Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gebruik XPS en gezondheid

Gestart door PieterB donderdag 07 mei 2020, 14:09:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik XPS en gezondheid
Hey allemaal,

Als nieuweling in de modelbouw wereld heb ik een basisvraag waarmee jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Ik wil als basis voor mijn terrein die gele XPS platen (STYRISOL Polystyreen isolatieplaten) gebruiken van de Hornbach.
Nu wil ik deze platen ook gebruiken als basis voor bergen, maar ook voor kleinere onderdelen zoals bijvoorbeeld muurtjes.

Ik vraag me alleen even af: hoe 'ongezond' is het om hiermee te werken? Ik weet dat verhitten / schuren niet heel erg goed voor je is  :) maar hoe zit het met snijden? En dan vooral het snijden van kleine stukjes met een stanleymes om bijvoorbeeld textuur te maken.
Is het aan te raden om dit alleen buiten / in een goed geventileerde ruimte te doen? Of is een A2P2 masker ook voor het kleinere snijwerk al aan te raden?

Ik heb al gezocht, maar kan niet echt een goed antwoord vinden. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Re: Gebruik XPS en gezondheid
Tja...

Ventileren is altijd goed. Zeker als je iets gaan snijden. Je gaat gewoon kunststof fikken. Bij solderen mag je ook een goede ventilatie hebben. Die dampen zijn ook niet goed voor je. Zelfde geldt voor secondelijm en andere vluchtige lijmen. Bij OnTraXS! zaten met het huisjes plakken in de goederenloods ... Na een dag helpen kwam je high uit de loods.

Een masker opzetten: Kan mij het voorstellen dat je het doet. Sommige mensen doen het wel anderen doen het niet. Net als met hout schuren.

Groet Ronald.
Re: Gebruik XPS en gezondheid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebruik XPS en gezondheid
Hi Pieter,

Snijden en zagen is niet echt een probleem, bij plakken de ramen open.
Ik zou het niet verhitten maar enigszins in model snijden, gips erover en snijden, schaven en schuren.
Verder staan op YouTube vele filmpjes.
b.v. hier
en snijden: hier

groet
Harald
Re: Gebruik XPS en gezondheid
Bedankt voor jullie reacties en tips!
Heb voor de zekerheid een Disposable masker van 3M besteld. Kan ik in ieder geval ~40 uur testen of het echt nodig is / bevalt  :)