Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rustig aan het verder bouwen.

Gestart door RoCoMaDu-26 maandag 04 mei 2020, 22:26:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rustig aan het verder bouwen.
Hallo allemaal.

Na een lange periode (8/9 jaar) heb ik mijn treinen weer uit de doos gehaald.
Ik was toen der tijd begonnen aan een baan met schaduwstation en klim spiraal.
Helaas heb ik toen de baan afgebroken.
Nu wil ik weer gaan beginnen met mijn treinbaan
Ik wil met een testbaan gaan kijken of ik goed op weg ben en of mijn geheugen de systemen nog weet en of mijn systeem nog wil werken.
Ik heb een CS1 en een PC met koploper (ben alleen mijn toetsenbord en muis nog kwijt) een aantal terugmeld modules (S88) en wissel-decoders.
Voor mijn testbaan had ik het volgende in gedachte: Zie bijlage (als deze al te zien is).
Nu is mijn vraag: Waar kan ik het beste de baan gaan voeden?
                       Waar maak ik terugmeld aansluitingen?
                       Waar plaats ik isolatie stukjes?
Ik wil rijden met de klok mee.

Groet Ron Koster (Purmerend)


Re: (Weer) begonnen met treinen.
Succes met je baan Ron!
Re: (Weer) begonnen met treinen.

Bedankt.

Uiteindelijk komt het Goed.  :D

Ron

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo allemaal,

Ik heb gekeken of ik foto's bij mijn berichten kan krijgen (Met dank aan Peter "de geluidsman").



Zo ligt de baan er nu bij.



Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn eerste vragen.

Groet Ron.


Re: (Weer) begonnen met treinen.
hallo,

Ik ben even bezig geweest met paint en heb aangegeven waar ik denk dat er een aansluiting moet komen.
Bruin (O) aan een rechter rail;
Rood (B ) aan de Midden rail;
Groen aan de linker rail voor terugmelding.
De zwarte streepjes geven aan waar ik denk dat er een isolator moet komen.

Heb ik teveel/te weinig aansluitingen voor baanspanning?
Heb ik teveel/te weinig aansluitingen voor terugmelding?
Heb ik teveel/te weinig isolatoren?




Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Het aantal spanningspunten lijkt me wat veel. Ik houd ongeveer 1 meter afstand aan per doorgaand spoor. Ik gebruik wel wat dikkere kabels.

De bezetmelders kan ik niet helemaal beoordelen. Wil je in 1 of in 2 richtingen rijden? Belangrijk zijn de 'stations', daar heb je een remsectie en een stopsectie nodig.als je dan in twee richtingen op een spoor rijdt, dan is het handig om daar met de secties op te anticiperen. Houd er wel rekening mee dat zodra een stopsectie bezet is, een rijweg wordt vrijgegeven in de besturingsoftware; de laatste wagon moet dan van de achterliggende wissel af zijn.

Op een doorgaand baandeel is 1 bezetmelder toereikend ( kan zelfs zonder ). Als daar een stoppunt is ( bijvoorbeeld voor een wissel / voor inrij van een station ), zorg dan voor een remsectie en een stopsectie.

Op rangeersporen gebruik ik een remsectie met een dubbele stopsectie aan het eind. Zo kan ik automatisch rangeren. Bij inrijden zorgt de voorlaatste stopsectie voor 'stop'. Bij aankoppelen van een loc wordt gestopt op de achterste stopsectie ( achterste wagon zorgt voor massadetectie ).

Belangrijk is om alle mogelijke stoppunten inde baan te identificeren, alsmede de rijrichtingen. Houd hierbij ook de maximum treinlengtes in het oog. Feitelijk moet je het gehele 'rijbedrijf' vooruit doordenken en omzetten in het ontwerp.

Het helpt om in de baan de stopsecties, remsecties, rangeersecties, etc. met kleuren aan te geven. Dan weet je ook gelijk waar de isolatoren geplaatst moeten worden.

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hartelijk dank Robert,

Hier heb ik wat aan.
Ik ga even kijken hoe ik dit allemaal naar mijn baan kan vertalen

Nogmaals dank,
Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Zie bijgevoegd bestand voor een voorbeeld van de indeling in secties.

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Vandaag eerst maar gekeken of de PC wou opstarten (heb een draadloze muis en toetsenbord van mijn zoon gehad), en deze deed het nog, daarna mijn CS1 aangesloten om te kijken of die het nog deed, deze is ook oké. (alleen nog versie 2.03)
Toen gekeken of alle rails al waren doorgeknipt/geslepen. Helaas vele moest ik nog doen  :-(

Ook in anyrail een blokverdeling gemaakt:

Rood - stop
Groen - rijden
(licht) blauw - alleen voor melding

Hopelijk ben ik zo op de goede weg?

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ziet er al goed uit. Ik lees uit de blokken af dat je clockwise wilt gaan rijden. De lichtblauwe en donkerblauwe sectie kan je weglaten of tot één sectie reduceren. Evenzo de rode sectie links boven tussen beide wissels.

Met hoeveel locs wil je op deze baan kunnen rijden?
Wat zijn ongeveer de lengtes van de treinen ( loc + wagons )

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ja ik ga met de klok mee rijden.
(eerst dit maar onder controle krijgen).

Op dit testbaantje wil ik max. 4 treinen laten rijden met 2 á 3 wagonnetjes.
Als ik beter een andere opstelling/testbaan kan aanleggen hoor ik het graag (ben nog in de begin fase).

Kan ik dat rode stuk tussen de wissels dan beter groen of blauw maken?
En heb ik bij het uitrijden van het doodlopende spoor juist gedacht omdat hij daar tegen de klok in rijdt.

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Als je rechtsrijdend verkeer aanhoudt, kan je in twee richtingen rijden. Je moet dan op de binnenstormen alleen de rem en stopsectie wisselen. Zo krijg je een leuk gevarieerd rijbeeld.

Qua complexiteit qua 'programmeren' in een softwarepakket maakt het niet uit.

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo allemaal,

Ik heb In overleg met Rob (robert) de testbaan iets aangepast. (Eigenlijk heeft Rob dat gedaan).
Zo als het nu is ontstaat er meer speelruimte en kan ik twee richtingen rijden. (rechts rijden)
Samen met Rob heb ik een blok verdeling gemaakt en heb ik de nummers voor de bezetmelder er bij gezet.



Van Peter (degeluidsman) het advies gekregen (en opgevolgd) om wat dikker draad te gebruiken voor voeding en bezetmelding, 0,35 mm² en voor de ringleiding 1,50 mm². (is besteld)
Van het weekend bezig geweest om rails door te knippen/slijpen. (heb nu nog een doos om te controleren)

Als de draad binnen is kan ik weer verder met de baan.

Groet Ron.

Ps. op of aanmerkingen zijn altijd welkom.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Zier er goed uit! Ben benieuwd naar de eerste rijresultaten!

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo allemaal,

Ik probeer al een paar dagen om mijn baan, centrale en pc weer werkend aan elkaar te koppelen maar ik kom er niet uit.
Ik heb geen idee meer hoe ik dat 8/9 jaar terug had gedaan. (Ik ben toen ook gestopt voor dat er ook maar 1 trein gereden heeft).
Op internet het volgende plaatje gevonden (en bewerkt):


Wie kan en wil mij met dit probleem (uitdaging) helpen.

Verder heb ik de volgende onderdelen:


Ik heb toen dat draadje gemaakt met een RS232 aansluiting en een printplaatje met een transistor en twee weerstanden.
En waar is dat ViessMann blokje voor (Powermodule 5215) en waar zou ik deze moeten plaatsen.

Verder heb ik nog een ViessMann terugmeld decoder (5217) en een onbekend merk terugmeld module (ziet er hetzelfde uit),
twee AJ wissel decoders en volgens mij nog twee AJ terugmeld decoders (zie foto).


Kan ik ook de centrale aan de ringleiding aansluiten zonder de aansluitrail te gebruiken? Ik heb zo'n blokje voor in de centrale. (zie foto).


Op mijn PC zit 1 RS232 poort maar daar kan ik er meer van maken (kaart bij plaatsen), op de PC staat DDW en Koploper.
Met dit baantje wil ik gaan testen en proberen de boel te begrijpen.
Mijn volgende baan wil ik met een EcoS centrale gaan besturen (moet nog even sparen).

Hopelijk kan en wil iemand mij helpen, want ik ben de draad kwijt.  :?

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo Ron,

Spanningsvoorziening: de spanningstoevoer kan rechtstreeks aan de rails, zie pagina 26 van de CS 1 handleiding. De door jou getoonde steker kan je aan de cs1 zijde gebruiken.

Aansluiten van de hsi 88 van Littfinski met een rsi 232 kabel. Aan de hsi 88 kan je de terugmeld modules aansluiten. Eea cf afbeelding die je getoond hebt.

Eerstvolgende stap is verbinding maken tussen pc en cs1. Koploper ken ik niet. Ik heb alleen ervaring met Windigipet. Volgens mij zijn er voldoende mede forum leden die met cs1 en koploper rijden.

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Bedankt Robert,

Als ik de baan met dat groene blokje in de CS1 doe heb ik spanning op de baan.(duidelijk)
Maar heb ik dan die andere kabel van de CS1 naar de aansluitrail dan niet nodig?

En kan ik de CS1 met een UTP kabel aan mijn PC aansluiten, moet ik dan een gewone UTP kabel nemen of een cross-kabel? (had ik ergens gelezen maar was mij niet helemaal duidelijk).(Ondertussen de handleiding van de CS1 maar eens helemaal doorgenomen en toen zag ik het licht.  :idea: )


(foto geleend/gestolen  :-) van John (Tilly) bedankt daarvoor)

Is dit ook zonder booster te maken?
Zo nee, welke booster kan ik dan nemen die ik later met een EcoS centrale kan gebruiken? (of staat dit los van elkaar).

Ik heb net gekeken aan de achterkant van mijn PC en deze heeft al twee RS232 aansluitingen.  :thumbup:

Groet Ron.


Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo Allemaal,

Boven staande foto (in bericht #16) heb ik iets aangepast en hoop dat iemand kan beoordelen of ik het zo goed aansluit. (let daarbij aub op com 1, de stippel lijnen).



Eventueel de trafo's omwisselen?
Trafo 66191-18VA 220v.
Trafo 60052-60VA 230v.

Alvast bedankt voor de reacties. :)

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo Ron,

De pc cs1 verbinding gaat met een cross over kabel.

De spanningsvoorziening gaat geheel met de 60052 trafo. De 66191 kan je volgens mij niet gebruiken. Ik heb eea gecontroleerd op internet. Mijn inziens is het een geschakelde voeding die een gelijkspanning levert. De HSI 88 moet volgens de technische documentatie van Littfinski een wisselspanning hebben. Gegeven de omvang van de baan en het aantal locs is dat overigens geenszins een probleem.

Wat mij niet duidelijk is:

1. Wat is 'Huub's booster'?

2. Wat is de functie van de verbinding aan com 1?


Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo Robert,

Bedankt, de kabel is inderdaad een UTP cross kabel.

De trafo 66191 is de voeding die bij de centrale CS1 zat, daarom heb ik hem zo aangesloten. (in mijn beleving de voeding voor de CS1)

1. Dat is waarschijnlijk een booster die Huub voor John (Tilly) gemaakt heeft.

2. Dat is een kabeltje waar volgens mij het digitale signaal van de PC naar de baan over gaat. (misschien niet nodig omdat ik met een centrale rij?).

Al deze informatie heb ik uit het draadje van Tilly.

Misschien zijn er meerdere die hier verstand van hebben?

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Volgens handleiding CS1 rechtstreeks voeding op de baan aansluiten.
PC aansluiten met cross over kabel.

Voor wat betreft de bezetmelders: wat voor type / merk heb je?

Noot: als de bezetmelders een s88 uit/ingang hebben, dan kunnen die rechtstreeks aan cs1 aangesloten worden ( zie handleiding  CS1 pagina 27 punt 2.2.9 ). Dit zou mijn voorkeur hebben; een zo eenvoudig mogelijk architectuur met maar één interface naar de PC.

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Mijn bezetmelder is een ViessMann (5217).

Voor de (mijn  :D ) duidelijkheid:
1 - Trafo (60052) rechtstreeks aan ringleiding (baan);
2 - CS1 met UTP cross over aan de PC;
3 - CS1 met rood & bruin aan ringleiding;
4 - S88 uitgang aan CS1 (platte kabeltje);
5 - S88 aan bruin van ringleiding;
6 - Wissel decoder ook aan ringleiding ???;

Dit is de makkelijkste manier om aan te sluiten?

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Voor mijn duidelijkheid. (ik denk graag in plaatjes)



Alleen bovenste tekst vergeten. 8o

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Trafo 60052 alleen aan CS1. CS1maakt zgn digitale rijspanning ( combinatie van rijspanning en digitale commando's). Eerste S88 aan bruin van ringleiding, de rest hoeft niet. De rest is ok.

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hoi Ron,

De voeding van de cs1 wordt alleen aangesloten op de cs1, deze heeft twee uitgangen ( groene blokje ) de ene uitgang is bedoeld voor je programmeerspoor de andere voor je baan.

De rails zelf wordt dus alleen aangesloten op je cs1.

Voor de communicatie tussen je pc en de cs1 heb je een crosskabel nodig, heb je zowel de cs1 en de pc aangesloten via een switch dan kan je gewone netwerkkabels gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat @citaat
@citaat

Heren hartelijk dank.

Vandaag kreeg ik van Robert via mail een pracht van een aansluit schema, super blij mee.

Vandaag samen met mijn zoon (een ICT'er) een cross kabel gemaakt.
Morgen proberen om alles zo netjes mogelijk aan te sluiten. (had vandaag helaas geen tijd).
Ook ga ik kijken of ik mijn CS1 een update kan geven naar 2.04. Zo moet het op dit baantje dan even rijden totdat ik aan een grotere baan met nieuwe centrale ga beginnen.

Als de treinen rijden zal ik proberen een filmpje te posten.

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Succes!!!!

Als CS1 goed functioneert, dan zou ik hem niet vervangen. Zodra je vanaf de PC rijdt, is CS1 niet meer dan een interface tussen PC en de baan! Een centrale is en blijft een pittige uitgave....

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen. - Aansluiten van de baan.
Hallo allemaal,

Van Robert kreeg ik het volgende schema;



Naar aanleiding hiervan ben ik vandaag bezig geweest met het aansluiten en solderen van draden.
Onder de baan heb ik met boekbinders kabelgootjes gemaakt, van de week verder met aansluiten en testen.

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo allemaal,

De laatste paar dagen ben ik bezig geweest om mijn baan(tje) aan te sluiten en in koploper te zetten.
Dat gaat allemaal redelijk, ik kan de treinen via koploper met de hand bedienen en de wissels ook.
De terugmelding ziet hij, maar op automatisch rijden wil er maar een trein rijden. (Ik zal wel wat verkeerds doen, of de loc decoder kan het niet).
Nog maar een keer de handleiding van koploper raadplegen.
Vraagje:
Kan een loc decoder motorola 14 wel op automatisch :help:

Hieronder nog enkele foto's;
onder de baan:




Boven aanzicht:


Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat2 elke decoder kan automatisch rijden;


mvg,
Michel
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Dan ligt het aan mij (mijn instellingen).  :-) :thumbup:

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Ziet er goed uit!
Als een handmatige rit werkt, de wissels vanuit koploper bedienbaar en de bezetmelders correct werken, is het een kwestie van nog even experimenteren met koploper!

Mvrgr
Robert
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hoi Ron,

Heb je ook het zogenaamde spinnenweb ingevuld?

Hierin trek de lijnen van blok naar blok ( hoe een treinen eventueel mag rijden ) en daarna de blokken ingevuld met de te verwachten bezetmelders.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Hallo Peter,
Dat heb ik ingevuld en er rijdt (reed)  een trein automatisch, maar als hij van blok 6 naar 4 rijdt krijgt hij daarna blok 5 en moet dus van rij richting veranderen maar doet dat niet.

De andere trein blijft levenloos staan in blok 3.



Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Heb je in blok 4 het vinkje aangezet dat hij naar blok 5 mag rijden en ook het vinkje keer loc?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Beste Ron,

En waarom zou hij niet naar blok 1 of blok 2 mogen/kunnen rijden, als hij daar aangekomen is, dan gaat de trein in blok 3 ook rijden, Koploper is een prima programma waarbij je wel veel moet aanvinken.

Groet, Anne W
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat @citaat
@citaat

Ik heb bij blok 4 het volgende staan:


Dit is dan vanuit blok 6.
Maar als de ene trein in blok 2 staat gaat die van blok 3 niet naar blok 4 (en verder).

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Er rijden nu twee treinen automatisch (nog niet soepel) één links om de ander rechts om.
Nu kijken hoe ik ze soepeler over de baan kan krijgen zonder dat ze steeds stoppen.

Yes ze rijden, trots op mezelf (was jaren geleden niet gelukt om ze te laten rijden).

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Beste Ron,

Heel goed, wat heb je gedaan?

Groet, Anne W
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Ik heb de trein uit blok 3 verwijderd en weer terug geplaatst in blok 2.
Toen kreeg ik wel vrijgave naar blok 4 en reden de treinen, zelfs toen hij naar blok 3 gestuurd werd ging hij gewoon door naar blok 4.
Nu wisselen de twee treinen elkaar af in blok 2 (kan van beide kanten ingereden worden).
Het is alleen jammer dat ze voor elke wissel stil gaan staan. Maar dat los ik (waarschijnlijk met help van jullie) ook wel op.
Ook moet ik de treinen nog leren remmen en ijken. Kan dat ook op een apart spoortje met twee stootblokken?

Groet Ron.

Re: (Weer) begonnen met treinen.
Dag Ron,

Al ben ik zelf zeker nog geen doorwinterde modelspoorder in tegenstelling zoals velen die reeds gereageerd hebben, wil ik toch nog event terugkomen op jou reactie #14 van 14 mei.

Je vroeg je toen af watje met de verschillende modules moest doen die je daar liggen hebt.  Wel nu ik zie er een High speeds S88 interface van LDT liggen.  Dat is eigenlijk een directe link tussen je terugmelders en je computer.  Via die module komen de terugmeldingen rechtstreeks in je computer terecht en gaan ze niet via je CS1.  dat heeft soms voordelen, maar enkel bij grote banen met veel terugmelders.

Om hem te gebruiken maak je een directe verbinding tussen deze HSI en je computer via de meegeleverde kabel.  Daarna verbind je je RM-modules met deze HSI.  In Koploper moet je dan wel een tweede centrale aanmaken.  Je hebt nu één centrale die instaat voor alles (sturen treinen, terugmeldingen, schakelen wissels) je kiest in je instellingen voor een tweede interface die enkel voor terugmeldingen dient, nl de HSI.  Je moet dan wel in de instellingen van koploper van je CS1 de functie terugmeldingen afvinken.

Dit louter ter info.  Ik lees dat voorlopig alles rijdt zoals je wil, ik zou zeggen voorlopig houden zo.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Even een vraagje tussendoor: Hoeveel stroomaansluitpunten heb je nu juist op je baan?
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Ik heb ze even geteld en het zijn er 13. (maar 1 of 2 bijmaken  :D )

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op vrijdag 22 mei 2020, 22:15:23
@citaat @citaat
@citaat

Ik heb bij blok 4 het volgende staan:


Dit is dan vanuit blok 6.
Maar als de ene trein in blok 2 staat gaat die van blok 3 niet naar blok 4 (en verder).

Groet Ron.

Hoi Ron,

Om naar blok 5 te kunnen rijden vanuit blok 4 moet wel wel een vinkje gezet worden, ook bij keer loc.
De loc moet immers keren om vanuit blok 4 naar blok 5 te kunnen gaan.

Ook in je spinnenweb heb je een lijntje moten trekken van 4 naar 5

In het draadje van je spinnenweb heb je als je het bv van 4 naa 5 trekt een bolletje ( in het lijntje ) staan in de buurt van blok 5.
Dit bolletje geeft de richting aan, in dit geval van 4 naar 5.
Wil je over hetzelfde spoor weer terug dan moet je van 5 naar 4 een lijntje trekken, je zult zien dan er in die lijn dan twee bolletjes staan.

Bovenstaande moet eerst gedaan zijn voordat je de vinkje kan zetten.

Pfffff lastig om op te schrijven maar ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op zaterdag 23 mei 2020, 08:16:15
@citaat

Ik heb ze even geteld en het zijn er 13. (maar 1 of 2 bijmaken  :D )

Groet Ron.

Zijn er dat niet heel veel voor deze baan? Ik denk niet dat het kwaad kan, maar langs de andere kant, je gaat met een pak bedrading zitten.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Te veel bestaat eigenlijk niet  :)
Beter te veel dan te weinig en dat beetje draad neem je op de koop toe.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat @citaat @citaat

Bedankt Peter,
Maar het is juist niet de bedoeling om van blok 6 naar 4 naar 5 te kunnen.
Dit wil ik straks wel in blok 2, dat ze kunnen keren dus daar zal ik wel het een en ander moeten aan vinken.

@citaat @citaat

Mijn baanlengte is in totaal 13,72 meter dus ik heb op ongeveer 1meter van elkaar een aansluiting.

@citaat

Bedankt Peter voor de reactie (zo dacht ik er ook over).

Groet Ron.
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: (Weer) begonnen met treinen.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op vrijdag 22 mei 2020, 20:43:26
@citaat
maar als hij van blok 6 naar 4 rijdt krijgt hij daarna blok 5 en moet dus van rij richting veranderen maar doet dat niet.

Maar zoals je het beschreef leek het wel dat de trein naar blok 5 moest rijden.
Vandaar het advies om blok 5 aan te vinken en keer loc ook aan te vinken.

Groet Michel
Re: (Weer) begonnen met treinen.
 @citaat

Hallo Michel, Ik had het niet helemaal goed verwoord, sorry voor de verwarring.

Omdat de vakantie dit jaar toch niet veel wordt heb ik mijzelf maar op een mooi cadeau getrakteerd, Namelijk:


ESU 50210 EcoS 2.1 en een NUC (computer).
(Eigenlijk heb ik de NUC van mijn zoon, mijn oude computer maakte een hele hoge toon die mijn vrouw en ik niet hoorde maar mijn zoon's wel).

Ik heb dit weekend de EcoS en de NUC aangesloten en tevens mijn oude wissel decoders vervangen voor WDD decoders.
Daarna alles opnieuw in koploper geprogrammeerd en 3 treinen rijden nu automatisch in de rondte.
Echter heb ik een probleem, als er een trein uit blok 8 naar blok 5 gaat en daarna naar blok 7 moet, moet hij keren in blok 5 maar dat gebeurt niet.
Ik heb het volgende dan in beeld;

(die noodstop heb ikzelf gedaan zodat er een foto gemaakt kon worden).
Het blokje van blok 5 gaat dan zwart knipperen en ik moet dan handmatig achteruit klikken en de trein weer op automatisch rijden zetten (blauwe pijltje). Als ik dat doe gaat het goed maar hij keert niet automatisch.

Ik heb blok 5 zo ingesteld:

Ik heb dacht ik alles goed staan maar hij wil niet keren in blok 5.
In blok 9 (doodlopend spoor) gaat het wel vanzelf en rijden de treinen keurig terug het hoofdspoor op.
Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor.

Mvg Ron.

Re: (Weer) begonnen met treinen.
Hallo, ik zie dat je 2-richtingsgroep 1 hier hebt ingevuld, maar kijken naar je baan is nog blok 7,8 en 5 een 2 richtingsgroep, dat moet je weghalen: een 2 richtingsgroep heb je bij 2 blokken achter elkaar als er geen wissel tussen zit en er wel 2 richtingsverkeer is. Gr frank