bedankt voor jullie adviezen en aanwijzingen.
Ik ben eruit!
Van de M83 [60831] exact [handmatig] programmeren heb ik geen kaas van gegeten en is bijna nergens te vinden.
Literatuur [reeks afleveringen Märklin Magasin, Duits] wat gevonden.

Ik zal mijn stappen beschrijven:
1) Ik sluit de M83 aan de programmeerrail met de dipschakelaar 10 op ON. Spanning erop.
2) Nieuwe Loc toevoegen in DCC + Naam M83 geven en voor wat ie bestemd is. Vinkje.
3) M83: dip 1 en 2 op ON.
3) Moersleutel -> bewerken -> artikel bewerken c.q. toevoegen. [hier 3-wegwissel in MM] Spanning eraf.
4) 3WW: 2 blauwe draden [links - linksaf] op M83 - 2 + [rechts - rechtsaf] op M83 - 1 +  2 gele draden in het midden. [Dus net andersom als op de tekening 3WW!]
4) M83: dip 10 op OFF
5) Spanning erop
Het wonder is geschied! Rechtdoor gaat rechtdoor, Linksaf gaat linksaf & Rechtsaf gaat rechtsaf.
6) Spanning eraf. Op de baan monteren, netadapter + 60822 aangesloten. Spanning erop en rijden maar!

Dat met de M83 programmering zal wel niet goed zijn, want onder de CV-s vind ik nergens de basisinstellingen 34 /35.
Als iemand daar het juiste stappenplan voor wilt aangeven, houd ik me aanbevolen.

Tot de volgende stap
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Mooi, dan zijn nu alle draden van de wisselaandrijvingen goed aangesloten op de m 83. Weer een stap dichterbij.

Met CV 34 op 1 zorgt de m 83 ervoor dat je de driewegwissel in één keer van links- naar rechtsafslaand kunt schakelen. De decoder zal dan eerst de aandrijving voor de oude afslag rechtuit schakelen. Zonder CV 34 op 1 moet je dat altijd eerst zelf doen, anders gaat de wissel niet betrouwbaar om. Hopelijk heeft er nog iemand duidelijke aanwijzingen hoe je CV 34 van de m 83 met jouw CS 3 moet veranderen.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie Rob,

Hartstikke bedankt.

Ik kan pas CV-waarden gaan veranderen als ik weet hoe ik de M83  [60831] juist installeer.
Want dan krijg ik ook het juiste configuratie protocol

De 3WW gaat nu al in één keer van links naar rechts en vv.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Ja, dat snap ik, maar als je dat doet zonder eerst de 'afslaande' aandrijving om te zetten naar 'rechtdoor', worden de wisseltongen van die afslag niet helemaal rechtgezet. Dat kan ontsporingen opleveren, of in sommige gevallen treinen die rechtdoor gaan in plaats van afslaan. Voor de veiligheid moet je daarom, als het niet automatisch gebeurt, altijd zelf eerst die 'afslaande' aandrijving rechtdoor schakelen.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie Rob,

Oke & bedankt voor de tip. Zal ik doen.

En nu wachten op iemand die mij kan vertellen waar en hoe ik de M83  [60831] juist installeer.
Anders Märklin Nederland maar eens schrijven?
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoi Toko,

Märklin zal je niet veel meer vertellen dan wat in de handleiding staat.

Dipswitch 10 op 0 is MM, Dipswitch 10 op 1 is DCC.

De overige is feitelijk binair tellen
Dipswitch 1 op 1 = wissel 1-4
Dipswitch 2 op 1 = wissel 5-8
Enz.

Hiervoor heb je tabel achterin de handleiding nodig. Die is te downloaden van de Märklin-site voor als je hem niet meer hebt.

John
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
@citaat
Het feit dat de wisselaandrijvingen reageren, bewijst dat de dipswitches inmiddels goed staan. De enige openstaande vraag is nog hoe je bij zo'n 60831 nu toch CV 34 op 1 kunt zetten met een CS 3. Ik heb wel een sterk vermoeden, maar ik heb geen 60831 om het zelf uit te proberen. Als ik mijn vermoeden zou uitleggen, zie ik een risico dat dat niet helpt en alleen maar meer verwarring oplevert. Daarom laat ik het uitleggen liever over aan iemand die het zeker weet. Zo iemand is hier ongetwijfeld.

Bij de 60832 biedt de CS 3 behulpzame schermen voor het programmeren, waardoor je niet direct aan de CV's hoeft te zitten. Veel makkelijker. Sterker nog, nadat de 60832 zich via mfx heeft aangemeld, kun je met de CS 3 volgens de handleiding niet eens meer direct bij de CV's. Heb ik ook pas geleerd doordat ik voor dit draadje nog eens de handleidingen in ben gedoken (en wat schermen van de CS 3 had geopend waar ik nog niet eerder was geweest).
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Het programmeren van de 60831 kan volgens mij bekende informatie alleen in DCC modus.
Daarvoor moet je in de instellingen van het konfiguratie-menu (blauwe blok) de CV34 aanpassen.

In theorie zou het wellicht ook kunnen met de MS2 in DCC-modus.
en dan in CV-bewerken in CV34 een 1 schrijven.

John
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Citaat van: VT601 op vrijdag 15 mei 2020, 16:22:33In theorie zou het wellicht ook kunnen met de MS2 in DCC-modus.
en dan in CV-bewerken in CV34 een 1 schrijven.

Toen ik nog geen CS 3 had, heb ik een paar 60832-decoders met m'n MS 2 in DCC geprogrammeerd. Met de 60831 zal dat niet anders werken. Veel opzoeken en uitproberen, maar uiteindelijk deed m'n driewegwissel het goed (en m'n ontkoppelrails ook). Met als bijkomend voordeel dat ik de m 83 daardoor veel beter begreep dan daarvoor.

Met een CS 3 en een 60831 kan zoiets natuurlijk ook, maar hoe precies? Dat is de vraag. Als ik de topic starter goed begrijp, weet hij niet hoe hij in het goede configuratie-scherm moet komen of weet hij niet hoe hij in dat scherm CV 34 kan aanpassen.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Wat nou de M83 programmeren. Is alleen nodig als de M83 zelf de cyclus moet maken.
Nu doet de CS3 dat voor jou en gebruik je de M83 als 4 voudige wisseldecoder. punt.
Voor adres 9 moet op de dipswitch de 1 en 2 op on staan. (1+2) = 3 x 4 = 12 - 3 = 9.
De CS3 geeft dat aan bij meervoudige decoder ( pijl rechtsonder), wanneer je de driewegwissel aanmaak. (Bewerken, Artikel toevoegen, Wissel).
Dan driewegwissel kiezen en adres 9 invullen. Klaar.

Nu nog goed de 2 aandrijvingen 74490 aansluiten. De ene op 1, de andere op 2. Gele draad altijd in het midden. De rest is uitproberen.
Geheugen steun:
Rechtdoor  = adres 10 groen en adres 9 groen. In deze volgorde.
Linksaf      = adres 10 groen en adres 9 rood.
Rechtsaf    = adres 9  groen en adres 10 rood.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie,

Wat ik bedoel: dien ik die  60831 nu onder nieuwe Loc aan melden of onder de moersleutel en dan maar willekeurig symbool kiezen.
Of is die K84 symbool een decoder?
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Volgens mij moet je de m84 op de CS3 en de MS2 altijd als Artikeldecoder behandelen. Märklin gebruikt niet de truc met een fictief lokadres. Dat doen andere merken wel.

John (VT601)

Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Citaat van: ToKo op zaterdag 16 mei 2020, 00:09:24
Hoie,

Wat ik bedoel: dien ik die  60831 nu onder nieuwe Loc aan melden of onder de moersleutel en dan maar willekeurig symbool kiezen.
Of is die K84 symbool een decoder?

Zucht. Je kan toch wel lezen?

Citaat van: digipost op vrijdag 15 mei 2020, 18:49:45
Wanneer je de driewegwissel aanmaak. (Bewerken, Artikel toevoegen, Wissel).
Dan driewegwissel kiezen en adres 9 invullen. Klaar.

En in de handleiding van de 74490 staat hoe je het moet aansluiten. Er staat wel een schakelkastje maar zie dat als de M83.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie Luitjes.

Het werkt.
Alleen ben ik er nog niet achter hoe die M83-60831 nu precies wordt aangemeld en hoe ik die configuratie terug vind.

Ik sluit het Topic.

Ik ga naar de volgende stap:
Contactrail maken, bloksysteem, bezetmelder, terugmelder, afremmen & stoppen etc.

Allen bedankt & sy
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hallo @ToKo,

Mooi dat het nu werkt.
In de oudere update versies van de CS3 zag je wel de M83 als je meervoudige decoder koos.
In de laatste versie is dat niet meer zo. Nu moet je gewoon een wissel of ontkoppelrail aanmaken en als je die aansluit
op een M83 is dat prima. Voor de CS3 is het niet belangrijk waar je de wissel op aansluit, een M83 of inbouwdecoder e.d.
Alleen het goede adres is uiteraard het enige belangrijke.
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Hoie allen,

Vlg Märklin Ned is ook de decoder M83-60831 ook een MFX decoder. Lol
Groetjes
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ & M83 & 3 weg wissel, C-rail
@Toko,

Dan heb jij een uniek collectoeritem.
Zover bekend is de 60831 geschikt voor MM2 en DCC.
De 60832 is de (zwarte) mfx-versie.

John (VT601)