Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Faller klokkengieterij 19762

Gestart door Hansw woensdag 30 maart 2022, 17:42:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller klokkengieterij 19762
Lid sinds: 2021

offline
Faller klokkengieterij 19762
Beste , ik heb tot nu toe alleen Vollmer bouwdozen gebouwd , maar omdat ik de klokkengieterij er aantrekkelijk zag uitzien ben ik nu met deze Faller bouwdoos bezig .
Wat mij persoonlijk opvalt is dat de onderdelen toch kwalitatief iets achterblijven in vergelijking met Vollmer
Vooral de ramen die zijn bij Vollmer van plastic en op maat . Bij Faller zie een velletje plastic en niet eens op maat dat moet je zelf doen .
Ik had hiervoor de  Brouwerij van Vollmer gebouwd voor ongeveer dezelfde prijs en persoonlijk vindt ik die gedetailleerder
Loop ik hier ook tegen aan met het merk Kibri  want daar zag ik een model dat ik mooi vindt

Mvg Hans
Re: Faller klokkengieterij 19762
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Faller klokkengieterij 19762
Ieder merk heeft verschillende manieren van bouwen.
Persoonlijk heb ik geen probleem met de velletjes raam van Faller, soms gebruik ik ze soms gebruik ik een mooier stuk van een verpakking. Ik plak de ramen zelf vooraf op zo'n vel en snij daarna de boel netjes af.

Ik vind soms bij Vollmer het glas te dik want ik wil ook waar nodig van de binnenkant iets kunnen zien en als er dan van die jampotbeglazing gebruikt wordt dan gebruik ik daar ook een velletje glas voor.

Ben wel benieuwd naar je bouwsel want ben zelf momenteel ook de klokkengieterij aan het bouwen, bouw alleen niet zo snel.
Ga nu eerst een beetje de binnenfeestverlichting te samenstellen uit rode, gele en waxinelichtledjes die het gesmolten brons moeten voorstellen.

Re: Faller klokkengieterij 19762
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Faller klokkengieterij 19762
Faller gebruikt niet voor alle bouwdozen een velletje plastic voor sommige dozen gebruiken ze dan ook wel van harde plastic glas (zoals Vollmer). Als je van te voren op de website van Faller de handleiding bekijkt dan kan je zien wat voor onderdelen er geplaatst moeten worden en geeft meteen een idee welk soort glas er wordt gebruikt.
Wat Kibri betreft. Die gebruiken ook meestal dat dikke harde plastic glas (zoals Vollmer) en bij sommige bouwdozen van Kibri zijn glas en kozijnen al tot één onderdeel samengevoegd (wat lastiger is als je de kozijnen wil schilderen).

Het voordeel van zo'n dun velletje plastic wat Faller gebruikt is dat je ook meer dan voldoende overhoud, dus mocht er een keer wat lijm op een raam komen dan gooi je die weg en maak je even makkelijker een nieuwe.
Re: Faller klokkengieterij 19762
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller klokkengieterij 19762
Ook een aandachtpunt is de grootte van het bouwsel van de diverse fabrikanten,
hoewel er op de doos H0 of 1:87 staat is het eindresultaat soms wat verwarrend; KLIK
Hoe het met Kibri zit weet ik niet.

Dirk-Jan
Re: Faller klokkengieterij 19762
Beste , ik heb ook het Wiener koffiehuis gebouwd , dat was mijn 1e bouwpakket . Voorheen had ik al test twee Marklin huizen gebouwd die waren van karton en geen lijm nodig
Toen ze klaar waren zag ik dat de verhouding van geen meter klopt ( stond wel HO vermeld ).
Persoonlijk vindt ik het niet doorslaggevend ( muv de Marklin grootte ) . Ik stel meer eisen aan de uitvoering .
Zoals het station Bonn die vindt ik persoonlijk van Faller mooier als die van Kibri  ( te geel ) alhoewel  de Kibri de juiste verhouding heeft volgens kenners .
Maar vanwege  de hoge prijs van Bonn heb ik als alternatief  station Nordstadt gebouwd van Vollmer.

Hans

P.s Beste Dirk Jan  Ik vindt de huizen erg mooi gebouwd  , bij mij zat er geen grondplaat bij van het Wiener cafe  en zodoende heb ik het terras niet kunnen plaatsen helaas