Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

opbergkoffers voor locs en wagons

Gestart door kteeven dinsdag 05 mei 2020, 14:00:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
opbergkoffers voor locs en wagons
Beste mede hobbyisten,

Ik heb jullie input nodig. Ik wil graag al mijn treinen in nette opbergkoffers stoppen. Ik wil het niet op planken aan de muur omdat ik dan bang ben voor verkleuring door zonlicht.
Helaas heb ik ook niet de luxe om ze ergens in een schaduwstation te plaatsen. Daarom heb ik het volgende bedacht:


Ik wil deze 6x maken zodat ik al mijn huidige materiaal er in kan stoppen en nog een beetje over heb voor de toekomst. Het idee is dat ze er zo in liggen dat ik de zijkant van de trein zie. De ruimte verticaal is 60mm en ze worden 40mm diep. Alle dragende planken worden 2mm in de achterplaat gefreesd en verlijmd. Al het hout wil ik multi/triplex maken. Dit is licht en vervormd minder dan MDF.

Hebben jullie nog tips?

Alvas bedankt
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Ja, doe er dit bij. Dan ligt alles beter beschermd.
https://www.linton.de/fachboden-einleger/

Cees
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Ik heb zelf kratten met deksel die onder de baan passen. Zijn 70x35x14

Door dezelfde kratten te nemen is het voordeel van stapelbaar

Verder waterdicht bij eventuele lekkage en tegen beestjes
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Leg op de bodem en maak tegen de boven en onderzijd van de vakken nog een beschermende zachte laag.
Bijvoorbeeld karton of vilt.
Fixeer de modellen voor transport.

Ik gebruik zelf ook een paar van deze kisten.
Ook handig een touwtje i.o.d. om ze gemakkelijke uit de opbergboxen te halen.
Ook een deksel helpt.

John
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Citaat van: kteeven op dinsdag 05 mei 2020, 14:00:33
verkleuring door zonlicht.
Aan je profielfoto te zien heb je de modelbaan op zolder met schuine ramen.
Kan je niet gewoon de zonwering permanent dichtlaten?  :roll:
Niet dat al je treinen op plankjes moeten, maar een paar is altijd wel leuk misschien. :)

Dirk-Jan
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Ter info, verkleuring (vergelen) komt ook door hoge temperatuur. Mooi voorbeeld is het access-point onder aan m'n wit geschilderde zoldertrap. Het AP wordt best warm, had hem laatst even los, de trap en de kunststof houder die aan de trap geschroeft is, zijn aardig vergeeld. En dit ziet nooit daglicht want er zijn geen ramen in de buurt. :)

Om deze reden komt mijn vitrine in de hal bij de voordeur (lange gang). Dit is de schaduwkant van het huis en de meest koele plek die er is. :)
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Helaas ben ik momenteel niet in de positie om een permanente spoorbaan te hebben staan of iets dergelijks. We zijn aan het kijken naar een ander huis met wat meer ruimte en dan kan ik de kisten eventueel ophangen aan een donkere, koele wand. Maar voor alsnog wil ik ze netjes kunnen opbergen en niet in 10 verschillende kartonnen dozen enzo.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 05 mei 2020, 14:29:44
Ja, doe er dit bij. Dan ligt alles beter beschermd.
https://www.linton.de/fachboden-einleger/

Cees
Hoi Cees,

Bedankt voor de link. :thumbup:
Ben zelf ook al een tijdje op zoek naar zoiets.

Groeten,
Ton.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
De Lintons zijn heel mooi. Ooit voor het eerst op Dortmund gezien. Ik heb er een paar in bestelling staan. Ze zijn heel handig. Een aantal vrienden heeft ze in gebruik. Ze zijn er in diverse maatvoeringen te krijgen.

Groet Ronald.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Citaat van: AlexH op dinsdag 05 mei 2020, 17:29:55
Ter info, verkleuring (vergelen) komt ook door hoge temperatuur. Mooi voorbeeld is het access-point onder aan m'n wit geschilderde zoldertrap. Het AP wordt best warm, had hem laatst even los, de trap en de kunststof houder die aan de trap geschroeft is, zijn aardig vergeeld. En dit ziet nooit daglicht want er zijn geen ramen in de buurt. :)

Om deze reden komt mijn vitrine in de hal bij de voordeur (lange gang). Dit is de schaduwkant van het huis en de meest koele plek die er is. :)

Wat voor verf heb je gebruikt?

Als dit verf is op basis van terpentine is dit bij witte verf een bekend verschijnsel. Men mag er namelijk niet meer een bepaalde stof in toevoegen. Daardoor gebeurd dit.

Ik heb een deur gehad bij  mijn toilet, de deur een paar uur in de zon gezet, lees UV-licht, en de deur was weer wit.

Jouw trap pakt natuurlijk weinig UV-licht.

Bij watergedragen verf komt dit niet of nauwelijks voor, althans zei mijn schilder.

Het beste bewijs van dit verschijnsel was dat ik aan de zijkant van mijn meterkast een foto had hangen. Daarachter was het veel "geler" dan de rest van deze "wand". Vroeger was dit andersom. ;)
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
 @citaat dit is ook mijn ervaring met terpentinehoudende vs watergedragen verf. Komt idd door de gewijzigde regelgeving voor chemische samenstelling van de eerste soort. Maar het vergelen van plastic is misschien een ander verhaal dan verf?

Ik heb mijn modellen in een vitrine op zolder staan uit direct zonlicht. Ik was ook beducht op verkleuring, ik merk er nog niets van (zie evt. ook de opmerking van Harold in mijn topic) en ik hoop maar dat het zo blijft  :D. Naar je verzameling kunnen kijken is wel erg leuk merk ik.

Overigens treedt er soms ook vergeling op wanneer modellen helemaal niet aan zonlicht blootgesteld zijn en in hun verpakking zitten (dit gebeurt dan eerder bij oudere dan bij nieuwere modellen, als ik goed geïnformeerd ben). Oudere binnenverpakking ziet er soms ook uit alsof iemand er jarenlang sigarettenrook tegenaan dampte 8).

Bovenstaande bedoeld als bijdrage Kasper, niet om je te overtuigen. Zelf gebruik ik ook de opbergboxen (type London bijvoorbeeld) van de Hema. Karton kan scherp zijn, ik pak modellen in met bubbeltjesplastic. Albert Jan tipte laatst hier op het forum de opbergdozen van Auhagen.

Gegroet! Patrick
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Het is niet alleen de (terpentine basis, flexa) verf dat is vergeeld maar ook de kunststof houder en de access-point zelf. Het AP raakt niet de trap alleen de houder en dat ziet 100% geen daglicht want zit strak op elkaar. :) Maar beide zijn zeker factoren, zowel UV als warmte. Het bijzonder is dat je juist UV en Warmte ook weer nodig hebt om de vergeling terug te draaien. Heb al het nodige weer zo goed als de originele kleur (witte/creme/licht grijze kunststoffen) met haarbleek creme wat de kapper gebruikt en een paar uurtjes in de zon (wat ook met retro gameconsoles (retrobrite) wordt gedaan).
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Citaat van: pitsar op woensdag 06 mei 2020, 10:46:58
..........

Overigens treedt er soms ook vergeling op wanneer modellen helemaal niet aan zonlicht blootgesteld zijn en in hun verpakking zitten (dit gebeurt dan eerder bij oudere dan bij nieuwere modellen, als ik goed geïnformeerd ben). Oudere binnenverpakking ziet er soms ook uit alsof iemand er jarenlang sigarettenrook tegenaan dampte 8).
..........

Gegroet! Patrick

Klopt. Ik heb een oorspronkelijk witte wagen uit een geheel gesloten doos die al jaren geen daglicht heeft gezien, is ook gelig geworden.  :-(
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Zou de tip van Alex helpen? Als de binnenkant van de kap ook geel geworden is, zou je het daar kunnen testen.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Over het weer wit maken (retrobright) is genoeg op youtube en online te vinden. Het resultaat is wisselend, soms blijvend goed, soms wordt het naar verloop van tijd toch weer geel. En het schijnt dat plastic er soms broos van wordt (zelf nog niet gehad). M'n 6021 was redelijk vergeeld, die heeft een behandeling gehad en ziet er alweer 2 jaar prima uit nu.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Heren, zullen we het hier weer over opbergkoffers voor locs en wagons hebben en niet over  :offtopic: vergeelde kunststof en verf op trappen en deuren?
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Sorry Ad (en Kasper  :) ) het gebeurt idd voor je er erg in hebt. Groet, Patrick
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Ik denk dat dit een moeilijk onderwerp is en blijft. volgens mij zijn er veel factoren die bijdragen aan het verkleuren van modellen of zelfs poreus maken.
Juist die onvoorspelbeerheid maakt het moeilijk. Daarom kies ik er toch voor om ze in gesloten kisten te stoppen. Nog steeds geen garantie maar voorals nog wel het beste gevoel bij.

Ik heb de schuimkussens(van Cees) in overweging genomen maar dit werkt in mijn ogen alleen mooi als je ze in lades stopt. in koffers/kratten lijkt t me minder practisch. Ik ga sowieso de achterkant met vilt bekleden en ik ga van schuimblokken de bovenkanten van de treinen fixeren.

Morgen ga ik het hout halen en dan hopelijk in de avonduren of in het weekend de kisten zagen en schroeven.

Bedankt voor t meedenken!

Kasper
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Als je van plan bent om de locs lang op te slaan, is het verstandig dat de locs rechtop staan.

Als ze (lang)  liggen, heb je kans dat de olie de motor in loopt.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Dank voor de tip!
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Ik heb de topic verder niet gelezen, maar al wel eens geschreven over treinopbergkoffers.

Zie hier verder --->Treinopbergkoffer


Rob
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Citaat van: kteeven op woensdag 06 mei 2020, 23:49:05
...
Ik heb de schuimkussens(van Cees) in overweging genomen maar dit werkt in mijn ogen alleen mooi als je ze in lades stopt. in koffers/kratten lijkt t me minder practisch.
...
Hoi Kasper,

In koffers werkt het prima als je de binnenzijde van de deksel ook bekleedt.
Zo ga ik het in ieder geval doen.

Groeten,
Ton.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Hoi,

Citaat van: kteeven op woensdag 06 mei 2020, 23:49:05
Ik heb de schuimkussens(van Cees) in overweging genomen maar dit werkt in mijn ogen alleen mooi als je ze in lades stopt. in koffers/kratten lijkt t me minder practisch. Ik ga sowieso de achterkant met vilt bekleden en ik ga van schuimblokken de bovenkanten van de treinen fixeren.

Ze werken heel praktisch. Weet ik uit ervaring. Ze zijn vooral handig bij tentoonstellingen. Veel modelspoormaten hebben complete kratten mee. Dit om het materieel niet constant in en uit de doosjes te moeten halen. In de Lintons staan ze netjes rechtop, beschermt, ze zijn goed stapelbaar, afsluitbaar. Dat werkt echt goed. Daarom zelf ook een aantal in bestelling staan.

Groet Ronald.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2006

what else?

online
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Misschien is dit ook wat:
Feldherr
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Na en dagje meten, zagen en boren heb ik een begin gemaakt met de opbergbakken. Morgen kan ik beginnen met het in elkaar zetten. Zodra ik een bak af heb zal ik een foto plaatsen voor de beeld vorming.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
De eerste koffer zit in elkaar, de achterkant moet nog worden voorzien van vilt oid en wellicht wat schilderwerk.  Maar ik ben zeker niet ontevreden over het resultaat.

Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Aardig bezig  :thumbup: Hoe ga je het doen met de deksel? Of wil je ze stapelbaar maken?
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Over de deksel ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht ga ik opzoek naar plexiglas. Zodat ik er wel doorheen kan kijken en direct zien wat er in zit. Stapelbaar moeten ze sowieso zijn.
Ik heb na vandaag een paar dagen vakantie en hoop dan alle bakken af te kunnen maken.
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: opbergkoffers voor locs en wagons
Wellicht kun je een soort schuif systeem maken
de randjes frezen en de achterkant. Moet je wel natuurlijk de hoogte hebben aan de zijkanten en achterkanten.