Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?

Gestart door pitsar vrijdag 08 mei 2020, 10:51:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Dag, kan ik een Ecos-centrale aansluiten op mijn baan via mijn 24088 Märklin aansluitrail (die welke zit bij MS1-setje)? Foto's ter verduidelijking.

Ik overweeg om de groene standaard-aansluitklem van de Ecos aan te sluiten op een (nog aan te schaffen) losse voedingsplug die past op de aansluitbus van de aansluitrail.

*Hoe weet ik of de aansluitrail geen ontstoorcondensator (als ik het goed zeg) heeft? Of zit die er standaard al niet op?

*weet iemand toevallig wat de maat is van de voedingsplug die past op de aansluitrail? Ik vond deze info nog niet.

Groet, Patrick

ps: het schemaatje in de Ecoshandleiding geeft alleen weer waar draden zouden moeten worden aangesloten bij een drierail-systeem. Ik dacht vervolgens: 'ik kan daar mooi mijn aansluitrailtje voor gebruiken'.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Kort antwoord: Moet je niet doen, en gaat niet werken, gewoon een normale rail nemen, 2 stukjes draad en zo de ecos aan je baan aansluiten
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
 :D

Ok! Zal ik zo doen.

Wat is er de achtergrond van dat mijn idee niet kan werken?

Dank je John!
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Hoe die aansluitrail is ontworpen, namelijk voor het MS1. De voeding gaat daarheen, en die stuurt het railsignaal uit. Dus het railsignaal op de voeding zetten werkt niet.
En gezien hoe simpel de andere oplossing is, en hoe prijzig de ecos, moet je het gewoon niet willen voor als t fout gaat. Pak mocht je willen wisselen gewoon een connector tussen je baan en ecos danwel aansluitrail.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
De aansluitrail is voor de Mobile Station. Bij sommige versies zit daar de elektronica om als centrale te functioneren. Het is niet "dom doorlussen".

Groet Ronald.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Ok bedankt! Groet, Patrick
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Die electronica zit er bij allemaal op, want de 24088 werkt alleen met een MS1 en een CS1.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 08 mei 2020, 10:57:50
Kort antwoord: Moet je niet doen, en gaat niet werken, gewoon een normale rail nemen, 2 stukjes draad en zo de ecos aan je baan aansluiten

John, maakt de dikte van het draad nog uit?

Ik heb een eigen aansluitrail gefabriceerd en het systeem werkt, maar ik moet voor het gemak toch langer draad eraan gaan zetten, dus dan gelijk de juiste dikte maar nemen als dat uitmaakt dan.

Iemand tipte om er stekkertjes tussen te zetten. Handig, ga ik ook nog ff doen.


Groet, Patrick
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Maak er meteen lekker een ringleiding van als het om een vaste baan gaat.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
hi Laurent, dank je voor je tip, maar momenteel heb ik geen vaste baan. Ik bouw 'm telkens op als ik 'm ga gebruiken. Groet, Patrick
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Ik heb een setje van die 2 meter lange aansluitkabeltjes door midden geknipt, een stekker aangezet en een stekker aan de draad voor mijn CS. Daar heb ik vervolgens nog de mogelijkheid om Y stukken tussen te doen, bijvoorbeeld voor Tischbahning (dat is ook tijdelijk, maar dusdanige lengtes dat je bij moet voeden), zodat ik hem nog verder kan splitsen.

74042 met printplaatje moet je dan hebben. Die knip je door de midden, beide aan dezelfde aansluiting en je voorziet 2 railtjes van stroom. Door de printplaat nooit verkeerd aansluiten. Wij gebruiken bij  Tischbahning 2,5mm²... Maar wij hebben ook verlengdelen van 8 meter. En die gaan rustig aan elkaar met een Y deel ertussen, dus wij zitten soms tot 32 meter van de booster af. Voor normaal incidenteel gebruik met kleine vermogensafname en kleine baantjes zou je het met 0,75, 1,0 of 1,5 ook wel moeten redden.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
klinkt goed, wat voor stekker gebruikte je om de doormidden geknipte stukken te verbinden?

bedankt!
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Hoi Patrick,

de twee door midden geknipte delen soldeer ik eerst aan elkaar en aan een stukje tweelingdraad (meestal 0,75 of 1,5) en werk ik af met krimpkous. Dit stukje draad gaat de Mate 'n Lok buscontacten in. Met Tischbahning hebben we, op 1 iemand na die dit al eerder zelf had ontwikkeld voor multisysteemgebruik (dus 2rail en 3rail door elkaar heen), allemaal deze connectoren. Ook Erwin (ikke650) heeft ze inmiddels in gebruik. Dat is handig, want hij heeft met onze stamtafel rijdagen eens de brug mee gehad. Die konden we daardoor zo aansluiten. Ik heb een hele schoenendoos vol met verschillende lengtes draad*. Onze boosters hebben daar deze aansluiting standaard, voor thuis heb ik een aansluitdraad gemaakt met daaraan ook de CS/Ecos stekker (dat is dezelfde, alleen is tussen de CS1 en ECOS de polariteit verwisseld t.o.v. de CS2/3 en bijbehorende boosters. Bij gebruik van Erwins kabel moest die even omgeschroefd worden.


Mijn centrale-aansluiting met een stukje Y kabel eraan. De Y-tjes zijn van 1,5 gemaakt en daar zelfs nog een paar aders uitgeknipt, daarom zijn die zo kort.


De kabel met een set dubbele aansluitingen, gemaakt uit 1 74042. Ik heb ze ook nog met 2 74042 erin verwerkt, maar dat is ook weer vooral voor Tischbahning. Als je een station bouwt van 5 meter lang met 8 tot 12 kopsporen, kan het handig zijn wat meer aansluitingen te kunnen plaatsen.


De polariteit van de mannelijke stekker. De platte kant is hierbij naar boven gericht en ook de binnenbus is mannelijk.

Voor de mannelijke stekker gebruik ik:
https://www.reichelt.de/mate-n-lok-steckkontakte-fuer-0-5-2-1mm-mnl-sk2-p52925.html?&nbc=1
https://www.reichelt.de/2-pol-mate-n-lok-steckergehaeuse-1-reihig-mnl-2sg-p52894.html?&nbc=1

Voor de vrouwelijke stekkerzijde gebruik ik:
https://www.reichelt.de/mate-n-lok-buchsenkontakte-fuer-0-5-2-1mm-mnl-bk2-p52927.html?&nbc=1
https://www.reichelt.de/2-pol-mate-n-lok-aufnahmegehaeuse-1-reihig-mnl-2ag-p52887.html?&nbc=1

En voor de koppeling aan de centrale, in mijn geval de CS3, gebruik ik:
https://www.reichelt.de/anschlussklemmensystem-2-pol-rm5-0-akl-349-02-p36665.html?&nbc=1

Voor de laatste betaal je bij Märklin zomaar 2,5 tot 5 euro. Ik koop ze meestal groot in omdat er bij de stamtafels altijd wel liefhebbers zijn, maar voor 2 stuks verzendkosten lappen niet loont t.ov.v. de Märklinprijs. Mocht je dus zeggen: Dat gedoe met die stekkers is mij voorlopig teveel werk, ik houd het wel bij een touwtje met een 74042 erop, dan kan je er ook eentje van mij overnemen, want Reichelt loont dan niet. Ik hoef er niet rijk van te worden of aan te verdienen, maar ik weiger erop toe te leggen.

* Met Allerheiligen was ik bij wat kennissen in München vloerrijden. Daar hadden we dit niet en werkte men met losse draadjes en kroonstenen. Daar werd ik doodmoe van telkens, want het liep los, bleef niet zitten, sloot niet lekker aan. Gedoe allemaal. Terwijl ik dit dus gewoon in de kast heb staan en rustig een paar stukken mee kan nemen in de rugtas.
Re: Ecos-centrale aansluiten op Märklin-aansluitrail 24088?
Dank je wel Laurent! Voor je toelichting en suggesties. Ik zou weleens zo'n 5 meterstation willen zien. Staat het ergens online?

Ik denk dat ik het houd bij zo'n Märklinsetje (of ander 2,5mm draad) en tweemaal twee banaanpluggen. Ik ben niet mobiel met mijn baan, dus dat zal wel voldoen verwacht ik.

Groet! Patrick