Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 76... seinen

Gestart door svvander zondag 10 mei 2020, 13:47:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 76... seinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Märklin 76... seinen
Onlangs een aantal Märklin 76... seinen overgenomen van iemand. Leuk, werken naar behoren. Maar nu weet ik niet juist hoe ik ze juist dien te plaatsen. Zoals jullie misschien al weten, ga ik een baan bouwen (nu nog volop in planfase) op een 3-landenpunt. Op het Duitse stuk ga ik deze seinen dus perfect kunnen gebruiken. Zijn deze verschillende van de Nederlandse seinen? Voor de Belgische weet ik dat deze niet overeenkomen.

Wat ik ook niet goed begrijp: dient de loc nu ook automatisch af te remmen, zonder remmodule? Als ik op YouTube gaan zien, dan lijkt het alsof ik met de CS3 en deze seinen, mits aanmaak van een "blok" zoals aangegeven in de handleiding, een loc zou moeten kunnen laten stoppen als ik het sein op rood zet. (Maar ook hier, misschien heb ik in mijn test het sein verkeerd gezet).
Wat ik ook vreemd vond, in mijn eerste test stopte de trein en reed dan de andere richting uit, zonder dat ik dit had gevraagd  8o . Ik had wel al zitten spelen met het pendelen... zou het systeem dit misschien onthouden en vandaar uit de loc toevallig voor het sein laten stoppen hebben en laten terugrijden?

Ik zal binnenkort nog eens een testbaantje opzetten en het dan eens filmen, daar had ik nu geen zin in.
Re: Märklin 76... seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 76... seinen
Heb je de 76300 of de 76400 serie?

Ieder land heeft zijn eigen seinboek. De Duitse seinen kan je grofweg verdelen in voorseinen, hoofdseinen en rangeerseinen, alhoewel dwergseinen een betere benaming is. Märklin levert alleen HL lichtseinen, er zijn in Duitsland ook nog andere versies lichtsein: KS, H/V en SV). SV was alleen in de S bahn van Berlijn en Hamburg te vinden, thans alleen nog in Hamburg. KS (kombinationSignal)is een nieuw type lichtsein dat op 1 plateau het hoofdsein en voorsein verenigt. H/V (Haupt/Vorsignal) is begonnen als armsein, maar is in 1935 uitgebreid tot lichtsein. Het HL sein is in de 60er jaren ingevoerd als vervanging van de armseinen.

In Nederland is meerdere seinsystemen naast elkaar een zeldzaamheid. Her en der kwam nog wel eens een lichtsein uit een oud systeem voor, maar in de regel werd dit snel vervangen, zeker nu met alle LED seinen. In Duitsland duurt dat wat langer. Op bepaalde bedieningsposten zijn nog altijd armseinen in gebruik. Eigenlijk is armseinen in het Duits een verkeerde term, ze noemen het daar vormseinen. Ze hebben verschillende soorten vormseinen, die lang niet allemaal met een seinarm uitgerust zijn.

Een voorsein kennen we in de basis in Nederland niet. Het komt op sommige plaatsen wel voor, maar in de regel zit de aankondiging van het volgende sein (want dat doet een voorsein, vertellen hoe het volgende sein staat) al verwerkt in het hoofdsein. Een voorsein kan ook geen boodschap als stoppen dragen, alleen dat je moet verwachten te stoppen. We hebben ze wel in het Nederlandse seinstelsel, maar toegepast worden ze nauwelijks.


Het voorsein heb je in 2 versies: Met en zonder hier afgebeelde witte lamp. De witte lamp betekend dat het sein een herhaling is of dat het binnen remafstand van het hoofdsein staat.
Het voorsein kent 3 seinbeelden: dubbel geel (VR0), als het hoofdsein op rood staat. Geel+ groen(VR2), als het volgende hoofdsein op "langsamfahrt" staat. Komt in de basis alleen voor op punten waar snelheid geminderd moet worden zoals wisselstraten en stations. Dubbel groen (VR1), als het hoofdsein gewoon op groen staat.

Hoofdseinen kent men in Duitsland in meerdere varianten. De variant die alleen groen en rood kan aangeven is de makkelijkste. Dat is rood voor stop (HP0) (met voorsein geel/geel) en groen voor fahrt (HP1) (met voorsein groen/groen). Komt vooral voor langs de vrije baan.


Bij stations, wisselstraten en dergelijke komt de versie voor met 3 kleuren: Groen, geel en rood. Groen is nog steeds hetzelfde, rood is ook nog steeds hetzelfde, maar er is dan ook nog seinbeeld groen/geel, dat langsamfahrt (HP2) betekent, vooraf gegaan door een voorsein groen/geel. Betekenis is simpel: snelheid verminderen, ik meen naar 40 km/h.


Bij stations wordt het ingewikkeld, daar heb je het lichthoofdsein met geintegreerd rangeer/dwergsein. Deze heeft 2 witte lampen, 2 rode lampen, een gele lamp en een groene lamp. Groen en groen+geel betekenen nog steeds hetzelfde. Enkelrood bestaat daar niet, dat is dubbelrood (HP00) voor stoppen. Dan komt het rangeersein erbij. Voordat ik die in het hoofdsein uitleg, is het belangrijk te weten wat het rangeer/dwergsein betekent. Dat is een rangeersein, die plaatst men te pas en te onpas op stukken spoor in wisselstraten. Waar je in Nederland als je wilt rangeren de hele wisselstraat uit moet, kan je in Duitsland halverwege een wisselstraat stoppen, als je tussen 2 seintjes staat.

Betekenis is simpel: dubbel rood is stoppen (SH0), dubbel wit (SH1) is rangeren/passeren toegestaan. Ook op trajecten met dubbelspoor (dus zonder tegenspoorbeveiliging) worden dwergseinen nog wel voor gevaarpunten toegepast. Waarom dubbel rood? Eenvoudig: Hij bestaat ook als ie op een stokje staat, een verhoogd dwergsein.

Goed, terug naar ons station. We hebben dus groen, groen-geel en dubbelrood. Wanneer er gerangeerd wordt, gaat ie naar enkelrood en dubbelwit. Dat is dan seinbeeld HP0/SH1. Voor een trein die moet vertrekken betekent dat, dat ie nog niet weg mag, een trein waarvan de locomotief weggerangeerd moet worden, kan dat dus wel doen.


Voorseinen kan je op 2 manieren plaatsen: op de paal of vlak voor de paal van een hoofdsein, dat ze op 1 bedieningseenheid zitten. Dan dooft het voorsein als het hoofdsein rood geeft. Of solitair, aan de vrije baan. Dan staat het hoofdsein altijd aan. De witte lamp kan zelfs aan en uit, afhankelijk van de gekozen route.
Verder kan een sein voorzien zijn van een, al dan niet verlichte, letter of cijfer. Dat geeft een opdracht aan. Een lichtbak met letter/cijfer is een opdracht die niet altijd gegeven wordt, een vaste letter of cijfer is een opdracht die altijd gegeven wordt, waarbij een cijfer in beide gevallen voor de maximale snelheid staat. Het cijfer moet je daarvoor wel maal 10 doen. Dus 13 is 130 km/h toegestaan, 20 is 200 km/h toegestaan en 4 is 40 km/h toegestaan.

In het Duitse seinsysteem hoeft ook niet ieder uitrijdspoor een eigen uitrijdsein te hebben. Zeker op kleinere stations was het normaal dat een uitrijdspoor een rangeersein had, zodat eerst over het hoofdspoor terug naar een ander spoor gerangeerd moet worden om vanaf daar het vertrekbevel te krijgen voor het definitieve uitrijden van een bepaald station.

Het Nederlandse seinsysteem is vrij makkelijk, wellicht 1 van de makkelijkste ter wereld: We hebben groen, geel en rood. Rood is stoppen, geel is verwachten dat het volgende sein op rood staat en groen is doorrijden. Dan kan groen nog knipperen, zonder cijfer erbij is dat 40 km/h, met cijfer erbij is dat cijfer de snelheid de snelheid waarmee het sein gepasseerd mag worden.
Geel kan ook knipperen, dan is het maximaal 40 km/h of langzamer indien je geen zicht hebt. Rijden op zicht, heet dat sein. Dat wordt gegeven aan bijvoorbeeld een locomotief die een al reeds bezet spoor op rijdt en moet aankoppelen.
Ook bij geel kan een cijfer staan. En om het lastig te maken, dit cijfer kan branden of knipperen. Als het sein geel toont met een niet knipperend cijfer, dan moet worden geremd op een dusdanige manier, dat bij het volgende sein deze snelheid niet overschreden wordt. Knippert het cijfer, dan is de afstand tussen het volgende sein en het daaropvolgende sein te kort om tot deze snelheid af te remmen en zal dus al eerder moeten worden geremd, zodat over 2 seinen de juiste snelheid is bereikt.

Het Nederlandse seinstelsel is ook redelijk veilig, want je kan bij een defecte lamp nooit een opdracht krijgen die beter is dan de oorspronkelijke, wat in het Duitse wel kan (geel/groen, geel defect maakt groen). Groen knipper met een getal, getal kapot? Blijft alleen groenknipper over, wat voor de laagst mogelijke snelheid staat.

Van het Belgische seinstelsel weet ik niet zo veel, behalve dat het verschillen kent tussen regelspoor en tegenspoorverkeer qua seinbeelden. De seinpalen zijn gespiegeld.
Re: Märklin 76... seinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Märklin 76... seinen
Wow, bedankt voor deze duidelijke uitleg. Zal niet eenvoudig worden om alles uit te zoeken. Maar goed. Het is dan ook geen werkje dat op een avond moet af geraken.

Ik de 763... reeksen.
Re: Märklin 76... seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 76... seinen
Goed opletten met de 76300 serie. Die zijn van origine niet geschikt voor multiprotocolsystemen en kunnen zonder update vast doen als je ook dcc gebruikt. V2.0 heeft hier geen last meer van.
Re: Märklin 76... seinen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Märklin 76... seinen
Bijgaand bestand maakt het makkelijk:

Uitrijsignaal ( vanuit een station)
Inrijsignaal ( voor een station)
Bloksignaal ( stoppunt in een rijweg)
Rangeersignalen ( uitrij tangeersporen)
Voorsignaal ( voorafgaand aan inrijsignaal of bloksignaal)

Mvrgr
Robert
Re: Märklin 76... seinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Märklin 76... seinen
Citaat van: Laurent op zondag 10 mei 2020, 16:21:10
Goed opletten met de 76300 serie. Die zijn van origine niet geschikt voor multiprotocolsystemen en kunnen zonder update vast doen als je ook dcc gebruikt. V2.0 heeft hier geen last meer van.

Goh, ik heb me al heel vaak afgevraagd waarom ik zou mixen met DCC (zuiver op gebied van wissels en seinen).
Re: Märklin 76... seinen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 76... seinen
Mooie uitleg, Laurent.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 76... seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 76... seinen
Citaat van: svvander op zondag 10 mei 2020, 18:26:42
Goh, ik heb me al heel vaak afgevraagd waarom ik zou mixen met DCC (zuiver op gebied van wissels en seinen).
Voor wissels heb je bijvoorbeeld een groter bereik, er wordt bij wissels geen "off" bit meegestuurd (de decoder gooit zelf de spanningspuls er weer af, bij motorola kunnen moderne decoders dat ook, maar oudere wachten totdat het "off" bitje er is. Als die verloren gaat op de een of andere manier, heb je dus een doorgebrande wisselaandrijving als het tegen zit.
Ik doe mee met tischbahning, wij bouwen ettelijke honderden wissels in en doen het in wisselende samenstellingen. Daarom hebben wij allen een eigen adressenbereik, zodat je niet telkens alles moet omprogrammeren. Ik heb bereik 1201 - 1300 en 1601-1700. In 1201-1300 zitten al mijn korte wissels, maar ook ontkoppelrails, afschakelrails en dergelijke, in het 1601-1700 bereik mijn slanke wissels.

Met 10 afschakelrails (daar heb ik dus een relais ingebouwd, zodat ik ze stroomloos kan zetten, of in mijn geval, onder spanning kan zetten. Standaard staat ie uit) en 9 ontkoppelrails gaat het hard. Ik heb 57 van de 100 adressen in het 1200 bereik bezet en 54 in het 1600 bereik. Het 1600 bereik wordt nog verder uitgebreid.

Nou zijn onze opbouwen niet echt vergelijkbaar met een normale treinbaan. Voor onze hemelvaart bijeenkomst, die helaas is afgelast vanwege COVID-19, was ik met een kopstation bezig dat ik met enkele anderen zou opbouwen. Daar mocht ik zo'n 100 rechte slanke wissels gebruiken (!). Opstellengte van 3,5 tot 5 meter. En dat werd dan 1 station. Je snapt, met nog een paar dat soort acties loop je snel door je 320 beschikbare motorola-adressen heen. Dat zijn dimensies, als je er niet bij bent geweest, kan je daar eigenlijk geen voorstelling van maken.

DCC is trouwens niet enkel beperkt tot wissels. Ook je lokdecoders gebruiken dat en ook dat stoort de decoders van de 76300 seinen.
Re: Märklin 76... seinen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Märklin 76... seinen
Ok, voor de wissels kan ik dit volkomen volgen. En ik heb ook wel een loc of 2 die DCC staan. Maar voor de seinen, lijkt me dit nu niet echt een probleem. Ik ga wel je tip voor de wissels volgen: ze allemaal op DCC zetten: een doorgebrande wisselmotor is niet het meest ideale.
Re: Märklin 76... seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 76... seinen
Het is heel simpel. De v1 seinen kunnen alleen Motorola en MFx aan. Je kan de signalen niet filteren, dus je stuurt alles mee. En daarvan slaan ze vast.

Voor je aandrijving, het zou niet nodig meer moeten zijn.