Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

märklin

Gestart door RobertoetGrunn donderdag 07 mei 2020, 19:37:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
märklin
RobertoetGrunn
gast

märklin
x
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Is deze rail met hol of massief profiel?
Re: Vraagje over K-rail 2205
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Behalve de 2105, ik heb een doos daarvan en dat is "normaal" profiel.  :)
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: RobertoetGrunn op donderdag 07 mei 2020, 19:37:13
Dit door de koperen lip?
Hoe zijn jullie ervaringen?
Over 2105 hebben we het niet. Dit is 2205-oude-stijl. De nieuwere stijl heeft metalen lipjes.
Doe mij de oude stijl maar. Aan koperen lipjes kun je veel makkelijker solderen.
En dat is de manier om snel even ergens een draad aan te frotten.

Een tweede onderscheid valt veel minder op. De 2205-nieuwe-stijl heeft een spoorstaaf die net een fractie dikker is. dat merk je als je isolatie-raillasjes probeert te gebruiken. Die breken veel eerder. Ik heb dat geprobeerd met die van Fleischmann, Peco en Piko. Bij alle drie is er verschil tussen de oude stijl (koperen lipjes) en de nieuwere stijl (metalen lipjes).

Het derde onderscheid zit in de kop van de flexrails aan beide zijden. Onder de eerste 4 bielsen zit een koperen bielsmat (oude versie), en een blikken bielsmat (nieuwere versie). Je hoort daar nooit wat over, maar het soldeervoordeel van de oudere versie spreekt vanzelf.

Er bestaat een setje van Marklin 7595 (Verbindings en contactmoffen). En dat gebruik je als je een k-rails hebt verzaagd, en er een nieuwe overgangskop op wilt monteren (ik gebruik ze nooit, maar Roy-Meerlingsbeek heeft ze massaal gebruikt). In de oudere versie is dat een setje van koper. In de nieuwere versie niet (het glimt als RVS, maar is blik, en het soldeert slecht).
Re: Vraagje over K-rail 2205
Flexrail is altijd volprofiel geweest, of er nou 2105 of 2205 op de verpakking staat. Dat daar nog een subtiel verschil in zit zoals Jan-Willem zegt, wist ik niet.
Wel ben ik bekend met het verschil tussen blik en koper bij flexrail. Koper soldeert net iets fijner. Dus, gewoon kopen die spullen!

Groet,

Peter
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Beste Robert,

Er kan alleen een probleem ontstaan met de koperen/metalen (is gewoon een bezuiniging) als zo'n lipje in verbinding komt met een massa railstaaf, dus goed opletten bij het in elkaar schuiven en bij het solderen aan de railverbinders.

Groet, Anne W
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: Jan22 op donderdag 07 mei 2020, 21:00:58
Er bestaat een setje van Marklin 7595 (Verbindings en contactmoffen). En dat gebruik je als je een k-rails hebt verzaagd, en er een nieuwe overgangskop op wilt monteren (ik gebruik ze nooit, maar Roy-Meerlingsbeek heeft ze massaal gebruikt). In de oudere versie is dat een setje van koper. In de nieuwere versie niet (het glimt als RVS, maar is blik, en het soldeert slecht).


ik heb er een tiental gesoldeerd zonder problemen,soldeert niet slechter als andere dingen; :arrow:
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: ramdani op vrijdag 08 mei 2020, 11:04:45
ik heb er een tiental gesoldeerd zonder problemen
Wat is dat nou, Peco betonrails, Weichen Walter strips, vastgezet met de nieuwe 7595 verbinders?
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
rails en strips zijn van Weichen-Walter,de 7595 zit in het midden van de rail om stroom te zetten op de puko's.Die middenleider is flinterdun en die is pas moeilijk te solderen;


mvg,
Michel
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: ramdani op vrijdag 08 mei 2020, 11:04:45
ik heb er een tiental gesoldeerd zonder problemen,soldeert niet slechter als andere dingen; :arrow:

Dat noem ik geen solderen dat noem ik knoeien. Is er op gescheten.

Groetjes.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: Sprinter op vrijdag 08 mei 2020, 15:00:31
Citaat van: ramdani op vrijdag 08 mei 2020, 11:04:45
ik heb er een tiental gesoldeerd zonder problemen,soldeert niet slechter als andere dingen; :arrow:

Dat noem ik geen solderen dat noem ik knoeien. Is er op gescheten.

Groetjes.
Als michel er blij mee is het toch goed, het is ZIJN baan...
Re: Vraagje over K-rail 2205
Dit soort "soldeerwerk" leidt tot problemen, die draad valt er vandaag of morgen spontaan van af, en daar mag best iets over gezegd worden. Vind ik.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Klopt, die draad zit niet al te best vast gesoldeerd. De mogelijkheid dat de soldeerverbinding niet door en door vast zit is levensgroot aanwezig. En het is weliswaar ZIJN baan maar ook ZIJN probleem als er wat misgaat. En daarvoor mag (moet) gewaarschuwd worden. Wordt niets slechts mee bedoeld, een vriendelijke waarschuwing want een gewaarschuwd mens telt voor twee. En dat bouwt nog sneller met z'n tweeën. :P

Zelf gebruik ik in deze gevallen een drupje vloeimiddel. Ja dat gaat roesten als je er niets aan doet. Daarom na het solderen afboenen in bakje Dreft-water. Is meteen een test op stevigheid van de verbinding.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
 ;) ik weet dat mijn soldeerwerk beter moet/kan;


mvg,
Michel
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
als je het juiste soldeer gebruikt en voldoende kort verwarmt is dat knoeiwerk niet nodig.Verwarmen op beide bij 370 graden en goed soldeer gebruiken.Bv datel DN60Pb40.Vloeit lekekr snel open en houd prima.We gebruikten niks anders op het werk voor solderingen.Voor fijn solderen de 0.8 mm en voor grof de 1.6 mm versie.
Ps: daar zit vloeistof reeds in verwerkt en die laat niks roesten.Vor massa gebruik ik trouwens de railschoentje som aan te solderen
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
't is wat offtopic (want niet over 2205), maar toch, het intrigeert me.

Ik heb er cirkeltjes bij gezet.
Het is net alsof de pukostrips vergeefs in de biels zijn gesmolten of gelijmd geweest.
Dus dat die manier van bevestigen bij Weichen Walter bielsen niet werkt, en de 7595 daarom moest  ....
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Gezien de vorm van deze PuKo strips zal dat bij geen enkele biels werken, denk ik zo.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: Jan22 op zaterdag 09 mei 2020, 17:26:27
't is wat offtopic (want niet over 2205), maar toch, het intrigeert me.

Ik heb er cirkeltjes bij gezet.
Het is net alsof de pukostrips vergeefs in de biels zijn gesmolten of gelijmd geweest.
Dus dat die manier van bevestigen bij Weichen Walter bielsen niet werkt, en de 7595 daarom moest  ....


Weichen Walter heeft die strips er zelf op gezet (NIET IK)  :arrow: 


https://www.youtube.com/watch?v=DGi7ie7f7Uw




gaan jullie nu ook zeggen dat hij een knoeier is, @citaat2  en  @citaat2


en die puko-strips vallen er niet af,anders had ik dat wel gemeldt aan Weichen-Walter
die 7595 dient ENKEL om de middenleider van stroom te voorzien!
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
kan je dan niet rechtstreeks aan die pukostrip solderen of is dat zo een hard metaal ?
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
En een soepele kabel gebruiken, wat korter gestript maakt het ook betrouwbaarder.

Groet, Arie
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Citaat van: ramdani op zaterdag 09 mei 2020, 17:56:26
Weichen Walter heeft die strips er zelf op gezet (...)

Gaan jullie nu ook zeggen dat hij een knoeier is, @citaat2  en  @citaat2
Bedankt voor de link naar dat interessante instructie filmpje  :thumbup:
Nu weet ik tenminste wat voor soldeerbout hij hiervoor gebruikt, en waar die kuiltjes vandaan komen.

En nee, we heten niet allemaal Sprinter, Johhny, of Erik.

En ja, je schijnt aan de geëtste strip zelf ook te kunnen solderen (nikkelzilver legering).
Maar alleen als hij nog niet vast zit, omdat de pukostrip anders te heet wordt.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
oplossing van een oud gediende electronicus : bananenklemmen op een centimeter vastzetten op de pukostrip naast de plaats waar je gaat solderen.Probeer maar eens en dan mag je zelfs de temperatuur naar 400 graden opdrijven.indien nog korter kan ,doe maar.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Eh, bananenklemmen? Wasda?
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2017

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
@citaat Dat zijn krokodilbekjes (klemmetjes) waarin je een banaan stekker in kunt steken.
Het doel is om de warmte af te voeren waardoor de rail lokaal warm wordt en het overige gedeelte minder warm.
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
Re: Vraagje over K-rail 2205
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Vraagje over K-rail 2205
De linkse gebruiken, dat is het veiligst  O:-D
Re: Vraagje over K-rail 2205
De rechtse is goed voor handtassen en schoenen .