Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?

Gestart door KoosLeiderdorp zaterdag 09 mei 2020, 11:54:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Beste modelspoorder

Ik zag een advertentie waarin van REE magnetische koppelingen worden verkocht, voor sommige wagens lijkt mij dit wel iets om toe te passen.
Echter hoop ik dat er op het forum ervaringen zijn over deze koppelingen.

Bij de buren staat wel iets maar, niet meer dan dat ze er zijn, voorzover ik heb kunnen vinden.

Ik ben benieuwd.
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Ha Koos,

Ik weet dat Hero deze koppelingen in een stam heeft ingebouwd. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg1261876#msg1261876 en dat beviel hem prima.
Zelf heb ik die stam ook kunnen bekijken en sindsdien heb ik ook een paar setjes in bestelling staan, want ik ben om. Ook de elektrische verbinding is stabiel genoeg, zeker wanneer je een condensator gebruikt. Inmiddels een mail gekregen dat het oude nummer niet meer geleverd gaat worden en maar direct de nieuwe besteld want met de trekkracht zit het echt wel goed.

Als je de mail ook hebt gelezen dan weet je dat het product is aangepast en je dus zelf met stukjes de lengte van de koppelingen kunt fijntunenen.
Er heeft iemand een uitgebreid filmpje gemaakt waarin de oudere versie van de koppelingen wordt besproken, maar hij gebruikt geen condensatoren en dus knipperen ze, daarom is hij niet tevreden. Iets wat ik niet helemaal terecht vind, want het is vrij gemakkelijk te verhelpen en ik bouw standaard condensatoren in. Als je dat niet ook doet, dan moet je dat hierbij wel doen denk ik.

.

Een andere optie zouden Almrose koppelingen zijn, maar die zijn echt een stuk duurder.

Hopelijk kun je hier wat mee!

Groet Dennis
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Waarvoor gebruik je deze magnetische koppelingen?
Is het een alternatief voor stroomvoerende koppelingen of om op afstand te kunnen ontkoppelen?

Groeten,
Ton.
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
 @citaat: Ik ga ze gebruiken als alternatief voor de stroomvoerende koppeling. Er is ook een niet stroomvoerende versie van en ik moet me sterk vergissen of daar is geen rangeermogelijkheid mee te creĆ«ren. Maar hoe dat precies moet/kan daar weten andere mensen vast meer over.

Groet Dennis
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Kijk ook eens in dit draadje: Magnetische koppelingen van REE en dit draadje: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen

Groet Ronald.
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Almrose magnetische koppelingen

Was al een poosje op zoek naar magnetische koppelingen...


Willy
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Bedankt voor de informatie en de linkjes

Ik ga een paar setjes bestellen

Goed weekeinde allemaal
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Ik heb inmiddels vrij ruime ervaring met beide typen koppeling. Ik was het ook die bij de buren het draadje over Almrose startte. Het principe is uiteraard hetzelfde. Het verschil is dat de Almrose-koppeling een lange geleidingspin heeft die in de andere koppeling verdwijnt. De Almrose koppelt volledig star. De REE-koppelingen hebben nauwelijks geleidingspinnen en kunnen in bogen ten opzichte van elkaar bewegen.

Beide typen voldoen op mijn baan mechanisch goed. Treinen van tien rijtuigen is geen punt.
Elektrisch is er wel een verschil. De koppelingen van REE willen in bogen (en ik neem aan in krappe wissels, maar die heb ik niet) weleens het contact kort verliezen. De elektrische verbinding van de Almrose is 100 procent.

Almrose is tegenwoordig gewoon in Nederland bij MTE te koop zag ik. Vitrains heeft ze ook in het assortiment.

Beide typen zijn zeker geen rangeerkoppelingen. Je kan ze niet op afstand ontkoppelen.
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: REE magnetische koppelingen, wie heeft hier ervaring mee ?
Beste Henk

Bedankt voor de info, ik heb ondertussen een setje besteld.
Begrepen dat ze niet te gebruiken zijn in treinen die je wil ontkoppelen op afstand.

De wagons die ik ga uitrusten met deze koppelingen rijden in vaste samenstellingen

Groeten