Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Buzz_4stroke, Hanzi en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 292 293 [294]   Omlaag

Auteur Topic: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd  (gelezen 1306336 keer)

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
« Reactie #14650 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 14:14:14 »

Het heeft inderdaad ook met de uitvoering van de bodemplaat te maken, Tony. Maar het lijkt mij logischer als de "molenbeek" aan het begin van de bodemplaat zou beginnen en aan het einde eindigen zodat het water er als het ware recht doorheen stroomt zonder allerlei 90 graden hoeken die veel turbulentie en weerstand veroorzaken. Op de www-foto's zie ik ook een schuif aan het begin van de bodemplaat. Die, icm de schuif (-B-) vlak voor het rad en de schuif met de overstort regelen het juiste niveau voor het waterrad. In de hoofdbeek hoort natuurlijk een instelbare stuw (-A-) om in alle jaargetijden het juiste niveau aan voedingswater voor de watermolen beschikbaar te hebben.
Als Mats en Carl onderstaande schets voor hun werkzaamheden zouden toepassen wordt het geheel volgens mij nog wat geloofwaardiger. Mits redelijkerwijs uitvoerbaar natuurlijk want het blijft stoeien met de ruimte. Oftewel zoals andere schrijvers ook al schreven: zie maar, het komt er vast weer mooi uit te zien.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 mei 2021, 14:25:17 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Vince

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #14651 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 15:14:48 »

Is het niet zo dat je met de plank die jij nu inlaat noemt, een teveel aan inkomend water voor de molen UIT de goot kan laten ? Want tussen hetgeen wat jij inlaat noemt en de molen zie ik nog een regelplank op je foto.

Hans, je was me voor. Had jouw bericht nog niet gezien ...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 mei 2021, 23:26:35 door Vince »
Vincent.

Als ik iets heb, vind ik t mooi...

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #14652 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 15:29:22 »

Hans en Vincent; bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Daar kan ik wat mee !
Ik doorzie nu pas, hoe het systeem hoort te werken  :D
( Beter laat, dan nooit vertrokken....)

Ik was al aan het veranderen/aanpassen en hoop, dat ik nog net genoeg ruimte heb om het beter te krijgen.
De molen kan nog een pietsie meer naar de tafelrand.
Eventueel gaat de zaag en/of de dremel in de bodemplaat.

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #14653 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 23:32:10 »

Als het je ruimteprobleem oplost dan zou die uitstroom aan de zijkant -ipv aan het eind van de bodemplaat vd watermolen- eventueel ook nog wel kunnen denk ik.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #14654 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 00:57:39 »

Da's wel de bedoeling, Hans  ;)
Morgen in plaats van de broeierige hitte binnen in het koelere huis weer verder aan puzzelen.
Mooie uitdaging !

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #14655 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 10:30:22 »

@citaat2 't zal met die hitte nog wel meevallen denk ik, voorlopig regent het hier (in België);
puzzel maar verder, je volgelingen wachten op het resultaat  O:-D

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Tony

• Vaste Inboedel
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
« Reactie #14656 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 14:36:45 »

Dankzij jullie input het zaakje ( en nu logisch ! ) aangepast  :P

Grtz Tony

Hanzi

• Stamgast
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
« Reactie #14657 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 16:48:34 »

U is goed bezig :thumbup:.
Kan je al verklappen waarvan je t water gaat maken? (sorry voor de wat vreemde vraag, want water kan je in principe van niks anders maken dan van water [of van ijs of van waterdamp/stoom] >:-D maar u begrijpt mij wel, toch :?).
Groetjes, Hans.

Dirk-Jan

• Forum Moderator
    • Baanplan (zonder plan)
« Reactie #14658 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 16:52:25 »

B) Prima aangepast, uw volgers zullen tevreden zijn. O:-D :thumbup:
En ik begrijp ook dat u als groot kunstenaar uw inspiratie overal vandaan haalt, en dat dat voor uw volgers niet altijd helemaal te volgen is,
maar na het zien van deze foto's lijkt het erop dat u uw inspiratie ook uit de luiers haalt van uw kleinkinderen, foto 85K en foto 85L zien er best wel onsmakelijk uit. :P >:-D

Dirk-Jan

Dickie

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #14659 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 19:41:59 »

Mooie vorderingen gemaakt Tony na de laatste keer dat ik gekeken heb.  :thumbup:

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #14660 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 19:50:29 »

Maar wat ik nog mis in de paintimpressie is de stuw in de hoofdbeek om voldoende waterniveau te creëren voor de watermolen. Toen ik de witte piepschuimfoto zag verwachtte ik deze stuw op het punt waar zich het hoogteverschil hierin bevindt (vlak voor het uitstroomkanaal vóór het rad).
« Laatst bewerkt op: maandag 10 mei 2021, 19:54:05 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
« Reactie #14661 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 20:26:43 »

Kan je al verklappen waarvan je t water gaat maken?

In de sixties en seventies kwam je met een tube Velpon al een heel eind :wink:
(U weet wel: Velpon lijmt alles, behalve gebroken harten)

Groeten,

Erik.

Topic index  → met foto's       Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #14662 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 21:29:03 »

Hoi,

@ Hans; het water wordt van houtlijm-lagen keukenrol-verdunde houtlijm-lagen verf en lagen (evt. gekleurd) glanzend vernis gemaakt.
Ik had hier nog een pot instant-waterpoeder uit 1967 staan, maar toen ik dat volgens de handleiding aanmaakte met kokend water, werd het meteen één grote glibberige onbruikbare klont  :?
De stuw staat rechtsonder in het bruin ingetekend, trouwens  ;)

@ Dirk-Jan; die gevulde luiers zijn prima bruikbaar hoor ! Wel binnen het uur gebruiken, anders drogen ze uit  :D

@ Dickie; dankje  ;)

@ Erik; dat waren nog eens tijden  :P

Grtz Tony

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #14663 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 22:27:48 »

instant-waterpoeder
Altijd handig om bij je te hebben tijdens een lange woestijnwandeling >:-D!

Ik zal wel kippig 8o zijn, maar ik mis die stuw volkomen. Of is het dat schuine bruine remspoor streepje dat niet de gehele beek afsluit?
Groetjes, Hans.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #14664 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 22:42:18 »

Jip ! Die bruine uitglijer  :D
Ik had er nog letters bij kenne type, maar vond dat esthetisch niet verantwoord  O:-D
Was dus toch niet duidelijk genoeg  :?

Wordt een omhoogdraaibaar schot of zoiets. ( wellicht een ier )

Grtz Tony

Pagina's: 1 ... 292 293 [294]   Omhoog