Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voeding digitale baan

Gestart door Janus54 woensdag 06 mei 2020, 16:38:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voeding digitale baan
Lid sinds: 2020

offline
Voeding digitale baan
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en onlangs weer begonnen met de bouw van een baan. De kinderen de deur uit en een kamer gekregen van mijn lieve vrouw. De bedoeling is om digitaal te gaan rijden en de rest analoog. De locs zal ik zelf ombouwen naar digitaal. Mijn vraag is nu, kan ik een gewone 18v dc trafo gebruiken als voeding voor het digitale gebeuren.

Een booster kost ongeveer 180 euro en een gewone 18 v dc trafo ongeveer 40 euro.
Dank voor jullie reacties

Groet
Jan
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Voeding digitale baan
Jan

Lees dit eens door en maak dan je keuze.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Beginnen_met_Digitaal

Cees
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voeding digitale baan
Hallo Jan, welkom op ons mooie forum!

Een booster is geen trafo, maar een soort versterker die het digitale signaal wat geleverd wordt door de centrale versterkt en op de rails zet.  Een centrale bevat normaal gesproken zelf ook al een booster.

Heb je al een centrale?  Vaak is dat al genoeg om een begin te maken.
Re: Voeding digitale baan
Ik weet niet wat je rijdt. 2-rail of 3-rail. Maar wees verstandig. Koop een simpele digitale startset. Dan heb je alles in één keer goed voor het begin. Dan krijg je een digitale centrale en een lok die digitaal rijdt. Wat zou moeten werken vanuit de verpakking. Dan kan je daar kennis maken met het digitale gebeuren. Met de meeste digitale startsets centrales kan je rustig 3 tot 6 loks tegelijk laten rijden.

Groet Ronald.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Voeding digitale baan
Is een CS3 gebruiksvriendelijker dan een MS2?
Re: Voeding digitale baan
Tja.... Wat is gebruikersvriendelijk? Lees hier eens de draadjes door over mensen die aan het "kloten" zijn met hun CS3 .... De MS II is bedoeld als beginnerscentrale. Dus die is relatief eenvoudig ook qua bediening. Het CS3(+) is bedoeld voor als vervolg op je MS II. Je kan er ook veel en veel meer mee dan met een MS II. Meer betekent ook meer schermpjes en instellingen waar je iets mee kan. Of dat gebruikersvriendelijker is.

Of het voor jou gebruikersvriendelijker is: Ga eens kijken bij mensen met een MS2 en/of een CS3. Of ga eens buurten in de winkel. De meeste mensen kopen het spul "online" omdat het goedkoper lijkt. Bij problemen komen ze er niet meer uit. De onlinewinkel zal alles via mail / chat willen doen wat niet altijd werkt. Dan hebben ze toch "menselijke ondersteuning" nodig om bijvoorbeeld voor te doen of gewoon uit te leggen. Ben je nieuw met dit hele gebeuren is het verstandig om in een goede modelspoorwinkel te kopen. En met een goede bedoel ik een winkel die je het apparaat kunnen uitleggen.

Groet Ronald.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Voeding digitale baan
Qua mogelijkheden en overzicht wel. Ik heb beiden. Maar ik was al tevreden over de MS2. Bij de CS3 moet je jezelf wel een beetje "inleren". (Maar je vind heel veel op het web en hier op het forum).

Vervolg op MS2? Nee, helemaal niet. De MS2 is de "instap" en de CS3 (al dan niet plus) is de gevorderde centrale.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Voeding digitale baan
Wat ik bedoel is dit,  is het bij de CS3 niet zo dat je minder door de menu`s moet "bladeren" voor bepaalde instellingen omdat je een groter scherm hebt?
Re: Voeding digitale baan
Nee, niet echt. Download maar eens de handleiding van het CS3(+) dan zal je zien wat de menus zijn. Groter scherm betekent niet altijd meer informatie ;) 

Groet Ronald.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voeding digitale baan
Hoi Jan,
Stel eerst vast wat je wilt.
Hoe groot gaat je baan worden? En met hoeveel loks kun je dan (te gelijk) rijden? Gaat dat dan geautomatiseerd of vindt je handmatig leuker?
Ben je daar uit, begin dan "klein" d.w.z. met een simpel stuurapparaat bijv. een MS2 (die kun je later weer gebruiken met een CS of Ecos) maar andere stuurapparaten kan ook. Zijn vaak weer niet te koppelen als je "groter" gaat werken. 
Zelf rijd ik met een niet gebruikelijke configuratie 4x MS2 die via een Tams "link" 2 boosters aansturen.
Er staan 40 loks in m`n MS(en) maar ik rijdt er met max. 5 tegelijk en dat heeft te maken met de afmetingen van m`n baan en één persoon moeite heeft
om (niet geautomatiseerd) meer loks in de gaten te houden.
Succes met je zoektocht.
digibert
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Voeding digitale baan
Ik heb een baantje gehad in schaal N. Ik stap nu over op 3-rail H0 en wil een goede start maken. Ik ben visueel ingesteld, dus daarom vroeg/vraag ik mij af:  koop ik een startset met MS2 of koop ik gelijk een CS3 + rails die ik nodig heb en loc waar ik mee wil starten. Max 3 a 4 locs tegelijk rijden.  Dus niet zo`n grote baan.
Re: Voeding digitale baan
Zou gewoon een MS II kopen. Als je de wissels met de hand gaat bedienen en je baan ook niet gaat verder automatiseren. Ik zou geen 700+ euro uitgeven voor iets dat voor 3 tot 4 treintjes eigenlijk compleet overbodig is.  Maar dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik gebruik hier heel veel de multimaus. Doet wat het moet doen. Zit geen poespas aan. De MS II is hetzelfde in dat opzicht. Goed wat het moet doen.

Groet Ronald.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Voeding digitale baan
Een beperkte baan met 3 of 4 locs kan met een volautomatisch bedrijf bets boeiend zijn. Zeker als je ook automatisch rangeert / locwissels toepast. Maar, zoals uit de diverse commentaren al blijkt een kwestie van 'ambitieniveau'.

Als je wissels handmatig schakelt, is een dure centrale wat 'overdone'. Daarbij hangt er ook een prijskaartje aan.

Mvrgr
Robert
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voeding digitale baan
Een MS2 is een prima begin.
Mocht je later behoefte hebben aan meer, dan kun je de MS2 ook aansluiten op de CS3 of CS3+ als extra rijregelaar.

Groeten,
Ton.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Voeding digitale baan
Alvorens een Ecos aan te schaffen kun je natuurlijk ook eerst de handleiding doornemen.
Dan zie je precies hoe deze aan de baan aangesloten kan worden en ook met welke andere componenten deze verbonden kan worden.
En zeker ook leerzaam om te zien wat de Ecos kan/niet kaan en of dat beantwoord aan je wensen/eisen.
Duits/Engels: http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitalsysteme/
Nederlands: http://www.loksound.be/manual/

Cees
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Voeding digitale baan
Allemaal reuze bedankt, hier kan ik wat mee. Ik ga klein beginnen en ben nu bezig met de eerste loc om te bouwen. Ik heb hiervoor de 60760 en bij de derde loc al paste die. Is er een overzicht van welke ombouw set hoort bij welke loc?
Het is vrij oud spul maar wel degelijk en functioneert nog goed.
Groet, Jan
Re: Voeding digitale baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Voeding digitale baan
In onze eigen wiki kun je veel vinden, door te zoeken op loknummer of motortype.

John

Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Voeding digitale baan
Ach ja, waarom zou je zelf de moeite nemen om op onderzoek uit te gaan binnen onze eigen wike, ond forum of -in het laatste geval- de website van de fabrikant ????
Je kunt je zlef toch veel eenvoudiger alle moeite besparen door deze en gene impele vraag op het forum te posten ??

Cees
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voeding digitale baan
Cees,

Topic starter is nieuw op forum.
Die moet zijn weg nog even vinden binnen het forum.
Niet alles is meteen bekend...

Groeten,
Ton.
Re: Voeding digitale baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Voeding digitale baan
Van harte welkom hier op het forum en als je vragen hebt, shoot!
Groetjes
Wim