Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Spoor 0 welke spanning?

Gestart door mDDM maandag 04 mei 2020, 23:03:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoor 0 welke spanning?
Lid sinds: 2008

offline
Spoor 0 welke spanning?
Als liefhebber van alles wat CIWL is, heb ik een paar jaar geleden van MTH een los Lx slaaprijtuig (afkomstig uit een Oriënt-Express set) gekocht om te dienen als statisch object. Nu lijkt het me leuk om ook de ingebouwde binnenverlichting te laten branden. Wie kan mij vertellen met welke spanning deze spoor 0 modellen gevoed moeten worden?
Re: Spoor 0 welke spanning?
 @citaat Proberen. Aansluiten aan een DC regeltrafo/laboratoriumvoeding en langzaam de spanning opvoeren tot de gewenste lichtsterkte bereikt is.
Re: Spoor 0 welke spanning?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spoor 0 welke spanning?

Dank voor de reactie. Helaas heb ik zo een apparaat niet.
Misschien dat iemand anders kan vertellen welke spanning er nominaal op het 3-railsysteem van spoor 0 wordt gezet?

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Spoor 0 welke spanning?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoor 0 welke spanning?
Beste mDDM,

Er is een Spoor 0 Forum, https://www.spoornul.nl/forum/index.php

Groet, Anne W
Re: Spoor 0 welke spanning?
Kijk gewoon eens bij de gegevens van een spoor 0 voeding.

Volgens mij is het gewoon net zoals H0 rond de 19v Je kunt tenslotte dezelfde centrale gebruiken.
Re: Spoor 0 welke spanning?
Gewoon de standaard spanning van een digitaal systeem. Ik stuur hier mijn Lenz Köf aan met de Multimausset (18 volt) of een Lenz LZV100 en die wordt gevoed door een Fleischmann 6812 ook 18 volt dan zal iets van 17 volt op de baan staan. Zal niet zo veel uitmaken. Een simpele trafo werkt al goed voor de verlichting.

Groet Ronald.
Re: Spoor 0 welke spanning?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spoor 0 welke spanning?
Moet het 18 V DC zijn, of gaat AC ook werken?
Re: Spoor 0 welke spanning?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoor 0 welke spanning?
De Fleischmann 6812 levert een wisselspanning van 18 volt, maar als je een "rijtransformator hebt met regelknop" probeer die dan eens, te beginnen op nul en dan langzaam opvoeren, maakt niet uit of het ac of dc is, je merkt wel of het werkt.

Groet, Anne W
Re: Spoor 0 welke spanning?
Lid sinds: 2007

online
Re: Spoor 0 welke spanning?
Precies, er gaat echt niks stuk als je een AC regeltrafo probeert. Beter dan in één keer 18 volt erop zwiepen. Denk ook dat de verlichting dan te fel brandt.