Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Input gevraagd: baanplan LibertyCity

Gestart door LibertyCity maandag 04 mei 2020, 13:49:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Neem mij niet kwalijk, maar waren dat geen Lego filmpjes die je bekeken hebt op Youtube?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
@AntonV
Ik neem het je wel kwalijk. Slaat werkelijk nergens op je opmerking. Je zal jezelf wel verheven voelen boven iedereen hier...  :thumbdown:

@Peter
Ik deel je mening dat het wat statisch oogt. Standaard wissels is idd een keuze. Welk YT-filmpje ik heb gezien? Ontelbaar veel, niet specifiek een filmpje.

@Cees
Met de kleinst mogelijke bocht bij K-rails is 7,5 graden dan kom ik uit op een schuine ligging van 92,5 graden. Correct me if I'm wrong.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ah, je neemt het mij wel kwalijk, jammer, want er kan op deze oppervlakte zoveel meer dan wat je laat zien.
Een ontwerp zoals jij laat zien met enkel 90° bogen is een typische Lego baan, bij Lego uit noodzaak, maar met h0 rails kan echt veel meer.
Ik zou er toch nog maar eens goed over nadenken en zeker eens naar de baan van Cees kijken.
Ik ben er zeker van dat er ook op YouTube meer inspiratie op te doen is.
Mijn opmerking heeft er echt niets mee te zien dat ik mij verheven zou voelen boven iedereen hier, ik probeer enkel maar te helpen en probeer je op andere gedachten te brengen. Meer niet.
Is de titel niet 'Input gevraagd'? Mogen we dan enkel zeggen dat wel het mooi vinden wat je laat zien?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Duidelijk. Je opmerking kwam op mij denigrerend over. Ik vraag input, en dan aan komen zetten met een denigrerende opmerking over een legobaantje kan ik geen input noemen. Ik heb er verder geen behoefte aan om nog verder op in te gaan.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 20 juli 2020, 13:24:36
Door de slanke wissels liggen de stationssporen dichter naast elkaar. Voor twee sporen is dat realistischer maar voor vier is het waarschijnlijk wat veel van het goede. Dat is echter gemakkelijk naar wens aan te passen.

Je kunt twee groepen van drie sporen maken, met perrons erbuiten en een breed perron in het midden. Het middelste van zo'n groep van drie sporen is bedoeld voor treinen die niet hoeven te stoppen. Of je maakt drie groepen van twee sporen, dan kunnen de treinen op alle sporen stoppen.

Ik wil toch nog eens kijken of ik iets met deze input kan aan de rechterzijde van het plan. Dit ziet er stukken minder statisch uit. Wellicht dat ik er deze week nog even tijd voor heb, anders wordt het later ergens.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
topontwerp met die 2 keerlussen:
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 21 juli 2020, 19:46:35
Gewoon nog een, omdat het kan. Met keerlussen aan beide zijden. Man, wat een ruimte heb je...
Het kan veel compacter en efficiënter maar ik wilde het gewoon even uitvogelen. Er kunnen nog heel vernuftige opstelsporen onder het maaiveld, maar het hoeft niet.

Groet,

Peter
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Zoals anderen ook al meldden: erg statisch. maar op zich niet verkeerd, begin eens om het station 7,5 of 15 graden tegen de klok in te draaien. Ook de sporen aan de zijkanten zou je wat kunnen draaien: gewoon een half of een kwart bochtje toevoegen, dat maakt het geheel al een stuk minder stijf. 
Ik neem aan dat er links- en rechtsonder uit het zicht keerlussen zijn (?); altijd handig om daarvandaan in de toekomst nog een aftakking naar een schaduwstation onder het hoofdstation te maken.
Citaat van: LibertyCity op vrijdag 31 december 2021, 16:36:20
Ik ben afgelopen periode verder gaan puzzelen en heb vele uren YouTube filmpjes bekeken ter inspiratie. Ik ben tot het volgende ontwerp gekomen:


Vernieuwd ontwerp moba[/url], on Flickr


Vernieuwd ontwerp moba on Flickr

De bochten op de hoofdbaan zijn 3R en R4 van Marklin K-rails (ja, er bestaat een R3 bij K). De klimspiraal is Marklin C-rails bocht R3 en R4. Helling is om en nabij de 2,7%.

De gebouwtjes zijn deels illustratief. De gebouwtjes linksonder zijn voor mijn militaire basis, maar zeker ook nog niet definitief.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Een haakse bocht telt 90 graden.
In mijn baanplan ligt het kleine bochtstukje van 5,7 graden aan de linkerkant direct vóór het begin van de wisselstraat.
bij C-rail 90 + 5,7 = 95,7 graden
bij k-rail dus 90 + 7,5 = 97,5 en geen 92,5 graden

Cees
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik ben wat gaan goochelen. Zie afbeelding. Oogt idd al stukken minder statisch op deze manier.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Dat ziet er al wat beter uit. Er liggen echter nog steeds veel sporen horizontaal en vertikaal, daarvan kunnen er nog wel wat meer een stukje schuiner. Misschien gaat dat al prima met standaard K-rails, maar anders is er altijd nog flexrail, daarmee kun je gemakkelijk iedere gewenste hoek bereiken. Eerst wat standaard K-rail bochten, totdat je er bijna bent, en vervolgens nog een paar graden extra met een stuk flex, dan hoef je het nog maar nauwelijks te buigen en het levert mooie bochten op.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik zou zeggen: ga eens satellietfoto's op Google Earth bekijken of luchtfoto's van spooremplacementen en stations.
Dan zie je (hoop ik) wat de meesten met hun commentaren hier bedoelen. Dan kun je altijd nog zien wat je ermee doet, maar je eerste ontwerp en het laatste ongeveer een jaar later, blijven nogal stijfjes overkomen. Het sporenverloop is in werkelijkheid veel vloeiender. Op kleine oppervlakken is er meestal geen ruimte voor om dat na te bootsen maar jij kunt dat juist wel! Waarom niet geprobeerd?

Groet,

Peter
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Het probleem dat het statisch overkomt los je niet op door enkel het station een beetje schuin te leggen, zoals je zelf ziet verandert dat nauwelijks iets.
Het grootste probleem zit hem in de lange rechte sporen waar dan plots een 90 of bijna 90 graden boog in zit.
Recht-vaste boogstraal-recht oogt altijd statisch (en daarom vergeleek ik het met een Lego baan).
Probeer eens met overgangsbogen te werken, dus een bocht beginnen en eindigen met de grootst mogelijke boogstraal en naar het midden van de bocht kleinere boogstralen gebruiken. Dat gecombineerd met vermijden van haakse patronen zal het er veel beter doen uit zien.
De boogstralen moeten ook aangepast worden aan de beschikbare oppervlakte. Op de plaats die jij ter beschikking hebt kom je er niet met standaard bogen, die moeten echt veel groter zijn.
Waarom gebruik je geen flex rails, dat is toch het grote voordeel van K-rail?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Citaat van: antonv op dinsdag 04 januari 2022, 09:51:20
Probeer eens met overgangsbogen te werken, dus een bocht beginnen en eindigen met de grootst mogelijke boogstraal en naar het midden van de bocht kleinere boogstralen gebruiken. Dat gecombineerd met vermijden van haakse patronen zal het er veel beter doen uit zien.

Bedoel je dan als voorbeeld 2251, 2241, en dan weer 2251?

Citaat van: antonv op dinsdag 04 januari 2022, 09:51:20De boogstralen moeten ook aangepast worden aan de beschikbare oppervlakte. Op de plaats die jij ter beschikking hebt kom je er niet met standaard bogen, die moeten echt veel groter zijn.
Waarom gebruik je geen flex rails, dat is toch het grote voordeel van K-rail?

Waarom ik geen flexrails gebruik? Ik denk dat hier 'onbekend maakt onbemind' opgaat. Het lijkt mij complex om toe te passen en mee te werken.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik bedoel eigenlijk, als je met standaard rails wil blijven werken, beginnen en eindigen met een tegenboog van een slank wissel, 2274, en dan verder met R4/5.
Maar de standaard bogen van Märklin zijn allemaal bedoeld voor veel kleinere banen, bij jou passen eigenlijk maar boogstralen groter dan 1m, die dan beginnen met een boogstraal van zeker het dubbele.
Zo lang je met materiaal voor kleine banen op grote oppervlaktes werkt zal het er nooit echt goed uit zien vrees ik.
Te zien aan de lengte van je station sporen wil je ook met vrij lange treinen rijden, die zullen er ook bij gebaat zijn dat de bogen veel ruimer zijn, een lange trein door een vrij korte 90° bocht, en als hij echt lang is zelfs door 2 is echt geen zicht.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Dat gevoel bekroop mij ook bij mijn ontwerpen. Dus samenvattend: met flexrails ruime bochten maken, en in het station slanke wissels gebruiken. Heb ik het zo correct samengevat?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Dat er dan zou inderdaad heel anders uit zien. Ruime bogen en zelfs dan nog overgangsbogen toepassen.
En misschien wat opletten in de wisselstraten dat er niet teveel slingers in zitten, een overloopwissel kan natuurlijk, maar 2 na elkaar is toch teveel van het goede, dan gebruik je beter een engels wissel zoals reeds aangetoond.
En dan ook nog zoveel mogelijk een 90° raster vermijden.
Het zal er op die manier echt beter uit zien en belangrijker nog, je lange treinen zullen er veel mooier over rijden.

Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Nou, ik heb verder geborduurd op de baan. Als flex aanleggen net zo makkelijk gaat als het maken in Wintrack dan teken ik ervoor  :D

Ik heb het rechtsbovenste deel onder handen genomen. Gewoon maar eens wat proberen. Feedback is uiteraard welkom.

Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Nou, dat ziet er al iets vloeiender uit. Mag ik zo brutaal zijn te vragen toch mijn ontwerpjes (nog) eens te bekijken? Ze staan een paar postjes eerder.

Misschien niet adembenemend. Maar de bogen zijn ruimer en gelegd met flexrail. Ook het gebruik van slanke wissels oogt echt beter. En dan te bedenken dat andere fabrikanten wissels in het assortiment hebben van nog minder dan de 15 graden die Märklin aanbiedt. Maar dat is echt al veel beter dan de 22 graden van de standaard wissels.

Groet,

Peter

Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
@citaat @citaat gevoelsmatig liggen de bogen in het station net de verkeerde kant op in deze situatie. Je kan je ook afvragen of het in dit geval überhaupt logisch is om een boog in het station te leggen; een minder statisch geheel kan ook op andere wijze verkregen worden als je Peters eerdere ontwerp bekijkt: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79692.msg1374067#msg1374067
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Je houdt teveel vast aan materiaal voor veel kleinere banen. De korte wissels in de lange stationssporen passen visueel echt niet.
Heb je de korte wissels al misschien? Kun je ze dan niet kwijt in de schaduwstations?
Het zou ook mooier zijn om met de overloopwissels links en rechts de boog al te laten beginnen. Dat oogt veel beter dan die plotse bocht direct na de wisselstraten. En dan zeker geen gebogen wissels gebruiken, dat maakt het alleen maar erger.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
@BlikkenTinus/ Peter
De reden dat ik jouw idee nog niet gebruikt heb is omdat daar het station aan de "achterzijde" is georiënteerd terwijl ik juist voor de voorzijde wil kiezen. Daarnaast vind ik het slingerend verloop wel erg mooi.

@Hanzi
Dit had ik in een paar minuten in elkaar gedraaid, puur om even te testen en te zien wat het effect zou zijn. Ik vond het niet meteen tegenvallen. Wel met je eens dat ze de verkeerde kant in gedraaid lijken te liggen. Maar, het was dan ook een heel snelle schets om het wat minder statisch te krijgen.

@antonv
Van die wissels klopt, ik wil op de hoofdbaan gebruik maken van slanke wissels. Ik heb nu inderdaad een hoop normale wissels in bezit. Enkel de lichtgrijze delen heb ik in de gauwigheid aangepast, vandaar dat je die nog in het ontwerp ziet. Heb je toevallig een voorbeeld waarbij de overloopwissels al in de bocht beginnen?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
In de baan die Peter getekend heeft zie je links hoe je zonder meegebogen wissels al met een wissel de bocht kunt inzetten.
Ik zou hetzelfde willen adviseren als Peter, kijk toch eens goed naar zijn laatste ontwerp, dat ziet er, volgens mij, toch veel beter uit, alles klopt gewoon. Maar ik vrees dat jij daar een andere kijk op hebt dan wij en dan zal je met onze input niet veel kunnen doen. Want het is ten slotte jouw baan, jij moet het leuk vinden en je moet je niks aantrekken van wat een ander er van vindt.
Ik heb alle tips gegeven die ik wilde geven en ga het nu wegens te drukke bezigheden moeten los laten, zelf een ontwerp tekenen zou ten andere helemaal in de richting van Peter zijn ontwerp gaan.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik heb vanmiddag wat tijd over gehad waardoor verder heb kunnen puzzelen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het gebruik van slanke wissels zeker mooi is, maar ten koste gaat van het aantal sporen, gewoonweg omdat deze meer ruimte in beslag nemen. Dus slanke wissels heb ik voor nu afgeschreven. Het is zeker mooi, dat ontken ik niet, echter prevaleert bij mij het aantal sporen. Daarnaast ben ik met de bochten aan de slag gegaan en heb daarbij het volgende resultaat gecreëerd. Het ontwerp van Peter triggerde mij om al in de bocht met wissels te beginnen.
Dat deed ik in mijn eerste ontwerp ook. Dus zo gezegd zo gedaan. Daarnaast ook gebruik gemaakt van flexrails.

Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
En nog een paar improvements gemaakt...
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Je hebt echt lengte genoeg voor slanke wissels! 6 meter....
Ik heb ze liggen in een baan met net iets meer dan de de helft van de lengte die jij tot je beschikking hebt. Maximale treinlengte bij mij is een stoomloc met vijf D-trein rijtuigen.  Of je nu acht of tien rijtuigen hebt, het maakt weinig uit, hoor. Het is gewoon een lange trein.
En je zult zien: de treinen kronkelen lelijk door de standaard wissels. Ik denk dat dat je gaat ergeren op den duur, zeker als je rijtuigen van 30 cm lang gaat inzetten.
Verder: het station in mijn ontwerp zou je kunnen spiegelen. Zelfs kun je het ontvangstgebouw gewoon naar de 'zuidkant' verplaatsen. Geen probleem.
Puzzel lekker verder in elk geval!


Groet,

Peter

Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Heb je er ook over nagedacht dat je met die flexrails zelfs je hele station door de bocht kunt leggen? Dan heb je er een heleboel perronlengte bij. In werkelijkheid zijn perrons ook niet altijd kaarsrecht, zelfs de meeste sporen van Utrecht CS liggen in een bocht. Dan komen de slanke wissels toch weer in beeld denk ik? De sporen komen daardoor ook dichter bij elkaar en dat is meer conform werkelijkheid.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik ben nog eens op Google Maps gaan kijken en op internet rondgekeken. Deze opzet is denk ik goed schaalbaar naar de afmeting van mijn baan. Ik gok dat hier gebruik is gemaakt van flexrails (waar ik geen bezwaar tegen heb).

Nu ben ik zelf in Wintrack aan de slag gegaan maar vind het lastig om de sporen vanuit die bocht parallel te krijgen (gebruik makende van slanke wissels). Zelf dacht ik aan het perron Faller 120181 te gebruiken (breedte is 92 mm). Iemand tips?

Betreft deze baan:


En dit is een uitsnede van het station:



Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Citaat van: LibertyCity op zaterdag 15 januari 2022, 15:04:08
Nu ben ik zelf in Wintrack aan de slag gegaan maar vind het lastig om de sporen vanuit die bocht parallel te krijgen (gebruik makende van slanke wissels). Zelf dacht ik aan het perron Faller 120181 te gebruiken (breedte is 92 mm). Iemand tips?
Als je een recht spoor hebt, selecteer je een rechte rail. Via Invoegen > Parallelrails (CTRL + P) kun je het parallelspoor maken op de door jouw gewenste breedte (hart-op-hart afstand). Deze kun je met flexrail verbinden aan je (slanke) wissel.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Even een update van mijn zijde. Ik heb de afgelopen periode contact gehad met de ontwerper van de baan uit mijn laatste post. Na een aanbod heb ik diegene een ontwerp laten maken. Hieronder het resultaat. De baan krijgt twee schaduwstations, een op het middenniveau en een daaronder. Komende maanden zal in het teken staan van de verdere afbouw van de zolder zodat ik ergens rond de zomer/ einde zomer kan beginnen met de onderbouw. Vanaf dan zal ik ook een bouwtopic starten.



Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Jammer dat ik dit topic nu pas zie.  :?

Je had het in het begin over een klimspiraal naar beneden, waarom niet naar boven en dan naar de andere kant van de deuropening?

Zo overbrug je de deuropening en kun je rond rijden op je baan.

Wel mooi trouwens dat laatste ontwerp.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Een heel fraai ontwerp. En een apart thema: munitiefabriek en een plek waar panzers met de trein mee kunnen.
Slim om het ontwerpen uit te besteden: het levert iets moois op!

Groet,

Peter
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik ben erg tevreden over dit ontwerp. Ik heb wel eens geleerd dat wanneer je iets niet kan je het uit moet besteden. Bij de hobby ligt dat iets genuanceerder vind ik. Door te doen leer je natuurlijk ook een hoop. Hier liep ik dusdanig vast dat ik uiteindelijk deze route heb gekozen.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Goede toevoeging. Ik ben vergeten erbij te vermelden dat het schaduwstation/ alle niet zichtbare sporen in C-rails worden gemaakt. Die bochtwissel is de 24771. Met wat gegoogle kwam ik een topic op dit forum over deze wissel tegen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31564.msg560961#msg560961
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Vandaag even de prijzen ingevoerd van de railstukken in WT. Kom ik uit op net geen 5K aan rails. Dat is op basis van de nieuwprijs. Ik ga sowieso gefaseerd bouwen en testen. In die tijd maar vaak naar Houten gaan voor de goede deals  :D
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Oef, dat is wel een stevig prijskaartje. Mag ik aannemen dat je daar ook de wissels inclusief decoders en aandrijvingen in hebt betrokken?

Ik denk dat je daar nog flink op besparen kunt, als je met servo's gaat werken. Die kosten gemiddeld een paar euro per stuk. Rechtstreeks uit China in bulk misschien maar 1 tot 1,5 euro per stuk.
Een decoder voor 4 servo's kun je kopen voor ongeveer 30 euro. Dat is dus 7,50 per wissel.
Een OC32 is nog voordeliger en met Arduino-klonen kan het ook tegen lage kosten, maar moet je iets meer zelf instellen.

En het probleem is dat de standaard Märklin aandrijvingen aan bedrijfszekerheid te wensen overlaten. Met die servo's gaat het wel goed. Dus, goedkoper en beter... Wat wil je nog meer?

Rails is op een beurs tegen vriendelijker prijzen te krijgen dan de nieuwprijs in de catalogus, gelukkig.

Groet,

Peter



Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Dat is ex de digitale besturing. Ik schat dat ik met slim inkopen toch nog wel een procentje of 15 a 20 moet kunnen besparen. En inderdaad, geen Marklin motoren. Ik overweeg om MP5-wisselmotoren te gaan gebruiken straks voor de K-rails (dus hoofdzakelijk het station en zichtbare delen).
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
als je K rails zoekt dan is er in antwerpen iemand die nieuw verkoopt tegen 2dehandsprijzen.Heb daar alles in 1 keer gekocht tegen 1/3 van de nieuwprijs (3500 ipv 10000 euro).Weet niet of ik dat hier mag plaatsen wie het is.Zit op ebay ook maar best via prive mail hem benaderen.Ik heb een deel van mijn wissels met originele (overbrugde afschakeling) gestuurd (schaduwstation) en de anderen met hoffman aandrijvingen.Nu ook die MP5 hier op sommigen als evravnging van hoffman en degene die meest wisselen (4 inrijwissels) met servo op een esu servodecoder.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Ik gebruik ook Hoffman en MP5 motoren. Op een zelfbouw DCC decoder. Goede en goedkope oplossing.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
"evravnging" ? Bellejt?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Johnny begint ook al last te krijgen van stijve vingertjes. En die kun je niet vervangen, Johnnytrein.

evravnging, een beetje kennis van scrabble en je maakt er "vervanging" van
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Wat is dat scrabel?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Wie heeft het over scrabel, Johnny?
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Het makat neit uit hoe je de ltters zet, als de ersete en de ltaaste maar geod saatn, dan kan je he gweoon lzeen.
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
Citaat van: flyerman op dinsdag 10 mei 2022, 22:29:01
Het makat neit uit
Voor Gothisch niet, nee, maar dat probeer je ook niet met 800 woorden per minuut te lezen.  >:-D
Re: Input gevraagd: baanplan LibertyCity
een beetje kennis van scrabble en