Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rustig aan het verder bouwen.

Gestart door RoCoMaDu-26 maandag 04 mei 2020, 22:26:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rustig aan het verder bouwen.
Hallo Allemaal,

Na bijna 2 maanden weer een bericht van mijn kant.
Alle wissels zijn aangesloten (en de wisselaandrijving schakelaars eruit gehaald),
Alle terugmeld punten aangesloten,
Keerlus verstevigd,
De drieweg wissel vervangen voor twee enkele wissels (drieweg wou niet lekker omschakelen),
Koploper over gezet en aangepast.
Treinen kunnen rijden .

Eind februari is mijn schoonvader (76) overleden aan corona, van hem heb ik wat trein spullen geërfd. waaronder een analoge BR03 (volgens mij nog nooit op een baan gestaan, die momenteel wordt voorzien van een lokpilot 5 en een 5* motor). En nog meer wat ik nog moet uitzoeken.

Nu rustig verder met niveau 0 zodat daar ook gereden kan worden, en dan met koploper aan de gang om dat te "fine-tunen".

Met vriendelijke groet Ron.

Re: Rustig aan het verder bouwen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Hoi Ron,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je schoonvader, mooi gebaar dat een aantal oude treinen bij jou in digitale vorm blijven rijden.

Fijn dat alles zo'n beetje aangesloten is en het rijden kan beginnen, tijd voor een filmpje zou ik zeggen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Hallo Peter.

Bedankt.

Voor dat filmpje ga ik mijn best doen maar ik beloof nog niets.  >:-D
Eerst kijken hoe ik dat voor elkaar krijg :help:

Groet Ron.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
gecondoleerd met het verlies van je schoonvader,


mvg,
Michel
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Michel Bedankt.

Groet Ron.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Hallo allemaal,

Na een tijdje niets van mij hebben laten horen, hier maar weer een update over de stand van zaken:
De treinen rijden automatisch via koploper alleen soms wil een wissel niet schakelen, ik heb de eindschakelaar er al uit gesoldeerd en bij het testen deden ze het ook allemaal goed. alleen onder de wissel gaat het soms fout.

Omdat mijn oudste zoon nu in het huis van mijn overleden schoonouders woont heb ik op zolder de muur tussen de treinkamer(tje) en zijn (oude) slaapkamer er uit gehaald waardoor er meer ruimte is voor een treinbaan. Dus waarschijnlijk ga ik deze baan (die nog niet eens klaar was) afbreken om dan een definitieve baan te gaan bouwen. Ik wil dan de wissels via servo's gaan aansturen. Nou is mijn vraag; wat heb ik daar allemaal voor nodig?
Uiteraard servo's. maar je leest zoveel dat ik (als leek) er niet meer uitkom. Wat mij het beste en voordeligst leek was een OC32. Maar kan ik deze aansluiten op mijn EcoS II of NUC. En hoe moet ik dat dan doen?? en welke OC32 kan ik het beste nemen, er zijn namelijk meerdere soorten OC32/NG-AD of OC32/NG-D :help:
Of misschien beter een ESU switchpilot (51832) nemen???
Of toch de M* wisselaandrijving houden en dan de defecte vervangen???

Voor de servo is volgens mij ook verenstaal nodig om hem aan de wissel te bevestigen en SP04R servomodule om de servo met de OC32 te koppelen.

Is dit een beetje goed zo of komt er nog meer bij kijken. En welke zou ik het beste kunnen aanschaffen.
Ik heb bij de chinees al wat servo's besteld (was een koopje), mocht het bevallen kan ik er meer en/of betere bestellen.

Ik ga eerdaags een nieuw topic starten over het baanontwerp, hopelijk kunnen en willen jullie mij hier ook bij helpen.

Dit was het voor nu, ik wens jullie een prettige moederdag.

Groet Ron.

Edit tekst iets aangepast.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
De keuze voor servo's voor de wisselbediening kan ik alleen maar aanbevelen.
Met de OC32 heb ik geen ervaring. Ik begrijp ervan dat het prima werkt en goed te configureren is. Een beperkt nadeel op het eerste gezicht is dat er vrij veel sevo's op aangesloten kunnen worden. Dat betekent dus kabels trekken naar alle servo's. Maar het grote voordeel is dat de OC32 verhoudingsgewijs goedkoop is.
Ik ben tevreden over de Digikeijs dr4024, nadat ik een separate schakelend voeding had gekocht en aangesloten. Sindsdien geen stuipen bij het opstarten en voorts probleemloze werking.
Het instellen vergt enige gewenning en oefening. Maar is dat allemaal gelukt, dan werkt het.
De nieuwe ESU servopilots (V3) zouden ook prima zijn en niet meer kieskeurig qua merk servo. Dat is ook plezierig.

Succes met het maken van een keuze.

Groet,

Peter
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Ik doe alles met mijn vier OC32's: servo's (wissels), relais (voor mijn puntstukken), 3-licht seinen, een overweg, etc.. Er is geen poort ongebruikt met een mix van sink drivers en weerstandsbanken.
Maar je moet er lol in hebben en je moet je er in verdiepen. En naast de aanschaf van de OC32 heb je ook nog SP04 printjes nodig en één U485 interface dus ga er eens aan rekenen.

Gr, Ben.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Peter en Ben bedankt voor het reageren.  :thumbup:

Misschien een domme vraag, maar hoe en waarvoor sluit je een puntstuk aan :help: :help:
(Puntstuk: Het gedeelte van de wissel waaraan de wisseltongen zijn bevestigd.)

Groet Ron.


Re: Rustig aan het verder bouwen.
Alleen relevant voor 2rail. Op andere fora (o.a. Beneluxspoor) kun je daar wel uitleg over vinden.


Groet,

Peter
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Dag Ron,

Ik heb een aantal units Arcomora gekocht en gebouwd. (Arduino Controlled Model Railway). Dat betreft een open source project gebaseerd op de Arduino controller. De units worden geleverd inclusief software om ze eenvoudig te configureren. Dat is me in een test opzet makkelijk gelukt. Mijn bouw activiteiten lopen helaas achter op mijn ambities dus heb nog geen uitgebreide "live" ervaringen.

Groet, Arie
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
 @citaat

Goed om te lezen dat jij hiermee aan het experimenteren bent Arie  :thumbup: :thumbup:
Ik ben er zelf nog niet uit en ben wel benieuwd naar jou ervaring.


@Ron,

Extra ruimte is altijd welkom, beter nu de baan aanpassen dan over een aantal jaren.
Overstappen op servo's kun je dan gelijk hierin meenemen, maar had jij problemen met de gewone aandrijvingen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 10 mei 2021, 20:36:49

Alleen relevant voor 2rail. Op andere fora (o.a. Beneluxspoor) kun je daar wel uitleg over vinden.


Dat is niet zo, kijk wat Laurent doet: hij polariseert zijn zelfbouw wissels. En voor uitleg hoef je dus ook niet naar andere fora.

@Ron: het puntstuk (hartstuk) dient afhankelijk van de stand van het wissel de juiste polariteit te hebben ten opzichte van de vaste spoorstaven.

Plaatje van Tillig:



De wisseltongen hebben een vaste polariteit gelijk aan de aanliggende spoorstaaf. Maar het hartstuk wisselt: links is de stand afbuigend en is het hartstuk rood, rechts is rechtdoor en is het hartstuk blauw.

Gr, Ben.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Ben,

Duidelijk plaatje, blijft voor mij de vraag wel staan, waarom polariseren met 3rail?
Een wissel is toch geen onderdeel van een blok?
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Bij de slanke wissel van Laurent reiken de puko's niet ver genoeg: de sleper raakt stroomloos. Je moet dan een stukje spoorstaaf mee polariseren. Om die reden krijgt Marklin echt slanke wissels en Engelsmannen niet voor elkaar.
Check bij Laurent dan kan het hier weer gaan over de baan van Ron.

Gr, Ben.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Het zit hem vaak in de vraag..... Waarom moet Ron polariseren, en dan sluit ik mij bij Peter aan, hier niet van toepassing.
Ok, 3rail is ook te polariseren om bepaalde redenen, maar het is niet de standaard. Dank voor de extra info en terug naar Ron......
Re: Rustig aan het verder bouwen.
 @citaat Ik heb niet gezegd dat Ron moet polariseren. Ron stelde me een vraag waarom ik relais toepas op m'n OC32 en die heb ik beantwoord.  ;)
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Puntstukpolarisatie voor 3rail is in de basis onnodig, zeker als je de wissels niet in een blok onderbrengt. Mijn engelsmannen die ik uit de Peco wissels bouw hebben zelfs kunststof puntstukken. Bij 2rail met kleine loks kan het nodig zijn om dezelfde reden als dat ik het toepas in slanke wissels die ik zelf bouw: te weinig lengte om goede stroomafname te kunnen blijven garanderen. In mijn geval is het gat van de puko's te groot, bij een klein lokje in 2 rail kan het puntstuk te lang zijn. Daar zit ook meteen het grote verschil met 2rail en 3rail polarisatie: Bij 3rail polariseer je (meestal) railstaven, bij 2rail puntstukken. Ik heb wel een wissel waar ik ook het puntstuk meepolariseer, maar dat is omdat het een driewegwissel is.

Weichen Walter heeft er mooie plaatjes over staan:




Voor Ron geldt: als hij standaard Märklin railmateriaal blijft gebruiken zal polariseren niet nodig zijn. Dat zie je ook terug bij de wisselkruisen die ik en Peter (Geluidsman) gebouwd hebben: Die zijn volledig opgetrokken uit standaard Märklin railmateriaal en zijn daardoor te gebruiken zonder polarisatie. Dat was voor mij ook een van de motivatoren om toch alles uit bestaand materiaal te bouwen. Voordeel hiervan is dat het wissel redelijk foolproof is. Een 3railrijder krijg je moeilijk aan zijn verstand dat hij een wissel niet open mag rijden: dat zijn we simpelweg al jaren gewend. Op evenementen waar ook 2railers komen rijden op 3rail, hoef ik die maar 1x uit te leggen dat een wissel niet gesneden mag worden vanwege polarisatie. Bij de meeste 3railers is het er gewoon ingesleten. We hebben al meegemaakt dat bepaalde baansecties bij Tischbahning compleet vermeden werden door mensen omdat er slanke Engelse wissels in lagen en ze geen trek hadden in kortsluiting.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Toen ik kort en puntig schreef: alleen relevant voor 2 rail, dacht ik al wel... 'Ja, maar uitzonderingen zijn er altijd en ook goede redenen om bij 3rail ook iets met de puntstukisolatie te doen, maar ja om daar in dit draadje nader op in te gaan...'
Maar het is wel een leerzaam overzicht geworden.

Groet,

Peter
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Peter, Arie, Peter, Ben Chris en Laurent allen bedankt voor het reageren en de duidelijke tekst en plaatjes.  :thumbup:

@ Peter (Degeluidsman) Ik heb inderdaad last van wissels die af en toe niet willen schakelen. Misschien omdat ik oude wisselaandrijvingen heb gebruikt of omdat ik koploper misschien niet goed heb ingesteld (blokken). Ga het na mijn (korte) vakantie nog eens rustig bekijken en als de servo's binnen zijn eens kijken of dat misschien mijn voorkeur heeft. Denk dat het wel een OC32 gaat worden waar sowieso de deuren van de lokloods mee bediend worden (en eventueel andere zaken, waar ik nu nog geen weet van heb).

Nu eerst genieten van mijn vakantie en dan de zolder opknappen en kijken hoe en wat er met de baan gebeuren moet (gaat zeker groter worden).

Nogmaals bedankt en groet Ron.
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Beste Ron,

Als je oude/gebruikte  aandrijvingen toe past en de schakelaar gedemonteerd hebt, heb je dan ook de boel doorverbonden?

Groet, Anne W
Re: Rustig aan het verder bouwen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rustig aan het verder bouwen.
 @citaat @citaat

Helder,

Zelf heb ik in al die jaren slechts een keer een kapotte aandrijving gehad, wel zijn bij mij alle schakelaars gedemonteerd.

De OC32 is een veelzijdig apparaat, instellen is weer een hobby op zich maar het ding kan echt zo veel.

Fijne vakantie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rustig aan het verder bouwen.
@ Anne w; van alle aandrijvingen zijn de schakelaars er uit gehaald en heb ik dit doorverbonden, waarschijnlijk was deze al niet lekker voordat ik dit deed.

@ Peter; Dank je wel, gaat zeker lukken. Met de OC32 gaat vast wel goed komen.

Groet Ron.