Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

inlopen moderne locs

Gestart door WR zondag 10 mei 2020, 21:09:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inlopen moderne locs
Lid sinds: 2015

offline
inlopen moderne locs
Hallo
Is het nog noozakelijk moderne locs
in te laten lopen.
Met al hun plastic tandwielen
en moderne motoren.
Mvg
Re: inlopen moderne locs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: inlopen moderne locs
Hi ? WR ,

In principe niet nodig.
Als ik een nieuwe loc heb (misschien lang op de plank gelegen) wil ik hem zien rijden en dan laat ik hem paar rondjes rijden of ff op de roller bank (loopt ie vanzelf wel in).

groet
Harald
Re: inlopen moderne locs
Lid sinds: 2014

offline
Re: inlopen moderne locs
Bij marklin zitten en nog steeds metalen tandwielen in.
En ook nieuwe loks moet je inrijden voordat ze goed rijden op de baan ze moeten zich naar de baan zetten is mijn ervaring.
Re: inlopen moderne locs
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: inlopen moderne locs
Pas de nieuwe Sik van Roco gekocht en daar staat nadrukkelijk de procedure in beschreven hoe je deze loc in moet laten rijden. Het was voor het eerst dat ik dat zag! Want ik ben het bij Marklin locs nog nooit tegengekomen (en ik heb er toch wel wat....). Blijkbaar ligt het ook wel aan het merk of je het moet doen of niet.
Re: inlopen moderne locs
Lid sinds: 2016

offline
Re: inlopen moderne locs
Piko en Jägerndorfer geven het ook aan. Gaat volgens mij vooral om het inslijten van de koolborstels. Vanaf nieuw passen deze vaak niet 100% op de collector en loopt de stroom door een kleiner oppervlak. Dus om de stroom zo laag mogelijk te houden en ze in te slijten een half uur elke kant op rijden zonder iets er achter.
Re: inlopen moderne locs
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: inlopen moderne locs
Zou het daarmee ook zijn dat die Piko-loc's meer kabaal maken (ik heb het echt over de motor, niet de slepers)
Re: inlopen moderne locs
Lid sinds: 2016

offline
Re: inlopen moderne locs
Vind zelf het geluid van Piko motoren behoorlijk meevallen. Ze zijn aanzienlijk stiller dan de Märklin motoren in m'n hobby Ludmilla's. Bedoel je niet het geluid die ze maken met de standaard Piko/Uhlenbrock decoder? De Uhlenbrock regeling is niet de stilste. De Piko's (heb er al 37 inmiddels) die ik heb voorzien van een Doehler & Haass of ESU decoder zijn stiller, maar dat komt niet door de motor maar puur de aansturing vanuit de decoder.