Je beschikbare ruimte (groter dan je had) is 200 * 400 (van muur tot muur), en je wilt af van de eeuwige ovaal.
BlikkenTinus snijdt de taart aan: bekijk dit niet als een rechthoek vanuit 1 gezichtpunt, maar maak een instapvorm
(L-, U-, of O-vorm, met meer gezichtspunten).
Citaat van: Stefanius op vrijdag 10 juli 2020, 22:44:48
maar schiet ik er dan wel iets mee op?
De twee keerlussen zijn dan toch ook bijna een meter diep (M rails 5200)?
Je hebt een bestaand baanontwerp (met M-rails) op het oog, met daarin 2 keerlussen.
Je ervaart de keerlusbreedte (-diepte) als een beperkende factor voor de te kiezen tafelbreedte
die maakt dat je bij een U- of O-vorm in de problemen komt,
en die bij alle te kiezen tafelvormen leidt tot een bereikbaarheidsprobleem.
Kern: Wat wil je met die twee keerlussen? Beide in een schaduwstation? Of 1 onder en 1 boven?
En daarmee samenhangend: is dat plan enkelspoor of dubbelspoor of een combinatie?
Hoeveel ruimte kost 1 enkelsporige keerlus (5200, R2 =437,4 mm) in lengte x breedte? (180x90, 200x90)?
Is er een meest compacte vorm om 2 keerlussen te bereiken, en wat kost die dan in lengte x breedte?
Ik dacht daarbij o.a. aan
Nieuw Vlieringen bij de buren (die baan is hooguit 60 cm langer).
Je hebt dan 1 mangat nodig omdat beide keerlussen rond het zelfde gat cirkelen.
De extra 60 cm kamerlengte die je niet hebt, valt wel ergens weg te smokkelen in je plan.
De 3railwiki reikt voor M-rails geen ideeën aan voor keerlussen.
Ik spiek even bij C-rails (24230, R2 =437,5 mm) omdat de 3railwiki een aantal voorbeelden geeft
voor
C-rails R2-keerlussen, maar (nog) niet voor M-rails R2-keerlussen.
Bijvoorbeeld deze (op dubbelspoor aansluitende enkelvoudige keerlus):
Bij C-rails vind je ook dit plaatje in de 3railwiki (
voor C- en M-rails 3% hellingen in de boog):
Maar vanuit M-rails in de 3railwiki vind je die verwijzing (nog) niet.
En het kan toch handig zijn deze oplossingen te kennen als je terug stapt naar de (her-)ontwerpfase.