Nog maar een kleine taalanalyse dan: hoe wordt het woord gebruikt, en wat betekent het?
Schortplaten zijn alle platen onderaan het voertuig van de neus tot de staart van een loc, wagen, tram of bus; niet uitsluitend de platen die het draaistel aan het zicht onttrekken. Ze zitten daar met een aantal functies, zoals stroomlijning en bescherming tegen sneeuw en ijs op de rails of weg.
Een scheenplaat is feitelijk geen schortplaat, maar een versieringsdetail (imitatie) op het midden van de zijkant van het draaistel.
Bij de loc gaat een (draaistelframe) Drehgestellrahm om het draaistel (Drehgestel) heen, maar bij de wagons is dat niet zo, volgens de lijst.
Wikipedia bron 1CiteerNaast een gewijzigde inrichting kreeg het rijtuig ook extra apparatuur, zoals een airconditioning en dieselaggregaat, die door schortplaten aan het oog onttrokken zijn.
Wikipedia bron 2CiteerDe laatste generatie BBA-bussen hadden een witte basis met blauwe schortplaten,
Wikipedia bron 3CiteerAlle PCC-cars waren ongebruikelijk lang en breed. Zo breed dat het mogelijk was over de hele lengte van de wagen ononderbroken schortplaten te monteren
In onze eigen wikiCiteer7009 Groengrijs tot 1942 Dak en Schortplaten van de "Henschel-Wegman" treinen.
AlbertJan schiet niets op met dit taalonderzoek, want hij heeft de Duitse naam ervoor nodig, en in de Ersatzliste staat deze term al helemaal niet (en dus ook geen nummer, maar dat wist hij al).
En dat maakt het voor hem inderdaad knap lastig.
Het origineel (TEE die in Amsterdam stond) had schortplaten.
Het model van Trix uit 2008 heeft ook schortplaten.
Dit Märklin model heeft geen schortplaten.
De reden voor het ontbreken van de schortplaten was vermoedelijk de hoge wissellantaarn van de metalen rails.
Dus toch scheenplaten. Enige oplossing die ik daarvoor zie, is gieten met resin of
tin, of laten gieten door iemand die dat kan. Hero misschien, of iemand anders zoeken.