Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

H0 NMBS seinen voor 3D print

Gestart door perk donderdag 07 mei 2020, 11:32:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2019

offline
H0 NMBS seinen voor 3D print
Hoi,

'k zet het hier maar neer in de scenery sectie.

Met de club hebben we een project gestart om NMBS seinen met de 3D printer te maken.   Na een paar versies en heel wat ervaring verder zijn deze files nu toegangkelijk voor iedereen.

https://de-pijl.be/downloads.html (onderaan de pagina)

Gelieve wel de licentie overeenkomst in acht te nemen.  (dus geen commercieel gebruik)



Ik heb me vooral toegelegd op de oudere versie van het sein (ik rij Epoc III). 
De ontwerpen zijn specifiek voor printen met een PLA printer en .25 nozzle.

Het prototype kan je ook zien in deze video met de Arduino aansturing :
https://www.youtube.com/watch?v=i6QuivREqyM

Dank zij een aantal opmerkingen zijn er al een hele hoop verbeteringen en aanpassingen gebeurd. 
We staan trouwens nog altijd open voor opmerkingen, correcties en vragen, het blijft een werkje in ontwikkeling.

hopelijk zijn jullie hier iets mee,

groeten,

Patrick
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
goed werk ! Doet me herinneren aan de tijd dat ik nog geen 3D printer had, en ik die seinen met mijn 50W CO2 laser maakte.
Heb je ook een versie van die STL files van de gehele seinen ? (dus alle stukken samen) Zoja, hoe kan ik aan die bestanden komen, en hoe groot is zo'n sein dan ?
Ik heb namelijk een resin 3D printer, en ben ervan overtuigd dat ik die seinen in z'n geheel kan printen zonder problemen ...
(zo'n resin 3D printer is een echte aanrader, voor't geld moet je het niet laten (een paar honderd euro), en je kan daar details mee printen die je niet voor mogelijk houdt, zelfs voor spoor Z geschikt !)
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
bedoel je echt alles in 1 stuk?   inclusief het voetje?
en welk model, het oude of het nieuwe type?

het oude model is iets van een 6.5 cm hoog.   Gewoon op schaal.

Patrick 
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Ziet er gaaf uit. Welke decoder software gebruiken jullie? Gebruiken jullie ook een functie om de leds te laten in en uit faden?

Kasper
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
de software gaat een Arduino script worden, ik had dit bijna af maar ondertussen zijn er andere dingen tussengekomen.
het script doet ook aan zachte in/out fading.

Patrick
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Hoi Patrick,

Inderdaad alles in één stuk, inclusief voetje :-)
De Belgische seinen lijken mij het meest geschikt voor mijn doen.
De witte rand kan ik afzonderlijk uit het model met losse stukken halen, dit zou ik dan met mijn vinyl-snijder doen :-)
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite !

groeten,
Kris
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
mooi initiatief.Wij proberen het eerstdaags ook eens uit.Kunnen we nog wat verbeteren/verfijnen laten we het wel horen.Heb ook aan vriend de vraag gesteld of het in spiegelzin kan geprint worden voor tegenspoor
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Citaat van: bellejt op zondag 17 mei 2020, 11:49:05
mooi initiatief.Wij proberen het eerstdaags ook eens uit.Kunnen we nog wat verbeteren/verfijnen laten we het wel horen.Heb ook aan vriend de vraag gesteld of het in spiegelzin kan geprint worden voor tegenspoor

als ik iets in spiegelbeeld wil, dan flip ik dat gewoon in de slicing software die ik gebruik (Prusa).   
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Citaat van: sn00zerman op zondag 17 mei 2020, 11:24:39
Hoi Patrick,

Inderdaad alles in één stuk, inclusief voetje :-)
De Belgische seinen lijken mij het meest geschikt voor mijn doen.
De witte rand kan ik afzonderlijk uit het model met losse stukken halen, dit zou ik dan met mijn vinyl-snijder doen :-)
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite !

groeten,
Kris

het lukt me voor een of andere manier niet om de assembly van de componenten te vertalen naar 1 enkele component in STL formaat.
Ik heb iets bekomen voor het moderne model.   Als je me een PB stuurt met je email dan mail ik het door.

Ik ken niet veel van resin printers, het zou wel heel knap zijn als je dit in 1 keer kan printen.

P.
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Heel mooi dit!
👍👍👍

Mvg. Marcel
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Met dank aan Patrick, is het me gelukt om de Belgische seinen in resin te 3D printen.
De kwaliteit is ronduit geweldig !
Voor een eerste modelspoor gerelateerde print, niet slecht :-)

Echter 3 opmerkingen, volledig voor mezelf (en misschien hebben andere 3D resin printeraars er ook wat aan):
- Steek die 3D geprinte dingen NIET in warm water na het IPA bad.
  Ik ben dit zo gewend om prints verder "schoon" te maken na het IPA bad, alvorens ze UV te curen.
  Zo'n filigrane structuren trekken scheef onder warm water.
  En een IPA bad is echt wel genoeg, dat warm water is voor niks nodig.
- de exposure tijd mag zeker 2 seconden lager per laag. De loop-roosters bovenaan zijn namelijk niet helemaal "open" te noemen.
  Dit komt dus door te lange exposure tijd. Door dit 2 seconden lager te zetten, win ik ook nog eens print-tijd. De seinen zijn ongeveer 1500 lagen.
  2 seconden per laag, dat komt dus neer op een winst van 50 minuten. 5 uur in plaats van nu 6 uur, voor 18 seinen, niet slecht :-)
- Door de seinen wat te herschikken op de print-plate, kunnen er gerust 24 op, in plaats van 18. (tja, te "voorzichtig" begonnen hé, haha)
  Dan lukt het mij dus om 24 seinen te printen op minder dan 5 uur ...
  Die allemaal schilderen en voorzien van LEDs, gaat "iets" meer tijd in beslag nemen ...



Die seinen zijn voor een bevriend modelspoorder, ik rij volledig Duits.
Nuja, nu ik dit gezien heb, is mijn honger wel aangewakkerd ! De Duitse vleugel-seinen in Solidworks tekenen en vervolgens 3D printen,
moet voor mij een koud kunstje zijn ... (alleen, tijd hé ... nu ben ik beter, en heb nog zoveel "achterstand" van de voorbije 3 jaren, dat ik eerst nog enkele andere
zaken af te handelen heb, alvorens ik terug met Solidworks aan de slag kan ...)

Voor diegene die wat meer foto's willen zien, en zelfs een filmpje van het curing-proces willen zien (is eigenlijk niet veel aan, maar is wel leuk om zo'n 18 seinen te zien ronddraaien, wetende dat ze daarvan "hard" worden, haha), kunnen altijd op mijn blog terecht, rechtstreekse link naar het juiste topic is: https://www.digitalplayground.be/?p=4628


groeten,
Kris

Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 30 mei 2020, 22:52:40
Met dank aan Patrick, is het me gelukt om de Belgische seinen in resin te 3D printen.
De kwaliteit is ronduit geweldig !
Voor een eerste modelspoor gerelateerde print, niet slecht :-)

Echter 3 opmerkingen, volledig voor mezelf (en misschien hebben andere 3D resin printeraars er ook wat aan):
- Steek die 3D geprinte dingen NIET in warm water na het IPA bad.
  Ik ben dit zo gewend om prints verder "schoon" te maken na het IPA bad, alvorens ze UV te curen.
  Zo'n filigrane structuren trekken scheef onder warm water.
  En een IPA bad is echt wel genoeg, dat warm water is voor niks nodig.
- de exposure tijd mag zeker 2 seconden lager per laag. De loop-roosters bovenaan zijn namelijk niet helemaal "open" te noemen.
  Dit komt dus door te lange exposure tijd. Door dit 2 seconden lager te zetten, win ik ook nog eens print-tijd. De seinen zijn ongeveer 1500 lagen.
  2 seconden per laag, dat komt dus neer op een winst van 50 minuten. 5 uur in plaats van nu 6 uur, voor 18 seinen, niet slecht :-)
- Door de seinen wat te herschikken op de print-plate, kunnen er gerust 24 op, in plaats van 18. (tja, te "voorzichtig" begonnen hé, haha)
  Dan lukt het mij dus om 24 seinen te printen op minder dan 5 uur ...
  Die allemaal schilderen en voorzien van LEDs, gaat "iets" meer tijd in beslag nemen ...



Die seinen zijn voor een bevriend modelspoorder, ik rij volledig Duits.
Nuja, nu ik dit gezien heb, is mijn honger wel aangewakkerd ! De Duitse vleugel-seinen in Solidworks tekenen en vervolgens 3D printen,
moet voor mij een koud kunstje zijn ... (alleen, tijd hé ... nu ben ik beter, en heb nog zoveel "achterstand" van de voorbije 3 jaren, dat ik eerst nog enkele andere
zaken af te handelen heb, alvorens ik terug met Solidworks aan de slag kan ...)

Voor diegene die wat meer foto's willen zien, en zelfs een filmpje van het curing-proces willen zien (is eigenlijk niet veel aan, maar is wel leuk om zo'n 18 seinen te zien ronddraaien, wetende dat ze daarvan "hard" worden, haha), kunnen altijd op mijn blog terecht, rechtstreekse link naar het juiste topic is: https://www.digitalplayground.be/?p=4628


groeten,
Kris


Hoi,
Sorry om deze thread nog is boven te halen.
Print je deze zo zonder supports ?

Met vriendelijke groeten
nick
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Ja hoor, geen supports, wat je ziet op de foto is de buildplate, rechstreeks uit de printer, niks gewijzigd en niks gewassen ofzo :-)
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 01 januari 2021, 20:49:06
Ja hoor, geen supports, wat je ziet op de foto is de buildplate, rechstreeks uit de printer, niks gewijzigd en niks gewassen ofzo :-)

Heel tof! Kan ik via jouw aan de stl file van het volledige sein geraken?
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Nick, you got mail 🤗
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Beste heb dit verhaal vol interesse gevolgd. Ik ben namelijk pas begonnen met mijn baan te maken.
Zelf ben ik ook in het bezit van een 3 D printer en een Resin printer.
Nu gaat mijn interesse uiteraard uit naar deze seinen.
Zou ik ook de stl-file mogen ontvangen van het gehele sein.
Ik hou er namelijk van om zoveel mogelijk zelf te maken.
Alvast hartelijk dank,
Elsep, 
Re: H0 NMBS seinen voor 3D print
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 30 mei 2020, 22:52:40

Nuja, nu ik dit gezien heb, is mijn honger wel aangewakkerd ! De Duitse vleugel-seinen in Solidworks tekenen en vervolgens 3D printen,

groeten,
Kris
Hoi Chris,
Ben je er ooit aan toegekomen?