Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiten wissel

Gestart door Paulwillem1982 dinsdag 05 mei 2020, 23:39:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten wissel
Paulwillem1982
gast

Aansluiten wissel
Goedenavond,

Titel zegt niet zoveel al zullen jullie denken, niet weer de zoveelste die wissels niet kan aansluiten, maar wees maar niet bang....

Ik wil de aandrijving van mijn marklin c rails wissels aansluiten op moment/uit/moment dipswitches. Maar op de een of andere manier krijg ik het niet werkend. Ik doe het volgende:

- Ik sluit een bruine draad (afkomstig van de trafo) aan op het middelste pootje van de schakelaar
- De blauwe kabeltjes aan de andere twee pootjes
- De gele draad terug naar de gele connector van de trafo.

Maar ik krijg het niet werkend.... iemand een idee?

Gr. Paul
Re: Aansluiten wissel
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Aansluiten wissel
Bij mijn weten heb je de bruine draad niet nodig om je wissel te kunnen aansturen.

Is het de standaard marklin aandrijving 74491? Hoe stuur je deze aan, via een digitale centrale of een drukknop?

Kun je wellicht een foto uploaden, dat schept wellicht wat meer duidelijkheid.

Vriendelijke groet

Kasper
Re: Aansluiten wissel
Lid sinds: 2018

offline
Re: Aansluiten wissel
De manier van aansluiten lijkt me in orde.
* Check (bv met een lampje) of de trafo spanning geeft
* Probeer eens een andere wisselaandrijving: misschien is er een eindschakelaar stuk.
Re: Aansluiten wissel
Paulwillem1982
gast

Re: Aansluiten wissel
Het is opgelost. De schakelaars maar even doorgemeten, en ga ze nu terug sturen. Blijkbaar een slechte serie. Ik vond het al zo vreemd, heb wel redelijk verstand vam electronica 😉. Thanks voor de hulp on ieder geval!
Re: Aansluiten wissel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiten wissel
Ken je de kreet "meten is weten" die was hier dus van toepassing.  ;) ;)
Re: Aansluiten wissel
Aliebengalie
gast

Re: Aansluiten wissel
Moet je ook wel weten hoe die meter werkt.

Ook dat kan voor velen moeilijk zijn.

Een hele serie foute schakelaars lijkt me ook wel een een beetje stug.

Mvg: Alex
Re: Aansluiten wissel
Paulwillem1982
gast

Re: Aansluiten wissel
Ik repareer electrische fietsen, en daar komt een multimeter best vas pas, dus mag er vanuit gaan dat ik wel weet hoe die werkt, over het algemeen ga je er ook van uit dat nieuw bestelde schakelaars functioneren als ze binnen komen, en dan nog....1tje kapot, dat kan voorkomen, 2; kan ook maar als er 15 kapot zijn wordt het een ander verhaal. Dan is kruiswisselen een beetje lastig.
Re: Aansluiten wissel
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Aansluiten wissel
Puur uit nieuwsgierigheid, over welke schakelaar hebben we het? Wellicht een foto? Als alle 15 schakelaars nieuw uit de doos kapot zijn lijkt me op zijn minst verdacht.