Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Diversiteit in koppelingen

Gestart door Harold1 zondag 10 mei 2020, 14:33:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2020

offline
Diversiteit in koppelingen
Ik ben voornamelijk bekend met N-spoor en daar maakt ieder merk gebruik van dezelfde koppeling. Hoe is dat in schaal H0? Maakt Marklin zelf ook nog onderscheid in diverse koppelingen.  Kan ik een Roco wagon zomaar achter een Marklin loc hangen?
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
Het valt te zien wat je bedoelt met onderscheid... er zijn er verschillende. De meest gekende is de Relex-koppeling 72060.

Dan heb je ook nog de kortkoppeling 7203:


Ik ga ze nu niet allemaal opnoemen, want er zijn er echt wel heel veel (ook van andere merken).
Persoonlijk ben ik fan van deze van Roco:


Dit is wat Roco de universele kortkoppeling noemt (40395).

Die laatste werken bij mij het best... zijn niet de meest realistische, maar wel de beste in mijn geval.
Re: Diversiteit in koppelingen
Märklin kent drie koppelingen, de haak-, de beugel- (aka. RELEX) en de kortkoppeling. Die werken alledrie goed samen met de universele- en de beugelkoppelingen van Roco. Voorontkoppeling (bji rangeren met ontkoppelrail)werkt alleen goed met koppelingen van hetzelfde type. Veel wagens en locs van beide merken hebben een NEM-schacht, waardoor je zelf de koppeling kunt monteren van het type dat je het best bevalt.
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: svvander op zondag 10 mei 2020, 14:42:34
Roco universele kortkoppeling noemt (40395).

De afgebeelde koppeling is niet de universele kortkoppeling maar een speciale uitvoering daarvan, die in hoogte verstelbaar is.
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
En als je een hele leuke wenst, die ook nog eens realistisch is (maar helaas niet eenvoudig te bedienen voor Märklin omwille van het ontkoppelmagneet), dan is deze heel leuk: Kadee



Deze heb je in 4 maten (kort, medium, lang en extra lang).
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Erik Baas op zondag 10 mei 2020, 14:51:19
Citaat van: svvander op zondag 10 mei 2020, 14:42:34
Roco universele kortkoppeling noemt (40395).

De afgebeelde koppeling is niet de universele kortkoppeling maar een speciale uitvoering daarvan, die in hoogte verstelbaar is.

Klopt! Goed opgemerkt, mijn excuses, verkeerde foto:

Re: Diversiteit in koppelingen
In de catolgus van Marklin zie ik bij diverse locs staan" Voorzien van de nieuwe Telexkoppeling" Hoe ziet deze er uit?
Re: Diversiteit in koppelingen
Kadee is meer dan leuk, ik lees daar veel enthousiaste berichten over op andere fora. Helaas passen ze qua uiterlijk IMO eigenlijk alleen bij Amerikaanse treinen.

Edit: "qua uiterlijk " toegevoegd.
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
 @citaat nee hoor, ze hebben ook NEM-schachten. Of bedoel je qua uiterlijk?
Mijn grootste probleem zat 'm in het schakelen via magneet. Je kan bij mijn weten geen magneet op of onder puko's plaatsen.

Telex is volgens mij een bedienbare Relex. Dus een beugelkoppeling die je via je centrale op afstand kan bedienen.
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Harold1 op zondag 10 mei 2020, 15:00:37
de nieuwe Telexkoppeling

Is laatst een draadje over geweest, ik meen dat de nieuwste Köf daar mee uitgerust is.

In mijn overzichtje was ik trouwens de "oude" Telex-koppeling vergeten: die werkt niet samen met kortkoppelingen, tenzij je er een stukje afknipt/-vijlt/-zaagt, maar dat gaat wel erg ver...
Re: Diversiteit in koppelingen
Bedankt voor jullie reacties, maar ik zie nu al door de bomen het bos niet meer!
Re: Diversiteit in koppelingen
Kort samengevat: bijna alles kan, en als je er ooit eens een concreet probleem mee hebt kun je het hier vragen.  ;-)
Re: Diversiteit in koppelingen
Met welke koppeling rust Marklin doorgaans zijn materieel mee uit? 
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Erik Baas op zondag 10 mei 2020, 15:05:59
In mijn overzichtje was ik trouwens de "oude" Telex-koppeling vergeten: die werkt niet samen met kortkoppelingen, tenzij je er een stukje afknipt/-vijlt/-zaagt, maar dat gaat wel erg ver...
Valt best mee. Kost wat moeite en tijd maar na gedane zaken koppelt/ontkoppelt 't prima.
Re: Diversiteit in koppelingen
Welja, maar wil ik dat mijn 60 (?) jaar oude en in prima staat verkerende loc wel aandoen?
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Harold1 op zondag 10 mei 2020, 15:14:43
Met welke koppeling rust Marklin doorgaans zijn materieel uit?

Bijna alle locs en wagens hebben tegenwoordig een NEM-schacht, alleen de wagens uit de goedkopere serie hebben een RELEX-koppeling, die je overigens alsnog door een kortkoppeling kunt vervangen.
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Harold1 op zondag 10 mei 2020, 15:10:47
Bedankt voor jullie reacties, maar ik zie nu al door de bomen het bos niet meer!

Koop er enkele om eens te proberen. Goed kijken hoe ze koppelen. Komen ze niet los in de bochten? Haken de wagons niet in elkaar? En maak dan je keuze. Je kan best mixen als dit echt wenst.
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Harold1 op zondag 10 mei 2020, 15:14:43
Met welke koppeling rust Marklin doorgaans zijn materieel uit?
Vroeger of nu?
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: Harold1 op zondag 10 mei 2020, 15:14:43
Met welke koppeling rust Marklin doorgaans zijn materieel mee uit?
Tegenwoordig bij H0 materieel: Beugel met voorontkoppeling op Hobby spul, rest met kortkoppeling.
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: svvander op zondag 10 mei 2020, 14:42:34
Het valt te zien wat je bedoelt met onderscheid... er zijn er verschillende. De meest gekende is de Relex-koppeling 72060.


Deze dus!
Re: Diversiteit in koppelingen
Citaat van: nobody op zondag 10 mei 2020, 15:53:11
Citaat van: Harold1 op zondag 10 mei 2020, 15:14:43
Met welke koppeling rust Marklin doorgaans zijn materieel mee uit?
Tegenwoordig bij H0 materieel: Beugel met voorontkoppeling op Hobby spul, rest met kortkoppeling.
Dit klopt niet helemaal steeds meer modellen uit de hobby serie hebben ook RTS koppelingen(zo heet de Marklin kort koppeling eigenlijk) ik rij zelf met bijna alleen nog maar de Marklin KK behalve op een paar Roco modellen omdat die ontsporen als je de Marklin KK gebruikt verder heb ik een aantal loks rond rijden met telex koppelingen welke aangestuurd worden door de koppelings wals mogelijkheid van de ESU decoders.
Re: Diversiteit in koppelingen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Diversiteit in koppelingen
Hoi Harald,

Ik zal ook maar een duit in het zakje doen. Het mag je inmiddels duidelijk zijn dat er in H0 geen eenheid is wat betreft koppelingen. Zelfs (vrijwel) elk merk heeft meerdere types in zijn assortiment. Voor Märklin geldt dat vrijwel al het nieuw uitgebracht materieel voorzien is van de al eerder genoemde kortkoppeling (Märklin 701630 / 7203 zie onderstaande foto).

Belangrijk in deze is dat een loc/wagon is voorzien van een NEM schaft. Deze is namelijk wel universeel en daar passen dus veel van die types koppeling in. Zo kun je dan bijvoorbeeld een Roco wagon eenvoudig voorzien van een Märklin kortkoppeling. Waar je ook nog op moet letten is dat de positie/hoogte van die schachten/koppelingen niet altijd gelijk is bij elk merk.

Ik rijd zelf voornamelijk met locs en wagons van Märklin, maar heb inmiddels ook materieel van minstens vijf andere leveranciers (Roco, Piko, Rocky-Rail, NME, Lilliput). Ik gebruik op al mijn materieel Fleischmann Profi koppelingen en dat gaat onderling prima.

Tenslotte is ook nog relevant wat en hoe je gaat rijden. Sommige koppelingen zorgen voor een hechte treinsamenstelling, maar lenen zich minder voor rangeerwerk en andersom. Daarover is op het forum ook nog wel informatie te vinden.

Groeten,
Wico