Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rustig aan het verder bouwen.

Gestart door RoCoMaDu-26 maandag 04 mei 2020, 22:26:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hoi Ron,

Gefeliciteerd met je ECoS, daar ga je veel plezier aan beleven, en ook nog een Nuc  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ha ron, in baanoverzicht ook nog ff checken of je alle benodigde wisselstraten hebt gedefinieerd! Alle locs die je met koploper wilt laten rijden moet je wel actief aanvinken in locoverzicht en de synchronisatie digitaal systeem uitvoeren! Gefeliciteerd met je aankoop ecos 2 overigens: ik rijd ook met heel veel treinen in koploper icm ecos 2, is echt super! Succes ermee, frank
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo Ron,

Zie mijn berichtje nergens terug.
Dan nog maar een tweede poging.

Bij aanvulling blokgegevens van blok 5 vinkje zetten bij " alle locomotieven mogen keren ".

Jos
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo heren, allen bedank voor de reacties.

@Frank
Ik heb nu alle 2-richtingsgroep op 0 gezet, maar het probleem blijft.
En alle wisselstraten zijn goed ingegeven want de treinen rijden wel gewoon van blok 4 naar blok 5 naar blok 7.
Alleen van blok 8 naar blok 5 naar blok 7 moet ik de trein handmatig in achteruit zetten :help: :help:

@Jos
Waar vindt ik "aanvulling blokgegevens". Is dat waar je Stationsspoor, Normaalspoor en Opstelspoor heb staan :help: :help:

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ha ron, onder onderhouden - baanontwerp - aanvulling blokgegevens, geheel onderaan in menu
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ron,

In het baanoverzicht met de muis op het blok gaan staan, en rechtermuisknop drukken.
Dan naar aanvulling blokgegevens.

Jos
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat @citaat
@citaat

Bedank Frank en Jos dat was inderdaad het probleem.

Probleem opgelost  :thumbup: :thumbup:

Groet Ron.
Ter voorbereiding op baanplan.
Hallo allemaal,

Ter voorbereiding op het te bouwen baanplan heb ik het baanplan van Albert (Columbus) overgenomen en gespiegeld. (Hij had precies de zelfde afmeting als mijn kamertje).
Ik heb er zelf een blok verdeling in gemaakt en hoop dat het zo goed is. (Ik ben zelf een leek op dit soort dingen).
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren wat er eventueel veranderd kan/moet worden?
Hieronder het baanplan met terugmeld indeling:






Misschien kunnen/willen jullie mij helpen om te kijken of ik niet teveel melders heb en of ik sommige stukken van één kant moet berijden. (waarschijnlijk rechtsom).

alvast bedankt namens een leek die het bouwen en rijden gewoon leuk vindt.

Groet Ron.

EDIT AnyRail bestand bijgevoegd.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
ha ron,

ziet er goed uit, mooi banenplan. je blokindeling lijkt mij prima, alles tussen 2 wissels kun je als blok definieren, dat geeft de beste controle op alle bewegingen. zelf gebruik ik eigenlijk nooit meer dan 2 massadetektoren / stopmelders per blok, enkele uitzonderingen daargelaten, en dat werkt prima, zie mijn link hieronder. daarbij gebruik ik koploper voor de automatische besturing van alle treinen, ik weet niet of jij dat gebruikt: in koploper kun je definieren dat een trein x cm voorbij een stopmelder stopt, dat verhoogt de betrouwbaarheid van het rijden behoorlijk. als je een blok 2 richtingen wilt maken (wel zo leuk) dan zou ik dat dus aan 2 zijden zo monteren: uitzondering is een doodlopend spoor/rangeerspoor: dan de detektie meteen na de wissel zodat je zsm weet als er een spooktrein binnenkomt. de stopmelder ook niet helemaal aan het einde, dan ook x cm doorrijden ingeven, werkt heel mooi. succes ermee.

gr frank       
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo Frank,

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga (zeer)waarschijnlijk met koploper de baan aansturen.
Even voor mijn beeldvorming;
Schaduwstation (-2):
Als ik daar rechtsom ga rijden kan ik dan de Stop melders rechts boven achterwegen laten of zeg je laten zitten zo?

Tussen plaat (-1):
Hoe doe ik de melding bij een kort opstelspoor zoals rechts onder? (De onderste van drie).
Misschien met kortere stukken rail gaan werken?

Zichtspoor (0):
Alle opstelsporen???? Is één melder dan genoeg?
(of ook kortere rail stukken gebruiken)
Als ze in het midden van de opstelsporen (rechts) komen moeten ze dan na de wissel op het hoofdspoor weer keren om rechts te blijven rijden of kan dat ook in de bocht (links)?

En ik zat aan een pendeltreintje te denken die van doodlopend spoor rechts onder naar die twee doodlopende sporen links gaan.

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ha ron, je moet altijd 2 stopmelders in n blok doen waar gestopt zou kunnen worden, bij de eerste ziet koploper dat een trein het blok inrijdt en gaat dan op het juiste moment de trein laten afremmen om hem op of net voorbij de 2e melder te laten stoppen, die eerste melder heb je ook nodig voor spookdetektie mocht n wissel niet correct gezet zijn. Alleen een heel kort blok (1 railstuk...) waar toch een stopverbod geldt kun je met 1 stopmelder af, gr frank
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo allemaal,

Na een aantal maanden niet aan de baan hebben kunnen werken (kamertje werd gebruikt als opslag) heb ik eindelijk mijn kamertje weer terug en kan ik weer rustig verder bouwen.
Nu heb ik een vraag over de voeding van mijn baan. Ik wil graag met meerdere voedingen werken. Voor schaduwstation -2 kan ik mijn ECOS de voeding laten verzorgen, voor schaduwstation -1 wil ik een m* voeding 60052 gebruiken (en voor zichtspoor 0 ook). (zie post #57 voor baanplan)
Nu is mijn vraag hoe ga ik dat precies doen? En heb ik daar boosters voor nodig?

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Het korte antwoord is: ja, voor een aparte 'stroomkring' heb je een booster nodig. Los kun je een trafo niet op de baan aansluiten.
Een vraag is: heb je wel een aparte boostersectie nodig? Rijden er meer dan drie of vier treinen tegelijk? Schakelen er veel wissels tegelijkertijd?
Als je de wisseldecoders apart voedt met stroom, en de lampjes van wissels en seinen ook, dan heb je geen extra boosters  nodig. Kijk eens op je EcoS hoeveel stroom (ampère) de boel nu vraagt. Dat kun je vast zien op een scherm.

Groet,

Peter
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat Bij digitaal heb je altijd versterkers / Boosters nodig. Je moet namelijk het digitale signaal op de baan zien te krijgen. Bij digitaal heb je dus twee dingen nodig: De trafo (voeding) en de versterker. 9 van 10 keer mag je die los van elkaar aanschaffen.

Groet Ronald.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Bedankt Peter en Ronald,

Wat ik beter kan doen is wel vast gescheiden stroomkringen bouwen, zodat er eenvoudig een booster aangesloten kan worden mocht het nodig zijn, maar wel alles door de ECOS laten voeden en de wissel-decoders en verlichting apart van een voeding voorzien.

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
hoezo ? ik rij met cs1 en zonder boosters, of is de cs1 de versterker waar je het over heb?
groet Paul
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Veel digitale centrales hebben een "ingebouwde" booster, wat niets anders is als een "versterker".

Groet, Anne W
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Beter gezegd: een CS1 heeft ook een boosterschakeling ingebouwd, dit naast de andere elektronica voor bv. besturing.
De CS1 heeft een uitgangsstroom van 2,8 Ampere dacht ik.
Heb je een CS1R dan is de boosterstroom omhoog gezet naar 4 Ampere.

De spanningsvorm voor een digitale baan ziet er geheel anders uit dan bij een 50 Hertz wisselspanning.

grv Huub
Re: (Weer) begonnen met treinen.
duidelijk, maar dat dacht ik al.
groet Paul

Re: (Weer) begonnen met treinen.
Het aanleggen van gescheiden secties om er eventueel een booster aan te kunnen verbinden, is een prima idee. Waarschijnlijk is het niet nodig, maar dan ligt het er alvast.
Wat ik wel gedaan heb, is de wissels die aan klassieke k83 decoders hangen, apart voeden met een kleine Littfinsky booster (van 2A) en een 52VA trafo.
Je kunt de decoders ook wel apart van stroom voorzien maar dan moet je de decoders wat aanpassen. Wist ik niet, toen ik aan het digitaal schakelen begon. Ik vreesde dat er soms misschien net te weinig stroom zou kunnen zijn voor een goede schakelpuls voor de oude M-railwissels. Door deze oplossing is dat ondervangen.
Ik heb ook de indruk dat op deze manier de wisseldecoders, inclusief servodecoders, een schoner digitaal signaal krijgen dan als het afkomt van de ringleiding naar de rails. Misschien onzin, maar ik merk toch ook dat de simpele Fx decoders in de locs soms van slag raken bij een kortsluiting op de baan. Dus het signaal raakt wel eens verstoord en als wissels dan niet schakelen wordt het echt spannend.
Uiteindelijk werkt het allemaal stabiel bij mij en dat vind in het belangrijkst.

Groet,

Peter

Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Ik gebruik wisseldecoders van Rosoft. Daar zitten twee aansluitingen op voor stroomtoevoer, de ene aan de baan, de andere op een aparte voeding.
Hopelijk is dat dan voldoende om de wissels te schakelen.

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat Ik had nog een oude 52VA trafo liggen. Deze wordt sinds een paar weken gebruikt om de Rosoft WDD's van stroom te voorzien. De DCC-signalen gaan via de baan. Werkt prima :thumbup:
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Ik doe precies het zelfde, deze transformator is daar prima geschikt voor.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Wijs besluit om recentere wisseldecoders te kopen dan de K83 van Märklin. Nieuwerwetse decoders zijn vaak apart van (gewone) stroom te voorzien. Dan kan het digitale signaal ook makkelijk van de ringleiding komen Ik heb er nu voor de ouderwetse decoders een boostersectie van gemaakt - iets duurder misschien, maar de decoders zijn weer goedkoper, dus zo heeft ieder voordeel zijn nadeel, volgens de grote filosoof.

Groeten,

Peter
Begonnen met aansluiten.
Lid sinds: 2018

offline
Begonnen met aansluiten.
Hallo allemaal,

Even een vraagje over stroom.
Kan ik mijn WDD wisseldecoder (met DCC aan de baan) de power apart aansluiten op de stroomkring waar ook de verlichting op aangesloten zit? het zijn maximaal 4 Rosoft wisseldecoders.

Alvast bedankt.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Jazeker, dat kan.

Gr, Ben.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Sterker: het kan, maar is ook wel beter dan voeden met 'digitale' stroom. Gebruik de rode en bruine draden van de centrale en/of boosters voor het rijden en het aansturen van de wissels en seinen. Alles wat 'gewone' stroom kan hebben, zonder digitaal signaal, sluit je aan op 'gewone' stroom. Da's goedkoper want er hoeft geen booster tussen.
Nadeel is wel wat extra draden, maar de utopie dat digitaal rijden met twee draadjes naar de rails wel gepiept zou zijn, is al lang achterhaald!

Groet,

Peter
Re: Begonnen met aansluiten.
Hallo allemaal,

Vandaag de bedrading voor niveau -2 kunnen afronden. Ook ben ik al bezig geweest in koploper om niveau -2 in te voeren (wil nog niet helemaal lukken, maar komt goed).
Het is mij in ieder geval al gelukt om met de EcoS de wissels te bedienen.

Morgen wil ik beginnen met niveau -1, en kijken of ik in koploper de terugmeldingen kan testen.
Ik zal morgenavond ook wat foto's plaatsen.

Fijne avond verder, groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
Mooi dat het gelukt is om je wissels te bedienen Ron, je bezetmelders kun je ook uitlezen in je ECoS.

Zelf test ik ieder gemaakt blok gelijk ( volgorde en de juiste melder ) en niet te vergeten dit op te schrijven in mijn tekening dan gaat het invoeren in koploper een stuk overzichtelijker.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Begonnen met aansluiten.
Hallo Peter,

Ik had al gemerkt dat het maken van een blokschema in koploper niet zo makkelijk is als ik had gedacht.
Met de baan overzicht kan ik er nog wel uitkomen maar de blokken verdeling is wat lastiger.

Nog een vraag over de S88 decoder, welke van de twee (GND, BR) moet ik aansluiten op de eerste melder en welke op de volgende melders?

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
Op de eerste S88 sluit je zowel de GND en BR aan op de massa van je baanspanning, op alle anderen sluit je alleen de BR aan ( ook op de massa van je baanspanning (wordt gebruikt voor de diode truuk ) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Begonnen met aansluiten.
Bedankt,

Deze was ik dus vergeten aan te sluiten.  8o

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Hallo allemaal,

Hierbij de beloofde foto's:

Foto van de tafel:


En een foto van onder de tafel:


Nu verder met Niveau -1 en alles in koploper zetten.

Ik heb nog wel een vraag over de bezet melding.
Is het mogelijk om bezet melders zo aan te sluiten op verschillende voedingen? (zie plaatje):

Groen: terugmelddraad
Bruin: massa

Groet Ron.

Re: Begonnen met aansluiten.
Kleine update;

Vandaag nog even bezig geweest om niveau -1 neer te leggen (zie foto),



Midden boven komt er een keerlus, deze moet nog gemaakt worden, maar de rails ligt klaar. :-)
Van de week weer draadje solderen en rails aansluiten.

Het niveau -1 iets aangepast door middel van een keerlus (zie foto),



Groet Ron.

Ps. Heeft er iemand nog weet van mijn vraag  @citaat en zou dat met mij willen delen.  >:-D

Re: Begonnen met aansluiten.
 @citaat @citaat

Dit kan zonder problemen. De massa is namelijk altijd dezelfde en wordt niet gescheiden.
Ik heb zelf terugmeldingen via mijn 2 CS2's terwijl de baan gevoed wordt met CS3. Je moet dan wel de massa van de CS3 en zijn boosters verbinden met de terugmelderdecoder.
Die decoder is dan verbonden met de L88 van de CS2's.

Luc
Re: Begonnen met aansluiten.
Bedankt Luc.

Dus als ik het goed begrijp kun je bij een voedingsscheiding de massa door laten lopen en hoef je alleen de middenrail en de detectie rail van elkaar te isoleren.



(sorry, maar ik denk in plaatjes)

Of moet de Massa ook onderbroken worden?

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
Voor een goed werkend S88 terugmeldsysteem is een keiharde ongedeelde massa nodig, keihard is geen overgangsweerstanden en ongedeeld is geen scheidingen.

Groet, Anne W
Re: Begonnen met aansluiten.
Bedankt Anne W,

Dus bovenstaand plaatje is juist.
Zo niet kun je het dan in jip en janneke taal uitleggen?

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Lid sinds: 2018

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
Wat is de afmeting van deze baan? Ziet er goed uit ga zo door :)
Re: Begonnen met aansluiten.
De baan heeft een afmeting van 3.20m x 2.00m.
Minus een stuk van 2.00m x 0.80m.

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
Je plaatje is correct, alleen heeft detectie niets met een onderbreking in de puko's van doen, detectie is een plaats waar jij wilt dat je "systeem" wat gaat doen, bijvoorbeeld afremmen om maar iets te noemen.

Scheidingen in de puko's zijn alleen nodig als je meer boosters gebruikt, let op, een centrale heeft ook vaak een ingebouwde booster, een booster is overigens niets anders als een versterker van de digitale signelen.

Groet, Anne W
Re: Begonnen met aansluiten.
Hallo,

De scheiding in de puko's heb ik daar gemaakt omdat ik daar ook een voedingsscheiding wil maken.
Als ik daar de voeding scheid kan ik dan de detectie zo aansluiten :help:

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
Zoals gezegd, detectie middels "massa" heeft niets van doen met de scheiding in de puko's, ik heb, dacht ik, 96 melders en 8 scheidingen in de puko's

Groet, Anne W
Re: Begonnen met aansluiten.
 @citaat

Je plaatje is correct, alleen moet m.i. de scheiding van de detectie niet samen te vallen met de scheiding van de puko's.
De plaats van de voedingstoevoer kan op de plaats van de scheding maar kan ook op elke pukoaansluiting die je zelf wil binnen die secties. Zo heb ik op ongeveer elke meter een voedingsaansluiting.

Luc
Re: Begonnen met aansluiten.
Bedankt Anne W en Luc,

Waar het mij om ging was of ik één decoder op verschillende massa kon aansluiten. (zie zwarte getallen, x.xx)



Als ik het goed heb begrepen, van de helpende forum leden, is het geen probleem zoals ik het getekend heb.

Gisteren avond en vandaag het plan in koploper ingevoerd (alleen de basis instelling) en een tijdelijke mal gemaakt voor de keerlus (ligt nu te drogen).
Verder is het wachten op wat bestelde spullen.

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
 @citaat Een booster scheiding maak je NOOIT in een blok maar altijd TUSSEN twee blokken. Immers er kan een trein stoppen in dat blok en dan wordt mogelijk (langdurig) booster 1 met booster 2 verbonden via sleper(s). De modelbaan zal niet direct afbranden maar het kan mis gaan: schade aan boosters door vereveningsstromen.

Gr, Ben.
Re: Begonnen met aansluiten.
Bedankt Ben,

Dus ik kan de voedingsscheiding beter gelijk laten lopen met de Blok verdeling (blauwe lijn)?

Groet Ron.
Re: Begonnen met aansluiten.
Juist.  :)
Re: Begonnen met aansluiten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Begonnen met aansluiten.
En geen verschillende massa's!!

Groet, Anne W
Re: Begonnen met aansluiten.
Bedankt allen voor jullie hulp.  :thumbup:

Voorlopig even een laatste update:

Ik ga de voedingsscheiding gelijk met de blokverdeling maken en laat de massa daar gewoon doorlopen.
En verder met het het aansluiten van de rails-voeding, wissels en detectie,draadjes netjes onder de baan maken, de keerlus netjes en stevig monteren, koploper van mijn laptop in de nuc laden en testen maar.

nog twee foto's van de situatie nu:




Groet Ron.